Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 34693 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #75 Gepost op: 08 January 2015, 21:41:16 »
Volgens mij heeft het alles te maken met de vraag. Kijk maar wat Joost in zijn openingspost schrijft:
nou wil ik eens de voordelen en nadelen van alle twee de merken weten.
De gevraagde voor- en nadelen zijn hier uitgebreid opgesomd, en dat is voor Joost van belang, want zo kan hij een afweging maken op basis van alle meningen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #76 Gepost op: 08 January 2015, 21:43:13 »
Mwah, ik zie wel degelijk genoeg reacties die gerelateerd zijn aan de openingsvraag.....

Een ieder heeft de vrijheid om te kiezen en daar plezier aan te beleven, of dat nu 2 of 3 rail is, Z, N, H0 , 0, 1 of LGB...

De reden van mijn post was als reactie op de eerdere post dat er feitelijke onwaarheden werden vermeld wat een keuze voor de TS niet makkelijker maakt.
Overigens, dat heb ik meerdere malen voorbij zien komen.

Voor en nadelen wegen voor een ieder anders, de verschillen en kenmerken tussen de 2 systemen zijn ondertussen genoeg te vinden op het forum.

Afhankelijk van die voor en nadelen kan de weegschaal doen doorslaan in 1 bepaalde richting, dat moet een ieder voor zich bepalen.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 08 January 2015, 21:46:42 »
Overigens, ik rij op Marklin 2 rail, dat kan ook  8)

Ja da's interessant hè. 3-rail is blijkbaar niet zo'n superieur systeem dat Märklin het ook voor andere schalen dan H0 wil gebruiken.

Ik denk, maar da's mijn interpretatie, dat Märklin alleen maar een drierailsysteem heeft omdat dat destijds, toen ze er lang geleden mee begonnen, technisch gezien makkelijker was dan tweerail. Realisme speelde toen nog niet echt een rol. Als ze een paar decennia later waren begonnen, zouden ze nooit die keus hebben gemaakt. Wet van de remmende voorsprong.

Ik denk dat de samenvatting van de discussie best kan zijn dat Märklin een prima systeem is voor de rijders/verzamelaars, maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem. Dus je moet gewoon zelf kiezen. Hoe wil je je hobby invullen?

Reinier

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #78 Gepost op: 09 January 2015, 00:34:05 »
Citaat
peco rails ga ik niet doen omdat er weinig van is (kwa bochten/recht.)

Leuke aan flexrail is dat je elke bocht en recht stuk kunt leggen..

Ben

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 09 January 2015, 08:46:46 »

......maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem.

Dat was ook mijn punt: Marklin innoveert niet met haar railsysteem. Zouden ze dat wel doen was ik wellicht niet overgestapt.

Gr, Ben.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #80 Gepost op: 09 January 2015, 08:51:01 »
Ik denk dat de samenvatting van de discussie best kan zijn dat Märklin een prima systeem is voor de rijders/verzamelaars, maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem. Dus je moet gewoon zelf kiezen. Hoe wil je je hobby invullen?

En bedankt.

Dus mensen die Marklin-rail gebruiken die streven automatisch geen realistische omgeving van hun modeltreinen na? Ik vind dat echt een belachelijke uitspraak.

Kijk ik nu naar mijn eigen situatie: Toen ik vijf jaar werd kreeg ik van mijn ouders een Marklin baantje (het was toen november 1982). In de jaren erna breidde dat langzaam uit, want niet alleen ik, maar ook mijn vader ging met modeltreinen rijden. Mijn vader bouwde een heuse baan en ik mocht, waar mogelijk, helpen. Er kwamen dus ook steeds meer Marklin modeltreinen. Op mijn achtste kocht ik mijn eerste model, de marklin NS 1139. In de jaren die volgden kwamen er steeds mee modellen bij, zowel marklin als van andere fabrikanten en zowel bij mijn vader als bij mij. We reden samen op de baan en werkten er ook samen aan.

Mijn verzameling materieel was toen ik het huis uit ging, dermate groot dat ik het financieel niet zag zitten om alles om te zetten in gelijkstroom modellen. En daar ligt denk ik ook een belangrijk punt. Het is HOBBY mensen. Ik heb een jaar of vijf geleden wel de overstap gemaakt van 1:100 naar 1:87 en ben druk bezig met het bouwen van een modelbaan. Daarnaast heb ik diverse modellen in de loop der jaren vervangen, omdat het uiterlijk of de detailleringsgraad niet meer van de moderne tijd was. Zo werd de bleekscheet 1139 een 1144 (Roco's botsneus was er toen nog niet) en de veel te korte 1213 werd de mooi op schaal zijnde 1211. De Marklin NS DE-IV (TEE) werd ingeruild en er kwam een LS Models DE-IV voor teruig. 

In mijn schaduwstation gaan de treinen nog wel haaks de bocht om, maar daar zie je straks niets van en dat levert mij wel extra ruimte op om ook twee keerlussen te kunnen herbergen. In het gedeelte wat in het zicht komt, wil ik zoveel mogelijk de slanke wissels en grote (flex)bogen gaan gebruiken. De puko's in de marklin K-rail zijn natuurlijk niet realistisch, maar verder probeer ik een zo natuurgetrouw mogelijke baan te bouwen. En zo ken ik diverse drierailers die hele fraaie AC-modelbanen bouwen en zeker geen rijder/verzamelaars zijn zonder oog voor realisme.

Nogmaals het is HOBBY en voor veel mensen financieel absoluut niet haalbaar om van het AC-systeem over te stappen naar het DC-systeem.

Jeroen   
« Laatst bewerkt op: 09 January 2015, 08:56:24 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 09 January 2015, 09:14:03 »
Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit) maar is het de bedrading/aansturing/detectie enz waar 3 rail met gemaak wint.
Jammer van zo'n ongenuanceerde opmerking.
Of je nu 2 of 3 rail rijdt maakt niet veel uit.
In beide gevallen heb je bedrading nodig. Heel basic gesteld twee draadjes naar de rails. En of dat nu de beide railstaven zijn of een rilastaaf en puko's maakt niet uit (bedrading).
In beide gevallen heb je een centrale nodig (aansturing).
Wil je automatisch rijden dan heb je detectie nodig. Voor zowel 2 als 3 rail meerdere mogelijkheden (detectie).

Dus welk gemak?

Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.
Ik rijdt 2 rail en het aansluiten van mijn standaard Fleischmann wissels is niet meer dan 3 draadjes naar de decoder en schakelen maar. Niets moeilijks aan. niet moeilijker dan een Marklin wissel aansluiten.
Welke ellende bij keerlussen. Daar zijn al heel allang gewoon goeie oplossingen voor. Kwestie van een paar draadjes aansluiten en het merkt. Is een eenmalige exercitie dus dat kleine beetje extra werk weegt niet echt op tegen Marklin. Dit  non argument wordt altijd door Marklin rijders aangehaald om de "superioriteit" van Marklin te benadrukken. Ik heb twee keerlussen die gewoon vlekkeloos werken (inclusief detectie in de keerlus).
Kruiswissels? Wat heeft dat er mee te maken. Sowieso gebruik je overduidelijk de verkeerde benaming. Een kruiswissel is niets anders dan 4 wissels verbonden met een kruising. Het zou zo fijn zijn als er gewoon de juiste benaming gebruikt wordt, oftewel een engels wissel.
Baandetectie. Niets anders dan een stukje geisoleerde rail met daaraan een detector. Ongeacht wordt voor soort detectie je gebruikt is dat voor 2  of 3 rail niet anders.

Weer geen grote winst voor Marklin.

Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.
Zoals gezegd. Bij 2 rail is dat ook niet anders. 2 sneetjes in de rails om een geisoleerde sectie te maken en die op een detectieschakeling aansluiten. Dus geen idee welke dure en ingewikkelde vormen van detectie jij voor ogen hebt?
En als je het nog simpeler wilt gebruik je reed contacten en magneetjes of een andere vorm van een mechanisch contact. heb je niet eens onderbrekingen nodig.

Winst voor Marklin? Geen of weinig.
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 09 January 2015, 10:06:28 »
In beginsel zijn sommige zaken elektrisch wat ingewikkelder bij tweerail, maar als de oplossingen geïntegreerd worden aangeleverd merk je daar niks van. De detectie is daarvan een goed voorbeeld. Een S88-melder met ingebouwde stroomdetectie sluit je precies zo aan als een gewone S88 op een drierailbaan met massadetectie. De schakelingen zijn ook nauwelijks duurder meer. Ik ken heel wat drierailers die ook maar gebruik maken van stroomdetectie, omdat ze dan geen massarail kwijtraken en het inbouwen van massadetectie bij m-rail of c-rail weer wat ingewikkelder is. Maakt allemaal het grote verschil niet meer.

@Jeroen, welk 'slank' wissel bedoel je?  ;)
Voordeel van loodrecht op de wissels kijken is dat je de puko's niet meer ziet.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #83 Gepost op: 09 January 2015, 10:13:29 »
Ben het toch niet helemaal eens met hetgene gezegd wordt, je zou met Marklin geen realistische baan neer kunnen zetten...kijk eens naar de Flamsbana van Brandl, daar staat toch echt een redelijk baantje met Marklin rail..

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 09 January 2015, 10:14:37 »
Een gevolg van massadetectie waar ik eigenlijk nooit iemand over hoor is dat de voor de detectie gebruikte spoorstaaf en de daarop rijdende wielen niet meer mee doen voor de stroomafname. Dit in tegenstelling tot stroomdetectie waar de spoorstaaf wel gebruikt blijft worden voor stroomafname.
Wil je op Märklin rails het veronderstelde voordeel van twee spoorstaven voor de stroomafname behouden, dan moet je dientengevolge stroomdetectie toepassen, net als tweerailers doen. (Of een heel ander detectiesysteem toepassen natuurlijk.) Voor de complexiteit van de bedrading maakt het niet uit: in beide gevallen is het 1 draad per bezetmeldsectie naar de terugmelder.

En ja, terugmelders met een stroomdetectie ingang zijn iets duurder dan die voor massadetectie. Samen met een eventuele keerlusautomaat zijn dat de meerkosten voor een tweerailer. In het algemeen vallen die kosten ruimschoots weg tegen de voordelen die je behaalt met een aanzienlijk goedkoper railsysteem.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #85 Gepost op: 09 January 2015, 10:25:58 »
Het enige argument wat volgens mij een werkelijk verschil is, is de keuze in railsystemen: voor tweerail heb je meer aanbieders en daardoor meer keuze.
Alle andere verschillen zijn te klein om tijd aan te besteden, of hebben bij beide systemen goed werkende oplossingen.
Het gaat er om dat je plezier hebt in je hobby, op jou manier. Wat bijvoorbeeld Walter en Jeroen laten zien aan modelbouw ligt op een aanzienlijk hoger niveau, dan dat van veel twee-railers. Aan het railsysteem ligt het dus niet.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 09 January 2015, 10:27:58 »
En ja, terugmelders met een stroomdetectie ingang zijn iets duurder dan die voor massadetectie. Samen met een eventuele keerlusautomaat zijn dat de meerkosten voor een tweerailer. In het algemeen vallen die kosten ruimschoots weg tegen de voordelen die je behaalt met een aanzienlijk goedkoper railsysteem.
En niet te vergeten de over het algemeen iets duurdere 3 rail modellen.
Van het verschil met een 2 rail variant kan je dan weer de bezetmelders e.d. bekostigen.
Zo maakt het per saldo weinig uit.
Gr.
Eric

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 09 January 2015, 10:29:46 »
Als sommige zin hadden gehad om mijn gehele stuk te lezen ipv gelijk in de stress te geraken had men kunnen lezen dat ik VOOR 2rail had gekozen als ik het opnieuw kon doen! Maar dat ik met tevredenheid 3rail blijf rijden.

Beide hebben voor en nadelen.

Wat bereft de Marklin geometrie - die is gemaakt voor de geimiddelde Europese huis met een beperkte ruimte. Ja die prachtige lange bochten en slanke wissels zijn heel mooi, ALS je voldoende ruimte hebt om ze uit te leggen.

Mensen - het is een hobby, geen ideologie!

Groeten,

Robert
« Laatst bewerkt op: 09 January 2015, 10:34:39 door rvooyen »
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 09 January 2015, 10:44:27 »
Ik heb je stuk helemaal gelezen. Daarom ook mijn reactie.
Doet niks af aan jouw keuze. Alleen jouw stellingen kloppen niet (meer).
Gr.
Eric

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #89 Gepost op: 09 January 2015, 10:55:27 »
Inderdaad Robert, zo denk ik er ook over. Ik ben al heel blij als ik in de zichtdelen van mijn baan alleen de Marklin slanke wissels kwijt kan en toch niet hier en daar een short wissel moet toepassen, omdat ik anders niet uit ga komen. het is niet anders. Ik ben al dolblij dat ik een fantastische hobbyruimte heb ik huis. En natuurlijk is het bovenste wissel wat Henk laat zien nog veel fraaier en realistischer dan de onderste (Marklin slanke wissel). maar als je dan echt realistisch wilt bouwen, leg dan enkel een recht stuk spoor in je hobbykamer en zet de bovenleidingsportalen op de werkelijke schaalafstand en gebruik de juiste diameter bovenleidingsdraad. Veel succes.

M.a.w. we moeten allemaal compromissen sluiten. En niemand hoor je erover dat de bovenleidingsportalen veel te dicht op elkaar staan, wat toch echt iets meer opvalt dan die puko's in de dwarsliggers bij de drierailers.

Al met al denk ik dat we wel kunnen concluderen dat met de digitale systemen van tegenwoordig de voordelen die Marklin vroeger wellicht had, nu teniet gedaan zijn. En wat Robert schrijft, deel ik absoluut. Ik zou als ik nu met de hobby zou beginnen ook twee rail gaan rijden. Maar kijk ik nu naar mijn twee zonen (6 en 4 jaar), die zijn momenteel helemaal gelukkig met hun Marklin My World. De oudste heeft vorige week van zijn zakgeld een oud marklin trafootje gekocht zodat hij naast zijn batterijentrein ook het oude stoomlocje dat hij van opa had gekregen kan laten rijden. Deze jongens spelen nu dagelijks met hun Marklin en vinden het een groot feest. De oudste begint dus ook al met uitbreiden. Ook al zal ik ze (als ze wat ouder zijn en er meer van begrijpen) adviseren om met twee rail te gaan rijden in het geval ze deze hobby serieus willen gaan oppakken, dan zou het toch zomaar kunnen dat ze op dat moment toch ook voor Marklin kiezen, omdat ze het op dat moment wellicht ook zonde vinden om al hun spullen weg te doen. En dat is nu het leuke als je je hobby als hobby beschouwd en niet als obsessie.......   

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974