Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 232137 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #765 Gepost op: 15 januari 2021, 11:11:08 »
Klaas, automaatbakken worden dan ook meestal extra gekoeld ;)


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #766 Gepost op: 15 januari 2021, 13:14:41 »
Precies daarom. En ze worden lang niet zo warm als de motor.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #767 Gepost op: 15 januari 2021, 13:17:03 »
Bij motor heb je verbranding bij transmissie bak alleen wrijving.

Mvg Johan

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #768 Gepost op: 15 januari 2021, 13:18:55 »
Iedereen moet het toch zelf beslissen of zij/hij ATF voor rails gebruikt.
Het is geen verplichting.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #769 Gepost op: 15 januari 2021, 13:31:14 »
Jan, dat zegt toch ook niemand? Alleen zijn er voor- en tegenstanders. En die mogen zich beide laten horen (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #770 Gepost op: 17 januari 2021, 13:21:39 »
Alleen vrees ik dat de door modelspoorders gebruikte hoeveelheden minder schadelijk voor het gestel zijn als: Soldeerdampen, sigarettenrook, alcohol of rookolie.
Vergeet spuitbussen niet,en kit en lijm,allerlei soorten verf  ;D
Ook interessant,de hoeveelheid zooi die je in ademt als je op straat loopt/fietst,(uitlaat)gassen  ;)
Kortom bij bijna alles wat je dagelijks doet,komt er wel iets je lijf binnen,wat niet gezond is,echter i.d.d. de hoeveelheden maken het verschil.
Ik zou me dus niet al te druk maken,slecht voor je bloed druk,je kan je tijd wel beter ge/verbruiken  :angel:

(binnenkort zal ik de ATF weer is van stal halen om de rails van m'n huidige baan is een keertje mee te behandelen,is zien hoe de locs dan rijden hier  8) )

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2421
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #771 Gepost op: 17 januari 2021, 13:56:36 »
Ik denk dat Hans ons met de beste bedoelingen probeert te waarschuwen. De waarschuwing bagatelliseren is denk ik niet de juiste benadering.

Ik ben geen expert, maar heb een poging gedaan naar aanleiding van Hans' waarschuwing eens te kijken wat de bestanddelen van ATF zijn. Wat me opvalt is dat de verschillende fabrikanten daarover nogal vaag zijn. Dat kan uit concurrentieoverwegingen zijn wellicht, maar vanuit consumentenperspectief is dat wel verontrustend vind ik.

Volgens mij bestaat ATF voor het belangrijkste deel uit een smerende olie. Daarnaast zijn er een aantal additieven toegevoegd. Eén daarvan draagt voor een belangrijk deel bij aan het succes van het spul op onze modelbaan: een reductor. Dat spul zorgt ervoor dat roest op onze baan wordt tegengegaan en zelfs teruggedraaid. Over het algemeen zijn reductoren vrij stevige en agressieve chemicaliën: https://en.wikipedia.org/wiki/Reducing_agent (ik verwijs naar de Engelse wiki omdat de Nederlandse weinig zegt).

Voor ons op de modelbaan lijkt mij voorzichtigheid geboden. Zolang we spaarzaam met het goedje omgaan, voorzichtig omgaan met de hygiëne (niet lekker een bammetje naar binnen werken tussen de bedrijven door zonder eerst even grondig de handen te wassen), niet te vaak aan de rails zitten en blijven nadenken zal het wel meevallen. We hebben immers maar heel weinig nodig.


Deze info van een fabrikant geeft info over beide vragen:
https://www.hicksoils.com/uploads/news/id59/1311,%20101311%20ATF%20MD%20III.pdf

Met name dit stukje:
Met andere woorden: de ATF III van Hicks bevat volgens de fabrikant olie en tenzij je de vloeistof uit een gebruikte versnellingsbak haalt zit het met de kans op kanker wel goed.

Het is (dus) niet de olie die het grootste gevaar vormt vermoed ik. Met name hoofdstuk 9. uit dit epistel zou duidelijkheid moeten verschaffen, maar doet dat in mijn ogen niet.


Dank je voor je waarschuwing Hans (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #772 Gepost op: 17 januari 2021, 14:43:53 »
Dat fabrikanten niet precies vertellen wat er allemaal voor toevoegingen in zit zal inderdaad te maken hebben met concurrentieoverwegingen. Bij voedingsmiddelen is het al jarenlang verplicht om op te sommen wat er allemaal in zit en in welke hoeveelheden. Maar voor spullen die niet hoort in te slikken  bestaat zo'n verplichting (nog) niet. Zou wel handig zijn want bij sommige stoffen zou ik graag willen weten wat er in zit. 

ik neem ook direct aan dat de waarschuwing van Hans goedbedoeld is, maar bij de zeer spaarzame toepassing waar het hier om gaat vind ik dat het niet echt een probleem is. Het is wat anders bij iemand die jarenlang in een garage heeft gewerkt en regelmatig met zijn handen in dat spul heeft gezeten.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #773 Gepost op: 17 januari 2021, 15:27:41 »
Ik heb een klein potje met dit spul en dat vullen heeft de garage ook nog gedaan. Dus kom ik in feite nooit in aanraking met dit spul. Dopje los, wattenstaafje erin,potje dicht, smeren en staafje in de afvalzak. Zoals gezegd al die andere modelbouwersstofjes zullen meer en kwalijker op je inwerken dan dit gebruik.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #774 Gepost op: 17 januari 2021, 19:46:24 »
Maar in de MSDS sheets (Veiligheidsbladen) zie ik eigenlijk bij geen enkel merk dat ATF kankerverwekkend is, behalve na gebruik (in een automatische versnellingsbak). Volgens mij zou dat toch in een MSDS vermeld moeten worden als het kankerverwekkend is?

René
René

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #775 Gepost op: 17 januari 2021, 20:45:39 »
Gaat dus om de afvalproducten die ontstaan bij verhitten... dus als je niet permanent staat te vonken met van alles valt het wel mee

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #776 Gepost op: 17 januari 2021, 20:47:27 »
Nee, de veiligheidsbladen geven wel aan dat er een minimaal bestanddeel kankerverwekkende stof in de vloeistof zit. die is minder dan 2% ofzo dus daarom verwaarloosbaar volgens de regels..


NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #778 Gepost op: 23 januari 2021, 03:24:55 »
Ik ben van de ATF afgestapt.
Gaf veel vervuiling op de wielen van rijtuigen en wagons.
Ik poets weer met de gummetje, reinigingswagens.
En hardnekkig vuil met een doekje en aceton.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #779 Gepost op: 23 januari 2021, 10:06:26 »
Dan heb je de rails en wielen voor het eerste gebruik ATF  niet goed schoongemaakt, is de baanomgeving niet goed stofvrij of gebruik je te veel ATF.