Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:11:31
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 16:09:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:08:38
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 15:54:43
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:02
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 15:29:30
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:11:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 107019 keer)

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #345 Gepost op: 19 January 2024, 10:15:55 »
hi all,

Kon het niet laten om alvast toch een proefstukje te maken met DUO blok spoor en spoor met normale houten dwarsliggers. Ik gebruik daarbij zoals altijd ballast van Woodland Scenics in de volgende verhoudingen:

Voor het oude spoor (met riviergrind) de volgende verhoudingen:

2x buff/beige B73
1x lichtgrijs B74
1x donkergrijs B75
1x bruin B71
1x Lichtbuin B72

Voor het nieuwe spoor heb ik het beige achterwege gelaten en is het spoor meer bruin. Subtiel verschil en op de foto helaas niet goed te zien. Wil niet net gelegd spoor nabootsen want dan zou e.e.a. veel meer grijs moeten bevatten. Voor nu tevreden met resultaat maar zoals gezegd twijfel ik nog of ik bepaalde spoorsecties ga vervangen door duoblok.

De spoorstaaf van de Peco rail vind ik overigens wat te grof/lomp en heb dus de duo blok dwarsliggers daar gewoon vanaf geschoven en op de Tillig rail gezet. Dat past prima.

gr
Teun

« Laatst bewerkt op: 19 January 2024, 10:31:49 door Langstraatspoorlijn »

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #346 Gepost op: 19 January 2024, 12:52:46 »
Ziet er goed uit zo  (y) (y)

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #347 Gepost op: 19 January 2024, 12:55:14 »
Ik sluit me aan bij Frank!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #348 Gepost op: 19 January 2024, 13:55:51 »
Ziet er inderdaad goed uit. Je kunt uiteraard overgaan op finescale. maar dan moet je rekening houden dat je al je materieel aan moet passen dan wel buiten gebruik moet stellen omdat de spoorkrans van de wielen te hoog is. tenzij je handig ent met een draaibank. En ik ga er van uit dat je materieel niet buiten gebruik wilt stellen ;D.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #349 Gepost op: 19 January 2024, 14:36:48 »
Heren thanks  (y)

@Zuylen; finescale ooit overwogen inderdaad maar dan moet ik teveel aanpassen en levert voor mij persoonlijk teveel gedoe op. Tillig Elite is prima en biedt voldoende mogelijkheden. Ben alleen niet tevreden over het Engels wissel in de 228mm lengte variant. Die wisseltongen laten zich lastig goed leggen en blijven soms voor ontsporingen zorgen. De Artitec ns6300 heeft er bijvoorbeeld moeite mee. Ach ja...  :)

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #350 Gepost op: 25 January 2024, 22:57:51 »
Weer een kleine update...

Eindelijk bij station Drunen de trekdraden gemonteerd. Dit is een vervelend klusje maar is ook weer klaar nu. Kan nu beginnen met de begroening naast die trekdraden want dit stukje is nu nog te steriel.

Ook bij de boerderij het houthok neergezet. Helaas vergeten een plastic zakje op de achtergrond weg te halen voor de foto.

Naast de sloot staan nu nieuwe knotwilgen. In het bos links (net niet te zien op de foto) zit nu onder de grondplaat een speaker van Faller met vogelgeluiden. Zit op een schakelaar dus kan ik ook uitzetten maar ik moet zeggen...super rustgevend  ;D   (Faller 180252)

Daarnaast vordert het nieuwe spoor op de industrie module. De aftakking is gemaakt. De weg is doorsneden en het stuk erachter op het fabrieksterrein wordt het spoor verzonken in de bestrating aangelegd. Ziet er allemaal nog wat vreemd uit nu maar komt goed. De overweg moet ik uiteraard ook nog netjes maken. Tegen de spoorstaven aan de buitenkant komen kinderkoppen en aan de binnenzijde maak ik van styreen contrarails waar ik tussenin dan ook kinderkoppen kan leggen. Het spoor steekt in een bocht over dus heb geen andere manier om dit goed te krijgen denk ik?

Tot zover. Zaterdag weer verder.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #351 Gepost op: 25 January 2024, 23:00:46 »
Weer een mooie update. Nu wachten tot zaterdag  :D
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #352 Gepost op: 27 January 2024, 19:48:16 »
Vandaag weer veel uurtjes gespendeerd met onderstaand resultaat tot gevolg. Eindelijk de twee "tussenmuren" voor de dijkcoupures gemaakt. Er bestaat geen standaard kit om dubbelspoor te overbruggen dus heb zelf iets gefabriceerd met karton. De muur had wellicht wat dikker gemogen maar die speling heb ik niet door de sporen die er in een boog doorheen lopen .

Het skelet van de 2 tussenmuren (heb 2 dijkcoupures in mijn baan van verschillende afmetingen):

Het resultaat na het aanbrengen van de stenen (die ik vooraf eerst voeg):

Nu nog plaatsen op de baan :)

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #353 Gepost op: 27 January 2024, 21:22:32 »
 (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #354 Gepost op: 27 January 2024, 22:41:10 »
Nou, die muren zijn prima gelukt. Laser gesneden zo te zien. Muren ook ? of is dat steentjeskarton (of hoe ik dat anders had moeten noemen) ?
Zien er absoluut geloofwaardig uit !
Lijkt wel geconstrueerd op de manier van Markenburg, waar jij ook veel bouwwerken van op je baan hebt staan.
Kun je een tipje vd sluier oplichten hoe deze muren tot stand zijn gekomen?
De groeten van Rob

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #355 Gepost op: 27 January 2024, 23:09:05 »
En (natuurlijk) weer fraai!
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #356 Gepost op: 27 January 2024, 23:25:28 »
Inderdaad:
laser gesneden en gegraveerd karton.

Eerst een binnenwerk van dikker materiaal en daar dunner karton in de goede kleur opgeplakt.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #357 Gepost op: 27 January 2024, 23:30:56 »
Ziet er erg natuurgetrouw uit, thx vd uitleg.
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #358 Gepost op: 30 January 2024, 22:48:47 »
Vandaag weer wat klusjes gedaan..
Het spoor op het industrieterrein ligt nu verzonken. Nu nog afwerken met klinkers tegen/tussen de railstaven. Kan nu eindelijk beginnen met opbouwen en de boel weer aansluiten. Ook voor het wissel reeds de draden getrokken en provisorisch er al even ingelegd.

Tevens heb ik al een tijd lang de behoefte om materieel van de hoofdbaan af te rijden en ergens neer te zetten waar e.e.a. niet in de weg staat. Heb ook nog rails en wat wissels over van de modulebouw. Nu besloten om 3 lange opstelsporen onder de brugmodule te gaan plaatsen. Vroeg me al langer af hoe ik daar kon komen maar heb nu de oplossing. Het industriespoor wat ik nu heb aangelegd zal op het eind afgesloten worden met een geschroefd oud stootjuk die ik uit kan nemen. Met een uitneembare enkelsporige brugconstructie kan ik oversteken naar de poldermodule waar ik door de zwarte plaat heen zal steken om in de modulebak te komen. Na een bocht van 180 graden kom ik dan onder brugmodule waar ik 3 sporen kan plaatsen. Heb het nu zo uitgemeten dat e.e.a. precies past. Onderstaand grof het idee:

Let op het spoor op de grond dat straks op een uitneembare houten brug geplaatst zal gaan worden en al min of meer in het verlengde van het industriespoor ligt. Dit gaat een simpele uitneembare houten constructie worden met enkelspoor:

De radius van de curve van het industriespoor is wat krapper dan de rest op baan maar is nog prima om met lang matereel doorheen te rijden. Beetje vreemd om via dit spoor straks de baan op te komen maar is zoals gezegd puur bedoeld om materieel ergens neer te kunnen zetten. E.e.a. maakt geen deel uit van de hoofdbaan. Verwacht ook dat er minder stof valt als de modellen straks  ""overkapt" onder de module staan maar ga daar achter komen. :)

Ook al even provisorisch de tussenmuur in de dijkcoupure neergezet. Moet nog een uitsnede maken in het ballastbed en de steunmuur voor de schotbalken deels wegsnijden  zodat de muur mooi verzonken staat en in lijn is met de andere muren.

Kortom, (weer) genoeg werk maar ben gemiddeld nu 2 avonden aan de baan bezig dus vordert gestaag. Blijft allemaal veel werk ;D

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #359 Gepost op: 06 February 2024, 22:40:43 »
Inmiddels vordert de opbouw weer na een periode van slopen.

Het wissel ligt nu definitief vast en is voorzien van ballast. De schroefgaten om het wissel vast te houden moet ik nog opvullen. Ook al een plekje gemaakt voor de wisselsteller. Moet de boel daar nog schoonmaken. De plek waar voorheen een losplaats lag is nu wat verhoogd....hier moet nog gras gaan groeien maar de batterijen van mijn grassmaster waren leeg.

Zicht vanaf de plek waar normaal de achtergrondplaat staat en een foto die je anders nooit kunt maken:

De overweg zelf moet ik nog maken. Het verlaagde muurtje achter snij ik doormidden en komt links en rechts van het spoor te staan. Daartussen wil ik wellicht een verlaagd hek over het spoor maken.

De boel is inmiddels ook electronisch aangesloten. Tussen het spoor komen nog platen en wil de boel ook nog gaan bestraten. De sporen ook nog goed schoongemaakt maar dat was na het maken van foto's. In ieder geval weer wat verder gekomen vandaag :)