Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 01:02:24
Een nieuw begin in 0 door FritsT
Vandaag om 00:04:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
22 oktober 2020, 23:36:52
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
22 oktober 2020, 23:35:23
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
22 oktober 2020, 23:34:37
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
22 oktober 2020, 23:29:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 oktober 2020, 23:20:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 oktober 2020, 23:18:58
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Hendrik Jan
22 oktober 2020, 22:53:42
Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd. door willyTEE
22 oktober 2020, 22:45:09
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 oktober 2020, 22:39:14
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door W. Thomas
22 oktober 2020, 22:32:23
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
22 oktober 2020, 22:30:46
Fleischmann 5301 hoe te openen? door Arjen52
22 oktober 2020, 22:30:19
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Pauldg
22 oktober 2020, 22:26:50
Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779 door VvKan
22 oktober 2020, 22:22:25
NS 6100 van GM&S door St00mboy
22 oktober 2020, 22:20:52
Decoder artitec Pec door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 22:12:38
Projekt 083-338 door 44
22 oktober 2020, 21:49:32
Raadplaatje door BrightonBelle
22 oktober 2020, 21:32:43
Videostatief treinen filmen door Luc2000
22 oktober 2020, 21:31:17
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 21:31:16
Faller 2020, nieuws van de fabrikant. door NL-modelspoor
22 oktober 2020, 21:17:38
Treinverkeer in/rond Vierheim door basjuh1981
22 oktober 2020, 20:58:00
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Voske
22 oktober 2020, 20:42:59
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
22 oktober 2020, 20:32:15
Modules van Kees Gorter door Frank 123
22 oktober 2020, 20:29:10
Albulabahn in H0m door Bert van Gelder
22 oktober 2020, 20:24:10
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Ben
22 oktober 2020, 19:30:49
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door damngrazy
22 oktober 2020, 19:08:32
  

Auteur Topic: Keerlus Numansbaan  (gelezen 804 keer)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Keerlus Numansbaan
« Gepost op: 29 mei 2020, 10:36:21 »

Goeie morgen,

Ik dacht een goed ontwerp te hebben voor mijn nieuwe baan. Op niveau 2 heb ik een keerlus bedacht. Zie blauwe stuk spoor. Als de trein via het CS > blauwe spoor > Goederen station (GS) terug rijdt zit de polarisatie van de rails goed. Ik had alleen even niet gedacht aan het grijze stuk spoor.
Op het punt waar het GS spoor en het grijze spoor bij elkaar komen zal kortsluiting zijn.
Een oplossing zou kunnen zijn om van het diagonale stuk spoor (GS) de keerlus te maken. Maar dat zijn wel erg veel sporen. Of van het grijze spoor ook een keerlus maken of wissel tussen grijs en blauw opnemen in een keerlus? Kortom ik kom er niet uit.
Voor de blok/wissel scheidingen isoleer ik beide railstaven. Ik weet niet of dit nog relevant is voor de oplossing.


Zien jullie een oplossing?


Groet,

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2020, 12:35:45 »
Je noemt zelf al de twee mogelijkheden.
1. van het grijze spoor ook een keerlus maken.
2. van het diagonale deel een keerlus maken. Dat het veel sporen zijn hoeft geen probleem te zijn.

De laatste mogelijkheid heeft wel wat beperkingen. Er is nauwelijks ruimte voor aanmeldsecties, dus je kunt alleen maar een keerlusmodule gebruiken die werkt op basis van kortsluitdetectie.
Het GS heeft 2 aansluitingen met het ovaal. Je kunt niet over beide aansluitingen tegelijk een trein laten rijden.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2020, 12:56:54 »

Klaas,
Als ik voor optie 1 ga wat gebeurt er dan als ik van blauw doorrij naar grijs. Ik moet volgens mij dan de beide keerlussen intelligent koppelen.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2020, 13:21:49 »
Je hoeft niks intelligent te koppelen. Gewoon het rode wissel wat er tussen zit aan het GS houden. Dus grijs en blauw niet direct tegen elkaar leggen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2020, 19:12:32 »

Klaas,
Dit gaat 'm worden. De baan naar het diagonale goederenstation laat ik eerder beginnen. Rechtsonder vanaf de wissel en dan dubbelspoor naar GS. Ik heb dan lengte genoeg voor de keerlus. Ik kan het zo ook beperken tot 1 keerlus.
Bijkomend voordeel is dat bij rangeren bovenin het GS de trein ook niet direct op de hoofdrijbaan komt.

Ton


Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus Numansbaan
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2020, 21:35:29 »
Dat is een elegante oplossing. (y)
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.