Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 162842 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #990 Gepost op: 03 May 2024, 16:37:02 »
en beantwoord.

Voor de geïnteresseerden met achterdocht: het was technische vraag die niet over de 6000 ging ;D 

Frits.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2024, 16:40:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #991 Gepost op: 04 May 2024, 13:05:04 »
Achter in het machinistenhuis is het nog een lege boel. Daar kan de kolenbak in worden gemonteerd.
Bij de SS-1200 had ik die los, maar die kan net zo goed vast worden gezet.


Inkepingen war de scharnieren in de weg zitten en een stukje restplaat als steun voor de bovenkant.








114046

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #992 Gepost op: 04 May 2024, 21:52:46 »
Ketelfront:
Ik heb deze methode van bouwen en aanpassen al vaker uitgevoerd, en als je weet hoe je het moet doen, is dit een werkje dat binnen de kortste keren klaar is.

Dit is het etsdeel dat ik uiteindelijk niet ga gebruiken, maar wel als mal. Aan de onderkant passend  gemaakt tussen de wielkasten.


Ik wil dus, net zoals de vuurkist buiten het machinistenhuis, afgronden hoeken. Dat kan dus alleen maar door het platte etsdeel te vervangen door een dikke messing plaat en die op de hoeken rond te vijlen.




En dan...solderen of vloeken in de kerk...zeg het maar.  ;D
Zilversoldeer, goed stoken en kracht zetten.






Maar dan heb ik wel iets wat op een 3-dimensionaal ketelfront gaat lijken.


Hoeken afronden en schoonmaken.



MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #993 Gepost op: 04 May 2024, 23:41:37 »
Frits, vraagje.
Waarom kun je het dunnere messing niet rond maken (af-vijlen)?
Als het aftekent en dan voor het grootste deel vastklemt kan er toch niet veel gebeuren?
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #994 Gepost op: 05 May 2024, 00:14:41 »
Dat etsplaatje is maar 0,5mm dik en de straal van de ronding is 2,5 mm. Dan zou je dus 2,0mm lucht moeten gaan vijlen.

Vraagje terug: Wat zou ik waar moeten aftekenen ? Die snap ik even niet.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 00:18:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #995 Gepost op: 05 May 2024, 09:35:51 »
Het ketelfront is met machinistenhuis/vuurkist verbonden met een M1,4 boutje. Daarom zit er in het ketelfront een dik L-profiel waar ik een tapje in heb gezet.


Het boutje kan ik aan/losdraaien mbv de lange schroevendraaier.
Of je zet in het ketelfront een tapeindje en steekt dat door het plaatwerk heen en zet er een zeskantboutje op. Dat is wel iets lastiger bewegen met de steeksleutel. Besef dat je in dit stadium je alles nog wel 100x in- en uit elkaar moet halen.


Dit zie je,


114345
« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 09:44:07 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #996 Gepost op: 05 May 2024, 14:23:44 »
Frits, sorry dom blondje (grijs nu) hier. Ik zie het nu. Had de verkeerde dimensie in gedachten.
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #997 Gepost op: 05 May 2024, 16:06:11 »
De watertank aan de linker zijde is relatief makkelijk. Een recht toe recht aan blok met klinknagels. Maar let op de maatvoering en haaksheid.





Voldoende speling naar het wiel in de uiterste linker stand.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #998 Gepost op: 05 May 2024, 19:18:47 »
De rechter watertank is lastiger omdat daar een inkeping voor het ganghandel in moet komen. Die moet dus eerst aan de zijkant van het ketelfront worden afgehangen voordat je de maat kan bepalen.

Belangrijk voor de maatvoering is dat het ganghandel aan de kant van de machinist voor de watertank langs kan draaien. De klinknagels in de zijwand zijn maatgevend.





En dan kan je een malletje maken voor de watertank met inkeping.


« Laatst bewerkt op: 05 May 2024, 19:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #999 Gepost op: 06 May 2024, 10:46:11 »
Als laatste in dit gebied..de wielkasten.

Ik heb maar aan 1 zijde de verticale schotten gemaakt. Compromis tussen speling voor het wiel en de breedte van de waterbakken én...je kan het daar nauwelijks zien.









114665
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 10:51:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1000 Gepost op: 06 May 2024, 12:47:23 »
Dan kunnen de grotere grotere gietdelen ook alvast op het ketelfront. :D

-In de meters zijn voor het aanbrengen van de leidingen 0,5mm gaatjes geboord.
-De regulateur is draaibaar



Mooi weer vanmiddag, dus stoppen met bouwen. Ik ga de Geraniums in de tuin verzorgen. ;D
« Laatst bewerkt op: 06 May 2024, 15:13:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1001 Gepost op: 06 May 2024, 19:39:20 »
Een uitdaging is het boren van gaten in de Friedmann-smeerpers.

8 gaten boren van 0,4mm in een uitsteeksel van 0,7mm in diameter.
Boren (met olie) met wolfraamboortjes. Ik heb van die goedkope "rommel" uit een Oosters land, maar het is prima spul. Niks gebroken.






De zwengel past net bij de watertank.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1002 Gepost op: 08 May 2024, 12:23:59 »
Het verschil tussen Spooor-1 en Spoor-0.
De gietdelen zijn klonen van elkaar, dus exact gelijk, behalve de maat.

De peilglazen in Spoor-0, met vreselijk kleine contactpunten, zijn uit de losse componenten dus echt te monteren. Voorvertinnen, een vaste hand en een scherp kortdurend vlammetje doen wonderen.



114964
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 12:31:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1003 Gepost op: 08 May 2024, 14:09:24 »
Een drie-dimensionale-meetklus...... het gat in de voetplaat voor de luchtpomp.

De componenten,


Daar moet het gat gaan komen, circa 8mm.


NIET met een gewoon boortje (gaat mogelijk happen in het plaatwerk) maar met de platenboor.






Resultaat,




Nu de pomp nog afhangen, maar eerst....koffiepauze.

114995
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 14:11:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1004 Gepost op: 08 May 2024, 22:55:28 »
Aan de pomp zijn 3 pennen gesoldeerd (1x diep gat en 2x M1 tapje).


Secuur aftekenen op de rookkast.


Het gat in de voetplaat opmaat maken.
Een groter ovaal zag ik niet zo zitten. Een afgeronde rechthoek leek me beter. Die zal denk ik later nog iets (circa 1mm) naar voren moeten worden verlengd ivm. de leiding aan de onderzijde.


Nog niet vast gezet, want dat komt na het spuiten.










Zo, die hangt mooi in positie.
Vastzetten op de pennen aan de binnenkant van de rookkast, tzt.

115094