Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 172231 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #990 Gepost op: 03 May 2024, 16:37:02 »
en beantwoord.

Voor de geïnteresseerden met achterdocht: het was technische vraag die niet over de 6000 ging ;D 

Frits.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2024, 16:40:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #991 Gepost op: 04 May 2024, 13:05:04 »
Achter in het machinistenhuis is het nog een lege boel. Daar kan de kolenbak in worden gemonteerd.
Bij de SS-1200 had ik die los, maar die kan net zo goed vast worden gezet.


Inkepingen war de scharnieren in de weg zitten en een stukje restplaat als steun voor de bovenkant.








114046

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #992 Gepost op: 04 May 2024, 21:52:46 »
Ketelfront:
Ik heb deze methode van bouwen en aanpassen al vaker uitgevoerd, en als je weet hoe je het moet doen, is dit een werkje dat binnen de kortste keren klaar is.

Dit is het etsdeel dat ik uiteindelijk niet ga gebruiken, maar wel als mal. Aan de onderkant passend  gemaakt tussen de wielkasten.


Ik wil dus, net zoals de vuurkist buiten het machinistenhuis, afgronden hoeken. Dat kan dus alleen maar door het platte etsdeel te vervangen door een dikke messing plaat en die op de hoeken rond te vijlen.




En dan...solderen of vloeken in de kerk...zeg het maar.  ;D
Zilversoldeer, goed stoken en kracht zetten.






Maar dan heb ik wel iets wat op een 3-dimensionaal ketelfront gaat lijken.


Hoeken afronden en schoonmaken.



MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #993 Gepost op: 04 May 2024, 23:41:37 »
Frits, vraagje.
Waarom kun je het dunnere messing niet rond maken (af-vijlen)?
Als het aftekent en dan voor het grootste deel vastklemt kan er toch niet veel gebeuren?
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #994 Gepost op: 05 May 2024, 00:14:41 »
Dat etsplaatje is maar 0,5mm dik en de straal van de ronding is 2,5 mm. Dan zou je dus 2,0mm lucht moeten gaan vijlen.

Vraagje terug: Wat zou ik waar moeten aftekenen ? Die snap ik even niet.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 00:18:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #995 Gepost op: 05 May 2024, 09:35:51 »
Het ketelfront is met machinistenhuis/vuurkist verbonden met een M1,4 boutje. Daarom zit er in het ketelfront een dik L-profiel waar ik een tapje in heb gezet.


Het boutje kan ik aan/losdraaien mbv de lange schroevendraaier.
Of je zet in het ketelfront een tapeindje en steekt dat door het plaatwerk heen en zet er een zeskantboutje op. Dat is wel iets lastiger bewegen met de steeksleutel. Besef dat je in dit stadium je alles nog wel 100x in- en uit elkaar moet halen.


Dit zie je,


114345
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 09:44:07 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #996 Gepost op: 05 May 2024, 14:23:44 »
Frits, sorry dom blondje (grijs nu) hier. Ik zie het nu. Had de verkeerde dimensie in gedachten.
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #997 Gepost op: 05 May 2024, 16:06:11 »
De watertank aan de linker zijde is relatief makkelijk. Een recht toe recht aan blok met klinknagels. Maar let op de maatvoering en haaksheid.





Voldoende speling naar het wiel in de uiterste linker stand.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #998 Gepost op: 05 May 2024, 19:18:47 »
De rechter watertank is lastiger omdat daar een inkeping voor het ganghandel in moet komen. Die moet dus eerst aan de zijkant van het ketelfront worden afgehangen voordat je de maat kan bepalen.

Belangrijk voor de maatvoering is dat het ganghandel aan de kant van de machinist voor de watertank langs kan draaien. De klinknagels in de zijwand zijn maatgevend.





En dan kan je een malletje maken voor de watertank met inkeping.


« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 19:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #999 Gepost op: 06 May 2024, 10:46:11 »
Als laatste in dit gebied..de wielkasten.

Ik heb maar aan 1 zijde de verticale schotten gemaakt. Compromis tussen speling voor het wiel en de breedte van de waterbakken én...je kan het daar nauwelijks zien.









114665
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 10:51:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1000 Gepost op: 06 May 2024, 12:47:23 »
Dan kunnen de grotere grotere gietdelen ook alvast op het ketelfront. :D

-In de meters zijn voor het aanbrengen van de leidingen 0,5mm gaatjes geboord.
-De regulateur is draaibaar



Mooi weer vanmiddag, dus stoppen met bouwen. Ik ga de Geraniums in de tuin verzorgen. ;D
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 15:13:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1001 Gepost op: 06 May 2024, 19:39:20 »
Een uitdaging is het boren van gaten in de Friedmann-smeerpers.

8 gaten boren van 0,4mm in een uitsteeksel van 0,7mm in diameter.
Boren (met olie) met wolfraamboortjes. Ik heb van die goedkope "rommel" uit een Oosters land, maar het is prima spul. Niks gebroken.






De zwengel past net bij de watertank.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1002 Gepost op: 08 May 2024, 12:23:59 »
Het verschil tussen Spooor-1 en Spoor-0.
De gietdelen zijn klonen van elkaar, dus exact gelijk, behalve de maat.

De peilglazen in Spoor-0, met vreselijk kleine contactpunten, zijn uit de losse componenten dus echt te monteren. Voorvertinnen, een vaste hand en een scherp kortdurend vlammetje doen wonderen.



114964
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 12:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1003 Gepost op: 08 May 2024, 14:09:24 »
Een drie-dimensionale-meetklus...... het gat in de voetplaat voor de luchtpomp.

De componenten,


Daar moet het gat gaan komen, circa 8mm.


NIET met een gewoon boortje (gaat mogelijk happen in het plaatwerk) maar met de platenboor.






Resultaat,




Nu de pomp nog afhangen, maar eerst....koffiepauze.

114995
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 14:11:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11518
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1004 Gepost op: 08 May 2024, 22:55:28 »
Aan de pomp zijn 3 pennen gesoldeerd (1x diep gat en 2x M1 tapje).


Secuur aftekenen op de rookkast.


Het gat in de voetplaat opmaat maken.
Een groter ovaal zag ik niet zo zitten. Een afgeronde rechthoek leek me beter. Die zal denk ik later nog iets (circa 1mm) naar voren moeten worden verlengd ivm. de leiding aan de onderzijde.


Nog niet vast gezet, want dat komt na het spuiten.










Zo, die hangt mooi in positie.
Vastzetten op de pennen aan de binnenkant van de rookkast, tzt.

115094