Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 158750 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #990 Gepost op: 03 May 2024, 16:37:02 »
en beantwoord.

Voor de geïnteresseerden met achterdocht: het was technische vraag die niet over de 6000 ging ;D 

Frits.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2024, 16:40:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #991 Gepost op: 04 May 2024, 13:05:04 »
Achter in het machinistenhuis is het nog een lege boel. Daar kan de kolenbak in worden gemonteerd.
Bij de SS-1200 had ik die los, maar die kan net zo goed vast worden gezet.


Inkepingen war de scharnieren in de weg zitten en een stukje restplaat als steun voor de bovenkant.








114046

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #992 Gepost op: 04 May 2024, 21:52:46 »
Ketelfront:
Ik heb deze methode van bouwen en aanpassen al vaker uitgevoerd, en als je weet hoe je het moet doen, is dit een werkje dat binnen de kortste keren klaar is.

Dit is het etsdeel dat ik uiteindelijk niet ga gebruiken, maar wel als mal. Aan de onderkant passend  gemaakt tussen de wielkasten.


Ik wil dus, net zoals de vuurkist buiten het machinistenhuis, afgronden hoeken. Dat kan dus alleen maar door het platte etsdeel te vervangen door een dikke messing plaat en die op de hoeken rond te vijlen.




En dan...solderen of vloeken in de kerk...zeg het maar.  ;D
Zilversoldeer, goed stoken en kracht zetten.






Maar dan heb ik wel iets wat op een 3-dimensionaal ketelfront gaat lijken.


Hoeken afronden en schoonmaken.



MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #993 Gepost op: 04 May 2024, 23:41:37 »
Frits, vraagje.
Waarom kun je het dunnere messing niet rond maken (af-vijlen)?
Als het aftekent en dan voor het grootste deel vastklemt kan er toch niet veel gebeuren?
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #994 Gepost op: 05 May 2024, 00:14:41 »
Dat etsplaatje is maar 0,5mm dik en de straal van de ronding is 2,5 mm. Dan zou je dus 2,0mm lucht moeten gaan vijlen.

Vraagje terug: Wat zou ik waar moeten aftekenen ? Die snap ik even niet.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 00:18:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #995 Gepost op: 05 May 2024, 09:35:51 »
Het ketelfront is met machinistenhuis/vuurkist verbonden met een M1,4 boutje. Daarom zit er in het ketelfront een dik L-profiel waar ik een tapje in heb gezet.


Het boutje kan ik aan/losdraaien mbv de lange schroevendraaier.
Of je zet in het ketelfront een tapeindje en steekt dat door het plaatwerk heen en zet er een zeskantboutje op. Dat is wel iets lastiger bewegen met de steeksleutel. Besef dat je in dit stadium je alles nog wel 100x in- en uit elkaar moet halen.


Dit zie je,


114345
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 09:44:07 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #996 Gepost op: 05 May 2024, 14:23:44 »
Frits, sorry dom blondje (grijs nu) hier. Ik zie het nu. Had de verkeerde dimensie in gedachten.
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #997 Gepost op: 05 May 2024, 16:06:11 »
De watertank aan de linker zijde is relatief makkelijk. Een recht toe recht aan blok met klinknagels. Maar let op de maatvoering en haaksheid.





Voldoende speling naar het wiel in de uiterste linker stand.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #998 Gepost op: 05 May 2024, 19:18:47 »
De rechter watertank is lastiger omdat daar een inkeping voor het ganghandel in moet komen. Die moet dus eerst aan de zijkant van het ketelfront worden afgehangen voordat je de maat kan bepalen.

Belangrijk voor de maatvoering is dat het ganghandel aan de kant van de machinist voor de watertank langs kan draaien. De klinknagels in de zijwand zijn maatgevend.





En dan kan je een malletje maken voor de watertank met inkeping.


« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 19:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #999 Gepost op: 06 May 2024, 10:46:11 »
Als laatste in dit gebied..de wielkasten.

Ik heb maar aan 1 zijde de verticale schotten gemaakt. Compromis tussen speling voor het wiel en de breedte van de waterbakken én...je kan het daar nauwelijks zien.









114665
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 10:51:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1000 Gepost op: 06 May 2024, 12:47:23 »
Dan kunnen de grotere grotere gietdelen ook alvast op het ketelfront. :D

-In de meters zijn voor het aanbrengen van de leidingen 0,5mm gaatjes geboord.
-De regulateur is draaibaar



Mooi weer vanmiddag, dus stoppen met bouwen. Ik ga de Geraniums in de tuin verzorgen. ;D
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 15:13:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1001 Gepost op: 06 May 2024, 19:39:20 »
Een uitdaging is het boren van gaten in de Friedmann-smeerpers.

8 gaten boren van 0,4mm in een uitsteeksel van 0,7mm in diameter.
Boren (met olie) met wolfraamboortjes. Ik heb van die goedkope "rommel" uit een Oosters land, maar het is prima spul. Niks gebroken.






De zwengel past net bij de watertank.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1002 Gepost op: 08 May 2024, 12:23:59 »
Het verschil tussen Spooor-1 en Spoor-0.
De gietdelen zijn klonen van elkaar, dus exact gelijk, behalve de maat.

De peilglazen in Spoor-0, met vreselijk kleine contactpunten, zijn uit de losse componenten dus echt te monteren. Voorvertinnen, een vaste hand en een scherp kortdurend vlammetje doen wonderen.



114964
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 12:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1003 Gepost op: 08 May 2024, 14:09:24 »
Een drie-dimensionale-meetklus...... het gat in de voetplaat voor de luchtpomp.

De componenten,


Daar moet het gat gaan komen, circa 8mm.


NIET met een gewoon boortje (gaat mogelijk happen in het plaatwerk) maar met de platenboor.






Resultaat,




Nu de pomp nog afhangen, maar eerst....koffiepauze.

114995
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 14:11:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1004 Gepost op: 08 May 2024, 22:55:28 »
Aan de pomp zijn 3 pennen gesoldeerd (1x diep gat en 2x M1 tapje).


Secuur aftekenen op de rookkast.


Het gat in de voetplaat opmaat maken.
Een groter ovaal zag ik niet zo zitten. Een afgeronde rechthoek leek me beter. Die zal denk ik later nog iets (circa 1mm) naar voren moeten worden verlengd ivm. de leiding aan de onderzijde.


Nog niet vast gezet, want dat komt na het spuiten.










Zo, die hangt mooi in positie.
Vastzetten op de pennen aan de binnenkant van de rookkast, tzt.

115094