Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 07:33:47
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254604 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #915 Gepost op: 05 March 2024, 00:36:57 »
Niets, maar zie jij een argument in de post van Jos?
Uit het verleden weten we dat Jos jaren geleden hoogstwaarschijnlijk veel te veel van het spul heeft gebruikt met alle gevolgen van dien. Sinds die tijd vindt hij het met enige regelmaat nodig nogal heftig te roepen dat hij het nooit meer zal gebruiken. Zonder enige reflectie op de mogelijkheid dat hij zelf een fout kan hebben gemaakt.
Op de vorige pagina bijvoorbeeld nog.  :-\

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3222377355#msg3222377355

Ik gebruik het overigens ook niet, maar alleen omdat ik het niet nodig vind. Uit de reacties hier maak ik op dat het bij verstandig gebruik werkt en geen problemen veroorzaakt.

Grote onzin Henk.
Ik gebruikte precies de hoeveelheid die men adviseert, dat uitgeknepen wattenstaafje.
In een ver verleden heb ik dat ook ens gemeld.
Als je leest moet je dat wel goed doen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #916 Gepost op: 05 March 2024, 00:41:04 »
Ondanks al de lovende recensies van dit spul, heb ik mijn flesje ATF weggegooid zodat ik niet in de verleiding kan komen om het weer te gebruiken. Zelfs het aanbrengen met een uitgeknepen wattenstaafje leverde op Kranenberg een hoop slippende loks op (Roco tender aangedreven exemplaren). Het enige dat werkt bij mij is gewoon regelmatig rijden en de wielen van de loks schoonhouden. Zelfs de trix poetswagen die ik heb gebruik ik zelden, omdat hij alleen goed werkt als de viltjes nieuw zijn. Als ze wat ouder zijn verspreiden ze het vuil alleen maar ondanks het uitwassen in spiritus of wasbenzine.

Groet Meino

Correct, een modelbaan kun je beter droog schoon houden.
Niks met vloeistoffen wasbenzine, oliën en dergelijke.
Gewoon met een droge propere doek afnemen, en bij hardnekkig vuil even met de railgum passeren.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #917 Gepost op: 05 March 2024, 07:17:43 »
Ik heb goed gelezen wat je al eerder schreef Jos.


Ik heb het een jaar of 6 geleden ook eens gebruikt, precies dat uitgeknepen watenstaafje op beide railstaven.
Na 3 a 4 weken die vettige troep er af geboend, maar nu 6 jaar later kom ik die zwijnerij nog steeds tegen op de hartstukken van wissels, tussen wisseltongen en natuurlijk de wielen van sommige rijtuigen en wagons.
Je krijgt daar gratis wat aangekoekt stof en vet bij.

Als je na zes jaar nog steeds resten vindt op de meest onmogelijke plaatsen, dan zou je toch weleens teveel kunnen hebben gebruikt. Dat werd destijds ook door Rick opgemerkt, maar daar heb je nooit op gereageerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2045
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #918 Gepost op: 05 March 2024, 08:23:33 »

Ik gebruikte precies de hoeveelheid die men adviseert, dat uitgeknepen wattenstaafje.


Als ik dat allemaal lees dan denk ik dat het heel moeilijk weer te geven is hoeveel je moet gebruiken.
Kan me voorstellen dat een uitgeknepen wattenstaafje op een gigantische baan nog wel kan. mits op de juiste plaatsten iets aangebracht en goed uitgereden.
Maar dat het op een kleinere baan al snel te veel is.
En wat is uitgeknepen. Als ik thuis een vaatdoek natmaak en uitknijp vindt mijn vrouw die altijd te droog.

Heb het spul ooit eens geregeld, maar nog nooit gebruikt. Zo nu en dan met een railgum de baan langs, en dan rijdt het eigenlijk altijd prima. Zelfs mijn kleine 2 assers komen dan zonder problemen rond. Dus weet niet of het de moeite waard is dit te proberen.

Vraag me ook af of ik dan de roco poetswagens nog mee moet laten rijden, of dat die het er dan toch weer afvegen?
Heb ook wat wagens met die noch filtjes aan een as, die kunnen misschien nog gebruikt worden voor de goede verdeling ?

Roelco

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #919 Gepost op: 05 March 2024, 09:01:45 »
ATF is geen olie maar een vloeistof.
Je beweert dat olie geen vloeistof is?

Wikipedia
Citaat
Een vloeistof is een stof die gemakkelijk vormveranderingen ondergaat, maar zich verzet tegen volumeverandering onder invloed van druk. Hierin onderscheiden vloeistoffen zich van vaste stoffen, die hun vorm behouden, en gassen en plasma's, die samendrukbaar zijn.
Ik heb al een trein

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #920 Gepost op: 05 March 2024, 09:30:25 »
Olie is een vloeistof, niet alle vloeistoffen zijn olie.
Zie niet onmiddellijk hoe dit tot meer inzicht over atf gaat leiden, maar dat is dan maar opgelost.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #921 Gepost op: 05 March 2024, 09:48:49 »
Ook op mijn kleine baan ca. 30 meter rails waar ik overal goed bij kan moest ik elke week poetsen.
En dan nog regelmatig stilvallende treinen.
Eens een keer ATF geprobeerd, een miniminiminiminimale hoeveelheid op 2 plaatsen van ca. 2 cm. lang en ik kijk al een jaar tegen goed rijdende treinen zonder te poetsen.
Doe het niet op een stijgend deel van je baan maar op en vlak stuk of dalend.

Het wattenstaafje moet aan de ATF ruiken en er niet in verdrinken.
Beter te weinig dan te veel.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6660
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #922 Gepost op: 05 March 2024, 10:20:43 »
Mijn recept is allang geen wattenstaafje meer maar een paar druppels op een katoenen doekje. Eerst gaat de railgum over de spoorstaven, dan het doekje met de wijsvinger. Zo krijg je een minimale dunne film die je geeneens kunt voelen of zien en ik kan er weer een jaar tegen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #923 Gepost op: 05 March 2024, 10:53:16 »
Je beweert dat olie geen vloeistof is?

Wikipedia

Huub... die discussie ga ik niet voeren ;) ATF is gewoon geen zuiver olieproduct, dat was de strekking :)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #924 Gepost op: 05 March 2024, 11:08:14 »
mijn raillenge op het hoofdspoor is toch een goede 150 lm. 
Gebruik ATF nu reeds een aantal jaren en inderdaad heel spaarzaam opbrengen.   Rijdt sindsdien quasi perfect. Zelfs na enkele maanden stilstaan geen problemen mee.
Zo nu en dan de Roco railgum even laten meerijden geeft een bijna storingsvrij rijden
Petdig1

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #925 Gepost op: 05 March 2024, 11:09:20 »
Vreemd, want die railgum zou dan de ATF weer van je rail poetsen.... toch?

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #926 Gepost op: 05 March 2024, 12:21:11 »
Niet noodzakelijk denk ik.   Zal het eerder in een zeer fijne film leggen vermoedt ik .  In ieder geval  de combinatie werkt bij mij prima zo.
Petdig1

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #927 Gepost op: 05 March 2024, 12:44:25 »
railgum een beetje slapjes mee laten slieren onder een wagentje is ook gewoon een prima manier om stof van t spoor te vegen. Is bij mij ook wel nodig in t hobbyhok na een tijdje niet rijden (als ik kijk wat er voor laag verf- en ander stof er op de kastplanken ligt...) Nadien doe ik dan vaak n beetje verse atf op t spoor. Blijft een medium wondermiddel wat mij betreft.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #928 Gepost op: 05 March 2024, 16:23:08 »
De 2 minidrupjes die Floris op 'Den Overslag' gelegd heeft tijdens OntraXS! indertijd hebben er toch ook voor gezorgd dat ze een heel weekend zonder poetsen vlot rijdende treinen had.
Zelfs de volgende presentatie zowat 1,5 jaar daarna verliep nog zonder enig probleem. Zelfs zonder veel poetswerk op de 'oude' sporen.
Het 'nieuwe', niet behandelde schaduwstation daarentegen had regelmatig nood aan een stevige poetsbeurt met de railgom.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #929 Gepost op: 05 March 2024, 17:08:47 »
In dit topic:
Enkelen gebruiken het niet, maar poetsen alleen.
Velen gebruiken het, ná het poetsen.
Iedereen poetst.
Met ATF is het (vele malen) minder vaak nodig om te poetsen.
Zoiets?
Vraag niet (meer) hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik heb al een trein