Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in 0 (gelezen 76356 keer)
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #135 Gepost op:
13 March 2015, 15:25:33 »
Waarom maak je daar nu zo'n rare knik in?Dat handel is toch gewoon recht?
Je moet je niet oriënteren op de frameplaten want die zitten bij een model te ver naar het midden, zeker bij een 1:43,5 model met 32 mm spoorbreedte.Dat handel staat gewoon vlak naast de ketel.
Jan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #136 Gepost op:
13 March 2015, 15:51:49 »
Omdat die anders tegen de vuurkist loopt.
Maar inmiddels heb ik al opgemerkt, dat de handel niet aan de binnenkant van het frame zit, maar aan de buitenkant. In de voetplaat zit NU nog geen uitsparing, maar dat is een uurtje geleden al besproken in de werkgroep als correctie. Dus buiten BNLS om gaat er ook nog heel wat om.
Kortom, correctie nummer twee op deze constructie zal wel volgen.. ik denk vanavond want eerst even lekker het bos in met de hond.
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #137 Gepost op:
13 March 2015, 16:12:32 »
Het is altijd goed om zaken te bespreken, maar een goede tekening zegt meer dan duizend woorden (of daaromtrent).
Jan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #138 Gepost op:
13 March 2015, 17:22:09 »
Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Ik leer door te doen en in 99% van de gevallen gaat dat goed. Nu eens een keertje niet en dat vind ik overigens helemaal niet erg. En beter zo dan dat niemand wat doet, want laten we wel wezen, zoveel initiatieven worden er in Nederland nu ook weer niet genomen.
Dus, ik blijf gewoon doorgaan met bouwen zoals ik denk dat het moet..... met onderweg wat fouten en/of compromissen..
En nog even voor de duidelijkheid... dit is een
prototype VS-1
en tegelijkertijd een handleiding voor de bouwers van VS-2.
«
Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 17:26:36 door FritsT
»
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #139 Gepost op:
13 March 2015, 17:54:57 »
Het is zeker waar dat er weinig initiatieven zijn wat spoor 0 betreft en ik vind het goed dat je je er voor inzet.Ik denk echter dat het beter is om meteen een goede bouwset te maken dan om iets te maken wat er op lijkt, want voor een tweede initiatief om van hetzelfde prototype een verbeterd model te maken is de groep belangstellenden veel te klein.
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #140 Gepost op:
13 March 2015, 18:54:10 »
Jan,
Het is helemaal onze intentie niet om een goede bouwset te maken en 100,00000000% historisch verantwoord is helemaal niet aan de orde. We zijn met onze hobby bezig en ontwikkelen materieel en methodiek om daar in te voorzien. Dat en passant enkele mensen interesse hebben is leuk, maar zij weten ook dat dit geen complete bouwset is en zal worden. Dit verhaal doe ik omdat uit het verleden is gebleken dat veel mensen er leesplezier aan beleven en tegelijkertijd is het een soort handleiding voor de toekomstige geinteresseerden. Verslag van mijn bouwprojecten doe ik toch altijd en nu dus via BNLS.
En als is spreek over VS-2 is dat omdat we zelf de kinderziektes uit VS-1 willen hebben. Methodiek dus.
en als ik hem paars spuit, dan wordt die ook mooi.
Zullen we nu gewoon weer verder bouwen?
«
Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 19:03:06 door FritsT
»
Gelogd
sdz1976
Offline
Berichten: 2233
ovmv.be
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #141 Gepost op:
13 March 2015, 19:26:24 »
Kan ik een roze bestellen?
Grtz,
Samuel.
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #142 Gepost op:
13 March 2015, 20:08:10 »
Drie keer is scheepsrecht.......
Ik heb gaten in de voetplaat geboord en die gevijld tot een rechthoek. Ook moest ik de voetplaatsteun (dus ook rechts) verwijderen omdat die in de weg zat. Die moest vanwege de mogelijke kortsluiting ingekort en verplaatst worden.
Daarna alles weer monteren en daar is die dan. Niks in de weg, niks loopt aan en de greep is recht.
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #143 Gepost op:
13 March 2015, 20:32:09 »
En lees plezier hebben we
al 7720 x gelezen dusch..........
Sterker nog bij het opstarten denk ik al ,zou er weer een update wezen?
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #144 Gepost op:
13 March 2015, 22:40:39 »
Mooi he dat spoor 0? Zullen we toch maar over gaan en h0 de deur uit doen?
Gelogd
Spoor 0 adept
becasse
Offline
Berichten: 1021
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #145 Gepost op:
13 March 2015, 22:51:01 »
Ha Fritsie,
Ook ik volg je nog steeds op de voet. Houd er vooral veel lol in, maar dat zit wel snor
Die VS 2 versie boeit me minder...zonder kinderziektes geen weerstand- zou jij als pillendraaier toch ook wel weten
Grtz,
Michiel
Gelogd
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #146 Gepost op:
14 March 2015, 11:24:36 »
Vanaf de rijrichtingshandel (tandrad) loopt een stang naar de wentelas. Op de etsplaat zitten twee exemplaren zodat je twee zaken kunt bereiken"
1. dikke gelamineerde stang
2. gaffel (handje) aan het uiteinde.
Over de lengte van de stang moeten we nog wat nazoeken want in deze uitr VS-1 lijkt 6 mm te lang.
Ik heb voor de montage een gaatje 6 mm geboord.
De wentelas is van 1,2 mm draad en de gietdeeltjes had ik nog in vooorraad.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #147 Gepost op:
15 March 2015, 11:25:36 »
Vanaf de wentelas loop een"" horizontale" stang richting schaar. Er moet nog wel een gat in de voetplaat komen zodat die stang daardoorheen kan bewegen.. Aan beide zijden van de loc dus.
Eerst goed kijken hoe het moet lopen onder de voetplaat zodat het gat op de juiste positie komt.
.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #148 Gepost op:
15 March 2015, 11:51:44 »
Nog een uitdaging voor de zondag (avond).....ruzie over de beschikbare ruimte tussen zandleiding en remblokhanger.
Op een tekening zie ik het niet zo gauw, maar in de praktijk...
Kan haast niet anders dan dat de zandleiding verliest en een omweg moet gaan maken.
«
Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 11:58:36 door FritsT
»
Gelogd
FredH
Offline
Berichten: 132
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #149 Gepost op:
15 March 2015, 21:21:59 »
Voor degenen die zich hebben afgevraagd waar de derde etsplaat van de 8100 gebleven is; die ligt bij mij op de werktafel.
De afgelopen tijd heb ik de verrichtingen van Edwin en Frits gevolgd, en ik moet zeggen dat ik er zonder de 'handleiding' van Frits waarschijnlijk niet uit zou komen. Tot nu toe heb ik alleen ervaring met het in elkaar frotten van kits, dus ik denk dat als het mij lukt om van de prototype etsplaten een goede loc te bouwen het met de 'echte' etsplaten prima te doen moet zijn.
Net als Frits heb ik voor de 8102 gekozen, omdat dat type me het meest aanspreekt, er relatief veel foto's van zijn en omdat de loc pas laat (in 1955) buiten dienst ging. Lang inzetbaar dus.
Het is me trouwens wel duidelijk dat naast de foto's ook de tekeningen onontbeerlijk zijn. Gelukkig worden die echter ook in dit draadje gedeeld.
Veel is het nog niet, maar er is een begin:
Op sommige punten wijk ik af van de beschrijving van Frits, bijvoorbeeld met de opbouw van de bufferbalken. Op de plek van het machinistenhuis heb ik alvast moeren voor de bevestiging gesoldeerd.
Aangezien Frits net op het punt aangeland is dat er extra gaten in de voetplaat gemaakt moeten worden wacht ik dat even af. Die gaten maak ik het liefst meteen nu ik er nog goed bij kan.
@Frits, kan je maten geven waar ze moeten komen? Zo te zien sluiten ze strak aan op de waterkasten.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0