Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 14:00:40
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 13:53:50
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!  (gelezen 22959 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Gepost op: 15 januari 2015, 18:51:09 »
Hallo allemaal,

Ik heb enkele vragen omtrent het maken van een kruising.
Het maken op zich zal geen probleem opleveren maar de polarisatie van het geheel des te meer.
Ik wil mijn kruising maken met wissels en een kruis van Tillig Elite.
Ze worden bedient door een servo's met puntstuk polarisatie.

Zoals je in onderstaande foto kan zien heb ik twee polarisatie punten teveel in het kruis! (groen)
Hoe bedien ik deze? Want als de rechtse wissel naar Links boven staat en de linkse wissel wordt bedient om naar rechtsboven te gaan is het puntstuk in conflict! Wie heeft er een oplossing voor?



Het is de bedoeling om naar een volledige kruising te gaan, maar dan beheersen iedere keer drie wissels een puntstuk op het kruis.
Maar misschien eerst de helft van het geheel!?






Grt Dave
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 19:12:41 door nederbelg »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Zelf een kruising maken nu de polarisatie.
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2015, 19:13:02 »
Als je de groene stukken linksonder samen met rechtsboven polariseert en linksboven met rechtsonder ben je er toch?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu de polarisatie.
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2015, 19:17:27 »
In dit geval moet je niet denken vanuit de wisselstanden, maar vanuit de rijwegen.
Kies je b.v. de rijweg van linksonder naar rechtsboven (of andersom) dan bepaalt dat de stand van het wissel linksonder en het wissel rechtsboven, en de polarisatie van de puntstukken in het kruis.
De stand van de wissels linksboven en rechtsonder doet er dan helemaal niet toe.

Als de rijwegen linksonder naar rechtsonder en linksboven naar rechtsboven gekozen zijn, dan loopt er dus geen route over de kruising en worden de puntstukken van het kruis helemaal niet gevoed

Het spreekt vanzelf dat de beide routes over het kruis niet tegelijkertijd ingeschakeld mogen zijn.

PS:  de oplossing van Ben ziet er eenvoudiger uit, maar ik moet er even over denken of daar geen valkuilen in zitten.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2015, 19:27:48 »
De oplossing van Ben kan niet zondermeer. Ga maar na: als je bijvoorbeeld van linksboven naar rechtsonder wilt rijden (of andersom), kan dat alleen op voorwaarde dat het linker wissel (waar je helemaal niet overheen rijdt) afbuigend ligt, anders heb je sluiting op het puntstuk rechtsboven.

Moet dan dus toch een vorm van rijwegsturing worden.
Reinier

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2015, 19:37:21 »
Hoi,

Als het helpt, het is de bedoeling om via de computer te rijden (koploper).
En de kruis op de onderste foto moet het uiteindelijke resultaat worden.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2015, 19:52:38 »
Dit zou hem moeten worden:

2 puntstukken te veel.



Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2015, 21:45:19 »
Als je toch met koploper werkt.
De twee wissels die je niet berijd mee programmeren in je wisselstraat.
En wel in de stand dat je puntstukken de juiste polariteit krijgen

Dan kun je de puntstukken vd kruising met de wissels er schuin onder mee laten schakelen.

Dus eigenlijk zoals Ben bedoelt.

Mvg Robin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2015, 22:42:40 »
Wat is er eigenlijk bijzonder? Ik zie vier wissels en een kruising. Hoort het genoemde 'probleem' niet gewoon bij een kruising? En hoe wordt dat normaal dan opgelost?

Ik denk dat Robin de oplossing al geeft. Je moet eerst de wissels van de oude rijweg wegschakelen. En alleen in de stand recht voedt een polariteitsschakelaar van een wissel twee puntstukken van de kruising.

Dus stel je wilt van linksonder naar rechtsboven.
Dan schakel je eerst het wissel linksboven en rechtsonder naar afbuigend. In die stand voeden de schakelaars van deze wissels geen enkel puntstuk van de kruising.
Daarna schakel je de wissels linksonder en rechtsboven naar recht. Dan voedt de schakelaar van ieder wissel telkens twee puntstukken van de kruising.

En omgekeerd natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 23:15:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2015, 00:01:02 »
Hoort het genoemde 'probleem' niet gewoon bij een kruising? En hoe wordt dat normaal dan opgelost?
Normaal wordt het probleem niet opgelost, maar omzeild door de puntstukken niet te polariseren.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2015, 01:53:58 »
Schakelen zoals een engels wissel. Beide wissels aan de linker/rechterzijde altijd gelijk schakelen (allebei linksleidend óf rechtsleidend) Vervolgens het hartstuk linksonder doorverbinden met kruisingspuntstuk rechts, en het hartstuk rechts verbinden met het kruisingspuntstuk links. Juiste schakeling via het rechterwissel volgt uit het gekoppeld schakelen.
Groeten, Ronald.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2015, 10:18:13 »
Hej Zweinstein,

Dank u dat' s is al een goeie richting op. die kan ik volgen.
Maar met deze aansluiting kan ik niet meer tegelijkertijd van linksboven naar rechtsboven en van linksonder naar rechtsonder een trein laten rijden! En die situatie gaat ook voorkomen.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2015, 10:23:32 »
De puntstukken van de wissels zijn gepolariseerd, dus dat is in orde.
Het gaat dus om de 2 (groene) puntstukken van de kruising zelf.
Afhankelijk van de rijweg moet de een blauw zijn en de ander rood, en bij de andere rijweg de een rood en de andere blauw.
Als je nu naar de instellingen van de wissels kijkt ( en hun polarisatie) bij de 2 rijwegen, dan kun je via een schema de polarisatie van de kruisingspuntstukken bepalen.
Ik kan je voorspellen: daar kom je niet uit, want aan elk kruisingspuntstuk moeten dan 2 draden komen van verschillende gepolariseerde wissels, die in verschillende standen met elkaar in conflict zijn.

Remedie: ikzelf heb dat in mijn geval (Lenz spoor 0) opgelost door een keerlusmodule toe te passen, zodat ten allen tijde beide kruisingspuntstukken in de goede polariteit komen. (Ik zal hier geen discussie oprakelen over het gebruik van een keerlusmodule, hopelijk ook niemand anders).

Een andere oplossing is door gebruik te maken van een extra dubbelpolig bi-stabiel relais.  Je wilt immers een rijweg instellen, dus je hebt (behalve als de trein niet over de kruising gaat) 2 mogelijkheden.  Bij instelling rijweg A relais in stand A dus zeg maar rood-blauw.  Bij instelling rijweg B stand B dus zeg maar blauw-rood.

Ik heb niks met Koploper (of enig ander programma), maar dat lijkt me geen probleem om dit relais als een soort wissel te programmeren. 
Succes ermee.

Maarten.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2015, 10:26:20 »
Gezien het feit dat er straks met Koploper gereden wordt is de oplossing inderdaad in rijwegen over het kruis te zoeken. Ik heb het ooit samen met Paul Haagsma uitgezocht en het is op het Koploperforum te vinden (kan helaas de vraag niet vinden). Maar er wordt een schakelaar gebruikt om een relais te sturen. Deze schakelaar wordt door de rijwegen ingesteld. Het was een boel configuratie werk, maar uiteindelijk werkte het en kon de schakelaar onzichtbaar gemaakt worden.
De oplossing zonder gebruik van de computer zou ik graag weten, maar is die er?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2015, 10:33:09 »
Voorstel: laat de wissel rechtsboven via de wisselschakelaar bedienen door die van linksonder (allebei rechtdoor of allebei afbuigend), vervolgens de wissel linksboven laten bedienen door die van rechtsboven en de wissel rechtsonder door de wissel linksboven. Met andere woorden, je schakelt één wissel (rechtdoor of afbuigend) en de andere wissels gaan automatisch mee.

Dan polariseer je de puntstukken van de kruising vanuit de wissels linksonder en rechtsboven, zoals aangegeven door zweistein.

Of zie ik hier iets over het hoofd?
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie!
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2015, 10:34:27 »
De oplossing zonder gebruik van de computer zou ik graag weten, maar is die er?

Ja, zoals hierboven aangegeven.  Bij het schakelen van de wissels in een gekozen stand ook de kruising als wissel beschouwen en afhankelijk van de rijweg over de kruising  de "kruising in de goede stand zetten".
Maarten.