Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Awe Viaduct door bask185
Vandaag om 09:53:18
m'n gras, m'n gras! door bask185
Vandaag om 09:51:17
Museumdepot Beekbergen in H0 door Jozz
Vandaag om 09:47:43
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door Eelco Storm
Vandaag om 09:29:16
Liliput BR 45 wil niet rijden. door jans
Vandaag om 09:25:13
Heen, En en Weer: de tram. door eemstede
Vandaag om 09:24:10
V160 de meest kloppende/mooiste door Bahn-AG
Vandaag om 09:12:59
Leiden Centraal op N schaal door Mitchell
Vandaag om 09:05:51
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 09:03:40
Dat overkomt mij niet. door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:48:42
ssn 01 1075 naar en van duitsland over de betuwe lijn door Floris
Vandaag om 07:32:55
Van DAF FM1600 naar DAF FM1600 DF - Defensie Lijndienst door Danny77
Vandaag om 06:42:15
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:13:02
BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25) door Peter J K
Vandaag om 00:12:28
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door MOVisser
Vandaag om 00:05:34
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
08 augustus 2022, 23:14:49
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door ad.M
08 augustus 2022, 23:11:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
08 augustus 2022, 21:43:52
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
08 augustus 2022, 21:38:34
wissels dcc vriendelijk. door meino
08 augustus 2022, 21:28:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
08 augustus 2022, 21:07:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
08 augustus 2022, 20:56:59
Frans loodsje et cetera door tothebeach
08 augustus 2022, 20:38:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
08 augustus 2022, 19:06:31
Groot Bruntendijk ontmanteld, Leve Klein Bruntendijk. door Eric B
08 augustus 2022, 17:59:40
Russische pantsertrein in Oekraïne video door bask185
08 augustus 2022, 17:54:10
Update: baan in de tropen door Eric v C
08 augustus 2022, 17:03:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
08 augustus 2022, 15:40:02
Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen. door Reinout van Rees
08 augustus 2022, 14:24:14
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 5876 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2022, 17:07:18 »
Wat zit er toch ongelofelijk veel detail in zijn etswerk. Prachtig!
Ik ga je bouwverslagen weer trouwen volgen, Ivo  (y)

Gr, Mathyn

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5219
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #16 Gepost op: 03 augustus 2022, 19:55:34 »
Ja, het etswerk van Erwin is mooi. Hij is in elk geval de koning van de klinknagelstrips. Helaas doet nog niemand hem na. Ik heb ze nog niet geteld en dat wordt ook redelijk onmogelijk, want vindt maar eens een foto van onderen met de klinknagels van de steunen voor de opbouw van de waterbakken, kolenbakken en machinistenhuis. Op het machinistenhuis komen ook nog klinknagelstrips, maar die komen pas later.

Zo is het een leuke puzzel om te snappen hoe een en ander is bedoeld. Straks aan de slag met de trappen met ook losse klinknagel of boutenstrips.

Maar eerst de steunen. Er zitten er 3 tegen het chassis aan en die zijn met klinknagels aan de chassisplaten vastgezet en aan de bak bevestigd:



Hier zie je de drie steunen al in het chassis zitten met ervoor de oplegging van de bak met de klinknagelstrips. De ene kant buig je 90 graden an de andere 180 graden. Met een beetje handig solderen met soldeerverf en veel fosforzuur lukt dat aardig:



Van onderen zie je de strips nu op zijn plek. Zoals ik al zei: leuk voor de klinknagelteller en straks als de lok gespoten is is dit allemaal zwart. En als je deze ooit op een beurs ziet rijden weet niemand meer dat ze er zitten. Behalve de enkeling die de lok ontworpen of gebouwd heeft. Maar ik vind dit heel erg leuk inclusief de oplossing die Erwin hiervoor heeft bedacht.

Dan speciaal voor Rob:



Hier ligt de eerste as (van voren gezien) achter de plek waar de lagers in gaan schuiven en midden onder zie je een constructie waar een schommelarmpje in komt (die ligt rechtsboven en rust straks met de uiteinden bovenop de messing lagers). Dat betekent dat deze as op een vaste hoogte kan schommelen net als met de compensatie van een as in een 2-as rijtuig.

De derde as van voren wordt door een tandwielkast aangedreven en beschouw ik als een vaste as. Deze 2 assen bepalen de horizontale ligging:



Hier zie je rechts nog een stukje van de plaats van de eerste as en vervolgens naar links de plaatsen van de 2e en de 3e as. De 2e as heeft een nokje bovenin en dat ziet eruit alsof er een veertje op kan worden geplaatst, die de 2e as op de rails moet houden. De 3e as helemaal links wordt de aangedreven as. De 2e as zal behalve veren ook kunnen kantelen.

Dan nog de achterste as die in het echt én in model een loopas is:



Hier zie je ook weer het nokje om een veertje op te plaatsen. Alleen zit de buitenste sierplaat in de weg, maar die zal ik nog wel even wegfrezen.

Al met al een bijzondere manier van de ophanging van de 4 assen en het zal nog wel wat spelen met gewichten vragen en de juiste veerspanning om een en ander goed te laten lopen. Anderzijds zitten de 3 voorste assen gekoppeld met de koppelstangen, die op het eerste gezicht geen verticale beweging kunnen opnemen, want star, dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Maar misschien heb ik dat nog niet goed gezien. Ook leuk is dat er een binnenliggende schuifbeweging is meegeleverd zonder verdere aanwijzingen, maar dat zal wel lukken.
mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2022, 23:44:15 »
Ivo,

Het blijft ingenieus hoe de ophanging in elkaar zit. Ik zat met mijn gedachten voor de compensatie aan heel iets anders te denken, n.l. een wipje dat de eerste en tweede as met elkaar verbind. heeft alleen als nadeel dat je dan nog maar weinig ruimte beschikbaar hebt voor het binnenliggend drijfwerk.
Deze constructie met een schommelas  en een afgeveerde tweede as bied hiervoor meer mogelijkheden.

Trouwens zijn de koppelstangen deelbaar of deelbaar te maken? Dan werkt het naar behoren. Anders lijkt mij dat de tweede as allen nog maar voor spek en bonen meedoet.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5219
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2022, 19:59:16 »
Naar de koppelstangen ga ik nog kijken.

Met het bestuderen van de etsen en de tekeningen van het origineel te vinden op Het Utrechts Archief ontdek ik nog meer moois. Onder andere de vering in het prototype van de assen. Het lijkt erop dat de voorste 2 assen met bladveren boven de lagers worden geveerd aan de binnenkant van het chassis en de derde as aan de onderkant. De loopas achter heeft een aparte lagering met bladveer buitenop het chassis. En ja hoor de binnenliggende en vrijwel onzichtbare vering zit keurig op de etsplaat. Ik verwacht inmiddels niets minder van Erwin ;).

Nu eerst puzzelen met de trapjes. Er zit er één onder het machinistenhuis met een gereedschapskist en één net voor de waterkasten (let op voor diegenen die een 3D tekening van Erwin hebben: daar staat deze verkeerd om getekend.



Links de onderdelen van de achterste trap en rechts van de middentrap. Een en ander klopt niet 100%. Hoewel er 2 bevestigingsstrips voor de achterste trap als klinknagelstrip zijn meegeleverd, is die bovenste niet zichtbaar. Ik heb dat fout gedaan en die bovenste strips ga ik nog verwijderen. De strips op de middelste trappen zullen nog worden toegevoegd:



Andere onderdelen vormen straks de cylinders en de ophanging van de leibanen aan de voorkant welke tegen de trappen aanzitten:



Het chassis komt lekker vol te zitten. De remmen en de bediening daarvan is me nog niet duidelijk en straks wordt het ook lekker puzzelen voor een betrouwbare stroomopname.

mvg,
Ivo

*

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
    • Flickr fotopagina
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #19 Gepost op: 05 augustus 2022, 15:04:27 »
Prachtige details, ik ga het bouwverslag ook weer volgen (y)
Succes!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5219
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #20 Gepost op: 07 augustus 2022, 20:05:33 »

Trouwens zijn de koppelstangen deelbaar of deelbaar te maken? Dan werkt het naar behoren. Anders lijkt mij dat de tweede as allen nog maar voor spek en bonen meedoet.


Rob, ter geruststelling: de koppelstang heeft inderdaad een verticale sleuf op de middelste positie. Daardoor kunnen de veren hun werk doen onafhankelijk van de vaste as en de kantelas. Ik ben nog wel benieuwd of dat allemaal gaat functioneren. De toleranties zijn erg klein bijvoorbeeld voor de sleufjes in de lagerblokken en de opname in het chassis. Verticaal beweegt het wel, maar kantelen zit er nauwelijks in.
mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #21 Gepost op: 07 augustus 2022, 21:52:37 »
Ivo,

Het zal wel loslopen denk ik, de radstand van de gekoppelde assen is niet zo groot.

Je zal hem wel kennen maar hier voor de kijkbuiskinderen een filmpje met vanaf 3.25 twee stuks in het wild. Je kan er dus twee maken voor voldoende trekkracht  ;D
<a href="https://www.youtube.com/v/UD2AEyhK7SA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UD2AEyhK7SA</a>

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis