Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Modelspoorbaan Fleischmann  (gelezen 143984 keer)

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Modelspoorbaan Fleischmann
« Gepost op: 25 januari 2015, 19:27:22 »
Na een hele lange tijd ben ik weer eens op dit forum gaan snuffelen en schaamde me eigenlijk dat ik zo lang hier niet meer geweest was. Mijn laatste bericht stamt uit 2011 met het voorstellen van het bouwen van mijn modelbaan.
Waarschijnlijk weet ook niemand meer over welke baan we het hebben en dat is ook niet erg. Er word hier zoveel gepost en bekeken.
Ik bouw een modulebaan omdat ikzelf niet de ruimte heb om een vaste baan neer te zetten.
Deze eerste module is 240 x 60 breed en word een kolenafgraving en rangeer terrain.

Ik be nook niet begonnen vanaf een bouwplan, gewoon begonnen met de rails leggen en uitvinden hoe het beste alles nee rte leggen. Misschien niet de beste manier, maar toendertijd was ik helemaal een beginnend groentje weer.
Nu na 5 jaar verder ben ik alweer veel meer te weten gekomen en zou het nu anders doen. Maar aangezien deze baan een bijzondere betekenis voor mij heeft ( Zie mijn verhaal op de website ) http://modelspoorbaan.jouwweb.nl wil ik hem afmaken zoals ik toen in mijn hoofd had en ook naar mijn vader toe.

Ik hou zelf al 5 jaar een website bij van de vorderingen en opbouw van de baan. Dus waarom niet weer eens een berichtje plaatsen hier op het forum en een foto erbij hoe het er nu voorstaat.
Niet dat ik nu ineens een hele complete baan heb liggen, want de tijd dat ik eraan kan werken is vaak alleen maar in de begin maanden van het jaar. Maar ik ben zelf toch al een heel stuk verder en het allerbelangrijkste is dat alles bedraad is en ook werkt.

Alleen met de bedrading ben ik al 4 maanden bezig geweest en heft me heel wat hoofdbrekers gekost. Maar het is me toch gelukt en ben daar best wel trots op. Deze maanden ga ik dan ook weer fanatiek verder en aangezien ik nu de scenery aan het opbouwen ben, word de modelbaan ineens een stuk realistischer. Dus ik ga toch weer proberen om jullie hier op de hoogte te houden van de vorderingen en zal ook nog wat meer foto’s plaatsen deze week.
Wil je toch alvast stiekem kijken, op mijn website staat mijn weblog overzicht en de nieuwe foto’s.

Groetjes van Roland

[/url
[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4939.jpg]
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2015, 19:34:48 door Rolando »
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2015, 12:23:10 »
Het is weer even wennen om foto's te plaatsen en te kijken hoe dat ook alweer in elkaar steekt. Maar volgens mij ben ik er weer uit.
Ik wilde toch wel even weer een foto plaatsen van mijn bedrading die ik onder baan heb aangelegd.
Mede door veel websites waar ik ben gaan snuffelen hoe dat moest, ben ik eruit gekomen om het aan te leggen.
Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën hoe het moet of kan, en de 1 doet het met losse kabels ( zoals ik ) de ander doet het weer met PTT kabels waar alles al netjes bij elkaar zit.
Ik denk dat iedereen het op zijn manier doet wat het beste bij hem past.

Ik vond het een hele uitdaging om te doen en zeker omdat ik nou niet echt verstand heb van die zaken. Maar zoals ik al zei, via websites, uitleg en goed om je heen kijken kom je een heel eind. Ook bij de treinenbeurzen gewoon op de man af gevraagd bij de bouwers, die hebben er tenslotte verstand van.
Doordat ik nu de bekabeling af heb voor de wissels en de ontkoppelrails word het gelijk een stuk leuker met de baan.
Ik kan nu eindelijk rijden en het valt me niet tegen. Door de ringleiding heb ik overal goed stroom op de rails en kan ik de treinen zelfs langzaam laten rijd.
Iets dat ik nooit geweten heb met zo'n ringleiding. Ik weetniet of het in de jaren 70 ook bestond ( zal best ) maar toen had je nog geen internet en moest je zulke dingen op een andere manier te weten komen. En ik was toen helemaal een groentje op het gebeid van treinenbanen bouwen.
Dat is weer het voordeel tegenwoordig, je kan erg snel zoeken naar de oplossingen.

Ik moet nu nog wel de seinpalen straks gaan plaatsen en de kabels daarvoor aanleggen, dus we zijn er nog niet.
En de bedoeling is dat er een gedeelte van de baan met bovenleiding komt, zodat ik de E10 van mijn Vader apart kan laten rijden.
M<aar dat is weer voor later, want daar moet ik eerst weer even wat voor gaan rondneuzen op het net, of dit forum.
Maar voorlopig zijn we weer een heel stuk verder.

Zag trouwens dat de foto's wel erg groot overkwamen, ik zal even kijken of ik de resolutie wat kleiner kan maken.


Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2015, 19:47:59 »
Ziet er al mooi uit! 

Maar is het misschien niet handiger om "Digitaal" te gaan rijden voor U ?

Kan er meerdere treinen tegelijk rijden, kan eventueel bovenleiding als sier neergezet worden.

Met wisseldecoders kan je op afstand wissels bedienen dmv centrale of computer.... (Hang je de wisseldecoders dichtbij de wissels scheelt het wel draad)

Het zal niet meer draad schelen, Om digitaal te gaan. Maar maakt het misschien veel makkelijker.

Sporen hoeven niet geisoleerd te worden voor andere trafo.

Mits er boosters bijkomen of bezetmeldpunten e.d
maar is dat niet nodig,

Kan er met 1 centrale een heleboel geschakeld en gereden worden...  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2015, 19:50:30 door Dominique »

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2015, 20:50:53 »
He Dominique. Dank je wel voor de tips in ieder geval.
Ik ga voorlopig nog niet digitaal met deze baan.
De reden daarvoor is dat ik de baan op wil bouwen uit de tijd dat ik er met mijn vader aan werkte.

Er zitten onderdelen vanaf 1960 in verwerkt uit de oude banen van mijn vader, er komt een trein ( E10 ) van mijn vader op te rijden die hij ongeveer in 1960 gekocht heeft van zijn eerste geld.
Het is dus eigenlijk een eerbetoon aan mijn Vader die twee jaar geleden overleden is.
Hij heeft het begin van de baan nog meegemaakt, en daar was die maar wat trots op.

Dus het is eigenlijk nostalgie, maar wel met meer mogelijkheden als toendertijd dat ik als 10 jarige mijn vader hielp en later mijn eerste baan bouwde.
Ook weer met onderdelen die nu ook in deze baan verwerkt zijn.
En laat ik eerst maar eens weer leren om een modelbaan op te bouwen haha, want ik heb nog heel wat te leren weer. :P

Wie weet als deze baan een keer af is, dat ik dan een aparte module ga bouwen digitaal.
Ik vind het best wel een uitdaging om een modelbaan in het klein te bouwen die je ook weer op een tentoonstelling kan laten zien.
Maar dat is nog ver weg, eerst maar eens oefenen met deze baan. (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2015, 06:15:04 »
Hallo Rolando

Geweldig man dat je deze baan maakt en vooral omdat je het als nagedachtenis doet
aan je vader.
Ik herken dit, ook ik maak een moduul baan ter nagedachtenis maar dan aan mijn vrouw die bijna 5 jaar geleden
is overleden.
Niet dat zij nou echt met modelspoor bezig was maar meer omdat zij mij onder anderen geleerd heeft
te kijken naar de natuur en de werkelijkheid in de wereld en dit te vertalen naar een klein stukje op mijn
moduul tafel.

Fijn om in gedachtenis aan je vader de hobby te verlengen van hem naar jou toe en wie weet later naar jou kinderen
ervan uit gaande dat je kinderen hebt of nog krijgt.
Mijn loks en dergelijke stammen voor een deel ook nog uit de 60er jaren maar een overgroot deel toch van de laatste
tien jaar.

Trouwens heel mooi en overzichtelijk hoe je de bedrading hebt aangelegd daar kunnen velen nog wat van leren.
Ik heb je artikel gelezen waar je ons naar verwees  http://modelspoorbaan.jouwweb.

Ik wens je heel veel mooie momenten tijdens de bouw aan jouw baan.
gr,
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 06:18:48 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2015, 22:36:59 »
Dag Frank

Dank je wel voor je leuke bericht en dat jij ook op deze manier bezig bent met een modelbaan.  (y)
Sorry dat ik nu pas reageer, maar zit niet altijd achter het forum. :-\
Ik ben deze weken weer aardig opgeschoten met de baan en ben nu bezig om de berg aan te kleden.
En ik heb inderdaad ook de laatste jaren op de beurs wat treinen erbij gekocht, maar wel uit de tijd van mijn baan.

Ik moet zeggen dat ik niet eens weet in welke periode ik aan het bouwen ben, ik ben daar niet zo in thuis.
Als ik het maar naar mijn zin heb en dat ik de modelbaan mooi gaat vinden zoals ik het in gedachten heb.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2015, 22:45:17 »
ik vond het eens tijd om weer even met de treinen te gaan rijden. Ik ben er al achter gekomen dat ik twee wissels in de baan heb waar bepaalde stoomlocomotieven en wagons met dubbele assen uit de rails gaan. Ze ontsporen iedere keer en ik weet eigenlijk nog niet wat er aan de hand is.Nou moet ik zeggen dat ik er nog niet echt mijn loep als het ware opgelegd heb, dus ook dit probleem zal ik in de toekomst wel op gaan lossen. Een ander klein probleem wat zich steeds voordoet is dat bij en paar kruiswissels en 1 gewone wissel de trein steeds stopt.

Nou denk ik wel te weten wat dat is omdat bij de kruiswissels je gedeeltes hebt die niet van stroom voorzien worden. Ik heb al een ringleiding gelegd waar alle rails en wissels op gesoldeerd zijn. Maar ik denk dat ik bij de kruiswissels toch iets meer contacten naar de ringleiding moet maken. Ik had dat al een keer gezein bij een voorbeeld op de uitleg site, maar vond het eigenlijk een beetje overdreven om de hele kruiswissel van contacten te gaan voorzien.
Maar achteraf blijkt dat toch wel nodig te zijn. Tenminste als je de treinen ook daadwerkelijk een langzame snelheid wilt meegeven. Dus ik heb daar weer meer dan genoeg werk aan. Ik wacht daar nog even mee, ik wil eerst wat meer scenery plaatsen. Vind ik even wat leuker op dit moment omdat de baan net wat meer leven gaat krijgen.

De treinen op zich rijden allemaal best goed, een enkele daar gelaten. Die piept nogal als ik wat gas geef en ik denk dat het de koolborstels zijn. Maar ook dat moet ik even op het forum navragen, want ik als leek weet dat niet helemaal zeker. Maar daar heb je tenslotte trein forums voor. Het is een gaaf gezicht om de treinen nu in een meer modelbaan achtige omgeving te zien rijden. En het is sowiezo leuk om met de treinen te rijden. Het kind komt dan toch weer even bij je naar boven.

Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2015, 23:26:56 »
Op de kruiswissels gewoonoveral de stroom meten. Dan weet je precies waar het mis gaat!

Succes

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2015, 23:37:06 »
Had ik inderdaad nog niet aan gedacht Vincent, bedankt voor de tip.
Ik heb een multimeter, moet ik alleen even kijken hoe dat ook weer werkt.
Dat is voor mij ook weer een poos geleden. :P
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2015, 23:40:13 »
Ik zie net die foto's met de bedrading... Dat doet gewoon pijn aan de ogen, zo keurig netjes is dat!  ;D Heel geordend en, ja, netjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2015, 11:56:29 »
Dag Reinout, dank je wel voor het compliment haha.
Ik heb net even een foto gemaakt hoe het er nu onder ligt, ik hou hier wel van want anders kom ik er zelf niet meer uit.
En nu kun je alles makkelijk volgen als er ergens iets fout is.

Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2015, 12:02:35 »
Rolando,

Kun je vertellen welke stripjes je gebruikt om de bedrading zo netjes in te klemmen ? Ik kan stripjes bij Conrad vinden, maar die zijn veel korter. Heb je een leverancier en artikelnummer. Welke draaddiameter kunnen die stripjes aan ?

Dank je,

Sander

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2015, 12:51:25 »
Op de kruiswissels gewoonoveral de stroom meten. Dan weet je precies waar het mis gaat!
Valt er weinig te meten. Komt geen kruiswissel voor op deze baan.
Gr.
Eric

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2015, 15:42:00 »
He Sander. Ik zou niet weten waar ze vandaan komen en hoe de leverancier is..
Ik heb ze op de treinenbeurs in Utrecht gekocht een aantal jaar geleden. Daar had iemand een heel doosje vol met allerlei maten en toender tijd leek het me wel handig om ze alvast mee te nemen. Ik struin vaak een hele dag door alle kraampjes en op die manier verzamel ik vaak voor heel weinig geld een hoop spulletjes.
Deze doos was € 2,50 en daar heb ik zelfs nog van over voor mijn andere delen straks. Volgens mij kun je het niet goedkoper vinden  :D

Dus ik kan je helaas daar niet mee helpen, sorry. :-[
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2015, 15:43:01 »
He Remunj, hoe bedoel je dat er geen kruiswissel op de baan voorkomt ?
Ik heb er 3 ingebouwd, of bedoel je dat het engelse wissels zijn ?
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons