Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door bellejt
Vandaag om 14:34:15
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 14:16:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:06:09
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Chris
Vandaag om 13:54:17
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:42:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 13:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 13:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
vervangen draaistel Trix wagon door hervé
Vandaag om 13:08:34
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Tijdperk||
Vandaag om 11:22:46
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:08:32
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:47:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door SvenW
Vandaag om 08:43:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 162613 keer)

BartvD

  • Online Online
  • Berichten: 2209
  • Relax, it is only a hobby.
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1020 Gepost op: 20 May 2024, 19:12:45 »
Knap werk(je)

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1021 Gepost op: 21 May 2024, 15:02:02 »
Gisteren heb ik de stroomafname op de Spoor-1 versie gemaakt, en vanmorgen die op de Spoor-0.

Fosforbronsdraad 0,5mm




117215

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1022 Gepost op: 21 May 2024, 22:39:06 »
Het stangenstelsel van het ganghandel,

Ik heb dit nog niet klaar, maar wat ik heb past in ieder geval.

Ik heb de twee gelaserde steunen voor de dwarsstang niet gebruikt, maar wel twee gietdeeltjes die ik nog had.
De aansluiting van de stang naar het binnenliggend drijfwerk loopt via twee vernikkelde gietdeeltjes.


Meer aandacht behoeft de overbrenging naar het machinistenhuis.
Strip 0,5x1,25 en een gietdeeltje (handje) (Shapeways)


Voor de goede hoogte/schuinte heb ik een H-profiel met een sleuf erin gebruikt. Recht op de voetplaat en wat ruim soldeer voor de stevigheid.


In hoogte aansluitend op het gietdeel van het ganghandel in het machinistenhuis.


Strak langs de vuurkist.
Je ziet, geen contact met de ketel.


De kap past er zonder enig probleem overheen,


Dit ga je zien,


Dat zijn 2 strepen op het lijstje "to do".

117315

« Laatst bewerkt op: 22 May 2024, 09:07:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1023 Gepost op: 22 May 2024, 09:47:08 »
Om de hevel op de juiste plaats te houden heb ik er een buisje aan gesoldeerd. Die kan weer aan de as vast.
De verankering van de as in de steunen heb ik gemaakt door gaatjes door de as te boren waar een heel klein draadje door gaat.





Een draadje 0,2 door/om de as dat tzt zo kort mogelijk wordt afgeknipt.


117413

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1024 Gepost op: 22 May 2024, 14:04:54 »
Werkzaamheden "her en der"" deel 3, Knippen en Plakken

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hasler snelheidsmeter voorzien van een staf (1mm) en een achterplaat die tegen het plafond komt.


tzt door de bodemplaat schuiven en vast lijmen.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lampsteun op de achterzijde

Op de juiste plek een gat boren voor de bevestigingspin.
tzt. van binnenuit vastlijmen.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opstaptreden achterzijde
tzt. van binnenuit vastlijmen




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aftapkraan watertank.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

117465
« Laatst bewerkt op: 22 May 2024, 14:08:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1025 Gepost op: 22 May 2024, 23:18:59 »
Kleine werkzaamheden "her en der, deel 4

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Seinijzers op de rookkast.
Hoogtemeter komt mooi van pas om de seinijzers aan beide zijden op gelijke hoogte af te tekenen.
2. Handrail op de rookkastdeur


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Handgrepen op de zijkant machinistenhuis en achter op de kolenbak.
Tzt. definitief aan te brengen.
Positie van de te boren gaatjes in het L-profiel ONDER de voetplaat komt er op aan. Scheef=scheef
Draad:0,6mm
Handrailhouders V1.0, 2,5mm, zowel boven als onder.





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

117565
« Laatst bewerkt op: 22 May 2024, 23:20:58 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1026 Gepost op: 23 May 2024, 09:38:51 »
Kleine werkzaamheden "her en der, deel 4

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Seinijzers op de rookkast.
Hoogtemeter komt mooi van pas om de seinijzers aan beide zijden op gelijke hoogte af te tekenen.
2. Handrail op de rookkastdeur


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

lijkt me toch niet helemaal gelukt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1027 Gepost op: 23 May 2024, 10:44:07 »
@Jan,

 ??? Dat lijkt inderdaad zo en ik had het echt uitgemeten.

Ik heb het seinijzer nu net losgehaald een fractie lager gezet en dan lijkt die weer te laag. Die zit nu dus weer terug op bijna dezelfde plek. Die zit dus nu een fractie van een fractie lager dan eerst.

Heel misleidend dus. Als het horizontale deel niet perfect waterpas uitsteekt, en dat ook nog eens aan beide zijden dan lijkt het super scheef maar is het nauwelijks.
Dus uitmeten en in positie buigen dat ding totdat (voor hoe lang ?) in evenwicht staat, optisch dan.

Of net zo lang loshalen en vastzetten totdat het goed is. ;D
« Laatst bewerkt op: 23 May 2024, 10:50:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1028 Gepost op: 23 May 2024, 17:45:38 »
De bediening van de spuikraan was bij de Spoor-1 uitvoering al een uitdaging en nu weer. Op de 1:1 foto zie je het handwiel net zitten, maar maak dat maar eens in model..... Het is uiteindelijk gelukt met een handwiel met diameter 3,5 mm. Kleiner kan, groter niet.
Maat: 43,5x3,5 komt neer op een handwiel van 15cm en dat kan 1:1 heel goed.

Bij de VSM gezien. Met kruiskoppeling,




Net vrij van de ketel.


Aan de onderkant van de watertank vast gezet en niet zoals Spoor-1 op een lange staaf en achteraf inschuiven in een buisje.


« Laatst bewerkt op: 23 May 2024, 19:09:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1029 Gepost op: 23 May 2024, 23:54:41 »
Dat gefriebel aan een ketelfront... nee, dat is niet mijn favoriete werkje, maar alles moet er wel op. Met frisse tegenzin begonnen aan de linker kant met het maken van de handwielen en de stoomverwarming en dat passend langs elkaar heen te krijgen.



Buisje Albion 0,6x0,8 over een draadje 0,5 en een geëtst handwiel.
Steunen uit strip 0,5.


117857

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1030 Gepost op: 25 May 2024, 00:05:58 »
Ik moest alleen nog de stoomverwarmingsleiding aanleggen....jammer dan, geen ruimte genoeg. Dan kan je een hele ochtend zitten...... en van alles bedenken, maar je weet, het is niet goed. Uithuilen en opnieuw beginnen. Dus ook de Friedmann smeerpers er af en dan ook maar alle hele kleine koperen leidingen opnieuw (dus ook alle 8 gaatjes weer uitboren). Was even werk, maar vanavond de sokken er in gezet en vooral de maatvoering blijven controleren. Komt op 1/10 van mm aan. Lijkt te gaan lukken, maar voor vandaag...genoeg.

De stoomverwarming met afsluit- en driewegkraan.
De onderste leiding strak tegen het ketelfront en vrij van de wielkast. Hogere buigkunde ;D




Dan de Friedmann smeerpers. De koperen leidingen nu ook hoger aanbrengen dan eerst. Dat is dus ook weer gecorrigeerd. :D


Ondertussen blijven passen en in dit geval met resultaat.






Nu de twee handwielen met stangen langs de zijkant nog, maar die zouden moeten passen al is het krap.
En zo niet, dan toch want er zijn ook andere zaken in het leven zoals ik vandaag heb meegemaakt. Dit werkje was vanavond  een goede afleiding.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1031 Gepost op: 25 May 2024, 03:49:23 »
Schitterend
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1032 Gepost op: 27 May 2024, 00:27:44 »
Aan de rechterkant van het front zitten 2 stoomafnamepunten waarvan de leidingen elkaar kruisen. Dat is dus leuk loodgieterswerk.

De onderste leiding bestaat uit 2 delen. Links het deel met handwiel (Albion buis) dat gelijmd is en rechts een losse draad. Laatste heb ik naar binnen gebogen en daar gesoldeerd zodat je geen soldeer ziet.
Morgen de andere er op zetten.



118366

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1033 Gepost op: 28 May 2024, 22:29:28 »
Het schijnt dat het aansluiten van de manometers bij hoort....... Gelukkig heb ik vandaag zuivere vingers en en scherpe blik (afgelopen dagen zeker niet   :'( )

De koperen draden (0,5mm) zitten in ieder geval gesoldeerd aan de meters. Nou nog vlechten.




118739

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1034 Gepost op: 29 May 2024, 12:56:33 »
Alles zit (gesoldeerd) op zijn plaats. Zie je ze nog?


Boven op het ketelfront zijn twee leidingen te zien, maar ja...straks gaat het dak er op en dat kan er dan niet meer af. Zie je ze dan nog ?.. Nee. Met deze foto's (en bouwplezier  :D) zullen we het dus moeten doen.


Maar, het ketelfront is nu in ieder geval af.

Nog even ter info:
1. Er is een gietdeel van de vuurdeur die open en dicht kan.
2. Er zijn gietdelen van de lampjes die je voor de peilglazen kan hangen.
3. NEE, er zijn geen manometers met bewegende aanwijzers.
4. NEE, het ganghandel kan niet draaien, maar als we zouden willen (en dat willen we niet) dan zou dat kunnen.
5. Ja, de regulateur is beweegbaar.

118889
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 13:05:21 door FritsT »