Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Neustadt-Unterbach (245x140)  (gelezen 21162 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2015, 08:02:43 »
Dag Ed,

In het verleden heb ik wel vaker karton gebruikt, van pizzadoos of van hagelslagverpakking. Dat ging toen best wel goed. Misschien maak ik mijn gips wat droger dan jij, maar het probleem van papperig karton had ik toen niet.
Bij mijn nieuwe baan zijn er genoeg hellingen om te door schade en schande nog meer ervaring op te doen. Voorlopig ga ik aan de gang met pizzadozen (is gelijk een goed excuus om wat meer pizza's te eten)

Groeten,
Wim K

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2015, 05:33:54 »
OK Wim, in dat geval kan ik je de Griekse Pizza van harte aan bevelen. Als die tenminste nog in het assortiment zit.  ;D

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #32 Gepost op: 28 februari 2015, 17:43:42 »
O, als er toch geen flexrail zou zijn......

De laatste rails zijn nu toch echt aangelegd. Bovenop het plateau komt mijn trambaan, waarop twee trams een rondje kunnen gaan rijden. Met flexrails kun je de boogstraal beperken tot 20 cm, en dan kun je op een baan van 245x140 toch leuke dingen doen. Hier een stukje van de trambaan zoals deze op het voorplein van het station zal gaan komen. Hier lopen heen- en teruggaande lijn even naast elkaar. Bovenaan rechts gaat het over in een rondje, en linksonder gaat het om het kanaal heen, waarvan je nog net een klein deeltje ziet (nog geen water, komt nog).
Achter het station (onder de blauwe vloerplaat) de vier sporen voor de trein; een perronnetje moet eer nog komen.



Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #33 Gepost op: 01 maart 2015, 05:15:16 »
Mooi om jouw vorderingen te volgen  (y)
Wel een pittig S-bochtje op de voorgrond. Ik neem aan dat er geen lange stomers overheen hoeven.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #34 Gepost op: 01 maart 2015, 13:43:24 »
Nee Ed, stoolocomotieven rijden normaal gesproken niet over het voorplein bij een station. Hier de twee bewoners van de tramlijn, twee trammetjes van Halling. Zij rijden samen een rondje over de trambaan midden op het hooggelegen gedeelte van de baan.



wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #35 Gepost op: 09 maart 2015, 20:28:46 »
Vandaag even de blauwe verfkwast in de hand genomen. De pot blauwe verf van de badkamer-kozijnen komt nog goed van pas.
Eerst een foto van het kanaal. Het is een plexiglas-plaat, die ik aan de onderkant blauw schilder. Hier ligt de plaat even te drogen boven op de baan, later komt hij natuurlijk in de gelijkvormige uitsparing. De rij huisjes is even een stukje naar achter geschoven. Die rij komt straks tussen de 2 spoorrails (achteraan) en de tramrail (nu onder de blauwe plaat).




Omdat ik nu toch met blauw bezig was, tegelijk ook maar even het beekje (vandaar het tweede deel van de naam "Unterbach") ook blauw geschilderd. Uiteraard komt hier nog groen, bruin, gras en struiken, maar het begin is er. Hieronder twee foto's van het beekje. Het water komt van rechts stromen, evenwijdig aan het spoor op niveau 2, en gaat dan onderdoor de spoorbrug. De spoorbrug zelf staat nog maar los op de ondergrond. Verder onderdoor de spoorbrug gaat het water onderdoor een klein bruggetje in de spoorrails op niveau-1 (zie de tweede foto van het beekjee). Dat bruggetje is van een stukje styreen, en moet uiteraard ook nog een kleurtje krijgen. Vooraan op de tweede foto is de rand van de modelbaan.




SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2015, 06:45:27 »
Je hebt het tempo er goed inzitten!

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2015, 19:27:15 »
In de rechterhoek heeft het frame een hoekige vorm. Omdat rails in een bocht nou eenmaal rond zijn, houdt je daar een hoekje over. Dat heb ik gevuld met een weg, die vanaf het hoge niveau omlaag gaat, de dubbelsporige spoorbaan oversteekt (er komt nog een aki, denk ik), dan omlaag gaat over een bruggetje dat over een klein beekje gaat, en vervolgens op niveau 0 in een tunnel wegduikt. Hieronder enkele foto's van de diverse stadia van dit hoekje.

Foto-1:  De constructie voor de helling. Niet geschikt voor zware tientonners, maar sterk genoeg om een klein laagje gips te houden. Er staat nog een houten blokje onder als ondersteuning.


Foto-2:  Dezelfde helling, nu in het gips. De stucadoor heeft zijn werk gedaan. De overwegbouwers zijn ook al langs geweest om de bedekking op de rails te fabriceren.


Foto-3:  Het onderste deel van deze hoek. De weg voor de auto moet nog worden geplaveid, de beek is geschildersd, maar er moet nog een hoop gebeuren.


Foto-4:  De tunnel-ingang, waar straks de weg onder de baan gaat verdwijnen. Met DAS-klei heb ik deze ingang gemaakt, was wat gemakkelijker om die apart op mijn werkplaats te maken.


Foto-5:  De weg is klaar, het bruggetje begint vorm te krijgen (er moet nog een brugleuning op). De beek verdwijnt in een tunnel die nog moet worden gemaakt. Rechts verdwijnt de weg in de tunnel, je ziet nu het muurtje op z'n plaats.


Foto-6:  De laatste foto voor vandaag. Het gras is in ruime mate in de houtlijm gestooid. Morgen komt de stofzuiger met panty eraan te pas, nu mag de lijm eerst nog wat drogen.


Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #38 Gepost op: 07 april 2015, 21:59:55 »
Nog een foto van het hoekje, waar ik hiervoor al wat foto's liet zien. Nu is de brug gereed. De twee tunnelportalen op de achtergrond moeten nog een zwart kleurtje in de voegen krijgen.



Verder is er de laatste tijd niet zoveel gebeurd aan de baan.


Maar ik ben wel bezig geweest een haltegebouwtje te maken. Dat komt te staan bij de halte Unterbach, vooraan op de baan. Hieronder enkele foto's van de diverse stadia van de bouw. Het haltegebouwtje is hier in basale vorm gereed. De raampjes heb ik gekocht, dat heb ik eerder geprobeerd, maar dat is voor mij teveel gepriegel, dat krijg ik niet echt mooi. De deur is afgedrukt op papier en op een stukje styreen geplakt. De wanden en het dak bestaan uit styreenplaat.


Let niet op de ballast. Ik had net geballast, en de losliggende restjes moesten nog worden weggehaald. inmiddels ziet het er wat mooier uit, alhoewel het ballasten nog niet gereed is.






De eindsituatie. De hellingen er achter moeten nog worden gemaakt (met gips). De ballast heeft een eerste ronde gehad, er moet nog worden bijgestrooid.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #39 Gepost op: 08 april 2015, 17:56:12 »
Gaat er leuk uitzien,leuk om te volgen  (y)

groet van Ben
Groet van Ben

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #40 Gepost op: 08 april 2015, 17:58:04 »
Misschien moet je eens overwegen een kleinere korrel voor de ballast te nemen. Nu komt het grind vrij grof over.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #41 Gepost op: 21 juli 2015, 21:33:32 »
Beste mensen,

Goede voornemens moet je volhouden. Ik had me voorgenomen regelmatig in dit bouwdraadje te publiceren, daar is de klad in gekomen. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, daarom dit draadje maar weer eens opgepakt.

Hieronder enkele foto's van wat bouwwerkzaamheden.


De rij huizen naast het station. Alles staat nog los, eerst moet het straatspoor worden gemaakt, pas daarna kan de echte vaste plaats van de huizen worden vastgesteld. De meeste huisjes komen van mijn vorige baan, maar gaandeweg maak ik ook weer nieuwe. Ik ontwerp en maak de huisjes zelf van styreenplaat.


Nog een foto van dat rijtje huizen, nu wat meer naar links. De veerpont staat nog los op zijn (lego) onderstel en moet nog worden aangesloten. Voortbeweging is met een motortje onder de baan, met een visdraadje dat je bijna niet ziet.


E-e-n van de tunnel-ingangen op mijn baan. De eerset laag verf zit erop, er moet nog wat andere kleur bij, zodat het wat mooier wordt.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #42 Gepost op: 25 juli 2015, 14:06:33 »
Op de baan komt in de straat, waar ook de tram ligt, een kruispunt. Dat kruispunt wordt beveiligd met verkeerslichten. In het kader van "zo veel mogelijk zelf bouwen", heb ik van styreen, drie ledjes en wat draden zelf een viertal verkeerslichten gemaakt.

Hieronder enkele foto's van het bouwproces van deze verkeerslichten.


De onderdelen waarmee de lichten worden gemaakt. Een plaatje styreen, een buisje styreen, ledjes, draad. De witte draad is de gezamelijke min, de drie andere kleuren spreken voor zich.


Een viertal foto's van de onderdelen van het bouwproces. Eigenlijk had ik wat eerder moeten controleren of alles wel correct werkt. Helaas ben ik dat vergeten   :o  met als gevolg dat na de vierde foto van dit kwartet er bleek, dat e-e-n ledje niet werkte. Misschien door de hitte van het solderen kapot gegaan, maar wel jammer dat ik er nu pas achter kwam.


Het uiteindelijke resultaat, nog niet op de baan, maar even tijdens het drogen van de zwarte verf.

Als ze op de baan staan, dan zal ik weer wat posten.
Het is de bedoeling, dat de tram netjes stop voor het verkeerslicht, en bij groen weer verder rijdt.

Groeten,
Wim K

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #43 Gepost op: 25 juli 2015, 14:41:27 »
Leuk gemaakt, Wim.

Bij de beschrijving en de plaatjes mis ik eigenlijk nog een paar weerstanden. Heb je die ook ergens in de bedrading van de ledjes opgenomen ?
Zo nee, dan kan dat wel eens de oorzaak zijn van de defecte ledjes.

Sander

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #44 Gepost op: 25 juli 2015, 22:45:49 »
Dag Sander,

Uiteraard zit er een weerstand in de bedrading. Vanuit zes poorten van de Arduino, die het geheel aanstuurt, gaan er twee rode, twee gele en twee groene draden naar de locatie van het kruispunt. Daar staan ze steeds twee aan twee naar de verkeerslichten. In ieder verkeerslicht gaat er een witte draad uit naar een kroonsteentje. Daar komt alles samen. Vervolgens zit er een weerstand van 330 ohm en van daar af gaat er een draad naar de gezamenlijke min.

Per poort van de Arduino staan er dus twee leds parallel. Bij een spanning op die poort van 5 volt en de weerstand van 330 ohm kom ik op 2 x 8 mA = 16 ma. Een Arduinopoot mag je belasten tot 40 mA, dus dat zit wel goed.

De kapotte led is waarschijnlijk een gevolg van slecht solderen. Je soldeert namelijk aan de led-pinnetjes vlakbij hetglas van de led, en ik denk dat ik bij een led de soldeerbout er te lang tegenaan heb gehouden. Gewoon pech bij het solderen, en gewoon stom dat ik niet eerder alles even heb getest voordat ik de boel drichtlijn de.

Groeten,
Wimk