Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:29:30
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:11:03
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
Vandaag
om 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 21:58:36
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Link
Vandaag
om 21:56:36
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:39:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
Vandaag
om 21:29:18
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
Vandaag
om 21:21:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
DJV
Vandaag
om 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten
door
martijnhaman
Vandaag
om 20:35:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe?
door
Peter J K
Vandaag
om 20:18:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 19:58:42
Line-up foto's van modellen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
NS264
Vandaag
om 18:09:51
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Eric v C
Vandaag
om 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje'
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:23:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 13:33:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
Vandaag
om 12:05:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8400 van Werps
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8400 van Werps (gelezen 33257 keer)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
NS 8400 van Werps
«
Gepost op:
19 January 2015, 22:25:24 »
De liefhebbers zien het prototype van de NS 8400 al meer dan 10 jaar in de vitrine van Erwin in Houten staan. Ik zeur elke keer wanneer dit model nu uitkomt
Afgelopen beurs in Houten kreeg ik een proefets mee met de vraag om deze eens na te kijken of er nog punten zijn ter verbetering. Een paar kleine heb ik al gevonden. Het is alleen een etsplaat, een handleiding is er nog niet, dus het is een beetje een puzzel. Al gauw bleek dat de klinknagels te groot en de sleufgaatjes te klein zijn. Volgens Erwin komt dat doordat de tekening eigenlijk voor messing is gemaakt en nu op nieuwzilver is gebruikt waardoor toleranties anders zijn, net als de plaatdikte.
Toch maar aan het bouwen geslagen voor een indruk.
De etsplaten:
Het machinistenhuis, de ketel en de waterkasten
De onderdelen voor het chassis
De koppelstangen, drijfstangen en niet werkende binnenliggende schuifbeweging.
Maar eens begonnen met het chassis. Het bleek uit 7 platen te bestaan die op elkaar moeten worden gesoldeerd en zo een stevig geheel vormen. De binnenste bevat 2 zijkanten verbonden aan de bovenkant, waarbij bij elke as stukjes naar binnen moeten worden omgezet om de verticale geleider van de hornblocks te worden. Aan de voorkant is de binnenkant ook geëtst voor de nodige details die je tussen de frameplaten zult blijven zien. Daartegen aan komen 2 platen met de voetplaten chassis aan de voorkant en de ondersteuning van het machinistenhuis achter inclusief de oplegging van de loopas achter. Daarop komt dan weer een gedetailleerde geëtste plaat over de hele lengte, aparte platen op de voetplaat en aparte platen voor de loopas ophanging. Ik dacht een foto gemaakt te hebben van alle onderdelen, maar dat bleek niet het geval, dus hierbij het in elkaar gesoldeerde frame:
Achter zie je ook al een dwarsbalk zitten die de nieuwe opbouw (eind SS en NS tijdperk) steunt. Die past dus nu heel lastig, omdat alle sleuven of helemaal niet zijn doorgeëtst of te smal zijn geëtst.
Het frame aan de zijkant
Schuin van voren
En met los erop gelegd de geëtste platen op de voetplaat.
Even de dwarsverbinding ertussen gepast met de voorkant van de rookkast en het frame voor de cylinders eronder:
Dit wordt de tandwielkast die het achterste drijfwiel aandrijft en dit past geheel in de vuurkist.
Hier zie je een klein etsfoutje. Een gaatje bevat ook een sleufje en hoeft alleen een gaatje te zijn.
Komende weken zal ik af en toe een update laten zien.
mvg,
Ivo
«
Laatst bewerkt op: 31 August 2022, 11:28:27 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 859
mekkerend het leven door
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #1 Gepost op:
19 January 2015, 22:35:53 »
Ik ben zeer benieuwd. Zal je volgen, wat jij laat zien is een (nog ver weg liggend) voorbeeld voor mij
Gelogd
Groet,
Gerard
roadster36
Offline
Berichten: 5558
Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #2 Gepost op:
19 January 2015, 22:59:14 »
Je gaat weer als een speer Ivo
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1283
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #3 Gepost op:
19 January 2015, 23:12:25 »
Ik blijf je volgen, Ivo.
De 8400 is een aparte, maar wel mooie stoomloc!
Ik heb hem al vaak bij Erwin bekeken, maar nog geen stappen ondernomen.
Gerard
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #4 Gepost op:
23 January 2015, 00:10:44 »
In het kader van grote stappen snel thuis even een paar onderdelen gebogen en los op het frame gezet:
Hier zie je de rookkast, de ketel en het dak van het machinistenhuis
En dit is het frame voor de waterkasten en het machinistenhuis. Op alle kanten komt nog een geëtste plaat met de details. Ook op de binnenkant van de waterkasten.
Dan een half uurtje buigen op de rollenbank en het machinistenhuis frame zetten en los op het frame:
De ketel moet nog wat zakken.
Als je deze kit echt bouwt zou ik eerst de geëtste wanden erop solderen vóór het buigen van de waterkasten. Zo kun je er aan de binnenkant niet goed bij om te solderen. Gaat wel lukken.
mvg,
Ivo
«
Laatst bewerkt op: 31 August 2022, 11:29:35 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1686
Tram&Trein NL- H0
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2015, 12:47:50 »
Hij is al herkenbaar
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #6 Gepost op:
23 January 2015, 13:31:14 »
Hij ziet er nu al gelikt mooi uit!
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #7 Gepost op:
23 January 2015, 15:40:25 »
Wacht maar, het wordt nog mooier. Het is alleen lastig werken, omdat deze proefets niet goed is doorgeëtst, dus je moet de meeste gaatjes nog boren en de sleufjes ruimen. Dat laatste is behoorlijk lastig en tijdrovend.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11766
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #8 Gepost op:
23 January 2015, 16:01:57 »
Die loc is echt mooi van lelijkheid. Volgens mij een snoepje in model
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6055
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #9 Gepost op:
23 January 2015, 16:22:57 »
Tsja, ik vind het net als de platluis maar een raar ding, maar je bouwkunsten zijn weer mooi natuurlijk
Daarom blijf ik het ook maar ff volgen...
Haha, eelco was me met voor
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5558
Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #10 Gepost op:
23 January 2015, 19:25:27 »
ik vind het ook een lelijke eend.
Had hem liever in de oude uitvoering met tender gezien.
Ik zal me eens op een andere Werps loc gaat uitleven die ik wel mooi vind
Heb je het chassis ook op de jig gebouwd Ivo?
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 19:38:23 door roadster36. Reden: tiepvout
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #11 Gepost op:
23 January 2015, 23:11:51 »
Nee, een jig is voor dit chassis niet nodig. De assen zitten in hornblocks in een chassis dat al helemaal aan elkaar zit. Alleen maar haaks ombuigen moet je dat en dan is het goed.
Lelijk? Ach, het is een interessant compromis. Long boiler lok met tender waar een enorme ombouw op is gezet om er een tenderlok van te maken.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
roadster36
Offline
Berichten: 5558
Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #12 Gepost op:
23 January 2015, 23:21:13 »
Ach het maakt toch ook niks uit , als de kit maar weer voldoende bouwplezier geeft
En zo te zien is hij weer Werps doordacht.
Erwins gedachtengang ontraffelen bij een kit van hem is telkens weer leuke uitdaging.
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 23:23:25 door roadster36
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #13 Gepost op:
02 August 2022, 14:21:37 »
Komende maanden mag het woord Sneak Preview van dit draadje worden verwijderd. Na in 2015 een proefets van Erwin te hebben ontvangen heb ik inmiddels al een tijdje de complete kit. Komende weken/maanden zal ik deze van geëtst nieuwzilver en messing gietdelen proberen op te bouwen tot een NS 8400.
De eerste stappen zijn gezet met het chassis. Dat is al vrij uitdagend, want deze bestaat in de algemene opbouw uit een aantal platen die op elkaar moeten worden gesoldeerd. En wel zeer nauwkeurig want behalve zeer gedetailleerde chassisplaten zit er ook meteen de wielophanging in verstopt. Als je de platen niet zuiver op elkaar soldeert zullen de hornblocks nooit lekker functioneren. En zoals Erwin betaamt zit er dus ook geëtst detail aan de binnenkant van de chassisplaten. De basis:
Op elkaar gesoldeerd krijg je vervolgens dit chassis:
Je ziet hier de hornblocks ontstaan. De vierkante lagers kunnen hier heen en weer bewegen. De ophanging is een speciaaltje. De linker as is de voorste as en die is gecompenseerd met een wiegbalkje. De derde as vanaf links is de aangedreven as en die lijkt vast in het chassis te gaan zitten. Samen met de voorste as bepalen deze 2 assen de horizontale ligging van de lok. De 2e as lijkt een geveerde as te zijn en de 4e as is een loopas, die bij de verbouwing van de oorspronkelijke longboiler SS lok is bijgeplaatst om de machine een tenderlok te maken ipv een losse lok met tender (zie Waldorf). De loopas is ook een geveerde as. Op zich een bijzondere wielophanging. Het is nog een hele klus om alles goed beweegbaar te krijgen na het solderen van de platen, maar dat lijkt gelukt.
Nog een paar chassisplaatjes:
Ondanks een paar 3D plaatjes ontbreekt de handleiding. Een en ander zal hier en daar wel een puzzel worden. Maar de 8100 -
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76633.msg3221793003#msg3221793003
- heb ik ook zonder handleiding in elkaar gekregen.
Komende tijd meer.
«
Laatst bewerkt op: 03 August 2022, 19:29:25 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1174
Re: NS 8400 van Werps
«
Reactie #14 Gepost op:
02 August 2022, 21:38:59 »
De meester van het betere messing bak en braadwerk is weer bezig !
Ziet er goed uit het frame lijkt mij stevig genoeg. Alleen de onderdelen voor compensatie voor de eerste en de tweede as zie ik nog niet helemaal voor me. Zal vast in een volgende aflevering komen
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8400 van Werps