nou wil ik eens de voordelen en nadelen van alle twee de merken weten.
Overigens, ik rij op Marklin 2 rail, dat kan ook
peco rails ga ik niet doen omdat er weinig van is (kwa bochten/recht.)
......maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem.
Ik denk dat de samenvatting van de discussie best kan zijn dat Märklin een prima systeem is voor de rijders/verzamelaars, maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem. Dus je moet gewoon zelf kiezen. Hoe wil je je hobby invullen?
Het is misschien niet zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit) maar is het de bedrading/aansturing/detectie enz waar 3 rail met gemaak wint.
Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.
Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.
En ja, terugmelders met een stroomdetectie ingang zijn iets duurder dan die voor massadetectie. Samen met een eventuele keerlusautomaat zijn dat de meerkosten voor een tweerailer. In het algemeen vallen die kosten ruimschoots weg tegen de voordelen die je behaalt met een aanzienlijk goedkoper railsysteem.