Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 00:23:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:14:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:02:02
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
14 mei 2021, 23:58:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
14 mei 2021, 23:57:52
Roco # 70250, Stoomloc serie 023, materieelbespreking. door SBBcargo
14 mei 2021, 23:09:39
Ermehuizen anno 1974 door Chris Westerduin
14 mei 2021, 22:30:26
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
14 mei 2021, 22:22:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
14 mei 2021, 22:20:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 mei 2021, 22:17:52
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium secundus
14 mei 2021, 22:15:50
Zandwagen van Edwin door arnout
14 mei 2021, 22:12:12
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Alex Langenkamp
14 mei 2021, 21:55:51
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Modellbahnwagen
14 mei 2021, 21:44:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
14 mei 2021, 21:31:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
14 mei 2021, 21:15:54
Dönsdorfer Bauberichte door charp
14 mei 2021, 20:49:16
Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46 door Blausee-Mitholz
14 mei 2021, 20:39:34
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
14 mei 2021, 19:57:56
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door R v/d Hoven
14 mei 2021, 19:52:24
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
14 mei 2021, 19:49:48
Falkenheim door Frans Peeters
14 mei 2021, 18:59:08
Zonnedael H0 jaren 50 door Marij Stoffels
14 mei 2021, 18:09:34
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door jerrytrein
14 mei 2021, 17:58:28
Brits N: Project tailchaser door Scratchbuilt
14 mei 2021, 17:48:37
Martin Welberg Scenic Studios op de Jijbuis door Martin Welberg
14 mei 2021, 17:33:18
Toon hier je (model)treinfoto's door Zoedelaar
14 mei 2021, 16:59:37
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door GD
14 mei 2021, 16:53:21
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
14 mei 2021, 16:33:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
14 mei 2021, 15:38:47
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 48717 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #150 Gepost op: 22 oktober 2020, 13:12:02 »
21-10 "roestrijden"  ;D

Aangezien de baan lang niet gebruikt is, laat ik de DE1 zijn rondjes draaien.





Gisteren ook nog de overwegvloer gemaakt:


gr
Teun

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #151 Gepost op: 22 oktober 2020, 15:28:17 »
Het wordt allemaal steeds mooier. (y) Oude tijden herleven!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #152 Gepost op: 22 oktober 2020, 17:47:15 »
Bij de overwegvloer is ook het kopspoortje te zien. Had dat kopspoortje een speciale bedoeling? Of was het alleen maar flankbeveiliging?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #153 Gepost op: 22 oktober 2020, 20:32:15 »
Hi,

Ik heb letterlijk het sporenplan overgenomen uit het Utrechts archief voor zowel Waalwijk emplacement als voor Wolfshoek. Slechts een paar aanpassingen (sommige sporen iets in moeten korten) omdat er simpelweg geen ruimte voor was. Dit kopspoortje was alleen bedoeld voor flankbescherming.

Overigens nu weer met de wachterswoning bezig.







gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #154 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:54:42 »
Zoals beloofd weer een kleine update. Aangezien alle treinen perfect op de Tillig rails rijden en de scenery qua basis ook bijna staat is het nu tijd geworden om de schroefjes uit de rails te halen en dicht te ballasten. Ik wil niet heel de baan weer met een plantenspuit natspuiten dus doe het nu lokaal dmv een pipet wat druppeltjes water met zeer weinig afwasmiddel te laten vallen op het net aangebrachte ballast waar de schroeven zaten.

Vervolgens daar weer netjes ingedruppeld met Anita Decor lijm die flexibel blijft. Rijgeluid van de treinen is door alle maatregelen (kurken ondervloer en flexibele lijm) daarmee zeer netjes binnen de perken gebleven. Ik moet nog 60 meter op deze manier behandelen in mijn eentje dus genoeg werk de komende tijd :)

Schroeven zijn er hier al deels uit en opgevuld met ballast (excuus voor slechte foto)


Moet overigens ook nog even kijken wat ik met 1 Engels wissel doe. het betreft hier de 228 mm uitvoering van Tillig met problemen met de tongen die niet goed aansluiten. Gaat wat mij betreft nog te vaak fout omdat de tongen niet goed aanliggen. Forum hier biedt uitkomst. Gebruik nu de 2 bekende witte wisselaandrijvingen van Conrad maar die zijn niet sterk genoeg. Overweeg om er 4 te gebruiken en de wisselstang dus door te halen. Alternatief is het gebruik van twee sterkere motoren van bijvoorbeeld Tortoise of Cobalt of zelfs het hele wissel maar te vervangen door een exemplaar van Roco maar wil dat eigenlijk niet omdat je dat gaat zien en al het andere railmateriaal nu eenmaal van Tillig is.

Gaat om dit exemplaar:


Inmiddels zijn de grasvezels er wel uit en is ook de stang om het wissel om te zetten meer vrijgemaakt. Dit helpt echter niet. Omdat het verende wisseltongen zijn is er denk ik gewoon meer kracht nodig. Bij een normaal wissel gaat dit goed met de Conrad motoren maar dan hoeft er dus ook maar 1 wisseltong omgezet te worden.

gr
Teun




Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Flickr pagina
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #155 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:25:38 »
Vervelend van het wissel. Zeker als het al helemaal in de ballast ligt.
Vervangen door een Roco wissel zou ik niet doen. Die hebben zo'n lelijke dikke middenrail in het wissel. Betere wisselmotor of een ander Tillig exemplaar zou ik doen.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #156 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:41:36 »
Denk dat als ik m goed nat maak en dan plamuurmes er voorzichtig ondersteek het wissel er wel uit kan krijgen zonder schade. Is even werk maar zal vast lukken. Wil m dus liever laten liggen en ga gewoon eerst met een sterkere aandrijving proberen. Iemand specifiek ervaring met dit wissel en een betere aandrijving?

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #157 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:49:25 »
Je zou een servo-motor kunnen proberen met veerstaal.
Bij mij werkt dat goed op alle wissels.

Frans

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Dwangrail.nl
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #158 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:49:07 »
Een kennis van mij had dezelfde wissels, en ook met het probleem dat de tongen niet goed aansloten.
De conrad stellers werkten hier ook niet, en hier hebben we toen de tillig wisselmotor onder de baan geplaatst.
Die zijn ervoor bedoeld. Tillig TT 86112

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #159 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:26:36 »
Goede tip. Ik ga gewoon even kijken bij Tillig zelf in het assortiment.

Thanks  (y)
gr
Teun

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9629
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #160 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:48:15 »
Anders is kijken voor cobalt dingen,die doen in spoor 0 perfect hun werk.
Voor H0 moet t dan daarmee zeker te doen zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
  • Veroniek
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #161 Gepost op: 29 oktober 2020, 17:54:50 »
Ik doe alles met Tillig wisselmotoren.  Zijn (zeer) sterk en zijn instelbaar op de lengte, die nodig is om de wissel goed aan te laten sluiten.
Maar het instellen is wel een vak apart, niet erg handig gedaan.  Dan kun je beter een vrij sterke veerdraad pakken, die de wisseltongen omzet.
Maar ook dan moet je goed opletten, want als die draad te sterk is of hij moet nog een stuk verder door bewegen, dan heb je de kans dat de tongen eerst mooi aanliggen, maar daarna juist weer van de rail afgeduwd worden.
Voor mij een belangrijk voordeel van de Tillig motoren is, dat ze op wisselstroom werken, eind-afgeschakeld zijn, maar vooral ook, dat ze door te koppelen zijn, zodat je met 1 knop een hele wisselstraat kunt bedienen.  En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #162 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:42:04 »
En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.
Ideaal. Minder gelijktijdig vermogen = lagere piekstromen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #163 Gepost op: 29 oktober 2020, 23:12:54 »
En de wissels gaan dan niet tegelijk om, maar na elkaar.

Bovendien meer natuurgetrouw: een 1:1 seinhuiswachter kan ook maar één ding tegelijk doen. ;-)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Flickr pagina
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #164 Gepost op: 30 oktober 2020, 05:05:55 »
Bij iTrain gaat dat vanzelf goed komen bij een wisselstraat omzetten... Anders wordt m'n centrale wat overspannen...  ;D