Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Baanplan Ruhrgebied  (gelezen 51834 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #60 Gepost op: 05 April 2015, 12:29:31 »
Ah Jowi, ik ben ook van dat prachtjaar! Haha, ja ik ben nauwelijks digitaal. Zelfs geen mobiele telefoon in huis, alleen glasvezel  ???
De leercurve met zo'n programma duurt altijd te lang voor mijn zin. Ben al blij dat ik op m'n werk als kraanmonteur de laptop kan aansluiten op de huidige gedigitaliseerde takels van Demag.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #61 Gepost op: 05 April 2015, 15:21:03 »
Anyrail is zo simpel onder de knie te krijgen. Gewoon doen. Ik ben van '67 en in '98 aan de PC gegaan. Kan absoluut niet meer zonder.

Mvg, Michel

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #62 Gepost op: 05 April 2015, 15:43:37 »
Of ik nu wel of niet digitaal een baanplan wil uitwerken, gaat het me nu op dit moment niet zo zeer om. Eerder wat jullie van de huidige uitwerking vinden.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #63 Gepost op: 12 April 2015, 13:09:34 »
Na een weekje staren naar het huidige baanplan, moet ik zeggen dat ik zelf niet tevreden ben over het stukje voor het lokomotievendepot. Het ziet er te chaotisch uit. (Zie onderstaande afbeelding)


1) Het spoor omcirkeld in rood is bedoeld om vanaf de hoofdlijnen te rangeren met loks richting het depot; dat wil ik handhaven.
2) De bocht met wissel in geel omcirkeld ook handhaven, daarna echter heb ik het idee om vanaf de blauwe cirkel nog een wissel aan te leggen en zo 3 sporen naast elkaar aan te leggen richting de lokloods. De 3-weg wissel kan dan bij de loods verdwijnen, of eigenlijk dat hele spoor. En bij de nieuwe situatie kan dan elke lok langs de diverse stadia van water, bezanden, etc., etc. langsrijden.
3) Vanaf de groen omcirkelde wissel kan ik dan makkelijker een spoor maken voor de onderhoudsloods, vlampijpreiniging, etc.

Doel van het depot blijft een levendig bedrijf tijdens het 'spel' ervan te maken, zodat vele treinen (vanuit het schaduwstation) telkens van een andere lok worden voorzien.
Graag commentaar & suggesties voor deze ideeën  :P

Bovendien kan ik met de nieuwe ideetjes (nog uit te schetsen) beter de grote bekolingsinstallatie kwijt van Kibri! Ja, die is enorm groot en met kraan, maar ik vind kranen machtig mooi binnen het industriële thema van de baan.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2015, 13:11:31 door Erwinmk »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #64 Gepost op: 12 April 2015, 13:19:38 »
Hoi Erwin,

Bedoel je dan ook dat je de locloods verschuift naar de plek waar nu nog vlampijpinrichting staat en de locloods net zo schuin zet als de vlampijpinrichting nu staat (dus haaks op de sporen)?
Dat zorgt er voor dat er minder hoek in de boog van je sporen naar de locloods hoeft te komen en dat geeft altijd wat meer ruimte voor koleninstallatie enzo.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #65 Gepost op: 12 April 2015, 13:21:31 »
Klopt inderdaad Hijlco!

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #66 Gepost op: 12 April 2015, 14:41:24 »
Naast het verbeteren van het lokomotievendepot de komende tijd, heb ik ook de volgende uitdaging om op het nog niet voltooide baanplan op links met de resterende 1,5 meter lengte een gebied te maken met sporen op niveau 1, c.q. de wingebieden voor ruwe materialen die gewonnen worden voor verwerking in de stadsindustrie.

In het allereerste begin had ik onderstaande schetsje hiervoor gemaakt.


Wel, in het Ruhrgebied is er een geologische scheidslijn wat betreft de mergelgrond, waardoor je voor deze laatste in het noorden bijvoorbeeld een mergelgroeve kunt aanleggen op de tafel met dagbouw (zie afbeelding zoals bij Maastricht!).


De kolenwinning was dan door de geologische toplaag van het mergel alleen ondergronds mogelijk. Dus kan er ook een kolenmijn, annex gebouwen met sporen gemaakt worden. Alhoewel Faller in N-schaal een leuke installastie heeft, vind ik zelf die van Kibri toch interessanter en uitgebreider (zie plaatje). Dus dat wordt de komende tijd de uitdaging om in het baanplan allemaal te gaan verwerken!

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #67 Gepost op: 20 April 2015, 19:09:18 »
Afgelopen week niet veel bijzonders toegevoegd aan het banenplan, behalve de extensie naar links op het basisniveau 0. Oftewel in rood omcirkeld de keerlus van het buitenste spoor (welke zal leiden naar niveau 1) voor het goederenvervoer.
Via deze keerlus terug en dan via wissels naar een spoortje om de arriverende wagons op te stellen en af te halen voor de stadsindustrie (blauwe pijl).


Bij de rode pijl zijn er dus wel heel erg veel wissels die overbodig worden, teveel zijn, en logischer samengevoegd kunnen worden: een volgende opdracht.

In licht oranje omcirkeld de bochtenwissels. Fout! Moeten weg, want zijn R2 bochten. Hier kunnen de grote loks het depot niet makkelijk bereiken (gele cirkel). Het lokdepot gaat helemaal op de schop, in die zin, dat de gehele ligging zoals ik er nu al een paar dagen op zit te broeden beter parallel met de hoofdlijnsporen kan gaan liggen. Oftewel, de rare bochten gaan er zo uit & bovendien is er dan makkelijker beschikbare lengte aanwezig. Beetje heen en weer schuiven, andere ideetjes krijgen als je lekker makkelijk met potlood en sjabloon bezig bent. (Van de week nog 2x een digitale spoorplan programmeerpoging gedaan, maar er zit denk ik een togglebit los bij mij...  :P  )
Wel een schrift met blokpapier aangeschaft om later alles beter in beeld te krijgen qua schetswerk en nauwkeurigheid.

De keerlus is ruw geschetst en sluit inderdaad nog niet helemaal aan, maar dat is een kwestie van geometrie.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #68 Gepost op: 21 April 2015, 13:03:16 »
je kan wellicht een rolbrug maken parallel aan de rechte sporen
en daarop aangesloten een rechthoekige loods
voorbeelden hiervan zijn er velen,oa hagen-eckesey of lehrte,of berlin ost bhf
men had minder plaats nodig hierdoor in de breedte
en er konden meerdere loks achter elkaar opgesteld worden
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #69 Gepost op: 23 April 2015, 16:13:01 »
Een rolbrug zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, ja! Eens overwegen of dat zou kunnen uitwerken.

Overigens heb ik dus eens zitten zoeken op N-modellen voor een 'Schienenbühne' maar als ik correct ben zijn alle merken die ze hadden zoals Herkat en Brawa daarmee gestopt...? (Zelfbouw dan?)
Wel, op naar een industriële uitdaging.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #70 Gepost op: 24 April 2015, 07:55:04 »
Waarom zou je het niet is zo uit tekenen:

Waarbij die 2 groene, strepen je werkplaats en depot moeten voor stellen enz enz.
Je rijd je spoor ri depot en werkplaats op vanaf het begin van de groene streep links,die dan vast zit aan je bovenste spoor en daarmee ben je heel dat in mekaar gepropte spul kwijt wat je nu rechts ziet in die gele cirkels.
Ofwel zo krijg je meer ruimte om het ruim in mekaar te zetten en dan oogt het denk ik gelijk heel anders.
Het is zomaar een idee,kijk maar of je er wat mee kan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #71 Gepost op: 26 April 2015, 10:57:14 »
Okee, de grove schets voor het lokdepot is er nu. Parallel aan het losspoor. Dit geeft meteen de gelegenheid om hierlangs kolen te brengen voor de bekolingsinstallatie.
Er moet wel wat flexrail komen en de afstanden buitenkant - buitenkant onder de bekolingsinstallatie van beide sporen is 47mm.
Volgens mij voldoende ruimte voor diverse installaties, reparaties, etc., op het depot.
De 3-weg wissel geeft ook nog een ander spoor aan om uit te breiden.

Even een praktijkvraag: liggen de wissels te kort op elkaar voor een makkelijke doorgang van de lange loks?


Voordeel is dat nu eindelijk de contouren van niveau 1 een beetje bekend zijn en behoorlijk veel diepte hebben en over de gehele tafellengte toch nog van links tot midden bijna 2 meter bedraagt.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #72 Gepost op: 26 April 2015, 11:41:54 »
Kijk, daarom moet je niet eigenwijs met malletjes tekenen maar met software.
Die 3-wegwissel linksonder staat nu compleet verkeerd en zul je dan nooit zo getekend hebben.
De nauwkeurigheid van dit soort tekeningen is echt vreselijk slecht. Doe jezelf nou een plezier... met de software kun je ook veel sneller veel meer uitproberen.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #73 Gepost op: 26 April 2015, 14:35:50 »
Ik weet het Jowi. De potloodschetsen geven mij buiten het beeldscherm juist een direct overzicht en snelle ideetjes.
Toch, na AnyRail en RailTracker eindelijk gekozen om eens te gaan klooien met het voor mij mooie Scarm. Dus hier een 3D-tje van alles tot nu toe.



Nou nog leren hoe je sporen verbindt tussen niveau's!
« Laatst bewerkt op: 26 April 2015, 15:24:38 door Erwinmk »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #74 Gepost op: 26 April 2015, 15:34:09 »
 (y)