Ronald, volgens mij ben je wat verwarring aan het kweken. 6 mm2 is gewoon anderhalf keer zo veel als 4 mm2. klopt toch ?Citaat van: Klaas Zondervan op 08 October 2007, 23:38:18De dikte van de draad heeft weinig met de spanning te maken, maar alles met de stroom. In een huisinstallatie mag door 2,5 mm2 maximaal 16A lopen.heb ik het over spanning gehad dan ??ik had het alleen over een huisinstallatie , en die is nou eenmaak 220v
De dikte van de draad heeft weinig met de spanning te maken, maar alles met de stroom. In een huisinstallatie mag door 2,5 mm2 maximaal 16A lopen.
Ik bouw vooralsnog Modelloco, Philotrain MK etc. Ik heb nog twee Philo's staan, één Modelloco en één MK.
Je sluit straks je WSA aan op een gewone contactdoos in je huis. Ik maak me sterk dat er tussen die contactdoos en je zekeringenkast ook draadjes van 2,5mm2 lopen. Als die draadjes het vermogen kunnen trekken dat jij met solderen verbruikt, waarom zou je dan aan het apparaat zelf dikkere snoeren moeten zetten?
Dat was de JBF versie. De technische versie: In het gemiddelde Nederlandse huis geeft de contactdoos 220V en is aangesloten aan een zekering van 16A. De draden kunnen dus maximaal 220*16=3520W aan vermogen hebben. Als jouw WSA secundair 12V levert, kan je door draden die even dik zijn (zelfde vermogen) 3520/12=293A sturen.