Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Modelspoorbaan Fleischmann  (gelezen 144029 keer)

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #105 Gepost op: 10 maart 2020, 19:58:14 »
Het is ook leuk om op die knopjes te drukken. Als kind had ik bij mijn vaders modelbaan maar 2 van die kastjes en toen vond ik ze al indrukwekkend. In die tijd was dat al heel wat en ze kosten toen best veel geld. Nu kun je ze goedkoop aanschaffen als je even goed zoekt.
Toen ik deze modelbaan weer ging opbouwen heb ik bij de beurs in Houten elke keer weer een paar meegenomen en was mijn plan ook om iets meer van deze groene kastjes te gebruiken.

Ik moet alleen nog even een overzicht maken van welke knop naar welke wissel loopt. Want ik ben soms toch wel even de weg kwijt met al die knopjes. En is toch wel makkelijk als je trein in aantocht is en je het juiste spoor regelt :)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #106 Gepost op: 10 maart 2020, 20:54:09 »
Over kleine details gesproken, ben ook bezig om de perrons van attributen te voorzien. Zoals kratten, tonnetjes etc. Deze had ik nog ergens gevonden in de spullen van mijn vader.


Aangezien er straks op de volgende module een houtzagerij komt met veel bos (dus word nog meer bomen scoren) ben ik ook alvast begonnen met opgestapeld hout te maken. Deze heb ik gemaakt van balsahout (had ook mijn Vader weer liggen) want die knutselde vliegtuigen in elkaar. Dus het leuke is dat er op die manier veel spullen van hem verwerkt worden in de modelbaan.
Maar ook sate prikkers kun je gebruiken voor boomstammetjes te maken. Als je ze in de juiste kleur schildert is het net alsof ze net ontschorst zijn door de zagerij.



Alles moet nog wel wat netter gemaakt worden, want ik moest de houtstapel (die al vast zat) weer verplaatsen. Had vergeten te kijken of mijn goederen wagonnetjes er langs konden. Jaja, je leert van je fouten ;)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #107 Gepost op: 10 maart 2020, 21:20:27 »
Deze dagen zijn regenachtig en aangezien we in Brabant zitten zijn we veel thuis. Dus ook veel tijd om te werken aan de baan.
In Scheveningen had ik een vitrinekast voor mijn rollend materiaal, maar toen ik hier kwam wonen zat alles in kratten en dozen.
Wel veilig natuurlijk, maar als je wilt rijden een heel gezoek om de juiste trein te vinden.
Eerst maar eens gekeken wat ik nu totaal heb en waar ik het moet laten.


Dus een lade leeg gemaakt van de kast waar de modelbaan op staat en daar een gedeelte in gezet. Maar met open maken schuift natuurlijk de hele inhoud alle kanten op. Niet echt fijn voor de treinen en het beschadigen. Dus aan de slag om vakken te maken waar ik de goederen wagons in kan zetten.


Het voordeel van mijn lade is dat die erg hoog is, dus kon ik gelukkig een 2e laag erboven op maken voor de treinen. Deze heb ik in vier delen gemaakt en gelijk handvaten eraan vast gemaakt zodat ik het er makkelijk uit kan halen.

En zo hebben we nu alles netjes onder de modelbaan opgeborgen en kan ik gelijk snel een trein pakken en samenstellen als ik daar mee wil rijden. Het is niet zo mooi als een vitrine kast, maar in ieder geval wel heel handig en de treinen staan veilig opgeborgen.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #108 Gepost op: 10 maart 2020, 23:42:05 »

Heel netjes. Houd jij je modellen zonder doosjes?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #109 Gepost op: 11 maart 2020, 00:23:38 »
Wat een prachtige verzameling Fleischmann nostalgie  (y)

Groeten,

Joost

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #110 Gepost op: 11 maart 2020, 10:21:55 »
Daar kan ik maar één ding op zeggen: :P. Ik ben helemaal van die nostalgie! Heb zelf ook nog veel van het oudere spul. Dat is allemaal nog still alive and kicking. Wel heb ik een groot aantal items van digitale techniek voorzien. Je moet toch met je tijd mee, toch? (y)

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #111 Gepost op: 11 maart 2020, 10:44:41 »
Dag Syb.
Mijn modellen hebben inderdaad geen doosjes. De wagonnetjes die ik in mijn jeugd gekocht had zaten wel in doosjes, maar die gooide ik weg. Wist ik toen natuurlijk dat die doosjes belangrijk waren :-\
Vanaf 2011 ben ik weer begonnen met de modelbaan en ook op de beurzen gaan struinen om kolenwagens etc te vinden. De meeste waren zonder doosje, stonden op tafels waar ik ze toevallig vond tussen andere spullen. Met doosje had je ook wel, maar daar betaalde ik meer voor, dus dan is de keuze makkelijk.

He Joost, vind het zelf ook wel een gave verzameling. En zeker omdat sommige natuurlijk nog uit mijn Vaders aankoop komen en ikzelf in 1974 mijn eerste kiepwagentje kocht. Er is nog genoeg uit dit tijdperk te koop, maar wat van jezelf aangekocht is geeft wel voldoening dat het nog zo bewaard is gebleven.

En wie weet ga ik in de verre toekomst inderdaad nog wel eens een trein van digitale dingetjes voorzien. Maar voorlopig niet, ben toch nog druk met opbouwen en doordat ik al een aantal baanvlakken stroomloos kan zetten kan ik met meerdere treinen op de modelbaan werken. Natuurlijk niet zo stoer als digitaal, want op de beurzen kijk ik mijn ogen uit wat er allemaal niet kan daarmee. Maar het nog even niet mijn dingetje.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #112 Gepost op: 11 maart 2020, 19:06:27 »
Ik heb m´n materiaal ook in zelfgetimmerde kistjes. Beschermt prima.

Ik kan je wel aanraden om er vilt (of hoe heet die stof?) in te leggen, om krassen e.d. te voorkomen.

Groeten,

Joost

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #113 Gepost op: 11 maart 2020, 19:12:19 »
Het vilt had ik helaas nog niet, dus dat moet nog komen. Is ook wat mooier en inderdaad zorgt het ervoor dat de treinen niet beschadigen.
Maar voorlopig zitten ze beter opgeborgen als dat ik het had.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #114 Gepost op: 11 maart 2020, 19:21:10 »
Gave vintage FLM verzameling Ronaldo  (y)
Ook voor mij is dit jeugdsentiment.
Met vriendelijke groet,
Wim

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #115 Gepost op: 11 maart 2020, 20:40:13 »
Ik denk dat het voor velen van ons jeugd sentiment is :), want ik hoor het van veel trein fanaten dat ze toch ook flink wat bewaard hebben uit die tijd. Logisch ook omdat je als kind door je Vader besmet raakte als je het leuk vond natuurlijk. En dat maakt het nog leuker als je zelf dan een hoop spullen bewaard hebt en het kan verwerken in je eigen modelbaan.

Helaas heeft mijn eigen zoon het alleen in het begin leuk gevonden en kon ik hem niet met het virus meer besmetten.
Maar als ik er zelf maar een hoop plezier aan heb en dat lukt wel. ;D
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #116 Gepost op: 12 maart 2020, 06:18:57 »
Heerlijk, authentieke Fleischmann activiteiten  (y) Ik zou voorlopig alles lekker analoog en origineel houden, zeker waar het bewaard jeugdsentiment betreft. Ik ben zelf recent begonnen met een tijdreis door een Fleischmann baan te beginnen met uitsluitend artikelen uit de jaren 60, dus alles origineel en analoog en heb in tijden niet zoveel voldoening gehaald uit een project  ;D Ik zou aan het leuke baanconcept niet teveel sleutelen dus...
RETROBAHN A.G.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #117 Gepost op: 12 maart 2020, 10:00:06 »
Ik ga ook inderdaad voorlopig niets veranderen. Nu ik weer zo druk bezig ben is het heerlijk om aan de baan te werken. Als ik er aan bezig ben moet ik ook altijd aan de tijd met mijn Pa denken en hoe hij de baan opgebouwd had. Ik zal eens kijken of ik daar nog foto’s van heb.
Als je zag hoe hij het opgebouwd had en hoe nu de banen opgebouwd worden.

Erg leuk dat je zelf ook bezig bent met een baan ontwerp uit de jaren ‘60. Was al aan het zoeken onder Retrobahn AG, maar kon niets vinden. Heb je toevallig iets van je eigen baan?
Zag wel dat je ook hetzelfde banenboek gekregen had van fleischmann. Ik heb hem voor deze modelbaan gedeeltelijk gebruikt om bepaalde wisselstukken uit te zoeken.

De rest van de baan heb ik zelf verzonnen en uitgewerkt.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #118 Gepost op: 12 maart 2020, 10:34:32 »
Ik ga ook inderdaad voorlopig niets veranderen. Nu ik weer zo druk bezig ben is het heerlijk om aan de baan te werken. Als ik er aan bezig ben moet ik ook altijd aan de tijd met mijn Pa denken en hoe hij de baan opgebouwd had.
Precies dat gevoel heeft mij doen besluiten om terug te keren naar de roots van mijn modelspoorhobby. Met als startpunt de foto uit 1971 waar ik als ukkepuk voor het eerst aan de knop mocht draaien van Pa z'n baan.
Ik had Retrobahn AG als titel bedacht tot ik een link kreeg van iemand die zijn project al zo genoemd had, website incluis. Daarom is de werktitel nu Summer of '69 tot ik wat leukers bedacht heb ;)
Ik ben zelf op dit moment vooral materialen aan het vergaren en houten modules bouwen waar m'n baan op komt, zodra die staan begint de feitelijke baanbouw en zal ik die publiceren.
Voorlopig blijf ik met veel genoegen jouw uitwerking volgen (y)
RETROBAHN A.G.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #119 Gepost op: 12 maart 2020, 20:02:38 »
Ik ben zelf op dit moment vooral materialen aan het vergaren en houten modules bouwen waar m'n baan op komt, zodra die staan begint de feitelijke baanbouw en zal ik die publiceren.

Dat is precies hoe ik ook ben begonnen.Eerst een jaar lang beurzen afgegaan en allerlei spullen verzameld die ik niet meer had liggen. Op het Benelux forum aangesloten en daar al een hoop rond gekeken om ideeën op te doen. En het was trouwens erg leuk om zo al bezig te zijn, dan krijg je vanzelf zin in het bouwen. Ben heel erg benieuwd als je online gaat met je foto's.
Ik hou zelf ook een blog op mijn website en dat is best wel handig, want ik kan dan zelf ook weer terug blikken als ik iets vergeten ben. Want gestart in 2011 vergeet je toch wel eens iets ;D
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons