Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 15:13:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 14:03:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:57:28
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
BR290 tandwielkast openen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 172110 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #990 Gepost op: 03 May 2024, 16:37:02 »
en beantwoord.

Voor de geïnteresseerden met achterdocht: het was technische vraag die niet over de 6000 ging ;D 

Frits.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2024, 16:40:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #991 Gepost op: 04 May 2024, 13:05:04 »
Achter in het machinistenhuis is het nog een lege boel. Daar kan de kolenbak in worden gemonteerd.
Bij de SS-1200 had ik die los, maar die kan net zo goed vast worden gezet.


Inkepingen war de scharnieren in de weg zitten en een stukje restplaat als steun voor de bovenkant.








114046

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #992 Gepost op: 04 May 2024, 21:52:46 »
Ketelfront:
Ik heb deze methode van bouwen en aanpassen al vaker uitgevoerd, en als je weet hoe je het moet doen, is dit een werkje dat binnen de kortste keren klaar is.

Dit is het etsdeel dat ik uiteindelijk niet ga gebruiken, maar wel als mal. Aan de onderkant passend  gemaakt tussen de wielkasten.


Ik wil dus, net zoals de vuurkist buiten het machinistenhuis, afgronden hoeken. Dat kan dus alleen maar door het platte etsdeel te vervangen door een dikke messing plaat en die op de hoeken rond te vijlen.




En dan...solderen of vloeken in de kerk...zeg het maar.  ;D
Zilversoldeer, goed stoken en kracht zetten.






Maar dan heb ik wel iets wat op een 3-dimensionaal ketelfront gaat lijken.


Hoeken afronden en schoonmaken.



MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #993 Gepost op: 04 May 2024, 23:41:37 »
Frits, vraagje.
Waarom kun je het dunnere messing niet rond maken (af-vijlen)?
Als het aftekent en dan voor het grootste deel vastklemt kan er toch niet veel gebeuren?
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #994 Gepost op: 05 May 2024, 00:14:41 »
Dat etsplaatje is maar 0,5mm dik en de straal van de ronding is 2,5 mm. Dan zou je dus 2,0mm lucht moeten gaan vijlen.

Vraagje terug: Wat zou ik waar moeten aftekenen ? Die snap ik even niet.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 00:18:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #995 Gepost op: 05 May 2024, 09:35:51 »
Het ketelfront is met machinistenhuis/vuurkist verbonden met een M1,4 boutje. Daarom zit er in het ketelfront een dik L-profiel waar ik een tapje in heb gezet.


Het boutje kan ik aan/losdraaien mbv de lange schroevendraaier.
Of je zet in het ketelfront een tapeindje en steekt dat door het plaatwerk heen en zet er een zeskantboutje op. Dat is wel iets lastiger bewegen met de steeksleutel. Besef dat je in dit stadium je alles nog wel 100x in- en uit elkaar moet halen.


Dit zie je,


114345
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 09:44:07 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #996 Gepost op: 05 May 2024, 14:23:44 »
Frits, sorry dom blondje (grijs nu) hier. Ik zie het nu. Had de verkeerde dimensie in gedachten.
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #997 Gepost op: 05 May 2024, 16:06:11 »
De watertank aan de linker zijde is relatief makkelijk. Een recht toe recht aan blok met klinknagels. Maar let op de maatvoering en haaksheid.





Voldoende speling naar het wiel in de uiterste linker stand.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #998 Gepost op: 05 May 2024, 19:18:47 »
De rechter watertank is lastiger omdat daar een inkeping voor het ganghandel in moet komen. Die moet dus eerst aan de zijkant van het ketelfront worden afgehangen voordat je de maat kan bepalen.

Belangrijk voor de maatvoering is dat het ganghandel aan de kant van de machinist voor de watertank langs kan draaien. De klinknagels in de zijwand zijn maatgevend.





En dan kan je een malletje maken voor de watertank met inkeping.


« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 19:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #999 Gepost op: 06 May 2024, 10:46:11 »
Als laatste in dit gebied..de wielkasten.

Ik heb maar aan 1 zijde de verticale schotten gemaakt. Compromis tussen speling voor het wiel en de breedte van de waterbakken én...je kan het daar nauwelijks zien.









114665
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 10:51:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1000 Gepost op: 06 May 2024, 12:47:23 »
Dan kunnen de grotere grotere gietdelen ook alvast op het ketelfront. :D

-In de meters zijn voor het aanbrengen van de leidingen 0,5mm gaatjes geboord.
-De regulateur is draaibaar



Mooi weer vanmiddag, dus stoppen met bouwen. Ik ga de Geraniums in de tuin verzorgen. ;D
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 15:13:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1001 Gepost op: 06 May 2024, 19:39:20 »
Een uitdaging is het boren van gaten in de Friedmann-smeerpers.

8 gaten boren van 0,4mm in een uitsteeksel van 0,7mm in diameter.
Boren (met olie) met wolfraamboortjes. Ik heb van die goedkope "rommel" uit een Oosters land, maar het is prima spul. Niks gebroken.






De zwengel past net bij de watertank.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1002 Gepost op: 08 May 2024, 12:23:59 »
Het verschil tussen Spooor-1 en Spoor-0.
De gietdelen zijn klonen van elkaar, dus exact gelijk, behalve de maat.

De peilglazen in Spoor-0, met vreselijk kleine contactpunten, zijn uit de losse componenten dus echt te monteren. Voorvertinnen, een vaste hand en een scherp kortdurend vlammetje doen wonderen.



114964
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 12:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1003 Gepost op: 08 May 2024, 14:09:24 »
Een drie-dimensionale-meetklus...... het gat in de voetplaat voor de luchtpomp.

De componenten,


Daar moet het gat gaan komen, circa 8mm.


NIET met een gewoon boortje (gaat mogelijk happen in het plaatwerk) maar met de platenboor.






Resultaat,




Nu de pomp nog afhangen, maar eerst....koffiepauze.

114995
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 14:11:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11517
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1004 Gepost op: 08 May 2024, 22:55:28 »
Aan de pomp zijn 3 pennen gesoldeerd (1x diep gat en 2x M1 tapje).


Secuur aftekenen op de rookkast.


Het gat in de voetplaat opmaat maken.
Een groter ovaal zag ik niet zo zitten. Een afgeronde rechthoek leek me beter. Die zal denk ik later nog iets (circa 1mm) naar voren moeten worden verlengd ivm. de leiding aan de onderzijde.


Nog niet vast gezet, want dat komt na het spuiten.










Zo, die hangt mooi in positie.
Vastzetten op de pennen aan de binnenkant van de rookkast, tzt.

115094