Op rails vormt zich altijd een dunne, zwarte oxidelaag. Die is van zichzelf niet geleidend. Breng je echter een miniem beetje ATF aan, dan maakt dat de oxidelaag geleidend.
Het aantrekken van water zorgt voor die drab als je teveel gebruikt.
Dus een niet geleidend oxide wordt geleidend door toevoegen van een niet geleidende olie? Ik ben heel benieuwd naar de natuurkundige verklaring van dit fenomeen.
Net als remvloeistof, dat trekt water aan. Op de lange duur moet de remvloeistof, én de versnellingsbakvloeistof (van Ronald Halma natuurlijk) (of liever gezegd: zijn auto) vervangen worden, omdat het drab wordt.
Je gist maar wat.
- ATF is geen olie maar een vloeistof.
Mmm.. ik ken vriendjes die voor een 3-daagse show grafiet op hun rails smeren in de vorm van een potlood... werkt perfect. Dus wat is een wondermiddel?
Op wikipedia lees ik dat de basis een standaard smeerolie is. En daaraan zijn diverse stoffen toegevoegd om het bepaalde eigenschappen te geven.Dat is ook de reden waarom ik denk dat elke andere smeerolie evengoed werkt.