Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 76351 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #120 Gepost op: 11 March 2015, 12:01:03 »
gewoon voor de cilinders va de eerste tien originele loc's
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #121 Gepost op: 11 March 2015, 12:04:44 »
OK, duidelijk.

Ik zal me in ieder geval al eerst orienteren op de grove vormen en de constructie. Maten komen dat later wel.

Vandaag de steunen onder de voetplaat. (met een bakie koffie naast me)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #122 Gepost op: 11 March 2015, 14:05:55 »
Hallo Frits,

Ik heb nog wat tekeningen voor de cilinders.Dit is de enige set die ik heb.Volgens mij zijn het wel de originele tekeningen, zo gezegd specialités.De andere zijn waarschijnlijk loco's.





Verder zou ik adviseren ook ontwateringskranen te gebruiken.Anders krijg je retentie.











Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #123 Gepost op: 11 March 2015, 14:42:41 »
de spanning gaat er zo een beetje vanaf 8)
messing staf, hoeklijn 12x4, solmuren en dan een tapje, M1,2 boutje van binnenuit

schitterend werk/ draadje Frits
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #124 Gepost op: 11 March 2015, 18:29:51 »
Ja, we kunnen natuurlijk ook tegen al die toekomstige bouwers zeggen (meer dan 10 aanmeldingen en de lijnen staan nog open !) ....zoek het maar uit, maar dat is niet zoals we het graag zien. Hobby moet leuk zijn en geen geklaag. Vandaar dat ik vanuit een "eerste ontwerp" laat zien hoe ik er mee om ga. Mijn oplossingen zijn niet zaligmakend, maar ze zijn er. Graag hoor ik dan weer van anderen hoe zij iets hebben opgelost.  Zo leert iedereen van elkaar en kom je verder.
En de bijdragen van derden in dit verhaal... helemaal welkom.

En de etsplaat vs-1 voor project 2 is ook al binnen. Komen we op terug.

O ja, ik moet de Stoof ook nog afmaken... en de 241P en ook nog aan de NS 4300 beginnen...... het lijkt wel werken.
Was mooi weer vandaag. Lekker buiten in het zonnetje op een terrasje gezeten ZONDER aan de 8100 te denken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #125 Gepost op: 11 March 2015, 20:48:37 »
De voetplaatsteunen zijn op onderstaande tekening aangegeven. drie stuks per zijde.



Plaatwerk zit altijd verbonden met een profiel, dus in model ook. Voor het gemak TT profiel.
Na een proefexemplaar heb ik de onderdelen klaargelegd om te maken.



Niet vergeten dat ze echt HAAKS moeten zijn. Als ze dat zijn, snel fixeren met minimaal soldeer.



Na een uurtje of twee zaten ze er op.



Vergelijk je de locaties zoals ze nu zitten met de tekening dan zie je dat de buitenste twee verder naar buiten zijn gezet. Waarom?...vermijden van kortsluiting. Op onderstaande foto is het wiel maximaal ingeveerd en raakt de steun net niet... zo moet die dus.



De voetplaat is bij het solderen  plat op het werkblad gelegd. De steun is haaks en is zowel aan voetplaat als aan frame gesoldeerd. Dan moet de voetplaat ook kaarsrecht zijn en sluit het machinistenhuis dan ook mooi aan (als alles goed is)



« Laatst bewerkt op: 11 March 2015, 20:54:06 door FritsT »

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #126 Gepost op: 11 March 2015, 22:00:58 »
Frits
Daar hoef je toch niet aan te twijfelen  ;D

mvg Joop

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #127 Gepost op: 12 March 2015, 17:52:05 »
Aan de linkerkant van de lok moet wat gaan komen. (bediening van het afblazen). Hiertoe heb ik wat onderdelen ter beschikking. Nu de vraag of alles past als het gemonteerd zit. Blijft een lastige klus om alles exact op zijn plek te krijgen en daarbij te zorgen dat alles recht/haaks of wat dan ook zit. Maar.... de aanhouder wint.

De handgrepen van Slaters zijn redelijk op lengte, maar het gat is 0,8 mm i.p.v. de benodigde 1,0. Opruimen met een ruimertje kan, maar dan moet het gaatje al wel perfect zitten en meestal is dat niet zo. Dus goed kijken welk exemplaar je gebruikt. Uiteindelijk lukt het net om de 1,0 mm BUIS er doorheen te krijgen.
Een klinknagel 0,5 mm/ kop 0,7 mm dient als al in de haakse overbrenging.
Uit de buis komt 0,5 mm draad en de haakse overbrenging is een gelamineerd onderdeel uit de etsplaat.

Let wel... alles moet los blijven want het is aan alle drie de losse grote componenten van de loc verbonden. Pas bij de eindmontage zou je de boel vast kunnen lijmen, maar of dat voor onderhoud zo verstandig is?.... Dat zien we dan wel weer. Eerst bouwen.



Natuurlijk lukt het alhoewel... Eén handgreep moest ik 0,5 mm verplaatsten. Dus een messing plug in het geboorde gat en opnieuw , maar dan iets lager, boren. De plug gaat vanzelf vast met soldeer of 10-secondenlijm.






« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 19:38:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #128 Gepost op: 12 March 2015, 19:03:21 »
Zojuist nog een correctie/aanvulling gemaakt.
1. De haakse overbrenging is licht gekromd
2.Tussen de haakse overbrenging en de rookkast zijn op het asje twee miniminiminimale onderlegplaatjes aangebracht als afstandhouder.

Knupfer 0,6 type 700-6
www.knupfer.info

Hassler levert de 1/0,6 mm buis.
http://www.hassler-profile.li/index.php/produkte/draht-rundstangen/messing/messingrohre-m12

"Handjes" bij de overbrenging van de stang op de haakse overbrenging...die vergeet ik even. Gewoon een draadje ombuigen volstaat op dit moment.



« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 19:40:51 door FritsT »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #129 Gepost op: 12 March 2015, 20:26:32 »
Hallo Frits,

Er is nog een vierde steun onder de voetplaat.Dit is tevens het bevestigingspunt van de leibaan en de coulisse/schaar van Walchaerts:





Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #130 Gepost op: 12 March 2015, 21:00:42 »
oei oei, wat wordt dat weer mooi (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #131 Gepost op: 13 March 2015, 02:53:14 »
Ben nog steeds geboeid aan het volgen  (y)

Grtz,

Samuel
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #132 Gepost op: 13 March 2015, 13:31:29 »
Het ganghandel gaf wat locatieproblemen, maar zijn "vooralsnog" opgelost. Foto's in omgekeerde volgorde om het probleem duidelijk te maken.
Laat duidelijk zijn dat het onderdeel dus uiteindelijk wel te hoog en verkeerd staat (zie eerdere tekening), maar voor dit moment....zal wel.

Niet vergeten dat de ketel/vuurkist naar beneden taps toeloopt waardoor er wat ruimte ontstaat bij de voetplaat. Zo past alles er net tussen. Bepalend is dus de positie van de stang die naar de voorkant van de loc loopt.
Lastig scherp stellen met de camera, maar het gaat om het "zwarte gat" en de stang


Het andere uiteinde...


De "tandrad" constructie moet dus niet aan de binnenkant van het frame maar OP de voerplaat. Zo win je ruimte.


Het onderdeel  lijkt ontworpen te zijn om aan de binnenkant te worden vastgezet, maar er moet dus wat veranderen. Ik heb een stukje van de onderkant afgeknipt en in een TT profiel gesoldeerd en bijgevijld. Dat dient dus als voetstuk.



Handel is met M-0,6 boutjes en moertjes vastgezet en is (op dit moment) nog beweegbaar.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 13:47:34 door FritsT »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #133 Gepost op: 13 March 2015, 14:37:23 »
Hallo Frits,

Bij het ganghandel zit er maar op één beugel een vertanding.De andere is glad.



Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #134 Gepost op: 13 March 2015, 14:53:59 »
@ Jan... soms loop je tocht echt wel tegen de grens van het mogelijke, althans ik. En de locatie waar het zit tja.

Maar de positie van de constructie zat me na mijn laatste posting toch niet lekker. Ik heb de boel er weer afgehaald en nu zit het weer, maar met een aanpassing, want het moet wel passen.





De handel heb ik een dubbele kik gegeven. Dat vind ik acceptabeler dan de veel te hoge positie in een eerder stadium.