Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:15:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:02:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 263288 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6802
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #615 Gepost op: 20 December 2015, 08:22:46 »

Het verhaal van Joop bevestigd wat ik door de draad heen probeer aan te geven; als je basis niet goed is zal ATF geen verbetering brengen.


Ronald,

Je hebt in dit topic je punt allang gemaakt, meerdere keren zelf. ;D

ATF is een hulpmiddeltje en er zijn er meer. De contactsprays en weet ik niet allemaal. Het verbetert het contact tussen rail en wielen (en sleper bij de 3railers). En het zal nooit een oplossing bieden voor slechte stroomafname in een lokkie. Ook dat beamen ATF gebruikers, we zijn het helemaal eens. In die zin is je kruistocht tegen ATF niet zo zinvol, laat het gewoon zijn wat het is. ;)

Gr, Ben.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #616 Gepost op: 20 December 2015, 08:26:36 »
Tot nu toe heb ik de volgende nadelen langs horen komen:
Rails wordt vet
Beïnvloeden van de stroom doorvoer
Reageren met het plastic van bielzen / de treinen
Versnelde slijtage van antislip


Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6802
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #617 Gepost op: 20 December 2015, 08:40:35 »
Ik rij vrijwel dagelijks.

Mijn rail is helemaal niet vet.
Op mijn bielzen (Tillig Elite) zie ik helemaal niets gebeuren.
Mijn asb'jes slijten niet anders dan voorheen. Die dingen hebben het overigens best zwaar te verduren op mijn baan, ik rij met een aantal lok's in tractie en met lange treinen de 2,5% klimspiraal op.

Wat bedoeld wordt met beïnvloeden van de stroomdoorvoer als nadeel begrijp ik niet en kan er niets over zeggen.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #618 Gepost op: 20 December 2015, 08:45:27 »
Nou heb ik als gebruiker en tester met ATF de volgende nadelen gevonden:

- Je moet anti-slip bandjes niet in de ATF leggen en al helemaal niet ook nog een paar dagen laten liggen - doe je dat toch, dan worden ze erg vet en krijg je ze niet meer strak om de wielen waarvoor ze bedoeld zijn;
- Je kunt ATF niet betrekken van je reguliere leveranciers zoals de modeltreinenwinkel en de Action - vraag het vriendelijk aan je garage;
- Je moet voldoende op de hoogte zijn van de verschillen tussen ATF en andere vloeistoffen, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend motorolie en GooGone - anders zou je motorolie of GooGone op de baan kunnen smeren en denken dat dat hetzelfde effect heeft als ATF;
- Je moet beschikken over en kunnen werken met een wattenstaafje, om het op de baan aan te brengen - hoewel er bij flessen ATF vaak trechtertjes worden meegeleverd, is het ernstig af te raden ATF zo op de baan te gieten;
- Je moet kunnen inschatten hoelang circa twee centimeter is - anders kun je je baan verdrinken in de ATF en dat gaat niet goed;
- Je moet de discipline hebben om het niet dagelijks op de baan aan te brengen- een à tweemaal per jaar is voor de meesten meer dan voldoende.

Nu schat ik in dat die nadelen voor een flink aantal modelspoorders goed te overkomen zijn. Zie je hier echter wel problemen in, houd je dan ver van ATF!

Als je zonder ATF tevreden bent, geniet daar dan van. Ga geen probleem oplossen dat je niet hebt. Bovendien mag elke modelspoorder zijn eigen modelspoorproblemen op zijn eigen wijze en naar eigen gewenste mate van tevredenheid oplossen. Dat is wat mij betreft niet anders dan je vrije keuze in schaal, regio of periode, of behoefte aan realisme. Laat andersom hen die wel tevreden zijn met ATF, gewoon tevreden zijn. Dat is precies dezelfde vrijheid.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6802
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #619 Gepost op: 20 December 2015, 09:04:52 »

- Je moet beschikken over en kunnen werken met een wattenstaafje

- Je moet kunnen inschatten hoelang circa twee centimeter is


 (y) (y) ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #620 Gepost op: 20 December 2015, 10:16:33 »
Ja, nou zijn jullie op basis van de praktijk weer bezig door niet-gebruikers bedachte problemen weg te wuiven.  ;D
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 10:46:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #621 Gepost op: 20 December 2015, 13:10:10 »
Tot nu toe heb ik de volgende nadelen langs horen komen:
Rails wordt vet
Beïnvloeden van de stroom doorvoer
Reageren met het plastic van bielzen / de treinen
Versnelde slijtage van antislip
Dat zijn veronderstelde nadelen maar volgens mij niet aangetoonde na gebruik van ATF. Bovendien gebruik je al te veel als het spul op je bielzen zit lijkt me. Op een van de eerste pagina's is al aangetoond dat een kapje ingesmeerd met ATF niks nadelig liet zien.
Zelf heb ik het op mijn oude baan gebruikt en daar werkte het. Zonder schoonmaken reden de treinen hun rondjes, eerst moest er altijd een poetsblokje aan te pas komen. Alleen de treinen die sowieso al minder reden hadden nog wat problemen,  die hebben eerst een schoonmaakbeurt nodig.

Zelf heb ik in de loop der decennia een aantal maatregelen genomen die bij elkaar hetzelfde effect hebben. Werkt goed, ik verander niks en zie geen reden atf op de rails te gaan smeren.
Vertel vertel.  ;D
Ik heb eigenlijk altijd eerst moeten schoonmaken voor er gereden werd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18130
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #622 Gepost op: 20 December 2015, 14:47:29 »
Ja, nou zijn jullie op basis van de praktijk weer bezig door niet-gebruikers bedachte problemen weg te wuiven.  ;D

Ik gebruik het idd niet.

Maar ik vind wel dat als je hier zo stellig beweert dat er wel nadelen aan zitten (bericht 604), dat het dan zo langzamerhand niet meer om veronderstellingen, maar om aantoonbare nadelen moet gaan. Die vind ik eigenlijk nog niet in dit draadje.

Henk, ik zit niet alleen achter een pc'tje maar rij met treintjes... en dat internationaal. Ik heb met veel mede-rijders gesproken die het wel of niet gebruikt hebben (en dus niet alleen hier op BNLS) en de meesten noemen 1 groot nadeel; het is olie.... en dus vettig. Er zijn vrienden van mij die echt dat als nadeel aangaven. Dus wat een ieder ook voor een geweldige ervaringen hebben; het blijft een kleverige substantie die je achter je wielen en op je rail smeert. En da's de enige goede reden voor mij om het niet te gebruiken.


Je hebt in dit topic je punt allang gemaakt, meerdere keren zelf. ;D

Ben, het gaat mij meer om het feit dat het steeds weer aangemoedigd wordt om te gebruiken alvorens andere problemen opgelost te hebben. En daar kom je bij veel gebruikers niet doorheen. Tis zeker geen kruistocht zoals je dat noemt, integendeel; iedereen moet lekker doen wat hij of zij wil (@Henk, zoek maar op, heb ik ook eerder geschreven maar dat lees je wss niet) maar geef eerst de correcte adviezen alvorens ATF aan te raden.

Nogmaals, wondermiddelen bestaan niet :)

En nu ga ik met ATF-vrije treintjes spelen ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #623 Gepost op: 20 December 2015, 15:41:32 »
Er zijn vrienden van mij die echt dat als nadeel aangaven.
En hebben die vrienden het ook gebruikt? En in de voorgeschreven uitermate zuinige dosering?
Ik zou wel eens een reactie uit de eerste hand willen zien van iemand die nadelen heeft ondervonden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #624 Gepost op: 20 December 2015, 16:07:00 »
De nadelen (ja heb ze zelf ondervonden, vettige rails en daardoor gehalveerde trekkracht) komen volgens mij voornamelijk door verkeerd doseren (ook ervaring, had veelteveel op de rails gekledderd, op een kleine baan op 1 punt een druppel op beide railstaven, en nadat ik een half uurtje gereden had de boel zo goed mogelijk weer afgeveegd), de positieve werking bleef nadat ik het teveel aan ATF er weer afgeveegd had. De trekkracht van de locs is niet meer terug gekomen op het oude niveau maar zit naar mn idee nu op driekwart ofzo. Ben verder ook niet met ontvetter in de weer geweest om het teveel aan atf weg te krijgen, alleen droge papieren servetjes.
Moraal van t verhaal: zo schaars gebruiken dat de boel niet vettig wordt, ofwel, wat hier al 170 keer beschreven is ofzo, maar goed, ik ga natuurlijk niet naar een ander luisteren.  ;D

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #625 Gepost op: 20 December 2015, 16:58:50 »
Neem van mij maar aan, er zijn geen nadelen als je het op de juiste manier gebruikt.

 ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18130
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #626 Gepost op: 20 December 2015, 17:22:07 »
En hebben die vrienden het ook gebruikt? En in de voorgeschreven uitermate zuinige dosering?

Ja, maar die hebben geen account hier :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #627 Gepost op: 20 December 2015, 17:29:14 »
Oftewel:


- Je moet beschikken over en kunnen werken met een wattenstaafje

- Je moet kunnen inschatten hoelang circa twee centimeter is


Tja, vind je dat te lastig, blijf dan alsjeblieft van de ATF af.

er zijn geen nadelen als je het op de juiste manier gebruikt.

Precies.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #628 Gepost op: 20 December 2015, 17:54:18 »

Vertel vertel.  ;D
Ik heb eigenlijk altijd eerst moeten schoonmaken voor er gereden werd.

Heb ik wel vaker gedaan hier, maar kort door de bocht.

Zo min mogelijk asb en niet met wat voor vloeistof dan ook reinigen. Ik heb altijd het idee dat wasbenzine of een andere vloeistof een residu achterlaat. Dat residu veroorzaakt in combinatie met asb de meeste van die zwarte plakjes op de rails is dan mijn idee. Die vormen zich op mijn baan in ieder geval nauwelijks. Naar mijn ervaring van vroeger blijf je poetsen als je eenmaal bent begonnen met een reinigingsvloeistof. De discipline om dat niet te doen heb ik voor het eerst bij mijn vorige baan opgebracht. Verder dan het multiplexniveau is die baan nooit gekomen, maar het heeft een jaar of tien prima gereden.

Wat ik wel doe, behalve waar mogelijk wielen met asb vervangen door wielen zonder asb. Ik zet zo nu en dan de stofzuiger op de baan en gebruik zo zuinig mogelijk smeermiddelen. Verder loop ik een enkele keer de baan na en verwijder een eventueel gevonden zwart plakje met een droge doek. En ik optimaliseer waar nodig de stroomafname van modellen.
Het marcheert allemaal prima. Net voor het eerst sinds vorig weekend de nieuwe baan aangezet en de treinen rijden gewoon verder waar ze waren gebleven. Na vakanties is dat ook zo. Ik heb nog niet de moeite genomen de Roclinewissels in het schaduwstation te polariseren. De testfase is wel voorbij, maar ik wil nog één wissel in het zichtbare deel opnieuw opbouwen.

Het mag duidelijk zijn dat het aanbrengen van atf voor mij een heftige aanpassing van de mind set zou zijn.  ;D Het is ook niet nodig. Maar de verhalen uit de eerste hand in dit draadje wijzen tot nu toe niet op risico's bij zorgvuldig gebruik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #629 Gepost op: 22 December 2015, 11:10:16 »
Duidelijk, eens kijken hoe dat hier gaat werken. De atf blijft voorlopig dan achter de hand.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.