Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 27898 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #120 Gepost op: 26 July 2024, 11:37:49 »
Afbouwen kost tijd. Een en ander zat al in de lak met Philofinish als laatste, maar toch niet tevreden. Inmiddels weer geheel gespoten, maar nu was denk ik de Philofinish onvoldoende of teveel verdund. Dus? Weer in de thinner.

Maar beetje inzicht in de voortgang:



Hier het cylinderblok en de rookkastdeur. Nog zonder finish, maar met de cylinderdeksels in Alclad steel. De knevel op de rookkastdeur moet ook nog in Alclad steel.

De tandwielkast is ook weer hersteld. Dat wil zeggen het straalgrid zit er niet meer in de tandwielkast loopt weer zoals het hoort:



De verdere afbouw ligt komende weken ivm vakantie even stil. Maar het modelbouwen niet, want ik neem meestal wel iets mee. Daarvoor zijn ook enkele voorbereidende buigwerkzaamheden gedaan.

Sneak preview en later elders op dit forum:





mvg,
Ivo

*

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #121 Gepost op: 26 July 2024, 11:50:59 »
Af en toe is spuiten met philo finish een soort lot uit de loterij. En ik heb nog steeds geen grip op waar dat aan ligt helaas. Ik ben tijden op zoek naar alternatieven. Ik kwam laatst Vallejo polyurethane varnish tegen. Die is anders dan de normale Vallejo acryl varnish. Een uv-bestendige blanke lak die schijnbaar erg goed beschermd. Die wil ik nog wel een keer gaan proberen. Ken jij hem al, Ivo?

Motip is ook fijn, maar het blijven spuitbussen… niet zo handig met al die kleine onderdelen, hoekjes en gaatjes.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #122 Gepost op: 26 July 2024, 12:15:44 »
Vallejo heb ik ook wel gebruikt. Ik was niet super enthousiast. En ook het glazen potje Humbrol matt varnish. Die is alleen niet zo lang bruikbaar. Mijn ervaring met de Philofinish is dat deze niet erg flexibel is qua verdunning. Dus precies 1 deel Philofinish en 1/4 deel water. Dat was denk ik mijn probleem deze week: het deel water was te groot. Als je iets meer gebruikt dan is verdunnen makkelijker en ik had nu een kleine hoeveelheid gepakt. Kortom mijn zuinigheid heeft me opgebroken.

Ik ben over het resultaat van Philofinish, mits juist verdund, wel heel erg tevreden.


mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #123 Gepost op: 26 July 2024, 13:45:36 »

De tandwielkast is ook weer hersteld. Dat wil zeggen het straalgrid zit er niet meer in de tandwielkast loopt weer zoals het hoort:




Wat is uiteindelijk de totale breedte van de tandwielkast geworden ?

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #124 Gepost op: 15 August 2024, 18:02:11 »
De totale breedte van mijn tandwielkast is nu 8,8 mm .

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6733
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #125 Gepost op: 15 August 2024, 19:46:50 »
Vallejo heb ik ook wel gebruikt. Ik was niet super enthousiast. En ook het glazen potje Humbrol matt varnish. Die is alleen niet zo lang bruikbaar. Mijn ervaring met de Philofinish is dat deze niet erg flexibel is qua verdunning. Dus precies 1 deel Philofinish en 1/4 deel water. Dat was denk ik mijn probleem deze week: het deel water was te groot. Als je iets meer gebruikt dan is verdunnen makkelijker en ik had nu een kleine hoeveelheid gepakt. Kortom mijn zuinigheid heeft me opgebroken.

Ik ben over het resultaat van Philofinish, mits juist verdund, wel heel erg tevreden.

Als ik het doe zoals het hoort zit mijn spuit gelijk verstopt, meestal zit ik tegen 1:1 aan en dan soms nog wat extra luchtdruk erbij.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #126 Gepost op: 15 August 2024, 22:48:31 »
Hangt er misschien vanaf welke naalddikte je gebruikt in je airbrush. Ik geef ook meer luchtdruk. Orde grootte een half bar meer. Maar sinds ik de zuivere verdunning aanhoud van 1 deel lak en 1/4 deel water heb ik prima resultaten. Ook het flesje even schudden voordat ik er iets uithaal.

Ik heb het nu met mijn Iwata Eclipse  en een Harder en Steenbeck Evolution gedaan (volgens mij 0,5 en 0,4mm) en beide geven een prima resultaat. De juiste manier van schoonmaken heb ik nog niet gevonden overigens. Ik spuit veel water erdoor en airbrush cleaner en ben ook begonnen met alcohol. Spuiten raken toch soms verstopt. Even in een ultrasoon bad helpt dan wel, maar dan moet je daarna zorgen dat er geen kleine harde resten in de nozzle terecht komen. Die zijn er wel uit te halen, maar je moet het wel controleren.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #127 Gepost op: 31 August 2025, 21:51:09 »
Zo, meer dan een jaar niets van me laten horen van de bouw van de NS 8400. Maar nu is deze toch bijna gereed. Er is nog een belangrijk klusje naast een heleboel detaillering die ik de afgelopen 3 weken heb verwerkt in het model. Het klusje is, jullie raden het vast, het goed rijdend maken. Het geheel loopt prima, maar blokkeert soms toch ergens en die moet ik nog "even" vinden.

Er was nog aardig wat werk en ik begon met het nog openstaande lijstje, maar uiteindelijk heb ik toch nog een nieuwe lijst gemaakt.

De lok zoals deze er nu uitziet:



Ten opzichte van 3 weken geleden:

- verende buffers voor geplaatst
- schroefkoppeling geplaatst
- ruitjes in de lantaarns
- alle leidingen rond de luchtpomp aangebracht
- afsluiter voor de blazer bovenop de ketel achter de schoorsteen geplaatst
- kolen op de luiken voor de kolenbunker rechtsvoor het machinistenhuis geplaatst
- ruiten in de brilplaat en de achterkant aangebracht
- cylinders, leibanen gemonteerd
- smeerleiding op de cylinder geplaatst
- raamkozijnen schuiframen aan de zijkant van het machinistenhuis geplaatst
- dom glanzend gepoetst en voorzien van een glanslaklaag
- hendels bovenop de waterkasten geplaatst voor de bediening van de waterluiken bovenop
- gewichten voor in de waterkasten gemaakt en vastgezet




Vanuit een iets andere hoek.

Voor de duidelijkheid wat zijn dit voor leidingen langs de ketel? Van boven naar beneden:

1. bedienstang van de stoomkraan, welke de voeding verzorgt voor de luchtpomp

2. bedienstang van de blazer, die in een appendage steekt achter de luchtpomp op de rookkast

3. leiding van het remwerk, loopt achter de luchtpomp door en buigt naast de rookkast voor naar beneden en eindigt met een mooie boog in het midden onderaan de rookkast

4. luchtleiding van de luchtpomp naar het hoofdreservoir


3 en 4 afgelopen weken gemaakt en dan andere 2 netjes recht gelegd.

Je ziet ook nog een leiding aan de voorkant van de luchtpomp bovenuit komen. Die loopt naar beneden en gaat onderaan de rookkast in. Is de leiding met afgewerkte stoom uit de pomp.



Hier zie de lok schuin van de achterkant. Ook hier buffers geplaatst en een werkende schroefkoppeling. Het dak van het machinistenhuis sluit nog niet mooi aan. Helaas is door het vele in de hand houden en verder detailleren van de opbouw de achterst lantaarn linksonder er af gebroken. Zat mooi gesoldeerd, maar met lijmen krijg ik dat niet meer goed. Dus nog even nadenken. Het leuke van foto's is dat ik dan weer andere onvolkomenheden zie: de sluitseinijzers in het midden moeten nog zwart.



De andere kant. Iets minder leidingwerk. Je ziet hier alleen de bediening van de cylinderkranen vanaf het machinistenhuis naar de hendel op de rookkast, waarvandaan er een stang naar beneden loopt onder de voetplaat. Die heb ik wel gemaakt, maar hangt er nog niet aan, omdat ik nog steeds de bovenbouw en het chassis voortdurend van elkaar licht.

Hier heb ik al wel de nummerplaat bevestigt, maar eronder ga ik nog het soortplaatje proberen te plaatsen en er komt ook nog een fabrieksplaat. op. Weer heerlijk etswerk van Erwin:



Moet het randje nog beetje bijwerken.



Plaatje beetje van boven.

Ik denk dat ik de veiligheid nog wat verschillende kleuren ga geven. Sommige delen worden bruin. Ik ga op zoek naar een goed plaatje.



Frontaanzicht. Het lijkt enigzins getordeerd. Ik ga kijken of dat aan de foto ligt of dat er iets anders aan de hand is.



Ander detail.



Voldoende af naar mijn zin. Handwielen voor de luchtpomp en de blazer zijn geplaatst, 2 manometers zijn erbij gekomen en de bediening van de cylinderkranen is afgemaakt met het ombuigen van de stang aan het eind. Deze bediening is functioneel  :).  Niet voor de kranen zelf, maar voor de beweging van het geheel op de rookkast.


« Laatst bewerkt op: 31 August 2025, 21:54:02 door Ivo tB. Reden: Verkeerde knop gedrukt: te vroeg geplaatst »
mvg,
Ivo

*

jan47

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #128 Gepost op: 31 August 2025, 21:57:26 »
WAUW! Knap hoor  (y)!  Lok is erg mooi geworden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #129 Gepost op: 31 August 2025, 21:59:45 »
Nog even het chassis:



Alles zwart op een aantal dingen na. Ik heb hier ook nog de vering van de 3e as aangebracht:



Deze dus en die moet hieronder:



En dat past natuurlijk weer niet. Ik heb aan de bovenkant van de veren stukjes moeten weghalen om deze netjes horizontaal onder de hornblocks te krijgen. Deze as veert toch niet in model, dus dat beperkt de loop van de lok niet.

En eronder:




mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8657
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #130 Gepost op: 31 August 2025, 22:16:56 »
En  de tordering? Kan toch niet zijn dat je dat nu pas ziet, of dat t spontaan optreedt. Ik gok op fotovertekening.

Btw, wat een juweeltje

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #131 Gepost op: 31 August 2025, 22:45:20 »
Geen vertekening, maar al hersteld. De gewichten in de waterkasten zaten te ver naar binnen boven het chassis waar de stroomafnemers op een plaatje pertinax zitten. Dit was snel hersteld. Foto’s maken heeft meer nut dan alleen voor posten op het forum. Net als de kleur van de sluitseinijzers.  :) :)😊.
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #132 Gepost op: 01 September 2025, 01:11:16 »
Wat is het weer een juweeltje geworden. Prachtig werk Ivo (y)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #133 Gepost op: 01 September 2025, 11:28:10 »
Schitterend locje!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #134 Gepost op: 01 September 2025, 19:04:39 »
Het is een juweel geworden Ivo, echt een genot om naar te kijken.
Ondanks alle strubbelingen is het je toch weer gelukt. Het blijft leerzaam om al je verhalen (terug) te lezen.  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram