Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
  

Auteur Topic: Neustadt-Unterbach (245x140)  (gelezen 21237 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140) - Arduino tram-aansturing
« Reactie #45 Gepost op: 27 juli 2015, 16:20:48 »
Nog wat meer info over die Arduino.
Mijn baan bestaat uit aparte delen.
Het trein-gedeelte is nu nog analoog, maar zal over een tijdje misschien wel gedigitaliseerd worden. Voorlopig kan ik met de trein rijden, dat blijft nu nog even analoog tot ik mijn bankrekening voldoende kan plunderen voor digitalisering.

Het tram-gedeelte zal niet worden gedigitaliseerd. Ik geef spanning met pulsbreedte-modulatie, daarmee rijden de trams mooi langzaam.
Het trambaan-gedeelte bestaat uit een lus, waarin twee trams continu doorrijden.

Maar ik wilde het verder automatiseren. Stoppen bij een halte, zorgen, dat ze elkaar niet inhalen, en bij de verkeerslicht-installatie netjes stoppen voor het rode verkeerslicht.

Daarom heb ik dat tram-gedeelte voorzien van een sturing via een Arduino.
De trambaan is verdeeld in 5 aparte secties die ieder apart stroom krijgen (weliswaar uit dezelfde PMW-voeding). De rails zijn bij die 5 sectiescheidingen geïsoleerd.
Bij het begin van iedere sectie heb ik een reed-contact ingebouwd (en ook een zesde reed-contact vlakvoor het stoppunt van het verkeerslicht.
Daarmee heb je een puls waarmee je zes poorten van de Arduino kunt aansturen. De Arduino stuurt vervolgens 5+6 uitgaande poorten aan.
- In 5 uitgangspoorten van de Arduino kan ik (met een transistor als schakelaar) de rijspanning aan of uit schakelen.
- Verder zijn er 6 poorten, waarop ieder 2 leds worden aangesloten (2xrood, 2xgeel, 2xgroen) voor de verkeerslichten.

Rijdt de tram over één van de 5 reed-contacten bij de sectiescheidingen, dan wordt in die sectie de spanning gedurende 6 seconden (haltetijd) uitgeschakeld en weer ingeschakeld. De ervóór liggende sectie wordt uitgeschakeld (zodat de volgende tram niet gaat inhalen). De daar weer voor liggende sectie wordt ingeschakeld. Dat proces gaat zo bij ieder van de 5 secties.

Een 6e reed-contact (net voor het verkeerslicht) geeft aan de Arduino door, dat de tram het verkeerslicht nadert. Afhankelijk van de stand van het licht zal de Arduino zorgen dat in die sectie de spanning wordt uit- of ingeschakeld.

Het resultaat is heel aardig gelukt. De boel rijdt volledig automatisch, stopt netjes bij de haltes (bij het station wat langer dan bij een gewone halte). De verkeerslicht installatie is ook geïntegreerd, de tram stopt netjes voor het rode licht, en bij het op groen komen gaat ie dan na 1 seconden verder rijden.

Groeten.
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #46 Gepost op: 12 augustus 2015, 16:08:51 »
Ik ga verder met de trambaan. Hieronder enkele foto's hoe ik een stukje straatspoor maak.
De rail liggen op de multiplex-plaat. Op gelijke hoogte van de biels leg ik eerst wat verpakkingskarton neer. Op de eerste foto zie je nog een stukje vastgeplakt op de baan (met houtlijm).

Daar overheen komt een laag van karton van een pizzadoos. precies uitgeknipt in de vorm van de rails (bogen volgend).

Omdat er op diverse plaatsen een reed-contact nodig is, gebeurt dat dus ook in straatspoor. Een eerste ervaring leerde, dat een stuk pizza-doos-karton over een reed-contact net te hoog werd; de tram bleef erop steken. Nu bevestig ik een stukje papier over het reedcontact. Op de derde foto zie je het reedcontact nog zonder papier erover heen.








Hieronder het resultaat. Op deze foto staat de tram net op het reed-contact (achter de zwarte auto). Deze oplossing blijkt in de praktijk goed te werken, de tram kan er moeiteloos overheen, het contact wordt prima opgepakt door het reed-contact. Vooraan (het bruine stuk) moet nog wat komen, ik weet nog niet wat. Een klein gebouwtje, of gewoon een parkje met wat bomen, ik zie later wel.




Hieronder nog een ander stukje van het straatspoor. Links (bij de tram) is een stukje ballastspoor, rechts dus straatspoor. Er moeten nog wat boomtpjes en een hekwerk langs de weg komen om het af te maken. de weg leidt op de achtergrond naar het water, waar later een brug moet gaan komen.



Tot de volgende keer.
Wim K

a.moonen

  • Knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #47 Gepost op: 13 augustus 2015, 13:56:37 »
Super leuk draadje en ga ik zeker volgen  (y)

Mvg
Arnold

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #48 Gepost op: 17 augustus 2015, 19:24:20 »
Op zondagavond zit ik vaak in de huiskamer aan de eettafel te modelbouwen. Dan zie ik mijn vrouw ook nog eens, en zij ziet mij, terwijl ik toch met de hobby bezig kan zijn. Dan maak ik een huisje of iets anders.

Hieronder een foto-verslagje van de bouwarbeid voor een klein huisje.
Op de baan wilde ik een klein huisje neerzetten, afkomstig van de vorige. Ik twijfelde tussen twee plaatsen om het neer te zetten. Daarom heb ik gewoon een copy gemaakt van dat huisje, zodat ik er twee heb. Het is een simpel huisje, het meet slechts 6 x 4 cm grondoppervlak, maar zoiets is in e-e-n avond te maken. Het resultaat wat je hieronder ziet is in ongeveer twee uurtjes in elkaar gezet.


Foto 1:
- Linksboven: Het na te bouwen huisje, staande op een plaatje styreen wat als grondstof dient.
- Rechtsboven: Uitgesneden stukjes styreen.
- Linksonder: In de voorgevel en zijgevel komen ramen en een deur. Hier uitgesneden
- Rechtsonder: De voordeur. Afgedrukt op papier, met houtlijm op een reststukje styreen, dat vervolgens (met hobbylijm) achter het deur-gat wordt geplakt.



Foto 2:
- Linksboven: De voorgevel met ingeplakte deur, met vensterbank (een ander reststukje styreen), maar nog zonder raam.
- Rechtsboven: De achterkant. Nu is het raam erin geplakt. Het raam maak ik van insteekhoezen, beetje doorzichtig (voor een later aan te brengen lampje), maar niet doorzichtig genoeg zodat ik geen interieur hoef te maken. Met twee reststukjes styreen het insteekhoes-plastic vastgezet (insteekhoes-plastic wil niet lijmen op styreen, dat gaat niet, dus gebruik ik wat hulpstukjes)
- Linksonder: De vier gevels in elkaar geplakt. Het dak staat te wachten op de bouwkraan
- Rechtsonder: Voorbereiding voor de dakgoot. Een horizontaal stukje styreen. Een klein stripje (1x1 mm) zal later op de goot worden geplakt voor een betere vorm.



Foto 3:
- Linksboven: Het dak is op het huis aangebracht.
- Rechtsboven: Op het dak dakpannen aangebracht. Die zijn afgedrukt op papier, uitgeknipt, en met houtlijm op het styreen gelijmd. De goot is uitgebreid met een 1x1 stripje styreen.
- Linksonder: Een steen-reepje (ook papier) rondom het huis aan de onderkant aangebracht. Geeft wat leuke kleur-contrasten
- Rechtsonder: De voorbereidingen voor het boeiboard. Kleine stripjes dun styreen.



Foto 4:
- Linksboven: De boeiboarden zijn aangebracht (met modellijm)
- Rechtsboven: Voorbereidingen voor de luifel voor de deur. Een rechthoekig stukje, twee driehoek-stukjes voor de schoren.
- Linksonder: De luifel is aangebracht
- Rechtsonder: De verf ligt gereed om diverse delen een kleurtje te geven. Het is een restje verf van een schilderscursus die mijn vrouw een aantal jaren geleden heeft gevolgd.



Foto 5:
- Het uiteindelijke resultaat. Het dak heb ik later nog wat recht gestreken, zo op de foto ziet het er minder fraai uit. De vensterbanken, de luifel, de dakgoot en de boeiboarden heb ik met twee kleuren bruine verf gekleurd.



Foto 6:
- Voorbeeld en resultaat van zondagavond gebroederlijk naast elkaar.



Foto 7:
Het uiteindelijke resultaat op de modelbaan.



Foto 8:
- Nog een foto van het uiteinelijke resultaat, nu uit een iets andere hoek gefotografeerd.


Tot zover.
Groeten,
Wim K.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #49 Gepost op: 16 september 2015, 13:16:48 »
Afgelopen tijd weer eens bezig geweest met het straatspoor. Hieronder enkele foto's van de werkzaamheden. Als onderlaag gebruik ik dik verpakkingskarton. Daarmee kom ik op ongeveer gelijke hoogte als de dwarsliggers. Daar bovenop komt een laag van pizza-dozen. Als alles vastgelijmd zit, schilder ik het grijs. Op de laatste foto zie je vooraan ongeveer hoe het uiteindelijke resultaat is.









Dat was het weer. Tot de volgende keer,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #50 Gepost op: 19 september 2015, 16:19:13 »
Inmiddels is het straatspoor-gedeelte gereed. Hieronder enkele foto's om een indruk te krijgen.

Groeten,
Wim K
















wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #51 Gepost op: 23 september 2015, 16:06:10 »
Afgelopen week is de Chinese bomenplanter langs geweest en heeft flink wat bomen in Neustad en in Utnterbach neergezet. Hieronder enkele foto's.










wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #52 Gepost op: 11 december 2015, 22:28:08 »
Het is al een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. Druk, andere zaken, en gewoon ook even vergeten om wat foto's hier te laten zien. Daarom nu wat inhaal actie.

Hieronder een paar foto's van het maken van een hooiberg. Eigenlijk een heel eenvoudig ding. Je begint met een blokje hout. Met houtlijm wat zaagsel erop bevestigd (als ik multiplex zaag, dan bewaar ik het zaagsel altijd, je ziet hier dat het van pas komt). Een dakje van vier stukjes styreen met daarop geplakt papier met een afgedrukt motiefje. De poten zijn van een vierkant profieletje. Het moeilijkst was eigenlijk nog het maken van de gaten (die kleine driehoekjes die in het dakje zijn weggesneden). Met het uiteindelijk resultaat ben ik best tevreden. En dat in een uurtje gemaakt.







Groeten,
Wim K
« Laatst bewerkt op: 11 december 2015, 22:30:15 door wimk »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #53 Gepost op: 17 februari 2016, 16:16:11 »
Tijd om weer wat fotos te plaatsen. De omgeving van boerderij en kerk zijn inmiddels afgemaakt. Hieronder wat plaatjes.


De trekker op het langbouwgrond, de (gigantische ;D weide met twee koeien).


De voorkant van de boerderij. Links de rails. De eerste rail is de tramlijn die in een lus over de baan rijdt, de andere sporen zijn van het station.


Nog een foto van de achterkant van de boerderij. De tram komt "toevallig" net langs. De auto rijdt onder de poort van de boerderij door.


Het kerkje. Dit kerkje is gemaakt van karton en afkomstig van mijn vorige baan. Het ziet er nog wel aardig uit, daarom plaats ik het nu maar. Wie weet wordt het nog eens vervangen door een kerkje van styreen.


Nog een overzichtsfoto van boerderij en kerk. De tramlijn rijdt in een boog om kerk en boerderij heen.

Tot de volgende keer,
Wim K


wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2016, 21:56:16 »
Voor wie zich afvraagt, hoe het land onder de trekker is gemaakt, hieronder nog een paar foto's van het bouwproces van dat land.


Foto 1: Men neme verpakkingskarton. Voorzichtig, door met een schroevendraaier ertussen te steken, haal je de bovenste laag eraf.


Foto 2: Smeer het geribbelde karton dat je overhoudt voorzichtig in met wat lijm. Vooral niet teveel, dus alleen op de bovenkant van de ribbels.


Foto 3: Groensel wordt op het met lijm ingesmeerde karton gestrooid.


Foto 4: Het resultaat is een omgeploegd landschap met ontkiemend zaaigoed.

ron w

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Een Zeeuw met een Duitse baan
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2016, 22:25:16 »
Wat ik meestal doe is het golfkarton in lauw water leggen, dan laten de buitenste vellen papier meestal vanzelf los. Wanneer dit golfkarton dan droog is bepoeder ik, na het met houtlijm te hebben ingesmeerd met uitgezeefde turfmolm. dan kom je al aardig in de buurt van de z.g aardappelruggen

Groetjes Ron W

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #56 Gepost op: 19 februari 2016, 17:52:40 »
Inmiddels ook wat aan de stations-omgeving gedaan. Er komen twee perrons. Deze zijn gemaakt in zelfbouw van styreen.


Foto 1. Eerst een foto van de rails zonder perrons. Links stationsgebouw en achterkant van het seinhuis. Tussen station en het linker spoor komt een smal perron (tegen het station aan).


Foto 2. Het basismateriaal voor het perron. Uit een plaatje 2 mm styreen worden repen gesneden. De brede reep wordt de bovenkant van het perron, de smalle reepjes de vertikale gedeelten van het perron.


Foto 3.  Omdat mijn perron langer dan 40 cm is (de maat styreen platen die ik heb), heb ik aan de onderkant een schuif-syteem gemaakt, zodat de delen in elkaar geschoven kunnen worden. Zo blijven ze in elkaars verlengde.


Foto 4. Het perron in de uiteindelijke vorm. De stenen (zowel de zijkant van het perron, als de troittoirtegels op de bovenkant) zijn van motief op papier afgedrukt, dat op het perron wordt geplakt.

Ballasten moet uiteraard nog gebeuren, dat komt een volgende keer.

Groeten,
Wim K

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Duitsland TP III
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #57 Gepost op: 19 februari 2016, 19:34:10 »
Wim,
Zijn je perrons uitneembaar? Papier en verdunde houtlijm zijn niet elkaars vrienden als je gaat ballasten.
Mijn perrons zijn ook beplakt met steenmotief geprint op papier en heb doordoor de perrons uitneembaar gemaakt.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #58 Gepost op: 24 februari 2016, 20:35:47 »
Ja, de perrons zijn uitneembaar.  Moet ook wel, want in een later stadium wil ik ook nog verlichting op de perrons aanbrengen, en dan moet jevze toch ook even op de wekbank kunnen leggen.
Toch bedankt voor de tip.
Wim K

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Neustadt-Unterbach (245x140)
« Reactie #59 Gepost op: 24 februari 2016, 21:11:22 »
Als ik zo eens je 'draadje' door heb gelezen valt het mij op dat dit een prima baantje is. Ook qua originaliteit en details is hij zeer goed. Ik zou echter een paar vriendelijke tips willen geven. Ik raad je verschillende soorten plamuur aan, zoals Revell Plasto. Veel van je mooie werk, zoals je huizen, hebben vaak kiertjes die met dit spul zeer goed weg te werken zijn. Bij de papieren (kartonnen) huizen helpt soms kleurpotlood om vouw-beschadigingen weg te werken. Ook valt hij mij op dat veel van je mooie 'zelfbouw' huisjes geen kozijnen hebben. Daardoor lijken veel ramen eerder zwarte gaten.

Al met al een zeer leuke baan.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden