Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 16:10:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:59:41
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 15:54:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 15:36:39
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 15:17:06
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 107059 keer)

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #330 Gepost op: 11 November 2023, 18:32:28 »
Vandaag weer wat gedaan.

Eerst een vervelende klus. Er zijn nog 2 plekken op de baan waar de trekdraden gemonteerd moeten worden. Onderstaand zie je hoe ik dat doe. Spijkertje op de eindpunten en trekdraden zitten daar in een knoopje (en met wat secondelijm) vast. Vervolgens sla ik die spijkertjes gelijk met het grondoppervlak en gaat de zwarte kap erover die er naast ligt. Zet ze dan meteen wat op zeer lichte spanning.

Ook even met een mal gekeken waar ik de "tussenmuur" in de dijkcoupure kan zetten. Zelfde formaat even van styreen uitgesneden en blijkt toch geen probleem te zijn. Op de foto slechts een dun plaatje maar de tussenmuur wordt 5 mm dik...dat gaat net. Nu vanavond dus met karton aan de gang.

Ook inmiddels stoeptegels rondom de boerderij aangelegd en al de contouren van de zijtuin losjes neergelegd. Aan de linkerzijde van het pad komen nog een moestuin en een drooglijn met was. De rest van het erf laat ik zandkleur.

En nog even de nieuwe wagons op de brug. Zie nu ook dat de achtergrondplaten niet in lijn liggen. Viel me niet op toen ik de foto in de laatste avondzon had gemaakt

gr
Teun
« Laatst bewerkt op: 11 November 2023, 18:49:39 door Langstraatspoorlijn »

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #331 Gepost op: 11 November 2023, 18:45:11 »
Waarom die tussenmuur? Als de coupuredeuren gesloten zijn houden ze elkaar immers dicht?

« Laatst bewerkt op: 11 November 2023, 18:47:27 door Huup »

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 11 November 2023, 19:08:27 »
Ik heb houten schotbalken die in de uitsparing in de muren erin worden gehesen. De overspanning van 2 sporen is te breed. Met andere woorden...dan zijn de houten balken te dun en te lang. :)
Heb dus een andere constructie dan op de foto die je hebt toegevoegd. Dit zijn stalen deuren met een scharnierpunt.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2023, 19:10:19 door Langstraatspoorlijn »

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #333 Gepost op: 11 November 2023, 20:06:46 »
Die afsluitvorm ken ik niet, vandaar 😉

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 09 December 2023, 18:23:32 »
De boeren zijn blij met dit weer en ik ook want dan kan ik weer lekker doorbouwen.

Ik ben ook nog bezig met de dijkcoupure maar had nu zin om de hoek met de boerderij verder af te werken.

Zo was het tot vanmiddag:

En twee uur verder zie je onderstaand het resultaat. Er liggen nog wat teveel grasvezels op maar die zuig ik wel weg zodra alles droog is :)

De voorkant met een snelkoerier uit Zeeland (er komen nog blauwe nummerplaten op de bestelbus:

Een hond die een kat achterna zit:

De achterzijde van de boerderij met een kleine tuin met hortentia's:

Details aan de zijkant van de boerderij:

De trekker van de boer is kapot en de koeien zijn wel nieuwsgierig :)

Einde dag nog even met verlichting op de baan gereden. Bijgaand nog een foto van station Waalwijk:

Morgen weer verder want dan is het weer net zo slecht als vandaag.

gr
Teun

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #335 Gepost op: 09 December 2023, 18:57:36 »
Mooie details (y)

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #336 Gepost op: 10 December 2023, 00:20:19 »
Leuke details ! Is over nagedacht en zo herkenbaar.
Mooi busje, erg gedetailleerd ook.
Is dat een Mecedes van brekina ?

Nou is het na het slechte weer, wachten op de resultaten van een nieuwe druilerige dag.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2023, 00:29:05 door Robkop. Reden: morgen »
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #337 Gepost op: 11 December 2023, 18:50:05 »
@Geert: thx
@Rob: busje is inderdaad van Brekina.

Gisteren even wat andere dingen gedaan met het gezin en morgenavond weer verder met de bouw van de baan

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #338 Gepost op: 13 January 2024, 19:09:08 »
Weer een kleine update. Inmiddels van Modelscene een leuk houthok in elkaar gezet inclusief allerlei attributen zoals bijlen en hakblok. Setje is van gelaserd hout en hoewel veel prielwerk een
 leuk resultaat. Deze houtopslag komt bij de boerderij op het erf te staan. E.e.a. is overigens bewerkt met poeders.

Daarnaast ook de eerste veranderingen aan de baan. De losplaats bij de industrie heeft het veld moeten ruimen....hier was ik niet tevreden over. Met een railzaagje tevens een stuk eruit gehaald en een wissel dat ik nog had liggen teruggeplaatst. Ik wil met een flauwe boog naast het witte pand uit gaan komen.Heb al een stuk rail maar moet de dwarsliggers nog vervangen door houten exemplaren. Naast het witte pand zal ik de boel wat ophogen zodat de rails in de bestrating valt. ook de rode klinkerweg zal ik ter plaatse weghalen zodat de rails mooi verlaagd in het wegdek vallen. Met kinderkopjes leg ik de boel dan dicht langs de rails. Het nieuwe stuk zal bediend worden door een Sik/Hippel. Denk er tevens aan om op het einde wel een stootblok te plaatsen maar de rails tot het einde van deze module door te laten lopen.  Wil op termijn namelijk onder 2 andere bakken een verlaagd opstelterrein plaatsen voor de treinen zodat ik ze niet iedere keer op de rails hoef te zetten maar simpelweg naar dit schaduwstation kan rijden. Het idee is om met een uitneembare boog e.e.a. op elkaar aan te sluiten. 

Tot slot zal ik conform de werkelijkheid een stuk van het hoofdspoor vervangen door Duoblok bielzen. In de jaren 70 zijn grote stukken van het hoofdspoor met dit type bielzen uitgevoerd. heb nog 5 meter liggen van peco rails waarbij de railstaven vervang door tillig profiel.

Kortom...lekker blijven doorbouwen...:)

Robkop

• Offline Offline
« Reactie #339 Gepost op: 14 January 2024, 00:33:22 »
Teun, leuk weer eens wat nieuws te zien.
Die rails met de betonnen-blok-dwarsliggers lijken me net iets te modern voor de sfeer die jouw baan uitstraalt.
Het is maar een mening, meer niet.
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 14 January 2024, 11:46:13 »
Hi Rob,

twijfel er ook nog wel een beetje over. Heb een heel lijstje gemaakt met 20 items die ik nog moet aanpakken. Duoblok rails op een deel van het traject alsmede  extra schaduwstation staan als laatste op die lijst. Kan ook besluiten de duoblok rails in het schaduwstation te leggen. :)

Het heeft er in de praktijk echter wel gelegen in de jaren 70 voor de afbraak.

De baan is ook geen exacte kopie. Het idee was om de bestaande spoorlijn te pakken en die was eigenlijk al voorbereid op dubbelspoor maar is er nooit van gekomen om allerlei redenen. Ik doe net alsof e.e.a. wel is doorgevoerd en wil het traject ook door een museumbedrijf laten gebruiken. Vandaar de stoomloks. Zou anders alleen dieselmaterieel moeten inzetten. Maar zoals gezegd is dit toch een hele ingreep en wacht daar voorlopig nog even mee. Eerst de module met de industrie maar eens afmaken :)

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #341 Gepost op: 14 January 2024, 14:42:35 »
Museumsbedrijf? Tot 1957 hebben daar stoomloks gereden: o.a. de 1700, 3700 en 4300 en mss ook wel een 6300......
Wel een beetje jammer dat de baan dubbelsporig is uitgevoerd: wellicht in een driftige bui het binnenste spoor een keer weghalen?
Maar het blijft een mooie baan met een echte jaren 50 sfeer!!

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #342 Gepost op: 14 January 2024, 15:07:50 »
@RHBERK; zou ook nog een optie kunnen zijn om een spoor weg te halen....dat is weer meer conform de werkelijkheid maar wat moet ik dan met al die brugdelen.  ;D
Heb destijds echter bewust voor dubbelspoor gekozen omdat dat in het rijbedrijf meer mogelijkheden biedt en ik ervaar dat nu ook als zodanig. Dat wil ik eigenlijk niet opofferen  ;)
Zoals gezegd blijft het nu even zoals het is totdat ik helemaal overtuigd ben van mijn keuze. Eerst het stukje industrie afmaken.

Trouwens....voor de liefhebber...ik heb al jaren op zolder een eigenbouw station Geertruidenberg staan. Is uit styreen opgebouwd aan de hand van de bestektekeningen. Zal straks eens foto's plaatsen. Station is ruwbouw klaar maar details zoals regenpijpen en andere zaken moeten nog worden aangebracht. Was mijn eerste bouwsel maar toen kwam Markenburg met gelaserd karton produkten die perfect aan mijn behoefte voldeed. Heb tevens nog een groot aantal pijlers en brugdelen uit resin liggen die destijds door MK modelbouwstudio éénmalig voor mij gemaakt zijn. Klinknagelprint is aan 1 zijde van de brug aanwezig. Zal daar ook wat foto's van plaatsen. Denk erover om ook die op MP te zetten.  Emplacement Geertruidenberg ga ik toch niet meer bouwen en de Moerputtenbrug die ik nu uit karton heb voldoet prima. Zonde als beide zaken nog jaren liggen te verstoffen.

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #343 Gepost op: 14 January 2024, 16:37:43 »
Zoals beloofd maar meteen even de foto van het station Geertruidenberg en de brugdelen. Het station is nog niet af. Dak middenbouw moet nog gemaakt worden alsmede alle kozijnen met glas definitief plaatsen. Ook de rollagen boven de vensters ontbreken nog net als kleinzaken zoals regenpijpen, loodslab aansluiting muur en tal van andere zaken. Eigenlijk is alleen de ruwbouw af. Leuk project voor een toekomstige eigenaar. Van de brug heb ik 11 pijlers en 19 overspanningen; deel gebouwd. Iedere overspanning bestaat uit 3 delen. Betreft een eenmalig project van MK modelbouwstudios van jaren terug en de mallen zijn niet meer aanwezig dus dit is echt de enige in zijn soort. De zijkanten van de brug zijn alleen aan buitenzijde voorzien van klinknagels. De binnenzijde is vlak. Alles moet nog in de primer en de lak. De boel staat inmiddels op MP. Graag alleen daar reageren indien je interesse hebt  ;D

Robkop

• Offline Offline
« Reactie #344 Gepost op: 14 January 2024, 22:49:58 »
Die resin-brug ziet er ook niet verkeerd uit.
De staalplaten aan de bovenkanten vd liggers in verschillende zichtbare lagen en ook gelijk de verstevigingsdriehoeken meegegoten.
Tis dat ik alle bouwpakketten voor de brug al heb van Markenburg, anders had ik wel een bod gedaan.

Dat een baan historisch niet helemaal juist zou zijn is voor mij niet zo belangrijk, als de sfeer maar goed getroffen is.
Ik weet dat er duoblok dwarsliggers in de halvezolenlijn zijn gebruikt, en ook dat er DE3 stellen hebben gereden dus dat biedt mogelijkheden zonder de werkelijkheid geweld aan te doen.

De stoomloks 3700 en 6300 hebben er ook gereden en nog veel meer Nederlandse stomers (vlgs mij ben ik ergens een foto tegengekomen waar een 6300 met een 3900 is gebotst) maar bijv ook de 01 van SSN heeft op een stuk z'n kilometers gemaakt. Ook veel plaatjes gezien van de diesel 2400. Dus dat kan allemaal.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2024, 22:52:48 door Robkop »
De groeten van Rob