Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door AB 7216
Vandaag om 17:34:07
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:20:36
Albert's fantasie in schaal 0e door tothebeach
Vandaag om 17:14:03
Wat voor koppeling is dit? Fleischmann FOX! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:12:12
Zonnedael H0 jaren 50 door seinhuiswachter
Vandaag om 17:07:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:57:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 16:57:12
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 16:52:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:47:55
decal, transfer, sticker door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:47:13
Leubachtalbahn door Noordernet
Vandaag om 16:44:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 16:37:51
Van HO naar N door tothebeach
Vandaag om 16:29:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door borotof
Vandaag om 16:16:53
schakelrail werkt niet meer door borotof
Vandaag om 16:16:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:41
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 15:33:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 15:09:33
DR5000 track output kapot? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:41:23
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
Vandaag om 13:46:36
Nu met google maps: plaats jouw spoorlocatie op de BNLS spoorkaart! door Peter.v.L
Vandaag om 13:09:52
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 12:52:30
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:46:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:44:07
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 09:34:46
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Pauldg
Vandaag om 09:32:40
Forum mittelrhein niet bereikbaar door ronaldvd2000
Vandaag om 09:21:06
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door ronaldvd2000
Vandaag om 09:08:49
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
Vandaag om 00:58:20
Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:56:22
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 16570 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5425
NS 8400 van Werps
« Gepost op: 19 januari 2015, 22:25:24 »
De liefhebbers zien het prototype van de NS 8400 al meer dan 10 jaar in de vitrine van Erwin in Houten staan. Ik zeur elke keer wanneer dit model nu uitkomt ;)  Afgelopen beurs in Houten kreeg ik een proefets mee met de vraag om deze eens na te kijken of er nog punten zijn ter verbetering. Een paar kleine heb ik al gevonden. Het is alleen een etsplaat, een handleiding is er nog niet, dus het is een beetje een puzzel. Al gauw bleek dat de klinknagels te groot en de sleufgaatjes te klein zijn. Volgens Erwin komt dat doordat de tekening eigenlijk voor messing is gemaakt en nu op nieuwzilver is gebruikt waardoor toleranties anders zijn, net als de plaatdikte.

Toch maar aan het bouwen geslagen voor een indruk.

De etsplaten:



Het machinistenhuis, de ketel en de waterkasten



De onderdelen voor het chassis



De koppelstangen, drijfstangen en niet werkende binnenliggende schuifbeweging.

Maar eens begonnen met het chassis. Het bleek uit 7 platen te bestaan die op elkaar moeten worden gesoldeerd en zo een stevig geheel vormen. De binnenste bevat 2 zijkanten verbonden aan de bovenkant, waarbij bij elke as stukjes naar binnen moeten worden omgezet om de verticale geleider van de hornblocks te worden. Aan de voorkant is de binnenkant ook geëtst voor de nodige details die je tussen de frameplaten zult blijven zien. Daartegen aan komen 2 platen met de voetplaten chassis aan de voorkant en de ondersteuning van het machinistenhuis achter inclusief de oplegging van de loopas achter. Daarop komt dan weer een gedetailleerde geëtste plaat over de hele lengte, aparte platen op de voetplaat en aparte platen voor de loopas ophanging. Ik dacht een foto gemaakt te hebben van alle onderdelen, maar dat bleek niet het geval, dus hierbij het in elkaar gesoldeerde frame:



Achter zie je ook al een dwarsbalk zitten die de nieuwe opbouw (eind SS en NS tijdperk) steunt. Die past dus nu heel lastig, omdat alle sleuven of helemaal niet zijn doorgeëtst of te smal zijn geëtst.



Het frame aan de zijkant



Schuin van voren



En met los erop gelegd de geëtste platen op de voetplaat.

Even de dwarsverbinding ertussen gepast met de voorkant van de rookkast en het frame voor de cylinders eronder:



Dit wordt de tandwielkast die het achterste drijfwiel aandrijft en dit past geheel in de vuurkist.



Hier zie je een klein etsfoutje. Een gaatje bevat ook een sleufje en hoeft alleen een gaatje te zijn.

Komende weken zal ik af en toe een update laten zien.


mvg,
Ivo

« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2022, 11:28:27 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2015, 22:35:53 »
Ik ben zeer benieuwd. Zal je volgen, wat jij laat zien is een (nog ver weg liggend) voorbeeld voor mij
Groet,

Gerard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
  • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2015, 22:59:14 »
Je gaat weer als een speer Ivo  (y)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2015, 23:12:25 »
Ik blijf je volgen, Ivo.    (y)
De 8400 is een aparte, maar wel mooie stoomloc!
Ik heb hem al vaak bij Erwin bekeken, maar nog geen stappen ondernomen.

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5425
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2015, 00:10:44 »
In het kader van grote stappen snel thuis even een paar onderdelen gebogen en los op het frame gezet:



Hier zie je de rookkast, de ketel en het dak van het machinistenhuis



En dit is het frame voor de waterkasten en het machinistenhuis. Op alle kanten komt nog een geëtste plaat met de details. Ook op de binnenkant van de waterkasten.

Dan een half uurtje buigen op de rollenbank en het machinistenhuis frame zetten en los op het frame:



De ketel moet nog wat zakken.

Als je deze kit echt bouwt zou ik eerst de geëtste wanden erop solderen vóór het buigen van de waterkasten. Zo kun je er aan de binnenkant niet goed bij om te solderen. Gaat wel lukken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2022, 11:29:35 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2015, 12:47:50 »
Hij is al herkenbaar  (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4475
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2015, 13:31:14 »
Hij ziet er nu al gelikt mooi uit!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5425
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2015, 15:40:25 »
Wacht maar, het wordt nog mooier. Het is alleen lastig werken, omdat deze proefets niet goed is doorgeëtst, dus je moet de meeste gaatjes nog boren en de sleufjes ruimen. Dat laatste is behoorlijk lastig en tijdrovend.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2015, 16:01:57 »
Die loc is echt mooi van lelijkheid. Volgens mij een snoepje in model  (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2015, 16:22:57 »
Tsja, ik vind het net als de platluis maar een raar ding, maar je bouwkunsten zijn weer mooi natuurlijk ;D Daarom blijf ik het ook maar ff volgen...

Haha, eelco was me met voor ;D
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
  • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2015, 19:25:27 »
ik vind het ook een lelijke eend.
Had hem liever in de oude uitvoering met tender gezien.
Ik zal me eens op een andere Werps loc gaat uitleven die ik wel mooi vind  ;D

Heb je het chassis ook op de jig gebouwd Ivo?
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2015, 19:38:23 door roadster36. Reden: tiepvout »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5425
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2015, 23:11:51 »
Nee, een jig is voor dit chassis niet nodig. De assen zitten in hornblocks in een chassis dat al helemaal aan elkaar zit. Alleen maar haaks ombuigen moet je dat en dan is het goed.

Lelijk? Ach, het is een interessant compromis. Long boiler lok met tender waar een enorme ombouw op is gezet om er een tenderlok van te maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
  • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2015, 23:21:13 »
Ach het maakt toch ook niks uit , als de kit maar weer voldoende bouwplezier geeft  (y)
En zo te zien is hij weer Werps doordacht.
Erwins gedachtengang ontraffelen bij een kit van hem is telkens weer leuke uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2015, 23:23:25 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5425
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2022, 14:21:37 »
Komende maanden mag het woord Sneak Preview van dit draadje worden verwijderd. Na in 2015 een proefets van Erwin te hebben ontvangen heb ik inmiddels al een tijdje de complete kit. Komende weken/maanden zal ik deze van geëtst nieuwzilver en messing gietdelen proberen op te bouwen tot een NS 8400.

De eerste stappen zijn gezet met het chassis. Dat is al vrij uitdagend, want deze bestaat in de algemene opbouw uit een aantal platen die op elkaar moeten worden gesoldeerd. En wel zeer nauwkeurig want behalve zeer gedetailleerde chassisplaten zit er ook meteen de wielophanging in verstopt. Als je de platen niet zuiver op elkaar soldeert zullen de hornblocks nooit lekker functioneren. En zoals Erwin betaamt zit er dus ook geëtst detail aan de binnenkant van de chassisplaten. De basis:



Op elkaar gesoldeerd krijg je vervolgens dit chassis:



Je ziet hier de hornblocks ontstaan. De vierkante lagers kunnen hier heen en weer bewegen. De ophanging is een speciaaltje. De linker as is de voorste as en die is gecompenseerd met een wiegbalkje. De derde as vanaf links is de aangedreven as en die lijkt vast in het chassis te gaan zitten. Samen met de voorste as bepalen deze 2 assen de horizontale ligging van de lok. De 2e as lijkt een geveerde as te zijn en de 4e as is een loopas, die bij de verbouwing van de oorspronkelijke longboiler SS lok is bijgeplaatst om de machine een tenderlok te maken ipv een losse lok met tender (zie Waldorf). De loopas is ook een geveerde as. Op zich een bijzondere wielophanging. Het is nog een hele klus om alles goed beweegbaar te krijgen na het solderen van de platen, maar dat lijkt gelukt.

Nog een paar chassisplaatjes:





Ondanks een paar 3D plaatjes ontbreekt de handleiding. Een en ander zal hier en daar wel een puzzel worden. Maar de 8100 - https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76633.msg3221793003#msg3221793003 - heb ik ook zonder handleiding in elkaar gekregen.

Komende tijd meer.

« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2022, 19:29:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 891
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #14 Gepost op: 02 augustus 2022, 21:38:59 »
De meester van het betere messing bak en braadwerk is weer bezig !  (y)

Ziet er goed uit het frame lijkt mij stevig genoeg. Alleen de onderdelen voor compensatie voor de eerste en de tweede as zie ik nog niet helemaal voor me. Zal vast in een volgende aflevering komen ;D

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40