Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
Vandaag om 23:40:26
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 23:40:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:27:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254763 keer)

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #960 Gepost op: 02 February 2025, 09:37:21 »
Ik heb goede ervaringen met ATF olie!
Treinen rijden langer beter zonder grote problemen..
Wat ik doe op mijn baan (heb 2 klimspiralen) de olie op het spoor voor het klimspiraal naar beneden uitsmeren en niet voor het klimspiraal omhoog, want dan gaan alle treinen slippen!!
Wat betreft antislipbanden,  bij mijn Piko 1100en wil er nog wel eens 1 aflopen maar niet bij andere loc's!
Ik heb ook het idee als je te veel olie op de baan smeert dat dan de olie tussen de antislipbanden en het wiel zelf komt waardoor je antislipbanden los komen...
Wat bij mij wel eens gebeurt op de baan is dat op sommige plekken een soort ophoping van vuil komt maar dan is het even met de railgum erover en rijden maar weer.
Bij mij gaan de loc's ook beter rijden over de wissels na het gebruik van ATF olie!!!
Met name over de Engelse wissels is dat goed te merken!
Dus ja na jaren ATF olie gebruik op mijn baan, is mijn conclusie het is geen wondermiddel, het heeft zijn voordelen en nadelen.....maar het werkt wel, treinen rijden er beter door!

P.s.
Ik rij met Spoor-N

Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 09:41:10 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

ReNeGe

• Offline Offline
    • Mijn foto's staan op:
« Reactie #961 Gepost op: 02 February 2025, 10:14:58 »
Nou zit ik even te kijken op https://www.oliehandel.nl/toepassing/automotive/atf-olie, maar de ene ATF is de andere niet.
Je hebt ATF I, II en III en ook nog eens vol synthetisch, mineraal en half synthetisch.
Is gewoon de goedkoopste kopen voldoende of moet je een specifieke soort nemen?

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #962 Gepost op: 02 February 2025, 10:45:29 »
Ik heb geen ATF. Ik heb een heel klein miniflesje smeermiddel wat ik kreeg bij de tondeuze. (zo'n ding om mijn restant haar te millimeteren). Dat doet het ook. Ik denk dat naaimachineolie net zoiets is. Als het maar heeel dun is en je maar een heeel klein beetje gebruikt.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #963 Gepost op: 02 February 2025, 11:18:09 »
ja, dat kan goed kloppen. Als je veel rijdt krijg je ook vanzelf zo'n soort vettig laagje op t spoor van allerlei uit je locs gereden olie en zo en dan rijdt alles beter, dat had ik bij t lima vlammen bij mn ouwelui op zolder al door. Vandaar mn aversie tegen al dat gerotzooi met ontvetters.

meino

• Offline Offline
« Reactie #964 Gepost op: 02 February 2025, 11:35:27 »
Ik heb geen ATF. Ik heb een heel klein miniflesje smeermiddel wat ik kreeg bij de tondeuze. (zo'n ding om mijn restant haar te millimeteren). Dat doet het ook. Ik denk dat naaimachineolie net zoiets is. Als het maar heeel dun is en je maar een heeel klein beetje gebruikt.

Albert

Dat kan goed kloppen. Een tijd geleden heb ik een artikel in een tijdschrift gelezen van iemand die een semi wetenschappelijk onderzoek had gedaan naar de effecten van grafiet op de rails, dat schijnt in de UK een populair middel te zijn. Zijn eindconclusie was dat grafiet niet werkt, maar dat simpele naaimachine olie, mits als film aangebracht, nog het beste effect had. Hoofdzakelijk doordat het oxidatie van de railstaaf tegengaat en het onderdrukt vonkvorming. Dat laatste is volgens hem de hoofdreden van het ontstaan van de zwarte troep en oxidatie. Het enige probleem is dat al dit soort vetten en olie op zich zelf prima isolators zijn, dus door het gewicht van de loc moet de oliefilm door de wielen weggedrukt worden om electrisch contact te kunnen maken.
Maar goed, ik houd het op veel rijden en zo nu en dan de wielen schoonmaken. Wat bij mij waarschijnlijk ook helpt is dat ik een aantal loks met slepertjes op de railstaven heb uitgerust, die houden de rails ook redelijk schoon.

Groet Meino

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #965 Gepost op: 02 February 2025, 11:59:42 »
Ik heb op enkele wagons Noch Reinigingsborstels.
Dat werkt ook wel.

Noch H0 US-Reinigingsborstel 60156.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #966 Gepost op: 02 February 2025, 12:36:45 »
Mijn baan in aanbouw ligt al 10 jaar op zolder. Ik heb niets op mijn profi rails gedaan. Als ik na langere tijd weer een rondje wil rijden tuft mijn analoge spul gewoon zijn rondje ,zonder enige hapering. Ik heb er wel een ringleiding onder liggen met meerdere aansluit punten. Lucky me???

mvg aad

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #967 Gepost op: 02 February 2025, 12:58:07 »
Is gewoon de goedkoopste kopen voldoende of moet je een specifieke soort nemen?
De meeste hier,hebben geconcludeerd dat: ATF Dexron II het beste is om te gebruiken.

Ik heb er wel een ringleiding onder liggen met meerdere aansluit punten. Lucky me???
Het gebruik van een ringleiding is niet de doorslag gevende factor,die hebben veel meer mensen en die hadden voor ze met ATF aan de gang gingen toch echt slecht rijgedrag met bepaalde locs,dat is na gebruik van ATF heel erg verbeterd, zo blijkt als je dit draadje helemaal door leest  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #968 Gepost op: 02 February 2025, 20:34:18 »
Je moet dan ook niet meteen zo'n trein de baan opsturen als daar zo'n helling inzit. Beter is dan om een losse loc een tijd te laten rijden waardoor het spul beter verspreid wordt over de baan...

Op een van de sporen over dit onderwerp (misschien deze wel) had iemand het goede idee om een klein beetje ATF vlak voor de eerste van een lange sleep goederenwagons te dippen, dan een loc ervoor te zetten en de sleep over de baan te trekken. Zelf heb ik (nog) geen ATF gebruikt maar zo lijkt het me goed te verspreiden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #969 Gepost op: 03 February 2025, 11:35:25 »
Ikzelf heb het draadje van pagina 1 bij gehouden en het enigste wat "opvalt" is dat de meeste gebruikers bij de aller 1ste keer op 1 of meer plekken,naar gelang de baan groot is,wat spaarzaam atf aanbrengen.
En vervolgens een losse loc er op uit sturen om het 1ste uitsmeren uit te voeren op de baan,zodra dat die loc dat heeft gedaan en beter is gaan rijden,dan word "de normale dienstregeling gestart"
Wat jij beschrijft kan ook een optie zijn,maar in hoeverre dat dat beter/sneller werkt,dat is me een  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

• Offline Offline
« Reactie #970 Gepost op: 03 February 2025, 12:14:16 »
Hoe je het doet doet er niet toe toch? Het gaat er om dat je een hele dunne film op de blanke spoorstaaf krijgt. Ik doe dat met een druppel op een lapje en wrijf het spoor daarmee in, hooguit eens per 1,5/2 jaar trouwens nadat ik eerst even heb gestofzuigd (met name in de schaduwstations) en het spoor blank gepoetst heb met een gum.

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #971 Gepost op: 05 February 2025, 10:20:29 »
Ik ga het binnenkort ook eens proberen, ondanks dat ik mijn baan qua stroomvoorziening goed op orde heb loop ik toch tegen het feit aan dat ik elke keer als ik wil gaan rijden er wel plekken zijn met slechte / geen stroomafname. Vooral locs / treinstellen met wat mindere stroomafname zijn hier enorm gevoelig voor. Nu bouw ik wel veel meer dan rijden dus de baan wordt vrij snel vies.

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan rails verven en ballasten, zodra dat klaar is zal ik de baan eens goed poetsen en vervolgens wat ATF aanbrengen.

Groet,

Martijn

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #972 Gepost op: 05 February 2025, 10:24:19 »
Als je zegt: vooral locs/treinstellen met een mindere stroomafname zijn hier gevoelig voor is het dan geen betere route om daar iets aan te doen?  :)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2025, 10:25:59 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #973 Gepost op: 05 February 2025, 10:36:14 »
Niet bij alle locs is daar veel aan te doen; mijn Ezeltje rijdt best aardig, maar meer dan 4 wielen stroomafname is niet mogelijk. En daarom is rails voorzien van ATF, in de eerste plaats op de slechtst bereikbare plekken, zoals een boogbrug...
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #974 Gepost op: 05 February 2025, 10:42:35 »
Daar heb ik over nagedacht maar dat is niet overal mogelijk. De meeste  modellen die ik heb zijn vrij modern en hebben op meerdere punten stroomafname maar zijn er toch heel gevoelig voor. Mijn Roco Plan V's bijvoorbeeld knipperen en haperen heel snel als er ergens vuil op de baan ligt terwijl mijn Artitec Plan U daar echt totaal geen last van heeft.

Zelfs hagelnieuwe modellen zoals de PB Models DH1 is er erg gevoelig voor, de DH2 dan weer een stuk minder.

Het is dan echt puur vuil op de baan, zodra ik alles grondig na ga met een railgum en de asjes met een wattenstaafje met wasbenzine afneem gaat het meteen prima. Maar als ik dan weer een paar weken niet gereden heb kan ik weer beginnen met poetsen. Dit terwijl mijn baan op een geïsoleerde zolder staat waar het niet bijster smerig is ofzo.

Heb toevallig wel mijn Fleischmann Sprinter bij de LTS liggen om stroomafname op alle assen te laten maken zodat die ook fatsoenlijk gaat rijden want nu gebruik ik hem helemaal niet omdat het zo dramatisch is.
Groet,

Martijn