Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!  (gelezen 25643 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #30 Gepost op: 19 January 2015, 08:34:41 »
Van het weekend even opgezocht in de modelbaan. Plaats op je tekening van je modelbaan een schakelaar. Laat deze een via een wisselversterker een bistabiel relais aansturen. Dit relais bestuurt beide puntstukken van de kruising.
Neem nu de schakelaar op in de wisselstraten in van blok -> naar blok. Doordat Koploper op die manier de route schakelt zal het relais en dus de puntstukken automatisch goed gepoold worden. Iedere andere methode zal niet werken, want leg alle wissels maar afbuigend en rij dan afwisselend van links naar rechts of van rechts naar links. Doordat er geen wissels gesteld hoeven te worden zal de polariteit blijven zoals die is, en zal dus in een van de twee gevallen kortsluiting optreden.
Als extra kun je de schakelaar onzichtbaar maken, waardoor bediening door de mens wat moeilijker is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #31 Gepost op: 19 January 2015, 10:53:04 »
De oplossing die Klaas Zondervan op pagina 1 van dit draadje geeft, werkt gewoon.
Heb het zo jaren toegepast, zowel in mijn analoge tijd als toen de boel inmiddels door Koploper werd aangestuurd.
Maar Klaas geeft er ook een essentiële voorwaarde bij:
Het spreekt vanzelf dat de beide routes over het kruis niet tegelijkertijd ingeschakeld mogen zijn.

Bij handmatige bediening had ik dat door een omschakelaar met middenstand die twee monostabiele relais aanstuurden die op hun beurt de wissels schakelden.
Bij koploper werden bij een route over het kruis, ook de niet bereden wissels van het kruis afleidend geschakeld.
Extra schakelaar met bistabiel relais is niet nodig, al kan het natuurlijk wel op die manier.

Huub

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #32 Gepost op: 19 January 2015, 12:57:16 »
De oplossing van Klaas kan werken. Echter Koploper stuurt zo min mogelijk besturingscommando's. Als een wissel al afbuigend ligt, en de wissel moet voor die straat afbuigend blijven liggen wordt geen stuurpuls verstuurt. Als dus op een gegeven moment alle wissels afbuigend liggen, dan ontstaat een gevaarlijke situatie, zoals Klaas ook al in de post aangeeft.
Om dit op te lossen zijn er twee mogelijkheden:
- schakelaar methode toepassen.
- in de wisselstraten de andere wissel die niet bereden wordt bewust recht leggen.
Dit geeft een zeker bedrijf voor geautomatiseerd rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #33 Gepost op: 19 January 2015, 13:08:18 »
Gerard, ik neem aan dat je met de schakelaar een relais bedoelt dat door Koploper wordt gestuurd.
Feitelijk geef je dan hetzelfde aan als wat ik zei:
Doordat Koploper op die manier de route schakelt .....
Daarin lees ik dat Koploper een route schakelt, maar ik ga er vanuit dat tegelijk ook conflicterende routes worden uitgeschakeld.
Dat is dus hetzelfde als wat ik in het begin al stelde: denk vanuit routes, en niet vanuit wisselstanden.
En twee routes die met elkaar in conflict zijn kunnen niet tegelijk aanstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #34 Gepost op: 19 January 2015, 13:11:59 »
Misschien een waan idee en/of een "brainfart" maar is er niet iets te doen
met een keerlus module die op kortsluiting werkt ?
Is vast niet de goedkoopste oplossing maar mogelijk een "no brainer" ?
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #35 Gepost op: 19 January 2015, 13:17:35 »
Uiteraard kan het ook met een keerlusmodule. Maar dat vind ik een paardenmiddel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #36 Gepost op: 19 January 2015, 13:22:20 »
Ben ik wel met je eens maar als Nederbelg dat wel ziet zitten omdat hij
mogelijk toevallig nog eentje werkeloos op de plank heeft ...
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #37 Gepost op: 19 January 2015, 13:34:34 »
Ondertussen zit ik nog iets te bedenken. Zit er in Koploper geen mogelijkheid om de puntstukken van een Engels wissel te polariseren? Want daar loop je tegen hetzelfde probleem aan.
Dan zou Dave de kruising als een Engelsman kunnen invoeren, waarvan de afbuigende routes nooit worden gebruikt. In plaats van de wisselaandrijvingen neem je dan twee bistabiele relais die samen de polariteit voor de gekozen route schakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #38 Gepost op: 19 January 2015, 13:40:40 »
Als een wissel al afbuigend ligt, en de wissel moet voor die straat afbuigend blijven liggen wordt geen stuurpuls verstuurt.
Dat is een instelling in koploper, je kunt er ook voor kiezen om wel altijd een puls te sturen. Het heeft trouwens ook niks met dit probleem te maken.
Citaat
- in de wisselstraten de andere wissel die niet bereden wordt bewust recht leggen.
Dat gaf ik dus ook al aan: Bij koploper werden bij een route over het kruis, ook de niet bereden wissels van het kruis afleidend geschakeld.
Bij het kruis waar we het hierover hebben, is dat dus afbuigend.

Wat jij zei dat alleen de methode met een schakelaar met een relais werkt, is dus niet waar.
Er is mogelijk nog een risico van gebruik van een schakelaar in koploper. Ik weet dat bijvoorbeeld ontkoppelrails en speciale acties voorrang krijgen in de afhandeling binnen koploper. Ik weet niet hoe dat zit met wissels ten opzichte van schakelaars. Als die gelijkwaardig zijn, is er niks aan de hand, maar als ook wissels voorrang krijgen, loop je nog steeds het risico dat de puntstukken verkeerd gepoold zijn ten opzichte van de wisselstand.

Huub

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #39 Gepost op: 19 January 2015, 14:05:54 »
@Klaas,
Koploper kent geen mogelijkheid om puntstukken te polariseren. Dit wordt aan de hardware over gelaten. Dit is voor zover ik weet bij alle besturingssoftware zo.
Ik bedoel met schakelaar het volgende: schakelaar op de user-interface, wisselversterker die door deze schakelaar bestuurd wordt en een relais met twee wisselcontacten die als ompoolschakelaar geschakeld zijn en bestuurd wordt door de wisselversterker.
@hubertus,
Dat wissels of allemaal altijd geschakeld of alleen indien nodig (default) is gedaan om de communicatie tussen Koploper en de centrale zo beperkt mogelijk te houden. Bij grotere banen kan het continue aansturen van wissels en seinen leiden tot traag rijden van de treinen. Rijcommando's (niet stop commando's) worden met de laagste prioriteit gegeven.
Een schakelaar commando is gelijk aan een wisselcommando, en Koploper laat de trein pas over de wisselstraat gaan als de gehele straat geschakeld is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #40 Gepost op: 19 January 2015, 14:12:23 »
Koploper kent geen mogelijkheid om puntstukken te polariseren.
Okee, maar dan blijft toch de mogelijkheid om net te doen alsof het een Engels wissel is. In plaats van de wisselmotoren stuur je relais, en dan moet het goed komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #41 Gepost op: 19 January 2015, 14:13:01 »
Je moet Koploper vertellen welke wissels voor een bepaalde wisselstraat moeten worden geschakeld Gerard. Het kan Koploper niks schelen als daar een wissel bijzit dat alleen voor de polariteit wordt omgezet. Dat wissel gebruik je voor die wisselstraat in feite alleen als relais.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #42 Gepost op: 19 January 2015, 14:24:05 »
Denk dat Gerard zich eerst eens in de materie moet verdiepen, en dan pas moet reageren. Nu schrijft hij alleen maar heel veel onzin, en maakt het voor de vraagsteller alleen nog maar onduidelijk. Het juiste antwoord staat op pagina 1  en is door Klaas Zondervan gegeven.
Bi-stabile relais mee laten schakelen met de wisselspoel (aandrijving). Per aandrijving een relais.
Heb daar ooit al eens een uitgewerkt schema en plan voor gemaakt, dat vind je op http://fantasia.nordkappe.nl/page18.html

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #43 Gepost op: 19 January 2015, 14:53:47 »
Een apart relais kan Wim, maar is niet strikt noodzakelijk. Het is ook mogelijk de puntstukken van de kruising mee te schakelen met de polariteitschakelaars van twee wissels.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #44 Gepost op: 19 January 2015, 15:12:38 »
Henk,

Als die schakelaars in de aandrijving zitten zeker, of als het geheel analoog en handbediend wordt gebruikt ook.
Bij digital en een decoder gaat het ook op als de aandrijving schakelcontacten heeft enkelpolig om.
Is het een aandrijving zonder schakelcontacten dan is een apart relais noodzakelijk om de schakelcontacten te bewerkstelligen.
Maar een zit een klein addertje onder het gras, maar dat staat in het verhaal wat je kunt lezen via de eerder gegeven link.


Groetjes
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 15:20:37 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net