Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:05:30
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Modelspoorbaan Fleischmann  (gelezen 144985 keer)

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #90 Gepost op: 09 april 2015, 22:19:56 »
Dank je wel Herwim.
Ik had al eerder willen antwoorden op je bericht, maar daar kwam wat tussendoor en daarna heb ik even geen tijd gehad om hier te kijken.
Ben op het ogenblik druk met mijn websites voor mijn werk te verbouwen, dus de baan staat even op een laag pitje.
Heb wel een paar keer even met wat treinen gereden om ze wat stof te laten verliezen haha.
Maar hij staat nog steeds in de achterkamer en elke keer als ik er langs loop geniet ik toch steeds.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #91 Gepost op: 07 maart 2020, 21:23:33 »
Hallo allemaal. Ik ben sinds januari van dit jaar weer actief met het verder opbouwen van mijn modelbaan. Bijna 4 jaar niets meer gedaan doordat ik ben verhuisd van Scheveningen naar Asten (Brabant). Dus dan gebeurt het dat je modelbaan verhuisd moet worden en alleen dat is al een dingetje op zich. Maar is helemaal goed gekomen. Alhoewel het naar zolder krijgen toch wel iets was met de lengte van de baan. Achteraf had ik de baan in 2 kleinere modules moeten bouwen, maar in Scheveningen heb ik die keus nu eenmaal gemaakt en had niet verwacht dat ik naar Asten zou verhuizen :D

Daarna een grote verbouwing om het huis weer in de juiste staat te krijgen. Dan heb je even geen tijd voor het knutselen aan je modelbaan.
Want elk uurtje heb je dan nodig voor je huis. En dat doe je niet in 1 maand. Dus de modelbaan werd netjes op zolder gezet in de pauze stand.

Het voordeel is dat ik nu wel een plek heb waar de baan gewoon kan blijven staan en niet zoals in Scheveningen dat ik hem rechtop tussen een kast en een deur moest zetten. Dus wat dat betreft zijn we er flink op voorruit gegaan. Ik ga weer proberen jullie op de hoogte te houden van de vorderingen en nieuwe ideeën van de modelbaan.

Ik ben op het ogenblik druk bezig met het restaureren van de DB E10 elektrische trein, die toch wat meer problemen geeft. Maar ik krijg flink hulp hier op het forum, dus ook dat gaat goed komen. Weer gezellig in ieder geval om terug te zijn van weggeweest.

Even een update hoe de modelbaan nu staat:


Groet van Roland

Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #92 Gepost op: 09 maart 2020, 13:38:31 »
Ik wilde al eerder wat meer details neerzetten om te laten zien waar ik mee bezig ben en wat er de afgelopen maanden gebeurt is. Maar aangezien ik nogal druk bezig was met het schoonmaken en rijdend krijgen van mijn DB E10 loc, was dat een beetje naar de achtergrond geschoven. Nou heb ik niet zo'n superbaan zoals de meeste hier hebben, want ik zie banenplannen en uitvoeringen voorbij komen waar ik stil van word. Maar ik ben al blij dat ik deze ruimte heb en het is de bedoeling dat hier toch uitbreiding bij gaat komen als ik dit gedeelte zover klaar heb.

Even geprobeerd om de baan als een panorama wat weer te geven voor diegene die nog niet weten waar ik mee bezig ben.

Lang niet zo indrukwekkend als alles wat ik hier voorbij zie komen, maar hopelijk inspireer ik andere op het forum (of gasten) om toch met een klein baantje te beginnen. Zo is het bij mij ook allemaal aan de gang gegaan en ben er nog steeds blij mee.


Ik ben de kolenstortplaats verder af gaan maken. Figuurtjes die ik nog had liggen erbij gezet, de kolenbergen en plaats zelf wat meer zwarte kleur gegeven. Naast de trap een glijbak waarlangs kolen gestort kan worden. Diverse boompjes erbij waardoor het meer een geheel word. Ook wat gereedschapskisten en kleine kolenwagentjes neergezet. Tussen de bielzen zwarte kolen gestort omdat ik het toch wat smeriger wilde hebben.


Met de kolenwagonnetjes gaat het er allemaal gelijk mooi uitzien. De lopende band heb ik nog niet aangesloten, maar dit is even hoe ik het er straks uit wil laten zien. Er moeten nog meer dingetjes gebeuren, maar als ik het vergelijk met het begin zijn we op de juiste weg.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #93 Gepost op: 09 maart 2020, 13:42:19 »
Leuke details. Mooi FLM  :)

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #94 Gepost op: 09 maart 2020, 16:48:58 »
Even je site bekeken ,en dit draadje even doorgelezen
Doet mij ook weer even terug kijken
En herinnringen blijven altijd mooi om terug te zien

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #95 Gepost op: 09 maart 2020, 18:29:03 »
Dank je wel Jerry en Hans. Het is inderdaad even een tijd je terug dat ik wat kon posten omdat ik door de verhuizing geen tijd meer had. Maar ben op het ogenblik aardig de schade aan het inhalen. Probeer eerst op dit stuk baan even alles af te maken wat ik van plan was en dan het volgende stuk module te gaan maken (wat ik toen al van plan was :)).

Ik ben overal alle kleine details aan het aanbrengen en de baan meer sfeer en aankleding te geven. En zeker door iedereen hier en op de beurzen krijg je best wel inspiratie om weer verder te gaan.


Dit plekje had ik al gemaakt, maar ben nu allerlei kleine details aan het neerzetten. Ook weer niet te druk, maar er zijn koeien bijgekomen, hekwerk, een aantal boompjes en het is gewoon heerlijk om daar mee bezig te zijn.

En een beetje meedenken met de mensen die daar werken, dus wat overgangen gemaakt voor de werklui. Tenslotte moet je wel zorgen dat ze het naar hun zin hebben, anders ben je ze kwijt.
;D



En bij de rails tussen de bielzen strooisel aanbrengen omdat ik dat toch veel mooier vind worden. Met de aanleg van de rails had ik toen het grind op het kunststof gestrooid, en daarna de rails. Maar dat ga ik dus met de andere module anders aanpakken zodat ik niet alles twee keer hoef te doen. Maar zo leer je gaandeweg steeds meer wat je wel en niet moet doen, en door het kijken naar andere banen en tips leer je in de jaren heel veel. (y)



Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #96 Gepost op: 09 maart 2020, 21:12:39 »
Kijk wel uit met je ontkoppel rail(en wissels) dat er geen lijm in komt met je ballast lijmen
gegarandeerd dat je ze open moet maken en dus weer slopen

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #97 Gepost op: 10 maart 2020, 08:52:53 »
Daar heb ik inderdaad rekening mee gehouden. Hou ze eerst helemaal vrij omdat ik eerst de grote gedeeltes doe en daarna op mijn gemak met een injectie spuit doe ik de lijm voorzichtig tussen de bielzen. Maar ik heb niet alles met ballast, deze gedeeltes op de foto hou ik nog even vrij. Vind dat toch nog een dingetje als dat verkeerd gaat.


Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #98 Gepost op: 10 maart 2020, 08:55:02 »
Hallo Ronaldo,

Prachtig al die nostalgische elementen, Doet mij erg denken aan mn eerste marklin/fallerbaan 50 jaar geleden.
Al die gebouwen, bomen en ijslands mos.
ga zo door met de tijd van vroeger

succes jandcargo

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #99 Gepost op: 10 maart 2020, 12:02:15 »
Mooie baan!  (y)  Die mogelijkheid om lekker veel te rangeren wil ik ook een beetje in mijn eigen baan creëren. Dan kun je lekker ontspannen bezig zijn  :)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22383
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #100 Gepost op: 10 maart 2020, 12:15:03 »
Erg leuke baan Ronaldo  (y)
Ik ga je met plezier volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #101 Gepost op: 10 maart 2020, 13:30:24 »
He Jandcargo, dank je wel voor je bericht. Het is inderdaad nostalgie wat ik probeer vast te houden. Weet niet of je het verhaal achter deze baan gelezen hebt, maar het is eigenlijk een eerbetoon aan mijn Pa. Ben nu de eerste trein (E10) die mijn vader gekocht had in 1960 aan het restaureren met hulp van hier. Ik probeer ook zoveel mogelijk dingen te vinden uit die tijd om op de baan te zetten.

Iedereen vraagt vaak aan mij waarom niet digitaal, meer treinen, beter materiaal en veel meer keuze. Maar het is juist de uitdaging om alles draaiend te krijgen uit die tijd en digitaal is niet mijn ding. Zou ook het geld er niet voor hebben, en voordeel van dit tijdperk is dat het allemaal niets kost. Ik ben nu bezig tussendoor met weer heel veel plastic denneboompjes te bewerken, daarover later meer.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #102 Gepost op: 10 maart 2020, 13:35:24 »
Dag Martijn. Mijn insteek van deze module was ook zoveel mogelijk rangeerterrein ;D
Als kind hadden wij niet zo'n grote baan en het is altijd mijn wens en droom geweest om zoiets te gaan maken.
Straks als alles klaar is (10 jaren plan, maar dat geeft niet) heb ik een lengte van 14 meter waar de treinen over rijden.

Maar een groot gedeelte daarvan is gewoon kale rails, die gaat namelijk achter mij langs over de wasmachine, trapgat en kasten.
Best wel kans dat het allemaal nog veranderd, maar dat is voorlopig het plan. Door de verhuizing zijn er alweer plannen gewijzigd die ik in 2011 van plan was. Maar toen was mijn huis weer anders ingedeeld en had ik andere ruimtes. Dus het blijft gewoon spannend.
Maar zoals jij al zegt, het is heerlijk om er mee te spelen (zo zie ik het maar) en ik vergeet alles om me heen als ik er mee bezig ben. (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #103 Gepost op: 10 maart 2020, 13:37:08 »
Dank je wel Wim, het is wat kleinschaliger als die van jou. Maar wie het kleine niet eert ;)
We krijgen het druk, ik 1000 pagina's doorlezen en dan moet ik in ieder geval zorgen dat je ook genoeg leesvoer krijgt haha.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #104 Gepost op: 10 maart 2020, 17:08:06 »
Ik krijg toch wel weer zin om op de drukknoppen van die groene kastjes te drukken :P. Net als vroegah. Ik vind het er toch wel indrukwekkend uitzien! (y)