Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Jeronimos
Vandaag om 14:36:23
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 14:33:37
Goede wensen voor 2026 door DJV
Vandaag om 14:33:01
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 14:27:10
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Keska
Vandaag om 14:03:04
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
Yamorc 7001 dood door bask185
Vandaag om 12:26:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 36061 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #90 Gepost op: 09 January 2015, 11:13:16 »
Mijn verzameling materieel was toen ik het huis uit ging, dermate groot dat ik het financieel niet zag zitten om alles om te zetten in gelijkstroom modellen.
Weten we het nog? Dit draadje is begonnen door Joost, die voor een keuze staat. Zijn materieelpark is gelukkig nog zo klein dat een overstap geen grote financiële problemen oplevert. Dus hij kan beter nu overstappen dan wachten tot hij 20 is.

Citaat van: diverse personen
Het is hobby mensen
Inderdaad, en ieder wil dat op zijn manier invullen.
Nog één keer over het aanzien van de wissels: voor mij geldt dat het spoor net zo goed een model is als de treinen die er op rijden. Daarom wil ik dat het spoor en de wissels zo goed mogelijk op het echie lijken. En ik heb het idee dat diehard Märklinisten gewoon niet zien dat een Märklin wissel veel minder op een echt wissel lijkt dan een wissel van b.v Peco of Tillig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #91 Gepost op: 09 January 2015, 11:44:40 »
Inderdaad Robert, zo denk ik er ook over. Ik ben al heel blij als ik in de zichtdelen van mijn baan alleen de Marklin slanke wissels kwijt kan en toch niet hier en daar een short wissel moet toepassen, omdat ik anders niet uit ga komen. het is niet anders. Ik ben al dolblij dat ik een fantastische hobbyruimte heb ik huis. En natuurlijk is het bovenste wissel wat Henk laat zien nog veel fraaier en realistischer dan de onderste (Marklin slanke wissel). maar als je dan echt realistisch wilt bouwen, leg dan enkel een recht stuk spoor in je hobbykamer en zet de bovenleidingsportalen op de werkelijke schaalafstand en gebruik de juiste diameter bovenleidingsdraad. Veel succes.

Dank je, want dat is dan ook precies wat ik op het zichtbare deel ga nastreven. Dan maar wat minder rails. Een grotere of kleinere hobbyruimte dwingt echt niet tot het gebruik van krappe wissels. Het blijft een keuze die de tweerailer dan in ieder geval heeft.
Op het niet zichtbare deel is het natuurlijk de bekende kermis, overigens met wissels die ongeveer dezelfde verhoudingen hebben als de 'slanke' wissels van Märklin.  ;)

Ik denk overigens dat Märklin terecht inschat dat er te weinig markt is voor beter railmaterieel in drierail. In die zin is er toch wel een verschil in de doorsnee klandizie. Ik vind het al verbazend hoe Märklin wegkomt met die hopeloze aandrijvingen en het maar niet uitbouwen van he assortiment 'slanke' wissels.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2015, 11:53:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #92 Gepost op: 09 January 2015, 11:53:04 »
Nog één keer over het aanzien van de wissels: voor mij geldt dat het spoor net zo goed een model is als de treinen die er op rijden. Daarom wil ik dat het spoor en de wissels zo goed mogelijk op het echie lijken. En ik heb het idee dat diehard Märklinisten gewoon niet zien dat een Märklin wissel veel minder op een echt wissel lijkt dan een wissel van b.v Peco of Tillig.

Jazeker wel, ik heb geen pukkels nodig voor mijn vingers  8) 8) 8), mijn ogen werken prima.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #93 Gepost op: 09 January 2015, 12:15:50 »
Dank jullie wel voor alle reacties  ;D
Ik ga donderdag avond de startersset halen, ik ga het met plezier bekijken.
Mijn oom rijdt digitaal en is druk bezig om de ecos in orde te maken,
(Veel werk per treintje bij hem).


Toch wel grappig, de stamtisch gaat door en de vrager heeft al 2 bladzijdes terug zijn besluit doorgegeven, en later ook al aan gegeven dat de set gekocht is en hij er tevreden mee is.

De hele diskussie komt er op neer dat ieder een persoonlijke beslissing maakt en dat er geen echte verschillen zijn die het ene of het andere systeem. Afhankelijk wat je wil en kan of durft, neem je het ene of het andere en soms is het gewoon makkelijker eenvoudig dat te nemen wat in je schoen valt, je krijgt of wat je kennis ook heeft.
Hoofdzaak de hobby macht spass...
Gr. Joke


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #94 Gepost op: 09 January 2015, 12:46:38 »


Mensen - het is een hobby, geen ideologie!

Groeten,

Robert

Jij begint over rail schoon maken en dan: "het is een feit"  maar dat is het niet
Verder heb je helemaal gelijk met een hobby geen ideologie , wat maakt het uit wat je mooi, of fijn vind.
maar beetje zeuren en plagen over 3-rail hoort daar ook bij

maar wanneer zijn de rij dagen?  want dan interesseert  twee of drie rail mij helemaal niks.   (y)
« Laatst bewerkt op: 09 January 2015, 12:48:44 door Mark D. »
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #95 Gepost op: 09 January 2015, 13:01:04 »
Toch wel raar dat je als Märklinrijder niet eens de keuze hebt om een slank wissel te gebruiken.
Ik wist niet dat het zo erg was.

Stephan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #96 Gepost op: 09 January 2015, 13:03:34 »
Hoe bedoel je Stephan?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #97 Gepost op: 09 January 2015, 13:05:37 »
Dus mensen die Marklin-rail gebruiken die streven automatisch geen realistische omgeving van hun modeltreinen na? Ik vind dat echt een belachelijke uitspraak.

Dat mag hoor. Ik zal het iets anders formuleren: Het is mijn opvatting dat je met Märklinrails de realiteit in de verste verte niet zo dicht kunt benaderen als met diverse tweerailprogramma's. Je kunt de realiteit dus wel nastreven, maar je bereikt het -op spoorgebied!- in mijn ogen niet met Märklinrails.

Dat zegt niets over de kwaliteit van de overige modelbouw rond de Märklinbaan: er zijn voorbeelden van zeer fraaie scenery op Märklinbanen.  Maar ja, de afknapper voor mij is dan toch dat er door die fraaie scenery een spoorlijn ligt met lelijke puntcontacten en lelijke wisselgeometrie. Dat is iets wat gewoon niet te camoufleren is. Märklin-slank vind ik niet slank.

Dit zijn dus mijn opvattingen en het staat iedereen volkomen vrij om iets anders te vinden of er niet om te malen.

Je voert zelf aan dat je al te veel spullen in bezit had om over te stappen naar tweerail, en dat geldt voor meer reageerders hier. Dat is ook een prima argument voor jou om bij drierail te blijven. Het is ieders eigen hobby, dus zelfs zonder goede argumenten zou iedereen lekker mogen doen wat 'm goeddunkt.

In dit draadje geven we onze eigen mening en keuzes weer en daar mag iedereen mee doen wat hij wil. Ik ook.

Reinier

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #98 Gepost op: 09 January 2015, 13:12:55 »
reinier,

Ik reageerde zo, naar aanleiding van:

Ik denk dat de samenvatting van de discussie best kan zijn dat ....

Al had je geschreven: Mijn persoonlijke samenvatting van deze discussie luidt: ...
 dan had ik er waarschijnlijk niet eens op gereageerd. Zoals je het in je post hierboven schrijft, schrijf je dat het inderdaad JOUW mening is. En jouw mening respecteer ik volledig en zonder morren. Het zat hem dus even in de nuace hoe je iets formuleert.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #99 Gepost op: 09 January 2015, 13:22:52 »
Hoe bedoel je Stephan?

Jeroen

Nou, dat er niet eens een slanke wissel in het Märklin railassortiment zit, ik verbaas mij daar over.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #100 Gepost op: 09 January 2015, 13:34:05 »
Dat is toch ook helemaal niet nodig? Die ingekorte Märklínrijtuigen komen met gemak ook de krappere wissels wel door  :P ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #101 Gepost op: 09 January 2015, 14:02:43 »
Nou, dat er niet eens een slanke wissel in het Märklin railassortiment zit, ik verbaas mij daar over.

Het slanke wissel (zoals dat bij marklin zo tenminste bekend staat) laat Henk zien in bijdrage 82.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #102 Gepost op: 09 January 2015, 15:51:13 »
Nog mischien handig om te weten dit is mijn baan (op het 3rail forum) http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52917.0

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #103 Gepost op: 28 March 2015, 11:50:51 »
ik heb de starteset weer verkocht, deze hele discussie zegt mij al genoeg: het maakt niet uit, het is wat je maar fijn vindt.
ik ben wel overgegaan op k-rails omdat ik dat mooier vind.

van mij mag hier wel een slotje op en allemaal bedankt voor de reacties het heeft aardig geholpen maar, ik ben blij met wat ik heb.

met vriendelijke groeten,
Joost.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #104 Gepost op: 12 April 2015, 07:48:14 »
(Ik blijf even buiten de 2 - 3 discussie)

Je hebt die startset verkocht. Wat ga je nu doen?
Ik heb ooit een startset gekocht voor de digitale apparatuur erin.
Die kon ik zo goedkoop aanschaffen. Een voordelige start!