Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Jeroen Water
Vandaag om 06:28:24
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 255017 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #915 Gepost op: 05 March 2024, 00:36:57 »
Niets, maar zie jij een argument in de post van Jos?
Uit het verleden weten we dat Jos jaren geleden hoogstwaarschijnlijk veel te veel van het spul heeft gebruikt met alle gevolgen van dien. Sinds die tijd vindt hij het met enige regelmaat nodig nogal heftig te roepen dat hij het nooit meer zal gebruiken. Zonder enige reflectie op de mogelijkheid dat hij zelf een fout kan hebben gemaakt.
Op de vorige pagina bijvoorbeeld nog.  :-\

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3222377355#msg3222377355

Ik gebruik het overigens ook niet, maar alleen omdat ik het niet nodig vind. Uit de reacties hier maak ik op dat het bij verstandig gebruik werkt en geen problemen veroorzaakt.

Grote onzin Henk.
Ik gebruikte precies de hoeveelheid die men adviseert, dat uitgeknepen wattenstaafje.
In een ver verleden heb ik dat ook ens gemeld.
Als je leest moet je dat wel goed doen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #916 Gepost op: 05 March 2024, 00:41:04 »
Ondanks al de lovende recensies van dit spul, heb ik mijn flesje ATF weggegooid zodat ik niet in de verleiding kan komen om het weer te gebruiken. Zelfs het aanbrengen met een uitgeknepen wattenstaafje leverde op Kranenberg een hoop slippende loks op (Roco tender aangedreven exemplaren). Het enige dat werkt bij mij is gewoon regelmatig rijden en de wielen van de loks schoonhouden. Zelfs de trix poetswagen die ik heb gebruik ik zelden, omdat hij alleen goed werkt als de viltjes nieuw zijn. Als ze wat ouder zijn verspreiden ze het vuil alleen maar ondanks het uitwassen in spiritus of wasbenzine.

Groet Meino

Correct, een modelbaan kun je beter droog schoon houden.
Niks met vloeistoffen wasbenzine, oliën en dergelijke.
Gewoon met een droge propere doek afnemen, en bij hardnekkig vuil even met de railgum passeren.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22442
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #917 Gepost op: 05 March 2024, 07:17:43 »
Ik heb goed gelezen wat je al eerder schreef Jos.


Ik heb het een jaar of 6 geleden ook eens gebruikt, precies dat uitgeknepen watenstaafje op beide railstaven.
Na 3 a 4 weken die vettige troep er af geboend, maar nu 6 jaar later kom ik die zwijnerij nog steeds tegen op de hartstukken van wissels, tussen wisseltongen en natuurlijk de wielen van sommige rijtuigen en wagons.
Je krijgt daar gratis wat aangekoekt stof en vet bij.

Als je na zes jaar nog steeds resten vindt op de meest onmogelijke plaatsen, dan zou je toch weleens teveel kunnen hebben gebruikt. Dat werd destijds ook door Rick opgemerkt, maar daar heb je nooit op gereageerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2046
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #918 Gepost op: 05 March 2024, 08:23:33 »

Ik gebruikte precies de hoeveelheid die men adviseert, dat uitgeknepen wattenstaafje.


Als ik dat allemaal lees dan denk ik dat het heel moeilijk weer te geven is hoeveel je moet gebruiken.
Kan me voorstellen dat een uitgeknepen wattenstaafje op een gigantische baan nog wel kan. mits op de juiste plaatsten iets aangebracht en goed uitgereden.
Maar dat het op een kleinere baan al snel te veel is.
En wat is uitgeknepen. Als ik thuis een vaatdoek natmaak en uitknijp vindt mijn vrouw die altijd te droog.

Heb het spul ooit eens geregeld, maar nog nooit gebruikt. Zo nu en dan met een railgum de baan langs, en dan rijdt het eigenlijk altijd prima. Zelfs mijn kleine 2 assers komen dan zonder problemen rond. Dus weet niet of het de moeite waard is dit te proberen.

Vraag me ook af of ik dan de roco poetswagens nog mee moet laten rijden, of dat die het er dan toch weer afvegen?
Heb ook wat wagens met die noch filtjes aan een as, die kunnen misschien nog gebruikt worden voor de goede verdeling ?

Roelco

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #919 Gepost op: 05 March 2024, 09:01:45 »
ATF is geen olie maar een vloeistof.
Je beweert dat olie geen vloeistof is?

Wikipedia
Citaat
Een vloeistof is een stof die gemakkelijk vormveranderingen ondergaat, maar zich verzet tegen volumeverandering onder invloed van druk. Hierin onderscheiden vloeistoffen zich van vaste stoffen, die hun vorm behouden, en gassen en plasma's, die samendrukbaar zijn.
Ik heb al een trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22442
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #920 Gepost op: 05 March 2024, 09:30:25 »
Olie is een vloeistof, niet alle vloeistoffen zijn olie.
Zie niet onmiddellijk hoe dit tot meer inzicht over atf gaat leiden, maar dat is dan maar opgelost.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #921 Gepost op: 05 March 2024, 09:48:49 »
Ook op mijn kleine baan ca. 30 meter rails waar ik overal goed bij kan moest ik elke week poetsen.
En dan nog regelmatig stilvallende treinen.
Eens een keer ATF geprobeerd, een miniminiminiminimale hoeveelheid op 2 plaatsen van ca. 2 cm. lang en ik kijk al een jaar tegen goed rijdende treinen zonder te poetsen.
Doe het niet op een stijgend deel van je baan maar op en vlak stuk of dalend.

Het wattenstaafje moet aan de ATF ruiken en er niet in verdrinken.
Beter te weinig dan te veel.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #922 Gepost op: 05 March 2024, 10:20:43 »
Mijn recept is allang geen wattenstaafje meer maar een paar druppels op een katoenen doekje. Eerst gaat de railgum over de spoorstaven, dan het doekje met de wijsvinger. Zo krijg je een minimale dunne film die je geeneens kunt voelen of zien en ik kan er weer een jaar tegen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #923 Gepost op: 05 March 2024, 10:53:16 »
Je beweert dat olie geen vloeistof is?

Wikipedia

Huub... die discussie ga ik niet voeren ;) ATF is gewoon geen zuiver olieproduct, dat was de strekking :)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #924 Gepost op: 05 March 2024, 11:08:14 »
mijn raillenge op het hoofdspoor is toch een goede 150 lm. 
Gebruik ATF nu reeds een aantal jaren en inderdaad heel spaarzaam opbrengen.   Rijdt sindsdien quasi perfect. Zelfs na enkele maanden stilstaan geen problemen mee.
Zo nu en dan de Roco railgum even laten meerijden geeft een bijna storingsvrij rijden
Petdig1

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #925 Gepost op: 05 March 2024, 11:09:20 »
Vreemd, want die railgum zou dan de ATF weer van je rail poetsen.... toch?

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #926 Gepost op: 05 March 2024, 12:21:11 »
Niet noodzakelijk denk ik.   Zal het eerder in een zeer fijne film leggen vermoedt ik .  In ieder geval  de combinatie werkt bij mij prima zo.
Petdig1

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #927 Gepost op: 05 March 2024, 12:44:25 »
railgum een beetje slapjes mee laten slieren onder een wagentje is ook gewoon een prima manier om stof van t spoor te vegen. Is bij mij ook wel nodig in t hobbyhok na een tijdje niet rijden (als ik kijk wat er voor laag verf- en ander stof er op de kastplanken ligt...) Nadien doe ik dan vaak n beetje verse atf op t spoor. Blijft een medium wondermiddel wat mij betreft.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #928 Gepost op: 05 March 2024, 16:23:08 »
De 2 minidrupjes die Floris op 'Den Overslag' gelegd heeft tijdens OntraXS! indertijd hebben er toch ook voor gezorgd dat ze een heel weekend zonder poetsen vlot rijdende treinen had.
Zelfs de volgende presentatie zowat 1,5 jaar daarna verliep nog zonder enig probleem. Zelfs zonder veel poetswerk op de 'oude' sporen.
Het 'nieuwe', niet behandelde schaduwstation daarentegen had regelmatig nood aan een stevige poetsbeurt met de railgom.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #929 Gepost op: 05 March 2024, 17:08:47 »
In dit topic:
Enkelen gebruiken het niet, maar poetsen alleen.
Velen gebruiken het, ná het poetsen.
Iedereen poetst.
Met ATF is het (vele malen) minder vaak nodig om te poetsen.
Zoiets?
Vraag niet (meer) hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik heb al een trein