Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
Vandaag om 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 23:06:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254977 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #645 Gepost op: 23 December 2016, 20:38:09 »
Die vraag is eigenlijk al in het begin van dit topic beantwoord. Met een wattenstaafje een beetje ATF op een paar cm spoor smeren en de rijdende treinen de rest laten doen. Bij een grote baan kan je op twee plekken smeren. Je hebt dus echt maar een minieme hoeveelheid nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8292
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #646 Gepost op: 24 December 2016, 02:50:20 »
Ja, want als je iets teveel gebruikt, nemen ze helemaal geen stroom meer af en je krijgt het er niet af. Ik heb het bewust stuk rails moeten vervangen, zelfs een railgum hielp niet. Geen spiritus etc geprobeerd, het was makkelijker het stukje rail te verwisselen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #647 Gepost op: 24 December 2016, 03:28:50 »
Beetje remreiniger ende ATF is foetsie.. ;D

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #648 Gepost op: 24 December 2016, 10:05:46 »

Ja, want als je iets teveel gebruikt, nemen ze helemaal geen stroom meer af en je krijgt het er niet af. Ik heb het bewust stuk rails moeten vervangen, zelfs een railgum hielp niet.


Rail vervangen......, wat een onzin. Je kunt van mening verschillen over ATF maar dit slaat natuurlijk nergens op.

Gr, Ben.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8292
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #649 Gepost op: 24 December 2016, 10:16:44 »
Lekker aggresief, Ben.  ??? Als ik een rail vervang en het lost het probleem op, dan doe ik dat toch lekker. Zoals Martin al aangeeft, was er dus wel iets dat het weghaalt, maar zoals ik al aangaf was het makkelijker de rail te verwisselen dan uit te zoeken wat. Het zijn toch allemaal losse ruilstukjes op de tafel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #650 Gepost op: 24 December 2016, 10:23:55 »
Je geeft aan "je krijgt het er niet van af" en "ik heb het stuk rail moeten vervangen". En dat vind ik onzin, daarmee help je praatjes in de wereld Sven.

Gr, Ben.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #651 Gepost op: 24 December 2016, 11:14:28 »
bijzonder. heb dr zelf ooit flink teveel op gedaan en toen kregen de locs niks meer weg (slippen), stroomafname was nog steeds prima (veel beter dan voor er atf op de rails zat). Heb de boel toen gewoon met een droog stukkie keukenrol gepoetst, toen werkte het al gauw weer prima.Ik vermoed dat er bij jou wat anders aan de had is geweest, railverbindertje dat geen contact maakte oid. Heb toen destijds getest met een heel klein licht locje (piko Köf1 war nog wat gewicht uit gehaald was tbv een decoder) dus ik vermoed dat dat redelijk te vergelijken is met die tramlocjes.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #652 Gepost op: 24 December 2016, 11:53:17 »
Ik heb er ook ooit te veel opgesmeerd, maar dat te veel kon ik er zo met een stukje keukenpapier afhalen. Het lijkt me stug dat je het er te veel opgesmeerde niet vanaf kunt krijgen. Het wordt immers niet hard, en het trekt ook niet in de spoorstaaf of wat dan ook.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2016, 11:56:09 door VAM65 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #653 Gepost op: 24 December 2016, 13:30:53 »
En hoe was de stroomafname toen de boel druipend vet was? Ik vond dat juist zo opvallend, flinke laag vettigheid op het spoor zou aardig moeten isoleren maar dat deed het dus júíst niet. Oké, het is vrij vloeibaar spul dus het wordt wel aan de kant gedrukt door de wielen, maar dan nog.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8292
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #654 Gepost op: 24 December 2016, 14:24:49 »
Je komt nog steeds agressief over, Ben, maar waarschijnlijk denk jij daar anders over. Je gelijk halen kan ook vriendelijk. Het is kerstmis.

Ik wil niet volhouden dat dat dé reden is. Het was gewoon erg toevallig dat de treinen precies op dat stukje dat ik een tweede keer bewerkt had met RailZip 2 stotterde, terwijl het daarvoor niet gebeurde. Maakt me ook helemaal niks uit, "probleem" is opgelost. Ik dacht gewoon dat het daar aan lag.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #655 Gepost op: 24 December 2016, 17:04:46 »
Sven, RailZip 2 is géén ATF. Ergo, ervaringen met RailZip 2 zeggen in het geheel niets over ATF.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #656 Gepost op: 24 December 2016, 17:11:31 »
En hoe was de stroomafname toen de boel druipend vet was? Ik vond dat juist zo opvallend, flinke laag vettigheid op het spoor zou aardig moeten isoleren maar dat deed het dus júíst niet. Oké, het is vrij vloeibaar spul dus het wordt wel aan de kant gedrukt door de wielen, maar dan nog.
Die was, net zoals jij al had ervaren, bij mij ook uitstekend!

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #657 Gepost op: 24 December 2016, 19:34:43 »
Het moet wel heel drastisch zijn wil het niet te verwijderen zijn met remreiniger, spiritus of thinner.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #658 Gepost op: 25 December 2016, 00:52:58 »
Ik ben het volledig met Ben eens, smeer je er teveel op, heeft dat helemaal geen invloed op de stroom afname.
ATF heeft een hele goede stroom geleiding.
Alleen je moet er niet teveel op smeren, dan worden de rails tijdelijk glad.
Hier en daar een veeg over de rails, en klaar ben je.
Nooit meer poetsen, en het rijd altijd, maand na maand na maand.
En vergeet niet de stroomafnemers ook te behandelen.
Succes met ATF.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #659 Gepost op: 25 December 2016, 07:29:04 »
ATF heeft een hele goede stroom geleiding.
Ik denk dat ATF zelf geen stroom geleidt. De wielen zakken gewoon door die dunne oliefilm. Heel lang geleden, toen ik nog klein was, heb ik op aanraden van iemand gewone motorolie op de rails gesmeerd. Dat gaf ook geen contactproblemen, hoewel motorolie een tamelijk goede elektrische isolator is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.