Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 76356 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #135 Gepost op: 13 March 2015, 15:25:33 »
Waarom maak je daar nu zo'n rare knik in?Dat handel is toch gewoon recht?



Je moet je niet oriënteren op de frameplaten want die zitten bij een model te ver naar het midden, zeker bij een 1:43,5 model met 32 mm spoorbreedte.Dat handel staat gewoon vlak naast de ketel.

Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #136 Gepost op: 13 March 2015, 15:51:49 »
Omdat die anders tegen de vuurkist loopt.

Maar inmiddels heb ik al opgemerkt, dat de handel niet aan de binnenkant van het frame zit, maar aan de buitenkant. In de voetplaat zit NU nog geen uitsparing, maar dat is een uurtje geleden al besproken in de werkgroep als correctie. Dus buiten BNLS om gaat er ook nog heel wat om.

Kortom, correctie nummer twee op deze constructie zal wel volgen.. ik denk vanavond want eerst even lekker het bos in met de hond.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #137 Gepost op: 13 March 2015, 16:12:32 »
Het is altijd goed om zaken te bespreken, maar een goede tekening zegt meer dan duizend woorden (of daaromtrent).

Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #138 Gepost op: 13 March 2015, 17:22:09 »
Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Ik leer door te doen en in 99% van de gevallen gaat dat goed. Nu eens een keertje niet en dat vind ik overigens helemaal niet erg. En beter zo dan dat niemand wat doet, want laten we wel wezen, zoveel initiatieven worden er in Nederland nu ook weer niet genomen.
Dus, ik blijf gewoon doorgaan met bouwen zoals ik denk dat het moet..... met onderweg wat fouten en/of compromissen..

En nog even voor de duidelijkheid... dit is een prototype VS-1 en tegelijkertijd een handleiding voor de bouwers van VS-2.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 17:26:36 door FritsT »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #139 Gepost op: 13 March 2015, 17:54:57 »
Het is zeker waar dat er weinig initiatieven zijn wat spoor 0 betreft en ik vind het goed dat je je er voor inzet.Ik denk echter dat het beter is om meteen een goede bouwset te maken dan om iets te maken wat er op lijkt, want voor een tweede initiatief om van hetzelfde prototype een verbeterd model te maken is de groep belangstellenden veel te klein.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #140 Gepost op: 13 March 2015, 18:54:10 »
Jan,

Het is helemaal onze intentie niet om een goede bouwset te maken en 100,00000000% historisch verantwoord is helemaal niet aan de orde. We zijn met onze hobby bezig en ontwikkelen materieel en methodiek om daar in te voorzien. Dat en passant enkele mensen interesse hebben is leuk, maar zij weten ook dat dit geen complete bouwset is en zal worden. Dit verhaal doe ik omdat uit het verleden is gebleken dat veel mensen er leesplezier aan beleven en tegelijkertijd is het een soort handleiding voor de toekomstige geinteresseerden. Verslag van mijn bouwprojecten doe ik toch altijd en nu dus via BNLS.

En als is spreek over VS-2 is dat omdat we zelf de kinderziektes uit VS-1 willen hebben. Methodiek dus.

en als ik hem paars spuit, dan wordt die ook mooi.

Zullen we nu gewoon weer verder bouwen?

« Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 19:03:06 door FritsT »

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #141 Gepost op: 13 March 2015, 19:26:24 »
Kan ik een roze bestellen? ;D

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #142 Gepost op: 13 March 2015, 20:08:10 »
Drie keer is scheepsrecht.......

Ik heb gaten in de voetplaat geboord en die gevijld tot een rechthoek. Ook moest ik de voetplaatsteun (dus ook rechts) verwijderen omdat die in de weg zat. Die moest vanwege de mogelijke kortsluiting ingekort en verplaatst worden.



Daarna alles weer monteren en daar is die dan. Niks in de weg, niks loopt aan en de greep is recht.






roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #143 Gepost op: 13 March 2015, 20:32:09 »
En lees plezier hebben we  (y) al 7720 x gelezen dusch..........
Sterker nog bij het opstarten denk ik al ,zou er weer een update wezen?  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #144 Gepost op: 13 March 2015, 22:40:39 »
Mooi he dat spoor 0? Zullen we toch maar over gaan en h0 de deur uit doen? ;D
Spoor 0 adept

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #145 Gepost op: 13 March 2015, 22:51:01 »
Ha Fritsie,

Ook ik volg je nog steeds op de voet. Houd er vooral veel lol in, maar dat zit wel snor (y)
Die VS 2 versie boeit me minder...zonder kinderziektes geen weerstand- zou jij als pillendraaier toch ook wel weten ;)

Grtz,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #146 Gepost op: 14 March 2015, 11:24:36 »
Vanaf de rijrichtingshandel (tandrad) loopt een stang naar de wentelas. Op de etsplaat zitten twee exemplaren zodat je twee zaken kunt bereiken"
1. dikke gelamineerde stang
2. gaffel (handje) aan het uiteinde.

Over de lengte van de stang moeten we nog wat nazoeken want in deze uitr VS-1 lijkt 6 mm te lang.
Ik heb voor de montage een gaatje 6 mm geboord.





De wentelas is van 1,2 mm draad en de gietdeeltjes had ik nog in vooorraad.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #147 Gepost op: 15 March 2015, 11:25:36 »
Vanaf de wentelas loop een"" horizontale" stang richting schaar. Er moet nog wel een gat in de voetplaat komen zodat die stang daardoorheen kan bewegen.. Aan beide zijden van de loc dus.
Eerst goed kijken hoe het moet lopen onder de voetplaat zodat het gat op de juiste positie komt.

.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #148 Gepost op: 15 March 2015, 11:51:44 »
Nog een uitdaging voor de zondag (avond).....ruzie over de beschikbare ruimte tussen zandleiding en remblokhanger.
Op een tekening zie ik het niet zo gauw, maar in de praktijk...
Kan haast niet anders dan dat de zandleiding verliest en een omweg moet gaan maken.

« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 11:58:36 door FritsT »

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #149 Gepost op: 15 March 2015, 21:21:59 »
Voor degenen die zich hebben afgevraagd waar de derde etsplaat van de 8100 gebleven is; die ligt bij mij op de werktafel.
De afgelopen tijd heb ik de verrichtingen van Edwin en Frits gevolgd, en ik moet zeggen dat ik er zonder de 'handleiding' van Frits waarschijnlijk niet uit zou komen. Tot nu toe heb ik alleen ervaring met het in elkaar frotten van kits, dus ik denk dat als het mij lukt om van de prototype etsplaten een goede loc te bouwen het met de 'echte' etsplaten prima te doen moet zijn.
Net als Frits heb ik voor de 8102 gekozen, omdat dat type me het meest aanspreekt, er relatief veel foto's van zijn en omdat de loc pas laat (in 1955) buiten dienst ging. Lang inzetbaar dus.
Het is me trouwens wel duidelijk dat naast de foto's ook de tekeningen onontbeerlijk zijn. Gelukkig worden die echter ook in dit draadje gedeeld. (y)

Veel is het nog niet, maar er is een begin:

Op sommige punten wijk ik af van de beschrijving van Frits, bijvoorbeeld met de opbouw van de bufferbalken. Op de plek van het machinistenhuis heb ik alvast moeren voor de bevestiging gesoldeerd.

Aangezien Frits net op het punt aangeland is dat er extra gaten in de voetplaat gemaakt moeten worden wacht ik dat even af. Die gaten maak ik het liefst meteen nu ik er nog goed bij kan.
@Frits, kan je maten geven waar ze moeten komen? Zo te zien sluiten ze strak aan op de waterkasten.