Ton, het gaat om de stroom. Niet om het vermogen.
DRAADDIAMETER gaat over STROOMSTERKTE!Isolatie gaat over spanning.De combinatie (spanning x stroom) geeft vermogen. Vermogen op zich zegt NIETS over de toe te passen kabel.
... maar ik wil ook best de collega op mijn werk geloven die heeft doorgeleerd voor elektro en die mij juist vertelt dat de draaddikte wel gaat over vermogen en niet over stroomsterkte.
Maar kan iemand dan uitleggen waarom mijn veel te dunne draadjes en stekers zelfs niet een heel klein beetje warm worden? En waarom op de foto's ook aan andere WSA's (bijvoorbeeld die van FritsT) ook precies dezelfde dunnen draadjes en stekers zitten?
Als je telkens maar even soldeert en daarna lang genoeg pauze neemt, zal een eigenlijk te dunne kabel inderdaad niet warm worden. Soldeer eens een paar minuten onafgebroken, en voel dan nog eens aan de kabel.
Stel dat je 4 mm2 neemt, en je hebt 1 meter draad naar de stift en 1 meter naar de grondplaat, dus totaal 2 meter, dan heeft dat een weerstand van 0,00875 ohm. Ik weet niet precies hoeveel stroom er door moet, maar laten we even 30A aannemen. Dan heb je over die 2 meter draad een spanningsverlies van 0,26V. Dat lijkt me wel te doen.