Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door defender
Vandaag om 20:25:56
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Spoor- en tramweg parafernalia door defender
Vandaag om 20:21:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 20:17:30
20 jaar BNLS jubileum door Jan-Peter
Vandaag om 20:14:38
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
KADEE Digitale koppeling door Met een sik
Vandaag om 20:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:15
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 266848 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #645 Gepost op: 23 December 2016, 20:38:09 »
Die vraag is eigenlijk al in het begin van dit topic beantwoord. Met een wattenstaafje een beetje ATF op een paar cm spoor smeren en de rijdende treinen de rest laten doen. Bij een grote baan kan je op twee plekken smeren. Je hebt dus echt maar een minieme hoeveelheid nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #646 Gepost op: 24 December 2016, 02:50:20 »
Ja, want als je iets teveel gebruikt, nemen ze helemaal geen stroom meer af en je krijgt het er niet af. Ik heb het bewust stuk rails moeten vervangen, zelfs een railgum hielp niet. Geen spiritus etc geprobeerd, het was makkelijker het stukje rail te verwisselen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #647 Gepost op: 24 December 2016, 03:28:50 »
Beetje remreiniger ende ATF is foetsie.. ;D

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6906
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #648 Gepost op: 24 December 2016, 10:05:46 »

Ja, want als je iets teveel gebruikt, nemen ze helemaal geen stroom meer af en je krijgt het er niet af. Ik heb het bewust stuk rails moeten vervangen, zelfs een railgum hielp niet.


Rail vervangen......, wat een onzin. Je kunt van mening verschillen over ATF maar dit slaat natuurlijk nergens op.

Gr, Ben.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #649 Gepost op: 24 December 2016, 10:16:44 »
Lekker aggresief, Ben.  ??? Als ik een rail vervang en het lost het probleem op, dan doe ik dat toch lekker. Zoals Martin al aangeeft, was er dus wel iets dat het weghaalt, maar zoals ik al aangaf was het makkelijker de rail te verwisselen dan uit te zoeken wat. Het zijn toch allemaal losse ruilstukjes op de tafel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6906
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #650 Gepost op: 24 December 2016, 10:23:55 »
Je geeft aan "je krijgt het er niet van af" en "ik heb het stuk rail moeten vervangen". En dat vind ik onzin, daarmee help je praatjes in de wereld Sven.

Gr, Ben.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #651 Gepost op: 24 December 2016, 11:14:28 »
bijzonder. heb dr zelf ooit flink teveel op gedaan en toen kregen de locs niks meer weg (slippen), stroomafname was nog steeds prima (veel beter dan voor er atf op de rails zat). Heb de boel toen gewoon met een droog stukkie keukenrol gepoetst, toen werkte het al gauw weer prima.Ik vermoed dat er bij jou wat anders aan de had is geweest, railverbindertje dat geen contact maakte oid. Heb toen destijds getest met een heel klein licht locje (piko Köf1 war nog wat gewicht uit gehaald was tbv een decoder) dus ik vermoed dat dat redelijk te vergelijken is met die tramlocjes.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #652 Gepost op: 24 December 2016, 11:53:17 »
Ik heb er ook ooit te veel opgesmeerd, maar dat te veel kon ik er zo met een stukje keukenpapier afhalen. Het lijkt me stug dat je het er te veel opgesmeerde niet vanaf kunt krijgen. Het wordt immers niet hard, en het trekt ook niet in de spoorstaaf of wat dan ook.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2016, 11:56:09 door VAM65 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #653 Gepost op: 24 December 2016, 13:30:53 »
En hoe was de stroomafname toen de boel druipend vet was? Ik vond dat juist zo opvallend, flinke laag vettigheid op het spoor zou aardig moeten isoleren maar dat deed het dus júíst niet. Oké, het is vrij vloeibaar spul dus het wordt wel aan de kant gedrukt door de wielen, maar dan nog.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #654 Gepost op: 24 December 2016, 14:24:49 »
Je komt nog steeds agressief over, Ben, maar waarschijnlijk denk jij daar anders over. Je gelijk halen kan ook vriendelijk. Het is kerstmis.

Ik wil niet volhouden dat dat dé reden is. Het was gewoon erg toevallig dat de treinen precies op dat stukje dat ik een tweede keer bewerkt had met RailZip 2 stotterde, terwijl het daarvoor niet gebeurde. Maakt me ook helemaal niks uit, "probleem" is opgelost. Ik dacht gewoon dat het daar aan lag.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #655 Gepost op: 24 December 2016, 17:04:46 »
Sven, RailZip 2 is géén ATF. Ergo, ervaringen met RailZip 2 zeggen in het geheel niets over ATF.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #656 Gepost op: 24 December 2016, 17:11:31 »
En hoe was de stroomafname toen de boel druipend vet was? Ik vond dat juist zo opvallend, flinke laag vettigheid op het spoor zou aardig moeten isoleren maar dat deed het dus júíst niet. Oké, het is vrij vloeibaar spul dus het wordt wel aan de kant gedrukt door de wielen, maar dan nog.
Die was, net zoals jij al had ervaren, bij mij ook uitstekend!

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5849
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #657 Gepost op: 24 December 2016, 19:34:43 »
Het moet wel heel drastisch zijn wil het niet te verwijderen zijn met remreiniger, spiritus of thinner.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #658 Gepost op: 25 December 2016, 00:52:58 »
Ik ben het volledig met Ben eens, smeer je er teveel op, heeft dat helemaal geen invloed op de stroom afname.
ATF heeft een hele goede stroom geleiding.
Alleen je moet er niet teveel op smeren, dan worden de rails tijdelijk glad.
Hier en daar een veeg over de rails, en klaar ben je.
Nooit meer poetsen, en het rijd altijd, maand na maand na maand.
En vergeet niet de stroomafnemers ook te behandelen.
Succes met ATF.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #659 Gepost op: 25 December 2016, 07:29:04 »
ATF heeft een hele goede stroom geleiding.
Ik denk dat ATF zelf geen stroom geleidt. De wielen zakken gewoon door die dunne oliefilm. Heel lang geleden, toen ik nog klein was, heb ik op aanraden van iemand gewone motorolie op de rails gesmeerd. Dat gaf ook geen contactproblemen, hoewel motorolie een tamelijk goede elektrische isolator is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.