Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 71972 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #180 Gepost op: 10 april 2015, 18:20:51 »
Goed gezien en al gecorrigeerd

Dit soort werk heb ik nog nooit gedaan en ik bouw weer gewoon voor mijn neus weg. Foutjes zullen er zeker in komen, maar dat maakt me niet uit. Wijs me er maar op als ik het niet meld. Zo zien toekomstige bouwers het ook, want van je fouten kan je leren en ieder bouwer van dit model moet het straks toch ook een keertje zelf doen.

Weer een stapje verder.
De kruiskop is er eentje uit de voorraad en lijkt redelijk, maar.....toch niet. Die wordt dus ook zelf gemaakt.
De grote lijbaan is een vierkantprofiel 2x2 met links een gevijld rond uiteinde dat in een boorgaatje steekt. Rechts met een M8  voorlopig vastgezet. De lijbaan kan nog steeds kantelen, maar dat los ik later weer op.

Het gaat me nu dus alleen om de grove plaatsbepaling/bouwwijze.
Zo zie ik dat de aandrijfstang niet parallel aan de lijbaan loopt en dat de linke verticale stang iets korter moet.

Gaat helemaal goed komen alleen weet ik niet per wanneer


FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #181 Gepost op: 14 april 2015, 20:53:49 »
In afwachting van een levering profielen om verder te kunnen met de bovenbouw ben ik maar begonnen met verdere detaillering van de voorkant:

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #182 Gepost op: 14 april 2015, 20:56:09 »
Fred,

Hassler is weer terug van weggeweest en mijn bestelling loopt. Bij jou ook?

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #183 Gepost op: 14 april 2015, 21:48:26 »
Yep, gisteren bericht gehad dat het op de post gaat.
Overigens vandaag ook een bestelling messing boutjes en moertjes van http://www.microscrews-shop.nl/ binnengekregen. Die kan vanaf M 0,6 leveren.
Op jou foto's lijkt zo'n boutje nog heel wat, maar het is in het echt ongelofelijk klein.

Groeten,
Fred
« Laatst bewerkt op: 14 april 2015, 22:15:14 door FredH »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #184 Gepost op: 14 april 2015, 22:18:18 »
je kent de truc?
zo niet...omgekeerde pincetten. Van die knijpdingen en dan de punt echt even vlak slijpen. Zelfs 0,6 blijft dan goed zitten.
als je dat niet doet lanceer je over een langere periode een vermogen door je werkruimte. Streng verboden te stofzuigen !

Als je ze niet hebt....beter teveel kopen dan te weinig. Ook heel handig als klem bij het solderen.

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/pincetten-en-moduleerhaken/pagina-1/hbm-rvs-zelfknellende-pincet-met-375-mm-bek
« Laatst bewerkt op: 14 april 2015, 22:23:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #185 Gepost op: 16 april 2015, 20:22:44 »
Stap voor stap een stangetje en een boutje/moertje en dat levert veel informatie op.

belangrijkste items:
1. voor het ontwerp hou ik aan dat de twee roze lijnen parallel lopen
2. nog eens goed testen hoe de beste volgorde van monteren is, want je zit jezelf heel erg snel in de weg of... het gaat gewoon niet.

Wat er moet gebeuren:
3. de schaar moet worden gewijzigd.
-a. bovenste gaatje moet weg.
-b. in het midden, locatie Z, een ronding voor een boutje aanbrengen
4. Stang 1: moet ietsje korter om stang 2 horizontaal te krijgen, locatie Y
5. Stang 1: bovenaan moeten de schroefgaten iets verder uit elkaar, locatie X
6. Stang 3 mag niet tegen de kruiskop schuren. Deze is te kort omdat die in een plat vlak was getekend.
7. Om de roze lijnen parallel te krijgen, moet het bevestigingsonderdeel bij de groen pijl zeer zorgvuldig worden gefabriceerd en gemonteerd op de steunplaat.

Locatie Z wordt dus een gefixeerd punt en stang 3 zal derhalve niet bewegen. Stang 1 en 2 wel. In X is de onderste een draaipunt en daardoor zal D ook bewegen.
Schaar E zal door de koppeling aan het wiel (hier nog niet) vrolijk heen en weer wapperen.


« Laatst bewerkt op: 17 april 2015, 22:10:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #186 Gepost op: 17 april 2015, 00:07:39 »
De rest van de avond wat zitten knippen en plakken. Voor mij nu duidelijk dat de kop van de M-0,8 en ook M-0,6 boutjes TE GROOT zijn. De as funktie van deze boutjes, kan beter worden vervangen door draad dat plat op de vork wordt afgewerkt. Zo kan de vork weer kleiner worden en ontstaat er een betere positie van stang 3 t.o.v. de lijbaan A.

Het is allemaal marginaal, maar lekker priechelwerk en uiteindelijk zal het allemaal mooi lopen.

De as bij de rode pijl is een draaipunt.

« Laatst bewerkt op: 17 april 2015, 00:11:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #187 Gepost op: 16 mei 2015, 11:27:25 »
De etsplaten VS-2 zijn binnen...




e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #188 Gepost op: 16 mei 2015, 15:39:39 »
Ziet er compleet uit, nu nog eentje bouwen?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #189 Gepost op: 16 mei 2015, 15:45:07 »
Er worden straks her en der lokjes gebouwd. De uitlevering is al begonnen.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #190 Gepost op: 11 juni 2015, 09:42:15 »
De verbeterde etsplaat van de NS8100,

 
Eerst natuurlijk het onderstel.

De Slaters hornbloks moeten dus met de mooiste kant aan de binnenkant, misschien een beetje met een vijltje ontbramen, veel meer is niet nodig. De gevouwde hoeken, moeten wat meer pas gemaakt worden. Houd rekening met de eventuele aandrijving, niet alle hoekverstevigingen plaatsen.




Dan de voetplaat, eerst de zijstrippen eronder. Pas als de strippen eronder zitten, de " bramen" gladvijlen. Is makkelijker en dan blijft het stripje strak.

 
 Dan de bufferbalken, even de vouwnaden wat opruimen met een klein vijltje. Pas op, de lange bovenste naad is geen vouwnaad, maar even met een mes er langs, zodat je aan de buitenkant een lijn ziet lopen, meer niet. Verder afhankelijk van de versie, de klinknagels doordrukken met een klinknagelpersje. De 2 buitenste lipjer eraf halen, en met een vierkant volprofiel 2,5x2,5mm (voor de massieve houten bufferbalk opvullen. Voor de latere stalen versie, dus de klinknagels doordrukken, en bv. een U profiel gebruiken. Kijk goed naar foto's hoe het moet worden.




 Dan kan een bufferbalk gesoldeerd worden. Moet wel pas gemaakt worden, zodat deze mooi tussen de stripjes past, en aansluit, daarna het frame, let op voor en achterkant, ook hier wat passen, eventueel van te voren de binnenkant bufferbalk iets breder maken. (tienden mm), daarna ook weer passen en meten, de andere bufferbalk erop solderen. Het frame valt dus in/tussen de bufferbalk, en past er dus niet meer tussen, als de bufferbalken al op de voetplaat zit!!


Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #191 Gepost op: 13 juni 2015, 19:21:43 »
weer verder met de 8100, onderstel, de verstevigings driehoeken en de buffers, koppelingshouder en kits/trap onder machinistenhuis.
Deze versie gaat een SS versie worden, de oudste dus, met houten bufferbalken, oud type buffers (buffers zijn MK buffers, met de bufferplaten uit de etsplaat), klein recht machinistenhuis.

Let op, de grote plaat die zit "scheef", daar moet later de schaar aan bevestigd worden.





 aan de onderkant zelf een plaatje maken, met hoekprofielen de trapjes verstevigen





hier zie je goed, hoe en waar je een strip zet achter de trappen



 

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #192 Gepost op: 18 juni 2015, 19:33:08 »
en verder met oud type zandkisten.
 Aangezien deze de oude staatsspoorversie moet worden, horen daar de oude type zandkisten bij.
 uit een blokje messing, gezaagd uit 10x10mm staf, en een stukje rond 4mm dit dus geprutst.
 Is echt niet 100% , is wat te smal gehouden, de wielen/koppelstangen moeten er ook nog langs.






Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #193 Gepost op: 22 juni 2015, 16:25:53 »
en weer wat verder, veerpakketten, en begin met machininstenhuis.
Voor meer foto's zie blog...




Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #194 Gepost op: 25 juni 2015, 11:35:44 »
Dit alles overziende begin ik me wel af te vragen of ik de V1 etsplaten niet beter even terzijde kan leggen en beginnen met de V2 etsplaten. Daar zitten nogal wat nieuwe details op die ik bij de V1 versie zelf zou moeten maken. Ook de positionering van allerlei onderdelen wordt een stuk inzichtelijker. Door eerst de V2 versie te maken wordt het waarschijnlijk gemakkelijker om te bepalen wat er in de V1 versie bijgemaakt/gekocht moet worden.

Hoe heb je dat eigenlijk gedaan met de veerpakketten? Daarmee sluit je de hornblocks toch op? En die zitten er links wel in maar rechts niet.