Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 19:14:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 18:50:58
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
ArjanB
Vandaag
om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in 0 (gelezen 79012 keer)
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #120 Gepost op:
11 March 2015, 12:01:03 »
gewoon voor de cilinders va de eerste tien originele loc's
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
FritsT
Offline
Berichten: 11509
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #121 Gepost op:
11 March 2015, 12:04:44 »
OK, duidelijk.
Ik zal me in ieder geval al eerst orienteren op de grove vormen en de constructie. Maten komen dat later wel.
Vandaag de steunen onder de voetplaat. (met een bakie koffie naast me)
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 532
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #122 Gepost op:
11 March 2015, 14:05:55 »
Hallo Frits,
Ik heb nog wat tekeningen voor de cilinders.Dit is de enige set die ik heb.Volgens mij zijn het wel de originele tekeningen, zo gezegd specialités.De andere zijn waarschijnlijk loco's.
Verder zou ik adviseren ook ontwateringskranen te gebruiken.Anders krijg je retentie.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #123 Gepost op:
11 March 2015, 14:42:41 »
de spanning gaat er zo een beetje vanaf
messing staf, hoeklijn 12x4, solmuren en dan een tapje, M1,2 boutje van binnenuit
schitterend werk/ draadje Frits
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 11509
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #124 Gepost op:
11 March 2015, 18:29:51 »
Ja, we kunnen natuurlijk ook tegen al die toekomstige bouwers zeggen (meer dan 10 aanmeldingen en de lijnen staan nog open !) ....zoek het maar uit, maar dat is niet zoals we het graag zien. Hobby moet leuk zijn en geen geklaag. Vandaar dat ik vanuit een "eerste ontwerp" laat zien hoe ik er mee om ga. Mijn oplossingen zijn niet zaligmakend, maar ze zijn er. Graag hoor ik dan weer van anderen hoe zij iets hebben opgelost. Zo leert iedereen van elkaar en kom je verder.
En de bijdragen van derden in dit verhaal... helemaal welkom.
En de etsplaat vs-1 voor project 2 is ook al binnen. Komen we op terug.
O ja, ik moet de Stoof ook nog afmaken... en de 241P en ook nog aan de NS 4300 beginnen...... het lijkt wel werken.
Was mooi weer vandaag. Lekker buiten in het zonnetje op een terrasje gezeten ZONDER aan de 8100 te denken.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11509
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #125 Gepost op:
11 March 2015, 20:48:37 »
De voetplaatsteunen zijn op onderstaande tekening aangegeven. drie stuks per zijde.
Plaatwerk zit altijd verbonden met een profiel, dus in model ook. Voor het gemak TT profiel.
Na een proefexemplaar heb ik de onderdelen klaargelegd om te maken.
Niet vergeten dat ze echt HAAKS moeten zijn. Als ze dat zijn, snel fixeren met minimaal soldeer.
Na een uurtje of twee zaten ze er op.
Vergelijk je de locaties zoals ze nu zitten met de tekening dan zie je dat de buitenste twee verder naar buiten zijn gezet. Waarom?...vermijden van kortsluiting. Op onderstaande foto is het wiel maximaal ingeveerd en raakt de steun net niet... zo moet die dus.
De voetplaat is bij het solderen plat op het werkblad gelegd. De steun is haaks en is zowel aan voetplaat als aan frame gesoldeerd. Dan moet de voetplaat ook kaarsrecht zijn en sluit het machinistenhuis dan ook mooi aan (als alles goed is)
«
Laatst bewerkt op: 11 March 2015, 20:54:06 door FritsT
»
Gelogd
joop100
Offline
Berichten: 1040
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #126 Gepost op:
11 March 2015, 22:00:58 »
Frits
Daar hoef je toch niet aan te twijfelen
mvg Joop
Gelogd
Joop Polderbaan
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41453.0.htm
breedspoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45275.0.html
Fantasie baan in 0e
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59636.0.html
FritsT
Offline
Berichten: 11509
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #127 Gepost op:
12 March 2015, 17:52:05 »
Aan de linkerkant van de lok moet wat gaan komen. (bediening van het afblazen). Hiertoe heb ik wat onderdelen ter beschikking. Nu de vraag of alles past als het gemonteerd zit. Blijft een lastige klus om alles exact op zijn plek te krijgen en daarbij te zorgen dat alles recht/haaks of wat dan ook zit. Maar.... de aanhouder wint.
De handgrepen van Slaters zijn redelijk op lengte, maar het gat is 0,8 mm i.p.v. de benodigde 1,0. Opruimen met een ruimertje kan, maar dan moet het gaatje al wel perfect zitten en meestal is dat niet zo. Dus goed kijken welk exemplaar je gebruikt. Uiteindelijk lukt het net om de 1,0 mm BUIS er doorheen te krijgen.
Een klinknagel 0,5 mm/ kop 0,7 mm dient als al in de haakse overbrenging.
Uit de buis komt 0,5 mm draad en de haakse overbrenging is een gelamineerd onderdeel uit de etsplaat.
Let wel... alles moet los blijven want het is aan alle drie de losse grote componenten van de loc verbonden. Pas bij de eindmontage zou je de boel vast kunnen lijmen, maar of dat voor onderhoud zo verstandig is?.... Dat zien we dan wel weer. Eerst bouwen.
Natuurlijk lukt het alhoewel... Eén handgreep moest ik 0,5 mm verplaatsten. Dus een messing plug in het geboorde gat en opnieuw , maar dan iets lager, boren. De plug gaat vanzelf vast met soldeer of 10-secondenlijm.
«
Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 19:38:52 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11509
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #128 Gepost op:
12 March 2015, 19:03:21 »
Zojuist nog een correctie/aanvulling gemaakt.
1. De haakse overbrenging is licht gekromd
2.Tussen de haakse overbrenging en de rookkast zijn op het asje twee miniminiminimale onderlegplaatjes aangebracht als afstandhouder.
Knupfer 0,6 type 700-6
www.knupfer.info
Hassler levert de 1/0,6 mm buis.
http://www.hassler-profile.li/index.php/produkte/draht-rundstangen/messing/messingrohre-m12
"Handjes" bij de overbrenging van de stang op de haakse overbrenging...die vergeet ik even. Gewoon een draadje ombuigen volstaat op dit moment.
«
Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 19:40:51 door FritsT
»
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 532
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #129 Gepost op:
12 March 2015, 20:26:32 »
Hallo Frits,
Er is nog een vierde steun onder de voetplaat.Dit is tevens het bevestigingspunt van de leibaan en de coulisse/schaar van Walchaerts:
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #130 Gepost op:
12 March 2015, 21:00:42 »
oei oei, wat wordt dat weer mooi
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
sdz1976
Offline
Berichten: 2223
ovmv.be
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #131 Gepost op:
13 March 2015, 02:53:14 »
Ben nog steeds geboeid aan het volgen
Grtz,
Samuel
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
FritsT
Offline
Berichten: 11509
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #132 Gepost op:
13 March 2015, 13:31:29 »
Het ganghandel gaf wat locatieproblemen, maar zijn "vooralsnog" opgelost. Foto's in omgekeerde volgorde om het probleem duidelijk te maken.
Laat duidelijk zijn dat het onderdeel dus uiteindelijk wel te hoog en verkeerd staat (zie eerdere tekening), maar voor dit moment....zal wel.
Niet vergeten dat de ketel/vuurkist naar beneden taps toeloopt waardoor er wat ruimte ontstaat bij de voetplaat. Zo past alles er net tussen. Bepalend is dus de positie van de stang die naar de voorkant van de loc loopt.
Lastig scherp stellen met de camera, maar het gaat om het "zwarte gat" en de stang
Het andere uiteinde...
De "tandrad" constructie moet dus niet aan de binnenkant van het frame maar OP de voerplaat. Zo win je ruimte.
Het onderdeel lijkt ontworpen te zijn om aan de binnenkant te worden vastgezet, maar er moet dus wat veranderen. Ik heb een stukje van de onderkant afgeknipt en in een TT profiel gesoldeerd en bijgevijld. Dat dient dus als voetstuk.
Handel is met M-0,6 boutjes en moertjes vastgezet en is (op dit moment) nog beweegbaar.
«
Laatst bewerkt op: 13 March 2015, 13:47:34 door FritsT
»
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 532
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #133 Gepost op:
13 March 2015, 14:37:23 »
Hallo Frits,
Bij het ganghandel zit er maar op één beugel een vertanding.De andere is glad.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
FritsT
Offline
Berichten: 11509
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #134 Gepost op:
13 March 2015, 14:53:59 »
@ Jan... soms loop je tocht echt wel tegen de grens van het mogelijke, althans ik. En de locatie waar het zit tja.
Maar de positie van de constructie zat me na mijn laatste posting toch niet lekker. Ik heb de boel er weer afgehaald en nu zit het weer, maar met een aanpassing, want het moet wel passen.
De handel heb ik een dubbele kik gegeven. Dat vind ik acceptabeler dan de veel te hoge positie in een eerder stadium.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0