Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 91001 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #165 Gepost op: 30 oktober 2020, 09:00:59 »
En hoppa...bijna weer een wachterswoning klaar...die van Wolfshoek. Dak en plinten moeten nog alsmede het aanbrengen van het grote nummer en de regenpijpen. Alle woningen zijn overigens voorzien van interieur en verlichting (per verdieping). Moet nog eens gezegd worden dat de produkten van Markenburg erg fijn bouwen doordat de pasvorm van alle onderdelen echt heel goed is.

Hierna moet ik er nog eentje doen en dan heb ik in totaal 5 wachterswoningen van dit type op de baan staan. De laatste woning die ik hierna nog moet bouwen komt op het einde te staan van het emplacement van Waalwijk.







gr
Teun

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #166 Gepost op: 30 oktober 2020, 09:32:27 »
Mooi teun,weer lekker bezig (y)
Vraagje zou het helpen deze twee dikkere uiteinden weg te knippen?
Heb het vermoeden dat het daar mis gaat.



Mvg Jamie

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #167 Gepost op: 30 oktober 2020, 09:41:53 »
Teun vergeet dit lijntje niet ;)



Mvg Jamie

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #168 Gepost op: 30 oktober 2020, 10:15:54 »
Hi Jamie,

Voor wat betreft het wissel heb ik het ballast bij die stelstang al netjes weggehaald. Ik heb het verenstaal ook even losgenomen en merk met de hand dat e.e.a. volledig vrij loopt. Heb inmiddels in Duitsland Tillig wisselmotoren besteld. Denk dat met iets meer kracht e.e.a. wel goed gaat komen. Heb ook meerdere dikten qua verenstaal om straks mee te experimenteren.

Voor wat betreft de woning...ik was dat lijntje niet vergeten hoor. :) 
Vond het makkelijker om de woning eerst in elkaar te zetten. E.e.a. is inmiddels ook geschilderd.

Gr
Teun




Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #169 Gepost op: 06 november 2020, 09:25:00 »
Inmiddels weer een kleine update.
De Tillig wisselmotors zijn inmiddels uit Duitsland gearriveerd en gaan de beruchte Engelse Tillig wissels aandrijven:



Daarnaast verder aan de slag gegaan met het verwijderen van de schroeven uit de rails. De gaatjes die achter blijven heb ik netjes van ballast voorzien maar je ziet dan geen verschil meer met de rest. Om te voorkomen dat ik met de druppelaar tussen de verkeerde bielzen lijm inspuit laat ik de punten van wat schroeven de gaatjes aanwijzen. Simpelweg ballasten en dan met een oude druppelaar wat alcohol tussen de bielzen laten vallen en dan Anita decor flexlijm indruppelen.



Het is een hele klus waar ik de komende weken nog wel even mee bezig ben.

Tot slot kan ik nu ook aan wat afmaak klussen beginnen. Zo moeten er dijkcoupures komen op deze plekken:



en hier



Het voorbeeld dat ik aanhoudt:



Dit heeft de juiste uitstraling gelet op het tijdperk van de baan.

Nog wat andere sfeerbeelden:





Ik ga de bielzen van alle sporen ook nog weatheren. Is nu allemaal nog te steriel.

gr
Teun


« Laatst bewerkt op: 06 november 2020, 09:58:12 door Reinout van Rees. Reden: url tag gerepareerd »

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #170 Gepost op: 06 november 2020, 09:59:50 »
Voor wat betreft de rails heb ik in het verleden een proefstukje gemaakt en e.e.a. verouderd met wit poeder van Noch:



Is dit teveel van het goede of juist mooier. Ben er nog niet aan uit :)


Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #171 Gepost op: 07 november 2020, 11:47:30 »
Leuk dat de baan weer vordert.
Het hele spoor gebeuren ligt bij mij ook op n laag pitje maar ik ga het ook weer op pakken.
Even over de rails;
De witte veroudering lijkt mij iets te veel,net of de lijn niet meer in gebruik is. in de tijd dat de lijn in gebruik was zouden oude slecht bielzen vervangen worden door nieuwe (pek-zwarte)  zou ik denken.
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #172 Gepost op: 08 november 2020, 22:29:51 »
Dank Rob voor je reactie. De Langstraatspoorlijn is in de nadagen ook echt slecht onderhouden. Ga het wel verouderen maar niet zo extreem en denk ook niet met wit poeder. Eerst maar eens even een nieuw proefstukje maken. :)

Ander projectje tussendoor....er reden ook aardig wat kolentreinen op de Langstraat. Nu heb ik wel de wagons maar nog geen lading. Die ga ik dus zelf maken. Heb uit hardschuim platen die exact de breedte hadden van de wagon stukken gesneden. Deze passen exact in de de wagon. Vervolgens deze met EPDM zwarte kit ingesmeerd en daar de steenslag op laten vallen en vervolgen nog nadruppelen met Anita Decor lijm. Om de wagon niet te beschadigen heb ik tijdens de werkzaamheden een plastic boterhamzakje in de wagon gelegd om de bak en wanden compleet af te dekken. Dan hardschuim erin, dan zwarte kit, dan steenslag en dan inlijmen. Vervolgens aan het boterhamzakje de boel eruit trekken en boterhamzakje verwijderen. Nog 15 te gaan. Hopelijk is het duidelijk aan de hand van wat foto's.

Voordeel van zelf maken: prijs en e.e.a blijft zeer licht van gewicht (wel zo handig als je een lange sleep achter een loc wilt hangen)






Hier voor de foto even zonder boterhamzakje


Het resultaat. Er ligt helaas 1 korreltje los op de rand en ik heb de lading nog niet helemaal naar beneden gedrukt maar geeft een goede indruk




gr
Teun


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #173 Gepost op: 09 november 2020, 15:31:27 »
Je methode is goed, maar ......kolen zijn zwart en fonkelen zelfs iets. Lees dit draadje eens door.
Op mijn foto's in het draadje zijn ze nog nat. Ik kan je verzekeren dat het net echt uit ziet. De bakken worden vol gestaort, dat betekend dat er vaak als het waren 2 of 3 hopen in liggen die in elkaar overlopen. Je blijft dan dus 2 of 3 toppen zien ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #174 Gepost op: 09 november 2020, 16:27:51 »
Zelf heb ik nog s wat “ECHTE KOLEN” gevraagd bij 1 vd museum lijnen .
Die gecrush’d .... dat glimt net iets anders.
Die methode zou ook nog een optie kunnen zijn.
De groeten van Rob

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #175 Gepost op: 09 november 2020, 16:32:35 »
 (y) yeb, met één zo'n brok kool vul je je hele wagenpark ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #176 Gepost op: 09 november 2020, 17:14:19 »
En je kan toch ook bbq kolen gebruiken,dan ben je er ook  ???  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #177 Gepost op: 09 november 2020, 17:33:37 »
Dan weet ik niet wat jij onder kolen verstaat ???. Dat is nl meestal houtskool (verbrand hout) of briketten (houtkool pulver geperst met een lijmmiddel). Beide hebben niets met "onze" Limburgse steenkool te maken ;). Als je hier of net over de grens over de oude steenbergen van de voormalige mijnen loopt, vind je vooral in de onderlagen van die reeds half af gegraven bergen nog de nodige stukken steenkool. Dat komt doordat in het begin van het ontstaan van die steen bergen het was proces voor het scheiden van kool en stenen nog niet zo goed was. De steen ging met overigens alle andere afval uit de mijnen gewoon de berg op. De kool werd verder verwerkt tot oa antraciet en eierkolen (eierkolen bestaan uit geperste koolstof met bindmiddel en hadden een beetje een ei-vorm ter grote van een fors uit gevallen kippenei). De antraciet (in de volksnaam nootje4) was van goede kwaliteit kool. Mijnwerkers hadden hier dan ook recht op een aandeel in de kolen voor het stoken van hun huizen. De gewone mijnwerker kreeg een aantal zakken eierkolen, de opzichters en hoger volk kreeg een aantal zakken antraciet :o.

Verder overigens een mooie baan, met een lekker sfeertje (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #178 Gepost op: 09 november 2020, 21:50:40 »
Heb zelf ook kolenladingen gemaakt en heb een flinke revet bovenop gelegd. Dan kan je de lading er met een magneetje uitpakken.


Groet Jeroen

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #179 Gepost op: 13 november 2020, 08:03:41 »
@RuudNS: interessant draadje van jou met die ladingen. Ik ga zeker ook nog iets met schroot zelf fabriceren. Je hebt me op ideeen gebracht  (y)

Voor wat betreft de kolen...denk dat de kleur op de foto's niet goed is door overbelichting. Ze zijn ook zwart maar waren wel mat. Heb voordat ik de wagonlading in de wagon heb gelegd e.e.a. met een hoogglans vernis nabewerkt. Krijg je in ieder geval die glans. Zie onder het resultaat.

@Jeroen; die tip met de revet is ook goud waard...dan krijg je de lading er inderdaad makkelijker uit met een magneet. Nu doe ik dat door een plastic dun pasje aan weerszijden te steken en dan langzaam omhoog te bewegen. Blijft lastig want e.e.a. zit een klein beetje geklemd (wat op zich goed is) Die tip met de revet kwam voor mij helaas dus net iets te laat...ben al klaar. Heb nu 11 wagons met een lading voorzien.




gr
Teun