Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 71941 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #150 Gepost op: 16 maart 2015, 10:12:24 »
Ja, inderdaad vlak bij de tanks.
Maten (zoals het nu lijkt):
vanaf de voorkant voetplaat: 39,0 tot 51,0
vanaf de zijkant 7,0 tot 11,0
Ik heb ze nog niet gezaagd. Doe ik na controle van het drijfwerk en dat heb ik nog niet. Ik denk dat je gewoon door kunt bouwen.

De schroefgaten aan de achterzijde.... Dat kan, maar zit wel heel strak tegen de wanden. Met een kruiskopje zal het wel lukken. Kruiskop even nat maken en de schroevendraaien plakt het tijdelijk aan zichzelf vast zodat je hem kan positioneren. Je  moet straks wel de naar binnen stekende delen van de handgreepknop wel compleet afvijlen want die gaat de boel dwars zitten. Ietsje minder stevig, maar hetzij zo. Overigens een rot plek om te vijlen. Met een zijknippertje gaat dat misschien lukken. Van boven af in ieder geval niet. Van onderen krijg ik mijn kleinste tang er dan ook maar net bij.



Advies: gaatjes die je boort in de voetplaat...niet groter dan de bout die er doorheen moet. M1,2/1,4 is voldoende Dan heeft de kop altijd grip. Wel even goed passen en meten, maar dat geeft voldoening als ze 100% boven elkaar uitkomen. in noodgevallen een onderlegplaatje.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2015, 10:26:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #151 Gepost op: 17 maart 2015, 12:42:38 »
Gisteren bezig geweest met het maken van de leidingen/stangen aan de rechterkant van de ketel. Nog niet klaar, maar het schiet op.

Aan het eind van de handrail op de rookkast ziet "iets" dat ik functioneel (nog) niet herken, maar wat natuurlijk wel na te maken is.
Twee moertjes M0,8, een pijpje 1,0/0,8 en wat stukjes messing.
Het opstaande stuk is bij dit proefmodel zo ingemeten dat alles netjes recht loopt. Dat kan bij andere 8100-bouwprojecten dus een andere lengte hebben ! Dit kost ongeveer een kwartiertje (of minder) om te maken.



Wat bijwerken...



Zandstralen...



Op zijn plek, maar in een later stadium te monteren (Lijmen !)



De luchtleiding dan ook naar.

Uit draad 0,7, een onderlegplaatje, twee moertjes M0,8 en een handrailhouder dit onderdeel gemaakt.





Tussen de dit onderdeel en de luchtpomp ziet ook nog wat. Daar ben ik vandaag-morgen mee bezig.


« Laatst bewerkt op: 17 maart 2015, 12:46:44 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #152 Gepost op: 17 maart 2015, 13:11:51 »
Aan het eind van de handrail op de rookkast ziet "iets" dat ik functioneel (nog) niet herken, maar wat natuurlijk wel na te maken is.

In het 8100 boek kom ik nog iets tegen over een pulsometer Maar daar kan ik niet helemaal sjokola van maken. Dan mis ik het een en ander aan pijpenbrei

Tussen de dit onderdeel en de luchtpomp ziet ook nog wat. Daar ben ik vandaag-morgen mee bezig.
Dat "iets" is de pressostaat voor de luchtpomp. dwz het mechanisme dat zorgt  dat bij een afnemende hoofdreservoirdruk de luchtpomp gaat lopen en boven de 8 bar weer uitgaat

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #153 Gepost op: 17 maart 2015, 15:22:48 »
Aan het eind van de handrail aan de rookkast zit een ovale flens met de in- en uitgaande pijpen voor de blazerkroon.
Gr.
John

fly with the eagle or scratch with the chickens

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #154 Gepost op: 17 maart 2015, 16:55:12 »
Jullie hebben er echt verstand van. Ik doe alleen maar zo  ::)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #155 Gepost op: 18 maart 2015, 15:02:04 »
Met dit onderdeel was ik dus wel even bezig. Er op, er af, er op er af, wijzigen, er op, er af. enz. enz. Uiteindelijk heb ik besloten om de haakse verbinding op de ketel niet te lijmen, maar te solderen met het gevaar dat de kleine onderdelen los raakten. Viel mee. De gebogen leiding (na 4 pogingen goed gebogen en zonder butsen) kan dan weer in de haakse verbinding worden gesoldeerd. In de pomp zit die los, maar opgesloten in een boorgat.

Het bewuste onderdeel is opgebouwd uit 2 boutjes, een stukje 1mm buis en een draaideel dat los over de leiding wordt geschoven en als alles goed zit.... druppie 10-seconden lijm..

Als ik nu denk aan het ontwerpen en maken van moedermodellen/exemplaren met 3D... dit zijn er twee.



Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #156 Gepost op: 18 maart 2015, 19:37:40 »
Volgens de cataloges is het een No. 6 Air Pump Governor, of pressostaat dus.

Hier is de gravure uit de catalogus:


En in het echt:

De kleine leiding de uit de voet van de pressostaat komt gaat naar het hoofd(lucht) reservoir.

In model is het trouwens heel goed getroffen, net als de rest van het model. Top werk (y)

mvg,
Rick

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #157 Gepost op: 18 maart 2015, 19:58:24 »
Dank voor de info...

Ik heb eerst een schets gemaakt met maten. Geschat maximaal 8 mm hoog en 3 mm breed, daarna een beiteltje gemaakt van 0,5 mm breed om een groef onder de  "bolling" te kunnen maken. De derde poging leverde dit resultaat. Voorlopig tevreden, maar het kan nog beter. Vooral het topje moet nog wat aanpassing.
Maar nu die gemonteerd zit .....wat zie je er van? Maar ja, het ontwerpen en maken is ook wat waard. Vooralsnog weet ik dat het kan en het perfecte moedermodel komt tzt wel.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #158 Gepost op: 19 maart 2015, 14:14:20 »
Ik dacht... even de deuren maken....FOUT.
Wat ik me nog niet gerealiseerd had, was dat er een (in model circa 2 mm) vloer in het machinistenhuis moet zitten.
Daar zit echter nu al een L-profiel tegen de achterwand met tapgaatjes.
Ik heb aan de voorzijde van het machinistenhuis als afstandhouders 2 plaatjes van 2 mm gesoldeerd en boven op het profiel van 1 mm (dus totaal 2 mm) Daar overheen een plaat gemaakt met uitsparingen voor de boutjes. Onder die plaat bij de deuren weer 2 profieltjes om het gat dicht te maken. Alles heel voorzichtig om de gedane solderingen van handrailhouders en deurprofiel niet te verstieren.

Beter is het om deze constructie al in een eerder stadium aan te brengen en daarin ook de tapjes te zetten. Mijn voordeel nu is... ik had in een eerder stadium waarschijnlijk geen rekening gehouden met de handels. Proefmodel zei ik toch.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #159 Gepost op: 19 maart 2015, 15:48:55 »
Scharniertjes uit het poppenhuissector. Misschien ook wel in Buseck verkrijgbaar



en een 0,5 mm draadje als aanslag zodat de deur niet naar buiten klapt.



Nog één te gaan en de veertjes.

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #160 Gepost op: 19 maart 2015, 22:09:59 »
Het slechte nieuws is dat Frits gelijk heeft en dat de bevestigingspunten die ik voor het machinistenhuis bedacht had veel te dicht op de hoeken zitten. Onbruikbaar dus.
Het goede nieuws is dat er een dubbele bodem in het machinistenhuis moet. Oftewel, ik krijg nog een tweede kans.
Ondertussen heb ik de bufferbalken in elkaar gefrobeld. Daarvoor heb ik zowel de messing als de nieuwzilver bufferplaten gebruikt. Betekent wel dat de frameplaten aangepast moeten worden.

Ook al veel plezier gehad van mijn HBM knip/zet/wals-combinatie, althans van het knip-gedeelte. Mocht ook wel voor het naar de zolder sjouwen van die 45 kg.....

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #161 Gepost op: 20 maart 2015, 13:44:40 »
@Fred,

De vorm van de bufferbalk heb je mooi gedaan. Beter dan mijn exemplaar.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Deuren laat je niet openstaan, dus daar moest een veermechanisme in. Ieder zal dat voor zich wel oplossen, maar dit is zoals ik het gedaan heb.
Een eenvoudiger werkje op de draaibank dan dit, dat bestaat niet. Stukje staf afdraaien totdat de veer er over schuift en afsteken.



Dan heb ik ook nog wat aan het remwerk gedaan. Kant en klare exemplaren heb ik niet en de hangijzers zaten nog niet op de etsplaat VS-1 (VS-2 wel). Dus met de hand 4 exemplaren gemaakt. Tussen frame en hangijzer heb ik 3 mm buis (diameter 2 mm) op het frame gesoldeerd en meteen boutje M0,8 x 8 zijn de hangijzers demontabel gemonteerd.
De remschoenen zijn foeilelijk rood, maar daar valt t.z.t. met een verfje wel wat aan te doen.

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2015, 13:46:23 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #162 Gepost op: 20 maart 2015, 14:23:19 »
Die rode remschoenen zij wel erg in tegenwoordig. Gewoon zo laten. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #163 Gepost op: 20 maart 2015, 19:30:52 »
Lamphouders voor en achter.... appeltje eitje uit strip 0,3x1,5 mm.
Van tevoren de dubbelgevouwen delen opvullen met soldeer en de zijkanten glad vijlen.  Achteraf de randen van het bovenste gedeelte iets bijslijpen. Niet eerder, want dan vallen ze er tijdens het solderen misschien af.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #164 Gepost op: 21 maart 2015, 10:39:04 »
Op het drijfwerk na, kom ik zo langzamerhand aan het einde van het maken van de proefversie van de 8100. Ik moet zeggen... het is ook wel welletjes

Zo maar wat plaatjes van de "laatste" onderdelen met het gebruikelijke "knippen en plakken".

Trehaakgeleider en luchtslang.


Handgreep


Seinijzers


Binnen in het machinistenhuis nog twee kasten/tanks. Uit dik L=profiel en een plaatje er overheen. Scharnieren.......tzt.
Ketelfront moet nog compleet worden uitgewerkt.
Gezien de massa van deze elementen tov de buitenkant heb ik besloten deze te lijmen en niet te solderen.
Links een smallere dan aan de rechterzijde i.v.m.  de handel.


Niet echt kloppend, maar het geeft een indruk hoe de overbrenging van het remsysteem zit. Trekstangen worden pas gemaakt nadat de aandrijving gemaakt is.


Nu gaan we ons buigen over de definitieve versie van de etsplaat en de beschikbaarheid van de onderdelen. En niet te vergeten, het ontwerpen en functionerend maken van het drijfwerk.