Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:02:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:05
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254871 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #660 Gepost op: 25 December 2016, 10:42:16 »
Maar als het geen stroom geleid... waarom werkt het dan zo goed? ??? dan zou elke dunne olieachtige substantie hetzelfde effect moeten geven?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #661 Gepost op: 25 December 2016, 11:27:59 »
ja, ik vermoed dat een heel dun oliefilmpje op het metaal oxidatie en vasthechten van vuil voorkomt, zodat het gewoon aan de kant gedrukt wordt door de locwielen. Verder lijkt de samenstelling van olie me wel van belang, als de dunne vluchtige delen verdampen en er blijft een teerachtige laag over ga je er niet lang plezier van hebben. Verder zullen er allerlei additieven zoals schoonmaakmiddel etc in zitten, dat zal vast ook wel verschil maken.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #662 Gepost op: 25 December 2016, 16:25:06 »
ATF is een olie met toevoegingen die oxidatie van metalen tegengaan. Oxidatie is een belangrijke oorzaak van contactproblemen. Het zijn dus die chemische toevoegingen in de ATF die voor het positieve resultaat zorgen.
Eerder in dit draadje is dat ook al een paar keer uitgelegd.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #663 Gepost op: 25 December 2016, 21:07:37 »
Dit is dus ook de reden, dat je het bij veel contact problemen van andere dingen ook mooi kunt gebruiken.
Zoals stekkers voor aanhang wagens, stopcontact voor de auto, of de lampen van de kar of caravan.
Voor al deze dingen gebruik ik ook ATF.
Naar mijn idee werkt dit veel beter en  langer dan contact Spray.

Jack62

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #664 Gepost op: 26 December 2016, 11:08:24 »
Ook wij hebben ATF gebruikt op onze baan. Het probleem dat we kregen was dat de A.S.B. van diverse loc's en treinstellen (Plan T Roco) verzadigd raakte en door slipte in het klimspiraal. Voor de rest werkt het prima.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8094
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #665 Gepost op: 26 December 2016, 11:21:31 »
Als je ASBtjes verzadigd raken heb je dus veeeeels te veel gebruikt.
Het is al meerdere keren genoemd, een heeel klein stukje rails aantippen met een vochtig wattenstafje is meer dan voldoende.
Bij een grote baan kan je dat op twee plekken doen. meer echt niet. Het wordt dan verdeeld over je baan. En dan heb je zo'n dunne vlies dat het knap is als je ASBtjes verzadigd worden.
Gr.
Eric

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • nederlof.net
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #666 Gepost op: 27 December 2016, 10:10:24 »
Ik heb het inmiddels ook gebruikt, het werkt goed. Plaatsen die eerst standaard een probleem waren zijn dat nu niet meer.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #667 Gepost op: 01 January 2017, 17:36:30 »
Ik denk dat ATF zelf geen stroom geleidt.
In dit (oude!) topic is iemand die zegt dat het wel degelijk geleidend is:
http://www.trainorders.com/discussion/read.php?3,2452721

"FWIW, usually, automatic transmission fluid or ATF IS conductive. This is not my opinion, but a tested fact. Not all ATF is equally conductive. There are hundreds, if not thousands of formulas that meet the specifications for ATF. Each formula uses different ingredients that affect the conduciveness of the product. Currently, the most common ATF specifications are Dextron II/III/VI and Mercon. Dextron is the brand name for GM’s family of ATF specifications while Mercon is the brand name for Ford’s specifications. Most of the ATF available on the shelf at the local parts store meet both brands’ requirements with the same formula. Another requirement for ATF is that it be plastic compatible, and have a high surface tension. The plastic compatibleness is because most, if not all automatic transmissions have plastic parts (speedometer gears, bushings, spacers, seals, etc). High surface tension helps the fluid “stick” to parts that are spinning at very high speeds, to keep it from being thrown off.
These 3 characteristics, (conductive, plastic compatible, and “sticky”)combined with being readily available and very inexpensive, are the driving force behind using ATF in model railroading applications. The real problem is that the formulas available have and continue to change, resulting in different experiences by different people over a large time span. I have read that some people think that only Dextron II will work (hard to find today). I don’t know, but I’d bet this is a result in the difference in the compositions of the formula as it has evolved, and cost of production, and availability of materials, and regulatory restrictions on materials have changed over the years. My research shows that the effect on model railroading use is little impacted.

Rail-Zip appears to have most of the same physical properties as ATF, i.e. it is red colored, oily feeling, thick fluid, and slippery. I have noted that Rail-Zip smells like Wahl clipper fluid, and believe this to be possible source of the miss-conception that Rail-Zip and Wahl oil are the same. The MSDS for Wahl oil states that it is a Chevron product and 100% white mineral oil, and is non-conductive. The MSDS for Rail-Zip states that it is a “Hydrotreated Light Naphthenic Petroleum Distillate” used as a cleaner and corrosion inhibitor. There is no mention of it being a static generator, which usually means it is at least some-what conductive. An MSDS for Dexton III states that it is a “Solvent Refined, Hydrotreated Heavy Paraffinic Distillate” while Dextron II is a “highly refined mineral oil” with additives, or “Severely Solvent Refined, Light/Heavy Paraffinic Distillate” and Dextron VI is a “Highly-refined petroleum lubricant oil” with other ingredients. They can be amber, clear, or red in color! The conductivity is a result of the “other ingredients” define ATF from plain old oil.

My thinking is that Rail-Zip and ATF might work the same, but you need to try it on your application, to see if you like it. I think Wahl oil is a urban legend, linked by its aroma. FWIW, I use Dextron II as a gear lubricant on plastic and metal axle gears (Athearn, Atlas, Kato gears in HO and O scale) and as a conductive enhancer (wipers, axle bushings, wheel to rail).

It doesn’t help clean track… it helps make the dirt conductive! That is the bottom line! Oh, and by the way, you only need a VERY small amount to go a long way!"

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #668 Gepost op: 01 January 2017, 17:47:13 »
dan proberen we t toch gewoon ff...
DSC_2043 by Floris Dilz, on Flickr
nope, niet geleidend. Voor het zekersteweten ook nog even op zn gevoeligst gezet, nog steeds niks.
DSC_2044 by Floris Dilz, on Flickr

tot zover tested facts.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #669 Gepost op: 01 January 2017, 18:20:04 »
Tja ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #670 Gepost op: 01 January 2017, 18:26:32 »
Feiten, feiten.... Fact free discusiëren is natuurlijk veel meer 2017.  8)

Leuke case voor een afstudeerscriptie voor één of andere student. "De werking van ATF bij modelspoorwegen"!
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #671 Gepost op: 01 January 2017, 19:15:18 »
Volgens dat Engelstalige verslag zou het elektrisch geleidend zijn. Wat daarvan het nut is in een versnellingsbak zou ik niet weten. Maar ik had ook niet verwacht dat het zo geleidend zou zijn dat je iets meet met je meetpennen een centimeter bij elkaar vandaan.
Als het al geleidend is dan zou je dat alleen merken op een dunne film. Je zou eens een stuk papier in ATF kunnen drenken en dat tussen twee metalen plaatjes leggen. Kijken of je er dan stroom doorheen krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #672 Gepost op: 01 January 2017, 19:19:05 »
Mmmm of meer zoals een dielektricum in een condensator?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #673 Gepost op: 01 January 2017, 19:23:37 »
Het diëlectricum in een condensator is beslist niet geleidend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #674 Gepost op: 01 January 2017, 19:28:00 »
Maar wel polariseerbaar meen ik... nou ja ik roep ook maar wat (y) misschien brengt het iemand op een idee :)