Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 14224 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2022, 12:31:47 »
Paar kleine dingen gedaan. Eerst de schuifbeweging gemaakt uit 4 onderdelen:



Dit zijn eigenlijk 4 excentrieken die 2 scharen aandrijven. De bovenste staan boven elkaar, dus 180 graden verdraaid en de onderste voor elkaar, ook 180 graden verdraaid. Beide moeten volgens mij 90 graden verdraaid staan tov de aangrijpng van de drijfstangen. Het kan maar op een manier goed in de lok in die zin dat de verdraaiing tov de drijfstangen klopt. Ik ben daarom nog niet zeker welke het rechter en linker stel is. Maar de schuifbeweging blijft demonteerbaar.

In het chassis wordt het dan ongeveer zo:









Nu weer verder met het chassis. Inmiddels heb ik de kruiskop en de leibanen passend gemaakt. Ik twijfel nog of ik het geheel van cylinders, leibanen en leierplaat ( ;)) demonteerbaar hou of dat ik het vastsoldeer. Een en ander zit namelijk keurig klem in het chassis en voor later onderhoud is het misschien handiger het los te kunnen maken.

Soms kom je dingen tegen die nog niet goed passen. Als Erwin ooit een revisie ets maakt lijkt me dit er een voor:



Er zitten keurige nokken aan de voorkant van het chassis waar de voorste bufferbalk overheen kan schuiven. Alleen moeten de daarvoor bedoelde gaten in de bufferplaat wel op de goede plek zitten:



Het scheelt aan beide kanten iets van 0,6 à 0,8mm. Inmiddels heb ik deze gaten breder gezaagd en gevijld en nu past de plaat keurig. Ik moet alleen de juiste hoogte nog controleren.

Ook zou ik misschien de breedte van het chassis iets kleiner maken. Orde grootte 0,5mm. Ik vermoed dat het model eigenlijk ontworpen is voor H0 pur (oid) met echte schaalwielen en die zijn smaller dan de RP 25 die er bij mij inzitten. Kan ook aan mijn ogen liggen, dus nog meer nameten. Maar uiteindelijk past alles wel.



Op naar de volgende bouwfasen
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #31 Gepost op: 22 augustus 2022, 17:23:17 »
De meeste onderdelen van de rookkast heb ik hier bij elkaar gezocht:


Alleen de 2 onderdelen van de voorkant van de rookkast heb ik al op elkaar gesoldeerd. Rechts ligt de pijpenplaat die tegen de ketel komt en erboven liggen 2 onderdelen die volgens mij samen de vonkenvanger zijn. De rook komt door de pijpen in de rookkast en deze vonkenvanger wordt vrij bovenin in de rookkast opgehangen en zit tussen de rookkast en de schoorsteen. Daar zie je straks allemaal niets meer van, maar het lijkt dat de rookkastdeur scharnierend op de rookkast kan. Het aardige is dat je dan op de knevel (?) aan de binnenkant misschien een haakje kunt maken, waarmee je de rookkastdeur kunt vergrendelen in de sleuf die je in het midden van de 2 delen ziet die al op elkaar gesoldeerd zijn. Benieuwd of dat me lukt. Daarnaast zie je nog grote gaten in de vonkenvanger. De buitenste 2 zijn volgens mij de drukleidingen naar de cylinders aan de buitenkanten. Vanaf de regulateur loopt de drukleiding bovenin de ketel naar voren de rookkast in. Daar zit een spruitstuk waarna er 2 leidingen naar de zijkanten lopen en vervolgens naar beneden. Vraag: zijn deze leidingen van koper of van staal? In het midden zit er een dikke leiding voor volgens mij afgewerkte stoom naar boven.

Maar voordat ik dit allemaal ga doen eerst eens kijken of de rookkastdeur kan scharnieren.

Dan nog een vraag: Erwin levert een lange en een korte schoorsteen. Nu heb ik nummerplaten van de 8402 en 8403. Van de 8402 heb ik geen foto's, maar e 8403 heeft volgens mij de korte schoorsteen. Wat denken jullie?





De eerste foto laat volgens mij de korte zien. De tweede foto lijkt een lange te hebben, maar dat is denk ik vertekend door het andere perspectief. Ik ga voor de korte op de 8403. Heeft er iemand toevallig een foto van de 8402? En is er meer bekend waarom en op welke lok er korte of lange schoorstenen zaten?

« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 21:46:50 door ex44 »
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2397
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #32 Gepost op: 22 augustus 2022, 18:08:19 »
De eerste foto laat volgens mij de korte zien. De tweede foto lijkt een lange te hebben, maar dat is denk ik vertekend door het andere perspectief. Ik ga voor de korte op de 8403. Heeft er iemand toevallig een foto van de 8402? En is er meer bekend waarom en op welke lok er korte of lange schoorstenen zaten?

Ivo,

Ben het met je eens dat op beide foto's de korte schoorsteen zichtbaar is. Ik heb nog even in een paar boeken wat foto's opgezocht (geen 8402 gevonden) en de lange schoorsteen is met name te zien op foto's uit de SS-periode. Mogelijk is de korte schoorsteen gekomen met de plaatsing van andere ketels in 1926?

Grtz, Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #33 Gepost op: 24 augustus 2022, 10:18:47 »
Erwin meldt dat de lange voor een naoorlogse versie is. Zonder kroon. Maar Ton, we waren het al eens ;).

Wat solderen aan de rookkast en nu nadenken over de stoomleidingen. Onderin zit een plaatje met moertjes, welke keurig wordt afgedekt door een 2e plaat. Het lijkt toch echt de bedoeling te zijn dat de rookkastdeur open moet kunnen, want het wordt een nette ingerichte rookkast. Eens nadenken hoeveel roetstof er op de bodem moet :).



De vonkenvanger was tov de platen onder iets te breed, waardoor de achter- en voorkant niet mooi parallel stonden in eerste instantie. Die heb ik daarom wat afgevijld aan de hoeken. Even passen in het chassis en het model zit er al goed in:





Nu eerst de rookkastdeur en alle onderdelen op het front voordat ik de rookkast bekleding erop ga zetten. Is wel beetje lastig, want van binnenuit solderen gaat haast niet meer met een gevulde kast. Daarom zal dat wel van buiten worden met aardig wat glasvezelpotlood werk om dat weer schoon te maken. Dat geldt ook voor de schoorsteen: die moet eerst op de bekleding, want van binnenuit kun je daar door de vonkenvanger niet meer bij.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #34 Gepost op: 30 augustus 2022, 16:20:22 »
Aardigheidje vandaag. de rookkast wordt ingericht. De stoomleidingen vanaf de regulateur worden bovenin gesplitst in 2 leidingen naar de schuiven en de afgewerkte stoomleiding tot aan de vonkenvanger moet ik nog maken.

Een uitdaging is een scharnierende rookkastdeur en eigenlijk zijn sommige onderdelen me niet duidelijk. Maar ik vond een soort scharnieren op de etsplaat die je dubbel kunt vouwen en dan van achteren door de voorkant van de rookkast kunt duwen. De rookkastdeur zelf heeft dunne strookjes die je om een 0,3mm nieuwzilveren draad kunt buigen welke als scharnier pen gaat functioneren. Het is priegelwerk, maar dit deel is weer gelukt:

Deur dicht:



En deur opengedraaid:



De volgende actie is om een 0,4 mm gaatje in de achterkant van de knevel te boren en daar een dun draadje in te solderen. Vervolgens wordt het passen en meten om dat draadje op de juiste plek haaks om te buigen zodat deze bij het sluiten door het kleine sleufgaatje schuift en je deze dan een kwartslag kunt draaien voor de vergrendeling.



mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #35 Gepost op: 30 augustus 2022, 16:26:52 »
Schroefdraad tappen anders blijft de deur klapperen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #36 Gepost op: 07 september 2022, 11:33:51 »
Schroefdraad tappen wordt wel heel lastig denk ik in een geëtste stang van 0,3mm. Ik wil nog proberen het met een namaak hamerbout te doen (welke eerder door mij was uitgescholden voor een haakje. Maar eerst wachten op een nieuwe knevel om dat af te maken.

Veel detailleer werk zit er aan dit model. Ik kon een aantal onderdelen niet thuisbrengen en een set bleken scharnieren te zijn.

Achter onder het machinistenhuis zitten aan beide kanten gereedschapskisten in de trap:



Hier moeten op de aangegeven vlakjes scharnieren worden gesoldeerd:



Hier voldoende op een geëtste strip. Alleen op deze foto herken ik nu het streepje dat het scharnier is. Dat zie je met het blote oog gewoon niet. Ik ben vergeten een foto te maken van het resultaat, maar dit is niet te doen. Je kunt het niet goed vasthouden en het glijdt alle kanten uit. Of je het nu met een bout probeert of met een weerstandsoldeerapparaat maakt niet zoveel uit. Foto van het resultaat volgt. En het is de vraag wat er na het spuiten nog zichtbaar blijft. En nu ontbreekt ineens de grendel in het midden om de deurtjes dicht te houden  ;).

Nog andere kleine vorderingen. Op de proefets heb ik de kappen van de wielkappen gevonden, welke met een beetje passen en meten en vijlen goed waren te plaatsen:



Ook de voorkant en de bovenkant van de waterkasten zijn nog verder gedetailleerd. Je ziet de handgreep bovenop, de handgrepen met de krullen aan de voorkant, de waterdeksels en de bediening daarvan vanaf de voorkant (links ontbreekt nog. De handgreep voorop rechts wordt nog vervangen. De krullen zijn niet mooi genoeg.



In het machinistenhuis zijn de openingen voor de kolenbunkers provisorisch geplaatst. Op een tekening van de inbouw van een ander remsysteem zie ik dat deze openingen ook een soort bakje aan de onderkant hebben. Die zal ik wel van scratch maken, want die heb ik nog nie teruggevonden op de etsen:




mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #37 Gepost op: 07 september 2022, 11:54:11 »
Als het nu te dun is om te tappen, dan zet je er toch een extra plaatje/moertje achter of je maakt een compeet nieuwe dwarsbalk die dikker is. (zou ik doen)  Bij 1:1 zit die balk achter de frontplaat en niet als een geheel zoals hier in het model. En in 1:1 zijn ze zeker niet zo dun.

Draadtapper heb je al vanaf 0,4 mm. Lastiger wordt het boutje in die maat. Vanaf 0,6 zijn die wel goed verkrijgbaar. (GHW, Knupfer)
https://www.bijoumoderne.nl/default.aspx?wsmt=wsitemlist&wssipage=2&filter=true&pagecounter=2
« Laatst bewerkt op: 07 september 2022, 12:10:37 door FritsT »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #38 Gepost op: 07 september 2022, 12:44:28 »
Ivo, hoeveel verschil zit er tussen die schoorstenen? Ik heb even in mijn Waldorps gekeken. De locs waren oorspronkelijk als loc met tender gebouwd. Zijn in de periode 1918-1921 in Tilburg verbouwd tot tenderloc. In 1925 kregen ze inderdaad een nieuwe ketel met een hogere druk en, wie weet, een nieuwe schoorsteen. De oorspronkelijke hoogte over de schoorsteen van de locs was 4013 mm bovenkant spoorstaaf (is 46,13 mm in H0).
De kroon zat volgens mij om de schoorsteen en dus niet van invloed op de lengte ervan.   
« Laatst bewerkt op: 07 september 2022, 12:48:02 door spoorzeven. Reden: Schoorsteenkroon »
Groet, Frank

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #39 Gepost op: 07 september 2022, 19:30:41 »
Ivo, je opmerking dat zie je waarschijnlijk niet meer heb ik nu ff getest door die kistjes met scharnieren te Fritsen  (y) met 'n grote bus, zie het resultaat links.



Met de PaintBrusch zal het beter tot zijn recht komen. (maar dat is mijn opinie)
valt nog best goed zo te zien denk ik.

Rechts heb ik de kolenbak gepositioneerd die op de kleine ets  aanwezig is.

Gr Caspar

PS; er zijn geen 2 verschillende schoorstenen

1 st lang geel gietwerk voor naoorlogs
1 st kort geel gietwerk hoort gecombineerd met roodkoper gietwerk top

Beiden zijn dan evenlang op het model
« Laatst bewerkt op: 07 september 2022, 19:46:13 door Mar-Cas »
Greetz Caspar

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #40 Gepost op: 07 september 2022, 19:49:36 »
@Cas (en spoorzeven) Je conclusie van de schoorstenen had ik ook al getrokken. De lange is gewoon dezelfde zonder kroon en is voor een naoorlogs model. Dat vertelde Erwin me ook.

Bedankt voor de tip van de kolenbakken. Die had ik nog niet onderkend in de kleine ets.

De scharnieren blijft nog wel iets van zichtbaar. Ik ben bang dat je ze 90 graden verkeerd hebt gesoldeerd. Dat heb ik aan één kant ook gedaan. Dat was makkelijker omdat ze zo aan elkaar zitten. Maar dan is het streepje midden scharnier 90 graden fout. Ik zal nog wel foto's maken van mijn resultaat.

@Frits, tappen ga ik niet meer doen al snap ik je advies hoe dat zou kunnen. Ik kan er gewoon niet goed bij om dat allemaal te doen en een en ander zit nu goed uitgelijnd. En klinknagelteller die ik ben: in het echt zat daar een hamerbout en geen schroefdraad volgens mij. Tenzij ik de 2 hendels van de knevel verkeerd interpreteer en dat kan best.


mvg,
Ivo

« Laatst bewerkt op: 07 september 2022, 22:48:53 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #41 Gepost op: 07 september 2022, 19:52:11 »
 (y)

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #42 Gepost op: 07 september 2022, 21:03:54 »

De scharnieren blijft nog wel iets van zichtbaar. Ik ben bang dat je ze 90 graden verkeerd hebt gesoldeerd. Dat heb ik aan één kant ook gedaan. Dat was makkelijker omdat ze zo aan elkaar zitten. Maar dan is het streepje midden scharnier 90 graden fout. Ik zal nog wel foto's maken van mijn resultaat.


Ow jee je heb gelijk en aangezien ze goed zichtbaar zijn zal ik ze moeten draaien.

Heb jij de onderwagen al laten rijden? hier wel en het loopt niet erg soepel. Je hebt voorgaand ook al vermeld dat je weinig speling op de assen hebt.
Hier is het chassis 13,7mm breed en de ruimte tussen de wielbussen is 14mm. Hoe verhouden de afstanden zich bij jouw onderwagen?

Als ik bereken dan zou ik 1,25 mm speling moeten hebben om met deze lok door een 420mm bocht te rijden en dat haal ik niet.
Heb het Erwin al gemeld , maar ik ben ook benieuwd naar jouw meting op het onderstel

 Gr Caspar
Greetz Caspar

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #43 Gepost op: 07 september 2022, 23:08:06 »
Eerst even mijn gepruts met de scharnieren:



Fout, maar relatief makkelijk zo aan te brengen, omdat je meer mogelijkheden hebt het vast te houden tijdens solderen.



Goed, maar omdat het nu super kleine onderdelen zijn (elk scharnier apart) een drama om vast te houden. En ik zie dat ze rechts niet goed zijn uitgelijnd en verkeerd uitgeknipt en links zit er een gedraaid. Anders gezegd een drama. Veel vuil van het glasvezelpotlood ook, maar als ik het in de straalcabine zet is dat wel weg. En ze zitten vast genoeg. Ik denk dat dit een beetje over the top is qua detaillering. Is ook een beetje voor de soortmerken, maar daar is het probleem ze goed vast te lijmen en niet kwijt te raken.

De kolenbakken heb ik inmiddels gevonden in de ets. De voorkant moet wel schuiner zijn volgens mij en onderstaande tekening die ik heb gedownload van Het Utrechts Archief. Op de onderste tekening van het aanbrengen van de luchtrem laat ook deze bakken zien.



Als je het machinistenhuis verder wilt detailleren zijn dit soort tekeningen onmisbaar. Ook omdat je door meer zijden aanzichten beter kunt zien hoe een en ander op het ketelfront staat en ernaast. Ik wil in elk geval een kwart ronde overgang in blank koper gaan maken tussen front en zijkanten. Ook staat de smeerpers niet in hetzelfde vlak van het ketelfront, maar een stukje daarachter. Worden wel een aantal avonden knutselen. Ook heb ik ergens zitjes getekend gezien bij de deuren en een handrem.

Leuk Caspar dat jij ook de 8400 bouwt. Ik vemoed van veel kits dat ze wel worden gekocht, maar niet gebouwd en de oplage bij Werps zijn volgens mij niet erg groot.  (y)

Ik heb de speling in het chassis nog niet gemeten. Ik heb wel een en ander voorzichtig bijgebogen en dat heeft wel geholpen. In elk geval lijken de voorste en de achterste as nu meer zijdelingse speling te hebben. Veel kantelen doet het nog niet. De middelste 2 assen zitten te strak en ook de tandwielkast past niet door de dikte van de lagers. Maar daar is Erwin mee bezig voor een wel passende kast.

Vroeger deed ik dit altijd op het oog, maar tegenwoordig moet ik alles nakijken met een winkelhaakje, omdat mijn ogen na een paar netvliesoperaties rechte lijnen vervormen tot boogjes. En het fijne is dat in mijn linkeroog de bolling in een verticale lijn naar rechts loopt en in mijn rechteroog naar links.
Haakse hoeken zijn daarom alleen te meten en niet meer te zien. Maar ik red me aardig.  :).
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #44 Gepost op: 11 september 2022, 14:33:46 »
Afbouw van de rookkast ligt even stil, omdat ik wacht op een nieuwe knevel om een gaatje in te boren.

Losse stukken stapelen en kijken of het een 8400 wordt:



Er is nog genoeg te doen. Ik heb eerder verteld dat ik een kwartronde koperen rand wil om het ketelfront. Daarvoor heb ik eerst de frontets en de zijkanten aan elkaar gesoldeerd:



Rechts ligt van vierkant messing staf een stukje gebogen metaal dat ik van achteren in de rand ga solderen. Dan heb ik voldoende dikte in de hoek om het rond te gaan vijlen.

Het past ongeveer:



Het geheel laat ik nu met voldoende vloeimiddel lekker vollopen met soldeer en dan kan het vijlen beginnen. Ik heb nog geen foto, maar de opzet lijkt gelukt. De 2 uitsteeksels om dingen aan op te hangen knip ik er af, maar zullen iets verder naar achteren op de bekleding terug komen op het ketelfront. Uit tekeningen blijkt ook dat deze appendages iets verder naar achteren zaten. Goed om te weten voor deze kniesoor.


mvg,
Ivo

*