Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen  (gelezen 138235 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #255 Gepost op: 29 oktober 2015, 10:33:15 »
Hallo allemaal,

Misschien is het handig om nog een keer te wijzen op het feit dat het zinvol is om na het indrukken van het programmeerknopje op de DR4018 eerst nog even te controleren of het rode ledje daadwerkelijk blijft branden. In bepaalde situaties gaat het ledje na enkele seconden weer uit en verlaat de DR4018 spontaan de programmeerstand zonder dat je iets naar de DR4018 hebt kunnen sturen...

De verklaring en "work-around" is al een poosje geleden door Karst Drenth zelf gegeven in het onderstaande draadje, waarin het probleem door mij werd geconstateerd:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56765.msg3221426703.html#msg3221426703

Voor het gemak ook nog maar even het hele verhaal van Karst geciteerd:


Zal ik dan maar met het verlossende woord komen ;) :P

De DR4018 is gemaakt als multiprotocol decoder. Dat betekent, dat er tijdens het programmeren bepaald moet worden welk protocol er aangeboden wordt.

Daartoe schakelt de DR4018 elke 1500 mS om van DCC op MM en omgekeerd. Nu, wanneer gebeurt dat ? Tijdens deze 1500mS wordt geprobeerd een valide adres van het betreffende protocol te lezen. Als nu halverwege een binnenkomend DCC pakketje omgeschakeld wordt naar MM, bestaat de kans dat de decoder het resterende pakketje als valide MM adres herkent. Het bepalen wat een valide MM adres is echter lastig. MM kent geen checksum o.i.d. om te bepalen of de ontvangen bits ook daadwerkelijk iets zinnigs betekenen.... Dus kan de decoder makkelijk een foute constatering maken en op MM blijven staan, met een willekeurig adres...

Gelukkig is er een 'workaround' voor systemen die DCC uitsturen:

Zet de ( een ) rijregelaar op adres 9999 ( het POM adres van de decoder ) en beweeg even de snelheidsknop. Op dat moment zal de centrale adres 9999 in de refreshstack opnemen en regelmatig het valide DCC adres 9999 op de uitgang zetten. Als de decoder nu in programmeermode gezet wordt, 'ziet' het vrijwel onmiddelijk 'zijn' adres en zal in programmeermode blijven staan ;)

Verder nog even een opmerking over het aanbrengen van een weerstand op OUT1. Dit is ENKEL en ALLEEN nodig indien men CV's wil UITLEZEN op centrales die dat kunnen.

Daar de Multimaus dat niet kan, is het voor de Multimaus NOOIT nodig een weerstand aan te brengen. Ook niet als CV-mode wordt gebruikt om te programmeren.

Het gebruik van CV-mode is overigens ook totaal overbodig in het geval van een MultiMaus. POM-mode is voldoende en beter geschikt, omdat daarmee de decoder ook ingebouwd in de baan geprogrammeerd kan worden ( adres 9999 ) zonder dat het gevaar bestaat andere decoders en/of locs te programmeren.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, schroom niet om verder te vragen als er iets niet duidelijk is.


Grtzz,

Karst

Dus ook met het indrukken van het programmeerknopje "op afstand" (los van het feit of dit verstandig is) is het aan te bevelen om toch even "onder de tafel te duiken" om te controleren of het ledje blijft branden, het zou jammer zijn als je de hele CV-programmering twee keer moet uitvoeren....

Groetjes,

Bert
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 10:11:23 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvulling: na enkele seconden... »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #256 Gepost op: 29 oktober 2015, 16:34:18 »
@Hendrik, top dat het werkt! Zelf zou ik de module met een stukje dubbelzijdig tape of en druppel hot snot (lijmpistool) naast of op de DR bevestigen. Zou de draadjes van de module dan ook direct in de DR stoppen, alleen de grijze draad naar een kroonsteentje voeren.

Even afgezien van het feit dat en lange draad voor het knopje voor meer problemen kan zorgen, waarin zou je het willen? Je eindigde dan met een kluwen draad en weer een berg knopjes waar het weer erg makkelijk is juist het verkeerde knopje in te drukken als je iets wilt wijzigen. Lijkt mij over de baan het knopje indrukken makkelijker. Zeker de goede module en je kan even kunnen naar het ledje of de DR werkelijk in prog mode is gegaan. En hier vaak wil je nu dat ding aanpassen? Na het aanleggen streek je de boek in één keer in en klaar. Hoogstens als je een aanpassing maakt aan je baan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #257 Gepost op: 29 oktober 2015, 21:39:16 »
@Timo
Ja, ik ben ook blij dat ik het aangesloten kreeg en dat het ook nog bleek te werken. :)
Even over de aansluiting op de DR. Het lijkt idd handiger om de rode en zwarte draad gelijk op de DR aan te sluiten maar daar ontstaat een hele kluwen draden van de IB naar de power, van de power naar de signaal aansluiting en van de power naar de module. Dat past allemaal niet meer in één busje. Zeker niet met die fraaie adereindhulsjes er nog bij. Ik vind een extra kroonsteen helemaal niet erg en maakt alles lekker overzichtelijk.
Op zoek naar mn lijmpistool!

Over het programmeerknopje. In het begin moet je best wel vaak onder de tafel duiken om het knopje in te drukken. Voordat je alle kinderziektes uit de baan hebt en alles werkt zo als je wilt ben je wel even bezig. Dat heeft ons in Zutphen laatst ook wel een dag gekost voor 2 DR4018's en 5 seinen. Een oplossing die dat enigszins kan verlichten is dan zeker welkom.

groet en fijne avond

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #258 Gepost op: 30 oktober 2015, 08:06:57 »
Je kan ook van IB (naar centrale voedings leiding) naar SIGNAL naar POWER naar module. Heb je overal maar twee draden in zitten. Eventueel knip je de ader hulzen af als dat te veel is. Had ze er ook maar snel op gezet ;D

Ik snap dat als je hele complexe dingen met de DR wilt doen dat je dan nogal eens het knopje in moet drukken. Maar de meeste zullen het een stuk makkelijker houden en hebben genoeg aan een preset. Het lijkt mij überhaupt handiger als je hele complexe dingen wilt instellen dat je dat eerst droog doet. Dus een testopstelling naast de baan. Als alles werkt zeer je hem dan zo onder de baan. En voor eventueel volgende er je nu de instellingen al.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #259 Gepost op: 01 november 2015, 12:42:58 »
Heren lezers en volgers,

Aansluitend op het onderwerp aansluitingen heb ik een aansluitende vraag.  ;D

Gezien de forse aansluitcapaciteit van een decoder als de DR4018 heb je te maken met veel draadjes onder de baan die richting zo'n decoder geleid moeten worden.

Bij modulebanen gebruik je niet altijd de volledige capaciteit op 1 module en wil je ook seinen in aanpalende modules aansturen.

Aanvankelijk had ik het idee om iedere module waar een sein op staat te voorzien van een eigen decoder.
Maar dat bleek in de praktijk toch een beetje begrotelijk. Vanwege de schaalgrootte (spoor 0) en daardoor grote onderlinge afstanden staan bij mij seinen vaak in hun eentje op een modulebak.
Tevens zou dat de stroomconsumptie onnodig verhogen. Een probleem op zich in grote schalen.

Mijn baan bestaat uit 32 modules die elektrisch gekoppeld zijn met een 2 aderige ringleiding. Daar moet in principe alles doorheen. Vanwege de beveiliging heb ik helaas afscheid moeten nemen van dit principe.
Om seinen aan te sluiten die op bakken naast een bak met decoder staan, gebruik ik nu servokabeltjes. Op zich een redelijke oplossing voor 2-lichts seinen. Ik vind de stabiliteit van de stekkertjes en de contrastekkertjes in de praktijk niet echt geweldig en zou ook graag naar 6 of 8 aders toe willen.
Daarvoor lijkt me een utp-kabel een goede en kostenefficiënte oplossing. De ledjes van de seinen gebruiken toch minimaal vermogen.

Maar hoe verbind ik de (patch) kabels aan de modules/decoders?
Busjes voor de RJ45 stekkers zijn meestal alleen in printplaat uitvoering te koop en lijken me niet stabiel voor "los" gebruik. Eigenlijk zou je dus een miniprintplaatje willen hebben waar je bv 2 RJ45 bussen op hebt en 8 soldeerpunten (of schroefbussen) voor de doorverbinding naar de DR4018 of het naastliggende sein. Deze printplaatjes zou je onder ieder sein langs het spoor kunnen monteren en die dan aansluiten met een kant-en-klare utp kabel. Plug-and-play.

Ik begrijp dat dergelijke modules te koop zijn voor ISDN maar die zijn dan weer voorzien van eindweerstanden. Is dat een probleem voor deze toepassing? Of zijn die eenvoudig te verwijderen?

Ideeën welkom!

groet en fijne dag

Hendrik



modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #260 Gepost op: 01 november 2015, 13:05:36 »
Ik zit/zat zelf ook met een vergelijkbaar probleem. Op elke module zit een wisseldecoder, seindecoder en bezetmelder (via stroomdetectie).
De bezetmelders werken via S88n (RJ45-kabel), het DCC signaal en de voeding lopen via een 4-pins molex kabel. Rood/zwart is DCC en zwart/geel is de voeding.
Er is een kleinere module waarvoor ik een wisseldecoder tekort kom, ik overweeg daar met een 3-pins fan connector de wissel aan te sluiten.

Blijft natuurlijk heel goed uitkijken maar het scheelt dat de molex maar op één manier past. 

Je zou eens kunnen zoeken naar patchpanels of dat wat voor je is. RJ45 heb ik ook overwogen maar liep tegen hetzelfde aan met het moeten solderen op een printplaatje.
De patchpanels vind ik teveel ruimte innemen.

Gezien ik RJ45 al gebruikte voor de bezetmelding ben ik daarom gewisseld naar de molex oplossing.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #261 Gepost op: 01 november 2015, 16:43:17 »
Wat veel gebruikt wordt (en wij op de club ook doen) zijn D-sub stekkers/kabels. Deze zijn best robuust en wij gebruiken de 25 polige stekker. Hierover gaat alles. DCC, voeding, terugmelding enz. En steeds is er een groep (iets van 10 ofzo) pinnen vrij voor losse invulling zoals seinen en wissels op naastgelegen bakken.

Wij hebben printjes gemaakt (maar ik heb ze hier ook bij andere clubs/personen langs zien komen) waar een d-sub stekker op zit en dan 25 schroefklemmen. Hiertussen pluggen wij een kabel met aan weerszijde een stekker die de boel verbindt. Ik moet wel zeggen, die parallelle poort kabels zijn tegenwoordig wel eits slechter te vinden...

Maar je zou ook gewoon alles al kunnen laten eindigen in een d-sub kabel die je dan in de volgende module kunt prikken.

Iig, die D-sub connectoren zijn goedkoop, makkelijk te solderen, robuust en met genoeg pinnen te krijgen. Kan je er iig ook gelijk DCC over sturen. (Hiervoor gebruiken wij alleen wel 2 of 3 pinnen per kabel voor om de belasting te verdelen).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #262 Gepost op: 01 november 2015, 17:22:08 »
@ Timo,

Als ik nou eens een serieel aansluitkabel, 9-polig, met aangegoten stekkers neem met aan de ene kant een bus en aan de andere kant een stekker dan ben ik toch klaar?
Die knip ik dan in 2 stukken zodat de aders aan kroonsteentjes gezet kunnen worden (of direct in de schroefklemmen van de DR4018) en dan kan ik de bakken zonder problemen koppelen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Passen de bussen en stekkers van de kabel op elkaar of passen die alleen op ingebouwde exemplaren?
Wellicht zitten de borgschroefjes in de weg.
Wel trekontlasters tussenvoegen natuurlijk.
Dan ben ik voor 1,99 euro klaar bij de Conrad. (ja met verzendkosten.....).

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #263 Gepost op: 01 november 2015, 22:16:34 »
Google op: s88n
Huib Maaskant heeft er printjes voor. Of ze alle acht aansluitingen benutten, kan ik niet zo direct zien, maar zes in ieder geval.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #264 Gepost op: 02 november 2015, 22:20:17 »
@Martin, ja, dan heb je een mooie kabel voor S88. Maar dat lost het probleem van seinen op de volgende bak niet op  ::)

Je kan inderdaad zo'n kabel gebruiken. Alleen weet ik niet of je aan 9 pinnen genoeg hebt. Zoals ik al zei is het handige dat deze stekkers in veel polige te krijgen zijn. Het zou dus ook handig zijn als je maar één stekker tussen thee modules hoeft aan te sluiten. Niet één voor DCC, één voor terugmelding, één voor de seinen enz. Maar goed, dat ben ik  ;D Jij kan het misschien handig vinden om meerdere kabels in te pluggen.

Kom ik nu even terug op je PB. Doe ik even hier omdat het hier gewoon past en voor meerdere mensen nuttig kan zijn.
Hallo Timo,

Weet jij of er printplaatjes zijn waar deze op gesoldeerd kan worden:

https://www.conrad.nl/nl/modulaire-inbouwbus-bus-recht-aantal-polen-8p8c-a-20042-zwart-assmann-wsw-inhoud-1-stuks-716148.html

en ook een schroefklem?

Dan heb je een mooi eind/beginpunt voor je netwerkkabel.
Huib Maaskant heeft iets dergelijks in de aanbieding maar de RJ45 print van hem is zo klein dat ik die niet goed vast kan zetten en ik kan er geen draadjes aanzetten of solderen (te klein).

http://www.floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm

Het idee komt wel heel dicht in de buurt van een praktische oplossing.

groet

Hendrik

Natuurlijk zijn er printen waar die connector op past, anders zouden ze hem niet maken  ;D Maar even zonder gekheid, ik ken er zo geen een die printen levert die zo de RJ45 omzetten naar schroefklemmen. Maar snelle zoektoch op eBay leert dat deze er wel zijn klik en klik). Niet super goedkoop maarja. Zelfde geld voor D-sub breakouts (klik en klik. Maar deze zijn eventueel ook wel zelf te maken voor minder geld. Printplaat ontwerp is zo gemaakt en voor $15,- heb je zo 10 setjes liggen. (Mits ik het op 5 bij 2,5 cm krijg. Hangt beetje af van de wensen.) Ook de terminals en dsub zijn niet zo duur in China. Laat maar horen als je dit wat lijkt :) Dit is ook te doen met RJ45 als je wilt maar dan heb je maar 8 polig.

De DSUB kabels zijn tegenwoordig iets lastiger maar ze zijn er nog wel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #265 Gepost op: 03 november 2015, 00:05:53 »
Timo bedankt voor het uitzoekwerk!

Om te proberen heb ik net een paar van deze besteld:
http://www.ebay.nl/itm/RJ45-Ethernet-Connector-Breakout-Board-w-LED-Screw-terminals-Spring-/301695706311?hash=item463e7724c7:g:pBMAAOSwMmBVsfnR


Daar kunnen we niet tegenop solderen toch? En ik heb echt niet meer dan 6 aders nodig.
Alle ander zaken lopen namelijk via de (al bestaande) ringleiding.

Kijken wanneer het binnenkomt.

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #266 Gepost op: 03 november 2015, 00:25:20 »
Hoi Hendrik,

Als je dat deel gewoon wilt houden is RJ45 inderdaad een leuke optie :) En voor de 2 dollar is er inderdaad niet tegenaan te solderen. Zo goedkoop had ik ze in mijn snelle zoektocht nog niet gevonden  ;D


Timo

PS. twee extra modules zijn op de post :)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #267 Gepost op: 04 november 2015, 13:40:01 »
Hey Timo,

Bedankt, ze zijn aangekomen. Keurig gesoldeerd en afgewerkt. Top!
Ik ga ze dit weekend installeren samen met een nieuwe DR4018 en nieuwe pre-sets van Bert.
Wat een medium zeg zo'n forum, echt super!

Als alles werkt zal ik een paar foto's posten hier.

groet en fijne dag

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #268 Gepost op: 04 november 2015, 13:40:53 »
 (y)

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #269 Gepost op: 19 november 2015, 14:10:12 »
Hallo allemaal,

Hierbij het eindresultaat van een heerlijk tijdje prutsen samen met een aantal behulpzame forumgenoten.

Alle DR4018's zijn gemonteerd, 5 hoofdseinen en 2 rangeerseinen zijn geplaatst, bedrading aangesloten, UTP en RJ45 stekkers gesoldeerd, de step down modules zitten er tussen en alles is bestuurbaar gemaakt via de IB2 met een hele berg rijwegen en rangeerbewegingen.  :)

Ik ga proberen om er iets van op foto te laten zien. De onderkant van de bakken laat ik maar aan jullie fantasie over, niet bepaald voor publicatie geschikt. Maar de spoorzijde wel:



De trein wacht op toestemming om de halte te mogen passeren.



Eén druk op de knop en go! Het inrijsein staat op groen. Verderop zie je het lage Gleissperrsignal net voor de wisselaftakking op dubbel wit (beetje wazige foto sorry) en tegen het einde zie je het uitrijsein ook op groen. Geen snelheidsbeperking want op de halte wordt het wissel rechtdoor bereden. Wat je helaas niet op de foto's ziet, maar wel gebeurt, is de manier waarop de seinbeelden zachtjes opgloeien en uitgloeien. Prachtig. En geen hinderlijke seinbeelden die tussendoor opflikkeren.
 
De helderheid van de leds op de haltemodule is nog onderwerp van verbetering. Helaas is het stelschroefje van de potmeter op een step down module afgebroken. Een nieuwe is onderweg vanuit China.

Alles weer terug in de kist en we zijn klaar voor Rail2016!
Bert, Timo, Marcel bedankt!

groet en fijne dag

Hendrik

« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 14:13:18 door HJ »
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!