Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Neustadt-Unterbach (245x140)  (gelezen 21166 keer)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2014, 17:39:25 »
Altijd lekker een begin  ;)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #16 Gepost op: 29 december 2014, 11:14:20 »
Gezien het weer ligt het werk aan de baan even stil. Zagen kan ik namelijk niet binnen doen, in de berging heb ik het ook weleens geprobeerd, maar dan zit die helemaal onder het stof. Zagen doe ik dus buiten. En afgelopen dagen was het regenachtig of sneeuwde het op dagen dat ik thuis was, en mooi weer als ik moest werken. Kortom, niet zagen, niet baan-bouwen.

Maar ik heb niet stilgezeten. Meestal zit ik 's zondagsavonds in de woonkamer, en maak ik huisjes en dergelijke (dan ziet mijn vrouw mij tenminste ook nog eens een keer).
Ik bouw mijn bouwsels van styreen, volledig volgens eigen ontwerp. Alleen de raampjes heb ik gekocht, dat is zo'n klein gepriegel als je dat zelf wilt doen, dat is gewoon mooier met gekochte raampjes. De vensterbanken, luifel, bordes en dergelijke zijn alle uit styreen. De kleur komt erop door acryl-verf die mijn vrouw over had van de cursus schilderen.

Hieronder drie foto's van de bouw van mijn stationsgebouw.

De eerste foto toont de ruwbouw. De basis wordt gevormd door styreen plaatjes. De natuursteen delen zijn afgedrukt op papier, en erop geplakt.

De tweede foto is het station in (bijna) gereed situatie. Er moet nog licht ni worden aangebracht. Het dak is ook afgedrukt op papier en erop geplakt.

De derde foto laat mijn oude station (van karton) en het nieuwe (van styreen) zien.







mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2014, 13:16:14 »
Dat ziet er al mooi uit.
Alleen,wijzen die lei'tjes nou naar boven?
Mij stoort het verder niet.
Ik vind het knap om zo de huizen te kunnen maken. (y)
Groet,Marco.

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #18 Gepost op: 29 december 2014, 13:53:27 »
Tja lijkt erop dat de helft van het dak 'andersom' ligt. Ach leerpuntje voor de volgende keer en voor mij iets om rekening mee te houden als ik ook wat ga bouwen. Ziet er voor de rest goed uit.  (y)  Kan ik je nog niet nadoen.

Met vriendelijke groet,

Martijn
met vriendelijke groet,

Martijn

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2014, 18:24:05 »
Ja, de dakdekker was blijkbaar wat te snel.
Volgende keer beter op letten.

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2014, 18:28:43 »
Ja, de dakdekker was blijkbaar wat te snel.

Beetje veel wijn met Kerst gedronken  ;)

Door dit soort draadjes word ik echter wel steeds enthousiaster over karton. Ga dit volgen!

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #21 Gepost op: 02 januari 2015, 16:57:34 »
De dagen tussen Kerst en Nieuwjaar zijn goed gebruikt om verder te bouwen.
Het tweede rondje aan de linkerkant van de baan is nu ook gereed. Dat enkelsporige rondje blijft onder de baan, het dubbelsporige rondje komt aan de oppervlakte. De ruimte tussen die dubbelsporige ronde wordt nog dichtgemaakt. Zie de volgende foto:




Aan de rechterkant van de baan is het nu nog een grote rommel. Eerst maar eens die rommel opruimen. Mijn vrouw verstaat onder "opruimen" duidelijk wat anders. Zij werd al blij en dacht, dat ik dingen zou gaan weggooien. Oef, wat een vreselijk woord (weggooien). Met opruimen hebben wij mannen toch een wat ander idee. Dat betekent voor mij het verplaatsen van de rommel (ik bedoel, die dingen die wellicht van waarde zijn om later te gebruiken) van de rechterkant naar de linkerkant. Hieronder een foto van de "rommel" aan de rechterkant:



wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #22 Gepost op: 07 januari 2015, 14:15:10 »
Aan de linkerkant is de baan nu vrijwel gereed. De helling ligt er, en de bovenplaat zit nu ook op z'n plaats. Je ziet de uitsparingen voor de veerpont en het kanaal met zwaaikom. Die maak ik dicht met blauw geschilderd plexiglas.

Het gedeelte in de hoek, bij het lage deel van de huizen, moet nog worden dichtgemaakt. Maar dat komt later wel, als de baan wat verder wordt aangekleed.

Hieronder een foto van de huidige stand van zaken.




En nu verder met de rechterkant van de baan.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2015, 19:59:06 »
Dit weekend veel aan modelbouw kunnen doen. Zaterdag in Rijswijk bij de modelbouwbeurs in de Broodfabriek. En zondag weer kunnen werken aan de rechterkant van de baan. Hieronder een foto van die rechterkant.  De dubbele lus draait van niveau 0 in driekwart cirkel naar niveau 1, en gaat dan vanzelf door naar niveau 2. Daar moet nog een vrij grote plaat multiplex overheen komen, zodat de baan kan aansluiten op het station, dat op niveau 2 zal komen.

Eerst een foto van die rechterkant:


En verder ook een overzichtsfoto. We staan nu bij de rechterkant, en kijken van rechts naar links. Achteraan is al een klein deel van niveau 2 zichtbaar. Die plaat komt dus over vrijwel het hele deel tegen de muur. Alleen het dubbelspoor links op de foto blijft zichtbaar, en het enkelspoor op niveau 1. Het station met 2x2 sporen komt op niveau 2 tussen de 2x2 doodlopende stukken spoor.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2015, 19:41:11 »
De bovenste verdieping is nu ook aangebracht, een plaat multiplex 12 mm.
Hier een foto van het geheel, de rails moeten nog komen.


Hier een foto van de bovenplaat met de rails erop. Waar de twee treinen staan komt het station. Tussen spoor 2 en spoor 3 komt een perronnetje, de blauwe plaat is alvast op maat afgesneden.


wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2015, 14:23:05 »
Soms lijkt het alsof je niets aan het doen bent. Maar dat is schijn. Aan de onderkant van de baan is ook het één en ander nodig, hier een foto van de draden, opgehangen in inbind-ruggetjes.


En hier een foto van wat andere electronica. Ik rijdt analoog, maar wil wel weten als een trein een bepaald punt passeert. Met een magneetje onder de trein en een reed-contact in de baan lukt dat wel. Hier de reed-contacten tijdens de voorbereidingsfase na het solderen van de draadjes eraan.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2015, 18:10:57 »
Aan de baan zelf is de laatste tijd niet zoveel gewerkt. Ik wil een leuk schakelpaneel maken, en ben daar een tijdje aan bezig geweest. Eerst op papier afgedrukt, dat gelamineerd, dat op triplex geplakt en met latjes nog wat verstevigd.


En vervolgens solderen maar. Wat lopen er een draadjes. Tja, als je het mooi wil maken moet je er wat voor over hebben.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2015, 09:18:00 »
Netjes gedaan Wim.  (y)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2015, 22:21:48 »
Zo. Na de aanleg van de rails voor de trein, en de fabricage van het bedieningspaneel nu maar eens begonnen met wat scenery.

Als eerste twee foto's van het talud. De spoorlijn daalt daar af vanaf het hooggelegen station "Neustadt" (niveau 2) naar de eerste tunnel (niveau 1). Met karton van pizzadozen wordt het eerst wat opgevuld, later komt er een dun laagje gips overheen. Aan mijn vrouw gevraagd de komende tijd wat meer pizza's te eten, dat zijn fjine dozen om mee te werken.





Verder een foto van een aanzet tot de laaggelegen halte "Unterbach". Hier net de perron-bedekking opgebracht. Vijf keer zoveel strooisel als nodig in de houtlijm gezet. Morgen kan ik aan de slag met de stofzuiger met panty over de slang om het teveel aan strooisel weer op te zuigen.



En tenslotte een plaatje van een aanzet tot een tunnel en brug. In het laaggelegen spoor komt een laag bruggetje van styreen. Met gips wat vorm gegeven aan het omliggende terrein. Verder naar achter komt deze beek uit een tunnel waarop later een brug wordt bevestigd. Ook hier lekker met gips aan het kneieren geweest. Met verf, graszaad en ander materiaal zal het worden afgewerkt.



Wordt vervolgd.
Wim K

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2015, 03:39:18 »
Hoi Wim,

Ik weet niet of je al ervaring hebt met die pizzadozen. Ik in ieder geval wel. Met het gips erop wordt het een slappe boel.
Welke merk pizzadozen je ervoor gebruikt maakt niet uit  ;D het type gips uiteraard wel. Ik raad je aan om voordat je het gips op het karton aanbrengt een strook gips- verband te installeren. Dit wordt binnen 30 minuten keihard en daarop kan je na hartelust gips aanbrengen.

Succes  (y)