Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 256883 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
  • N Spoor Freak
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #960 Gepost op: 02 February 2025, 09:37:21 »
Ik heb goede ervaringen met ATF olie!
Treinen rijden langer beter zonder grote problemen..
Wat ik doe op mijn baan (heb 2 klimspiralen) de olie op het spoor voor het klimspiraal naar beneden uitsmeren en niet voor het klimspiraal omhoog, want dan gaan alle treinen slippen!!
Wat betreft antislipbanden,  bij mijn Piko 1100en wil er nog wel eens 1 aflopen maar niet bij andere loc's!
Ik heb ook het idee als je te veel olie op de baan smeert dat dan de olie tussen de antislipbanden en het wiel zelf komt waardoor je antislipbanden los komen...
Wat bij mij wel eens gebeurt op de baan is dat op sommige plekken een soort ophoping van vuil komt maar dan is het even met de railgum erover en rijden maar weer.
Bij mij gaan de loc's ook beter rijden over de wissels na het gebruik van ATF olie!!!
Met name over de Engelse wissels is dat goed te merken!
Dus ja na jaren ATF olie gebruik op mijn baan, is mijn conclusie het is geen wondermiddel, het heeft zijn voordelen en nadelen.....maar het werkt wel, treinen rijden er beter door!

P.s.
Ik rij met Spoor-N

Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 09:41:10 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

ReNeGe

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Mijn foto's staan op:
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #961 Gepost op: 02 February 2025, 10:14:58 »
Nou zit ik even te kijken op https://www.oliehandel.nl/toepassing/automotive/atf-olie, maar de ene ATF is de andere niet.
Je hebt ATF I, II en III en ook nog eens vol synthetisch, mineraal en half synthetisch.
Is gewoon de goedkoopste kopen voldoende of moet je een specifieke soort nemen?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #962 Gepost op: 02 February 2025, 10:45:29 »
Ik heb geen ATF. Ik heb een heel klein miniflesje smeermiddel wat ik kreeg bij de tondeuze. (zo'n ding om mijn restant haar te millimeteren). Dat doet het ook. Ik denk dat naaimachineolie net zoiets is. Als het maar heeel dun is en je maar een heeel klein beetje gebruikt.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #963 Gepost op: 02 February 2025, 11:18:09 »
ja, dat kan goed kloppen. Als je veel rijdt krijg je ook vanzelf zo'n soort vettig laagje op t spoor van allerlei uit je locs gereden olie en zo en dan rijdt alles beter, dat had ik bij t lima vlammen bij mn ouwelui op zolder al door. Vandaar mn aversie tegen al dat gerotzooi met ontvetters.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #964 Gepost op: 02 February 2025, 11:35:27 »
Ik heb geen ATF. Ik heb een heel klein miniflesje smeermiddel wat ik kreeg bij de tondeuze. (zo'n ding om mijn restant haar te millimeteren). Dat doet het ook. Ik denk dat naaimachineolie net zoiets is. Als het maar heeel dun is en je maar een heeel klein beetje gebruikt.

Albert

Dat kan goed kloppen. Een tijd geleden heb ik een artikel in een tijdschrift gelezen van iemand die een semi wetenschappelijk onderzoek had gedaan naar de effecten van grafiet op de rails, dat schijnt in de UK een populair middel te zijn. Zijn eindconclusie was dat grafiet niet werkt, maar dat simpele naaimachine olie, mits als film aangebracht, nog het beste effect had. Hoofdzakelijk doordat het oxidatie van de railstaaf tegengaat en het onderdrukt vonkvorming. Dat laatste is volgens hem de hoofdreden van het ontstaan van de zwarte troep en oxidatie. Het enige probleem is dat al dit soort vetten en olie op zich zelf prima isolators zijn, dus door het gewicht van de loc moet de oliefilm door de wielen weggedrukt worden om electrisch contact te kunnen maken.
Maar goed, ik houd het op veel rijden en zo nu en dan de wielen schoonmaken. Wat bij mij waarschijnlijk ook helpt is dat ik een aantal loks met slepertjes op de railstaven heb uitgerust, die houden de rails ook redelijk schoon.

Groet Meino

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #965 Gepost op: 02 February 2025, 11:59:42 »
Ik heb op enkele wagons Noch Reinigingsborstels.
Dat werkt ook wel.

Noch H0 US-Reinigingsborstel 60156.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #966 Gepost op: 02 February 2025, 12:36:45 »
Mijn baan in aanbouw ligt al 10 jaar op zolder. Ik heb niets op mijn profi rails gedaan. Als ik na langere tijd weer een rondje wil rijden tuft mijn analoge spul gewoon zijn rondje ,zonder enige hapering. Ik heb er wel een ringleiding onder liggen met meerdere aansluit punten. Lucky me???

mvg aad

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #967 Gepost op: 02 February 2025, 12:58:07 »
Is gewoon de goedkoopste kopen voldoende of moet je een specifieke soort nemen?
De meeste hier,hebben geconcludeerd dat: ATF Dexron II het beste is om te gebruiken.

Ik heb er wel een ringleiding onder liggen met meerdere aansluit punten. Lucky me???
Het gebruik van een ringleiding is niet de doorslag gevende factor,die hebben veel meer mensen en die hadden voor ze met ATF aan de gang gingen toch echt slecht rijgedrag met bepaalde locs,dat is na gebruik van ATF heel erg verbeterd, zo blijkt als je dit draadje helemaal door leest  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1249
  • Klaar voor vertrek
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #968 Gepost op: 02 February 2025, 20:34:18 »
Je moet dan ook niet meteen zo'n trein de baan opsturen als daar zo'n helling inzit. Beter is dan om een losse loc een tijd te laten rijden waardoor het spul beter verspreid wordt over de baan...

Op een van de sporen over dit onderwerp (misschien deze wel) had iemand het goede idee om een klein beetje ATF vlak voor de eerste van een lange sleep goederenwagons te dippen, dan een loc ervoor te zetten en de sleep over de baan te trekken. Zelf heb ik (nog) geen ATF gebruikt maar zo lijkt het me goed te verspreiden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #969 Gepost op: 03 February 2025, 11:35:25 »
Ikzelf heb het draadje van pagina 1 bij gehouden en het enigste wat "opvalt" is dat de meeste gebruikers bij de aller 1ste keer op 1 of meer plekken,naar gelang de baan groot is,wat spaarzaam atf aanbrengen.
En vervolgens een losse loc er op uit sturen om het 1ste uitsmeren uit te voeren op de baan,zodra dat die loc dat heeft gedaan en beter is gaan rijden,dan word "de normale dienstregeling gestart"
Wat jij beschrijft kan ook een optie zijn,maar in hoeverre dat dat beter/sneller werkt,dat is me een  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6702
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #970 Gepost op: 03 February 2025, 12:14:16 »
Hoe je het doet doet er niet toe toch? Het gaat er om dat je een hele dunne film op de blanke spoorstaaf krijgt. Ik doe dat met een druppel op een lapje en wrijf het spoor daarmee in, hooguit eens per 1,5/2 jaar trouwens nadat ik eerst even heb gestofzuigd (met name in de schaduwstations) en het spoor blank gepoetst heb met een gum.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
  • NS 1960 - heden
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #971 Gepost op: 05 February 2025, 10:20:29 »
Ik ga het binnenkort ook eens proberen, ondanks dat ik mijn baan qua stroomvoorziening goed op orde heb loop ik toch tegen het feit aan dat ik elke keer als ik wil gaan rijden er wel plekken zijn met slechte / geen stroomafname. Vooral locs / treinstellen met wat mindere stroomafname zijn hier enorm gevoelig voor. Nu bouw ik wel veel meer dan rijden dus de baan wordt vrij snel vies.

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan rails verven en ballasten, zodra dat klaar is zal ik de baan eens goed poetsen en vervolgens wat ATF aanbrengen.

Groet,

Martijn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #972 Gepost op: 05 February 2025, 10:24:19 »
Als je zegt: vooral locs/treinstellen met een mindere stroomafname zijn hier gevoelig voor is het dan geen betere route om daar iets aan te doen?  :)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2025, 10:25:59 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #973 Gepost op: 05 February 2025, 10:36:14 »
Niet bij alle locs is daar veel aan te doen; mijn Ezeltje rijdt best aardig, maar meer dan 4 wielen stroomafname is niet mogelijk. En daarom is rails voorzien van ATF, in de eerste plaats op de slechtst bereikbare plekken, zoals een boogbrug...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
  • NS 1960 - heden
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #974 Gepost op: 05 February 2025, 10:42:35 »
Daar heb ik over nagedacht maar dat is niet overal mogelijk. De meeste  modellen die ik heb zijn vrij modern en hebben op meerdere punten stroomafname maar zijn er toch heel gevoelig voor. Mijn Roco Plan V's bijvoorbeeld knipperen en haperen heel snel als er ergens vuil op de baan ligt terwijl mijn Artitec Plan U daar echt totaal geen last van heeft.

Zelfs hagelnieuwe modellen zoals de PB Models DH1 is er erg gevoelig voor, de DH2 dan weer een stuk minder.

Het is dan echt puur vuil op de baan, zodra ik alles grondig na ga met een railgum en de asjes met een wattenstaafje met wasbenzine afneem gaat het meteen prima. Maar als ik dan weer een paar weken niet gereden heb kan ik weer beginnen met poetsen. Dit terwijl mijn baan op een geïsoleerde zolder staat waar het niet bijster smerig is ofzo.

Heb toevallig wel mijn Fleischmann Sprinter bij de LTS liggen om stroomafname op alle assen te laten maken zodat die ook fatsoenlijk gaat rijden want nu gebruik ik hem helemaal niet omdat het zo dramatisch is.
Groet,

Martijn