Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 34640 keer)

.joost.s.

• Offline Offline
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #105 Gepost op: 14 April 2015, 14:00:02 »
Gewoon door met mijn modelbaan met marklin k-rails  ;D

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #106 Gepost op: 14 April 2015, 18:48:08 »
van mij mag hier wel een slotje op en allemaal bedankt voor de reacties het heeft aardig geholpen maar, ik ben blij met wat ik heb.

Slotje doen we niet zo snel.... Zoals je ziet kan er nog een reactie of wat komen en mogelijk later andere vragen en nuttige opmerkingen.

In ieder geval goed om te horen dat je verder gaat met wat je al hebt en daar blij mee bent.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Boran

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: 14 April 2015, 21:24:04 »
Citaat
Hallo Joost,

Je twijfel over de keuze van het "beste" systeem kun je, volgens mijn bescheiden mening, terugbrengen
tot de kernvraag: kun je leven met de zichtbare puko's in de baan ;)

Groetjes,
Rob

Ik vind het leuk dat je gekozen hebt voor k-rails. Ook al ligt de ontwikkeling bij Marklin al tientallen jaren stil, toch zijn er nieuwe ontwikkelingen.
Wisselaandrijvingen, bijvoorbeeld,  worden steeds meer vervangen door servo aandrijvingen. Weinert levert op dit moment zeer slanke zelfbouwwissels (1:6.6 en 1:9). Als je de gebruikte profielen (Code 75) van deze wissels vervangt door Code 83 en verder bij de flex rails van Weinert Modellbau ook code 83 toepast,
en niet vergeten de puko's te bestellen bij Weichen-Walter,
dan krijg je een natuurgetrouw spoor :) Een beetje knutselen hoort toch bij het vak van modelbouwer  ;D  Alleen zie bovenstaand citaat ....... ;)

Met spoorse groeten,
Rob

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 15 April 2015, 09:42:25 »
Op basis van Marklin K rails kan je zelfs twee systemen door elkaar rijden. Noot is dan wel dat alles digitaal is. Bij Railclub Utrecht is dat ingevoerd. Dan moet je wel een centrale hebben die dat kan. Robert Evers heeft dat ontwikkeld. Echter deze centrale is niet voor beginners. Er komt nogal wat soldeerwerk bij kijken. Ik heb deze centrale pas werkend gekregen. En dat voor pak em weg 50 euro. Het systeem herkent zowel digitaal gelijkstroom als digitaal wisselstroom. Alsmede eventuele kortsluitingen. Ingenieus systeem, al zeg ik het zelf. Je kunt er ook een Roco multimuis op aansluiten. Hiermee kun je de "wisselstroomlocs", zo noem ik ze maar even voor het gemak, aansturen.
vr gr Andre van Zuijlen
« Laatst bewerkt op: 15 April 2015, 09:46:34 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #109 Gepost op: 15 April 2015, 10:32:35 »
Digitaal  gelijkstroom en digitaal wisselstroom  zijn begrippen die niet bestaan. Digitaal is digitaal. Noem het 2 en 3 rail. ;D

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #110 Gepost op: 15 April 2015, 10:37:49 »
Digitale wisselstroom = MM of mcf
Digitale gelijkstroom = DCC of Selectrix

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Van het elektrisch standpunt heb je volkomen gelijk.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 15 April 2015, 10:54:06 »
Maar wat doet die centrale nu precies?
Het gebruik van meerdere digitale protocollen die bij tweerail of drierail gebruikelijk zijn, is niets bijzonders.
Ziet het knutselwerk kans om tweerail- en drierailmodellen tegelijk op een k-rail baan in te zetten. Bijvoorbeeld door afhankelijk van het type trein de aansluitingen per blok te schakelen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 15 April 2015, 11:50:12 »
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)

Dit kun je ook zeggen van Roco Geoline; Fleischmann Profi; Trix C rail; Bachman Rails en ga zo maar door. Er zijn maar weinig railsoorten die realistisch kunnen zijn. Daar zijn hier al draadjes vol over geschreven.

Allie

Destijds heeft Miwula gekozen voor 3-rail vanwege de betrouwbaarheid. Voor Scandinavië hebben zij later gekozen voor 2-rail vanwege het beschikbare materieel dat in 2-rail meer voorhanden was. Dit soort zaken laten zij tegenwoordig meewegen met de keuze van het railsysteem (zover mij bekend althans). De luchthaven heeft weer 3-rail, maar is ook aangesloten op de oudste delen van de baan waar 3-rail gebruikt wordt.

Ook M treinen zijn niet gek op vieze wieltjes en rails..aardig gemerkt in Essen bij Oktorail waar om de haverklap gepoetst werd..

Ben benieuwd waar dit door komt. Zie ze bij Miwula eigenlijk nooit schoonmaken tijdens normaal bedrijf.
Groeten

Olav

Olav

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 15 April 2015, 11:53:30 »
Nog even het slanke wissel verhaal. Veel banen hebben weinig ruimte. Waarom zou je dan extreem slanke wissels willen hebben. Als je echt realistisch maakt, begrijp ik dat wel, maar heb je ook minder mogelijkheden qua ruimte en dus een "kleinere" baan.

Verder waarom slanke wissels als de trein daarna zichtbaar in veel te krappe bogen rijdt. Zie je zelfs bij de Märklin demo baan. Slanke C-wissels en dan "scherpe" bogen waar de trein zich doorheen wurmt.

Gebruik je slanke wissels, dan geen zichtbare bogen tenzij deze heel flauw zijn zou ik zeggen.
Groeten

Olav

henk

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 15 April 2015, 11:59:29 »
Met dat laatste ben ik geheel eens en pas ik dus ook toe.
Maar ieder zijn lol. Jij kan vast veel redenen bedenken waarom je slankere wissels overbodig vindt. Ik kan tig redenen bedenken waarom ik per se zo slank mogelijke wissels wil. Gezien het hedendaagse aanbod van Roco, Tillig, Peco, Weinert enz. is er voldoende vraag naar slankere wissels. Kennelijk wil niet iedereen een maximale hoeveelheid sporen op de baan.
De kern is dat je bij tweerail veel meer te kiezen hebt dan bij drierail, van hoogst realistische rails tot even grof als Märklin rails. Een Märklin wissel is functioneel een wissel, maar oogt niet als een modelwissel, ook de zogenaamde 'slanke' wissels niet. Een Märklin 'slank' wissel heeft ongeveer de verhoudingen van een Rocoline standaardwissel. En dat was het dan.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2015, 12:09:56 door henk »

Olav

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 15 April 2015, 13:00:11 »
Zo sta ik er ook in Henk, zelfs gezien ik 3-rail rij. Ik gebruik dus wel de "slanke" K-wissel. Ik heb alleen teveel materieel om de overstap, zou ik dit van plan zijn, te maken naar 2-rail.

In het verleden had ik een "slanke" boog met flexrail met een straal van 6 meter (niet een halve cirkel hoor, ongeveer 30 graden over de baan) zichtbaar. Was schitterend om de treinen in de boog met een beetje verkanting te zien rijden.  :)
Groeten

Olav

.joost.s.

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 15 April 2015, 13:51:33 »
Ik snap dat wissel verhaal niet helemaal, zijn dus de 'slanke' k-wissels dan best scherp ???
Zelf heb ik nu die hele 'scherpe' wissels dus, niet heel echt maar meer ruimte heb ik niet echt, en als ik ruimte had dan ga ik er een draaischijf plaatsen, (echt heel erg mijn droom) maar ik heb gewoon een hele kleine kam er helaas anders kwam er ook nog een schaduw station ;D

En pas daarna slanke wissels (voor bij de draaschijf :P)

Olav

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 15 April 2015, 14:18:35 »
Joost,

Dat maakt ook niet uit. Het gaat erom dat je er plezier aan beleeft.  :)
« Laatst bewerkt op: 15 April 2015, 14:32:23 door Olav »
Groeten

Olav

.joost.s.

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 15 April 2015, 14:29:16 »
Met een paar sfeer plekjes natuurlijk  :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 15 April 2015, 18:28:15 »
Ik snap dat wissel verhaal niet helemaal, zijn dus de 'slanke' k-wissels dan best scherp ???

De railprogramma's van de verschillende merken verschillen Joost. Märklin legt geen prioriteit bij slankere wissels. Het resultaat is dat een 'slank' wissel van Märklin ongeveer overeenkomt met de krapste wissels van Roco, Peco of Tillig. In die assortimenten vindt je ook wissels van 30 of 40 cm lang met zeer flauwe hoeken. Märklin doet ook niet erg zijn best als het gaat om een natuurgetrouw uiterlijk van de wissels. Dat gaat niet alleen over de bij wissels best wel opvallende Puko's, maar ook over de andere onderdelen.
Dat is een objectief feit dat iedereen kan zien. Vervolgens is het maar net wat de doelgroep belangrijk vindt en ik denk dat de verschillende merken dat goed hebben ingeschat. ieder zijn lol.

Persoonlijk leg ik liever wat minder rails in ruil voor treintjes die zich door flauwe wisselbogen slingeren. Dat vind ik een mooi gezicht. Maar het zichtbare gedeelte van mijn baan krijgt dan ook precies vier wissels.  :)