Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 08:50:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 07:33:47
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254626 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #750 Gepost op: 14 January 2021, 18:00:03 »
ATF is superspul. Alleen maar heel goede ervaringen mee. Vooral bij licht materieel, zoals trammetje is het prima spul. Deze hebben geen rubber wielen, dus dat probleem heb je ook niet.
Voor de treinen gebruik ik het niet, gewoon de rails schoon houden is voldoende 1x per jaar of zo.

hans1958

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #751 Gepost op: 14 January 2021, 18:12:31 »
atf olie is giftig en kanker verwekkend ik heb er heel veel mee gewerkt en helaas er een tumor aan overgehouden het is echt troep ook in hele kleine hoeveelheden.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #752 Gepost op: 14 January 2021, 18:26:23 »
Dat wisten we al Hans...... Zie je vorige identieke bericht.
We gebruiken ongeveer een theelepel in de 10 jaar maximaal. En natuurlijk consumeren we het niet.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #753 Gepost op: 14 January 2021, 19:24:57 »
atf olie is giftig en kanker verwekkend ik heb er heel veel mee gewerkt en helaas er een tumor aan overgehouden het is echt troep ook in hele kleine hoeveelheden.
Dan zou je ook moeten weten dat het geen olie is.
Maar goed je kunt het wel blijven herhalen maar voor de trein gebruik je een drupje op een wattenstaafje. Ik wil niet zeggen dat je er dan geen contact mee hebt maar de kans is klein. En al helemaal geen contact met grote hoeveelheden.
Jij zal het ongetwijfeld in andere hoeveelheden gebruikt hebben zonder weet van de gevaren.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #754 Gepost op: 14 January 2021, 21:03:02 »
ATF bestaat voor het grootste deel uit een basissmeerolie, dus het is wel degelijk olie. Alle aanbieders van het spul noemen het ook olie.
Over de mate waarin het kankerverwekkend is kan ik nog niks vinden. Maar als het zo erg is, waarom kun je het dan bij wijze van spreken op elke straathoek kopen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6308
  • ***
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #755 Gepost op: 14 January 2021, 21:09:07 »
ATF is wel degelijk giftig en kankerverwekkend en wordt ook via de huid opgenomen. Daar werd bij ons op het USARMY depot waar ik vroeger gewerkt heb ook al voor gewaarschuwd.
Ik betwijfel echter of die hoeveelheden die wij op de modelbaan gebruiken van enige invloed zijn op ons gestel. Tenzij je er zoveel van gebruikt dat je een opvangbak onder je baan hebt staan ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1412
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #756 Gepost op: 14 January 2021, 21:12:54 »
Net als al die moderne olieen zal het niet goed voor je lijf zijn. Dus blijft voorzichtigheid geboden. Alleen vrees ik dat de door modelspoorders gebruikte hoeveelheden minder schadelijk voor het gestel zijn als: Soldeerdampen, sigarettenrook, alcohol of rookolie.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #757 Gepost op: 14 January 2021, 21:20:13 »
of de lijm waar we onze spulletjes mee in elkaar zetten...
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8093
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #758 Gepost op: 14 January 2021, 21:35:18 »
ATF bestaat voor het grootste deel uit een basissmeerolie, dus het is wel degelijk olie. Alle aanbieders van het spul noemen het ook olie.
Volgens mij is die discussie een jaar of 6 geleden al gevoerd  8)
Conclusie was toen dat het niet echt een olie was en sommige fabrikanten het ook geen olie noemen  ;D

Maar in de basis zijn smeermiddelen en aanverwante artikelen gebaseerd op olie derivaten.
Gr.
Eric

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #759 Gepost op: 14 January 2021, 22:20:42 »
Deze info van een fabrikant geeft info over beide vragen:
https://www.hicksoils.com/uploads/news/id59/1311,%20101311%20ATF%20MD%20III.pdf

Met name dit stukje:
Citaat
Carcinogenicity Mineral oils are known to cause cancer because of carcinogenic components (e.g. benzene). The mineral oil in this product is highly refined and should not be considered a carcinogen. Used lubricating oil may contain hazardous components which have the potential to cause skin cancer.   Continuous long-term contact with used lubricating oils has caused skin cancer in animal tests.

Met andere woorden: de ATF III van Hicks bevat volgens de fabrikant olie en tenzij je de vloeistof uit een gebruikte versnellingsbak haalt zit het met de kans op kanker wel goed.

(Het verschil tussen nieuw en gebruikt komt denk ik door blootstelling aan hogere temperaturen)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #760 Gepost op: 14 January 2021, 22:58:21 »
Ik gebruik het niet op de railstaven ik smeer alleen af en toe een sleper licht in (ben dus een 3-rail rijden) en dat werkt prima  (y)

Mvg, Johan

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #761 Gepost op: 14 January 2021, 23:58:05 »
... komt denk ik door blootstelling aan hogere temperaturen
Dat weet ik wel zeker. Hetzelfde gebeurt bij barbecueën, daarbij ontstaan ook  carcinogene stoffen. (Eet dus nooit de zwart verbrande delen.)
« Laatst bewerkt op: 15 January 2021, 10:16:47 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #762 Gepost op: 15 January 2021, 08:33:48 »
Het lijkt me zo ie zo niet verstandig om reeds gebruikte ATF te gebruiken op je spoorstaven, dat zit dan natuurlijk barstensvol viezigheid uit de versnellingsbak.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6118
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #763 Gepost op: 15 January 2021, 09:47:28 »
Yup; slijpsel van de frictiebanden en _platen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26556
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #764 Gepost op: 15 January 2021, 11:03:06 »
Er is natuurlijk wel verschil tussen een versnellingsbak en een barbecue. Een versnellingsbak wordt bij lange na niet zo heet. Ik las op diverse sites dat automatische transmissies vaak zijn voorzien van een lifetime ATF vulling. Dat betekent dat ze in ieder geval de eerste 100.000 km niet ververst hoeven te worden. Dus met het frituren van de ATF zal het wel meevallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.