Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
Vandaag om 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54

Auteur Topic: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen  (gelezen 148279 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Reactie #270 Gepost op: 19 November 2015, 14:30:51 »
Hallo Hendrik,

Ziet er naar mijn idee perfect uit, leuk om te horen (en ook te zien) dat alles naar wens werkt.

En geen hinderlijke seinbeelden die tussendoor opflikkeren.

Ik zal binnenkort nog even de door jullie gebruikte instellingen op de DR4018 hier in dit draadje toevoegen met een toelichting, oké?

Ik hoop de hele baan nog een keer in het echt te kunnen bewonderen!

Zelf ben ik, geïnspireerd door jouw "halte", op dit moment bezig om aan de hand van de voor jullie aangepaste definities onderstaande DB sein-reeks als (werkend) voorbeeld te implementeren op één DR4018:

Dus Bloksein, Inrijsein (evt met Zs3) en Uitrijsein, inclusief de daarbij behorende gekoppelde voorseinen, alle seinen met fading en nachtdimming.

Voor het geval dat je ook nog voorseinen wilt gaan plaatsen....  ;D

Dankzij jouw "halte" ben ik weer een leuke ervaring rijker, bedankt!  (y)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 19 November 2015, 18:12:04 door Bert_Apd. Reden: voorbeeld met fading en nachtdimming toegevoegd »

HJ

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 21 November 2015, 08:44:07 »
Hallo Bert,

Dit gaat weer een stapje verder.
Huzarenstukje als je het allemaal op 1 DR4018 krijgt!

Werkende voorseinen op mijn baan zou leuk zijn maar daar heb ik voorlopig een grens getrokken.
Maar wie weet wat er nog gaat komen.
Eerst ga ik nog wat groen aanleggen.

Op elektronisch gebied is mijn wens om een paar bezetmelders in te bouwen voor wat automatisch treinverkeer.
Je wilt op een beurs ook wel eens een kop koffie drinken tussendoor.

Groet en fijn weekend (lekker hobbyweer!),

groet

Hendrik

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Jipje

• Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 27 December 2015, 14:19:47 »
Hallo,

Dit topic (en andere) helemaal doorgespit hebbende ben ik de oplossing voor mijn probleem waar ik nu een paar dagen mee aan het stoeien ben nog niet tegengekomen.

Het volgende doet zich voor :

Ik heb op mijn in opbouw zijnde 2-railbaan de eerste 2 van een aantal NL 3-lichts seinen zonder cijferbak geplaatst. De baan wordt aangestuurd door iTrain via een Ecos2. De seinen worden aangestuurd via een Digikeijs DR4018.

Ik heb de 4018 een beginadres gegeven van 33 en preset 7, ik zou dus wanneer ik alles goed heb begrepen 4 drielichts seinen met of zonder cijferbak moeten kunnen aansturen. De draden van de seinen aangesloten zoals de handleiding voorschrijft, alleen zonder de cijferbakdraad want het betreft seinen zonder cijferbak. In iTrain heb ik bij de eigenschappen van de betreffende seinen de te genereren seinbeelden goed ingevuld, volgens de handleiding van Digikeijs en de informatie in dit topic. Dan gaan we schakelen en zien we dat de seinbeelden "Rood", "Groen", "Geel" en "Groen-knipper" perfect worden weergegeven, niets mis mee.  (y) Alleen "Geel-knipper" krijg ik dus niet aan de praat.... ???

Is dit een bekend iets, doe ik wellicht iets verkeerd, of wat ? Ziet iemand hier iets bekends in ?

Ik hoor graag.

M.v.g., Len.

Railbouw Leerdam

• Offline Offline
  • Mooi toch?
« Reactie #273 Gepost op: 27 December 2015, 14:24:44 »
Ik heb dezelfde configuratie. Echter dan door koploper aangestuurd.  Hier geen problemen met de seinbeelden.
Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #274 Gepost op: 28 December 2015, 10:26:04 »
Hallo Len,

In iTrain heb ik bij de eigenschappen van de betreffende seinen de te genereren seinbeelden goed ingevuld, volgens de handleiding van Digikeijs en de informatie in dit topic. Dan gaan we schakelen en zien we dat de seinbeelden "Rood", "Groen", "Geel" en "Groen-knipper" perfect worden weergegeven, niets mis mee.  (y) Alleen "Geel-knipper" krijg ik dus niet aan de praat.... ???

Kan het zijn dat de (door jou gebruikte) sein-definitie van iTrain maar gebruik maakt (kan maken) van twee in plaats van drie adressen per sein? Zelf heb ik geen ervaring met iTrain en weet dus niet hoe je in iTrain een sein met in totaal drie (eigenlijk vier) adressen moet definiëren.

Om het NS-sein op adres [33] via de DR4018 volledig aan te sturen zijn onderstaande wisselopdracht-reeksen mogelijk:

1. [33]R + [34]R + [35]R = rood
 2. [33]G + [34]R + [35]R = groen
 3. [33]R + [34]G + [35]R = geel
 4. [33]G + [34]G + [35]R = groen(knipper) + cijfer

5. [33]R + [34]R + [35]G = geel + cijfer
 6. [33]G + [34]R + [35]G = groen(knipper)
 7. [33]R + [34]G + [35]G = geel(knipper)
 8. [33]G + [34]G + [35]G = geel + cijfer(knipper)

Om geel-knipper te tonen moet je dus [33]R + [34]G + [35]G over drie adressen schakelen.

Het lijkt er op dat bij jou alleen de eerste 4 seinbeelden worden opgeroepen via de wisseladressen [33] en [34], dus adressering via slechts twee wisseladressen gebeurt.

Hoeveel seinstanden zijn er via de door jou gekozen sein-definitie binnen iTrain mogelijk? Wil je alle acht mogelijke NS-seinbeelden van de DR4018 kunnen oproepen dan moet de definitie binnen iTrain ook gebruik maken van (minstens) drie wisseladressen: [33] t/m [35]. Met twee wisseladressen zijn slechts vier verschillende seinbeelden mogelijk:

1. [33]R + [34]R = rood
 2. [33]G + [34]R = groen
 3. [33]R + [34]G = geel
 4. [33]G + [34]G = groen(knipper) + cijfer

En dat zijn precies de seinbeelden die nu bij jou via iTrain getoond worden...  ::)

Is er iemand op het forum die weet welke sein-definitie binnen iTrain nodig is om in totaal acht seinstanden via drie wisseladressen te kunnen tonen?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 28 December 2015, 23:01:13 door Bert_Apd. Reden: kleine aanpassingen in tekst »

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 28 December 2015, 23:30:39 »
Op het iTrain-forum staat dezelfde vraag. Geel Knipper komt bij NS/Prorail alleen voor bij stationsblokken en bij blokken die eindigen met een onverlicht stootblok, dus niet op de vrije baan. Bij stationsblokken is de eis dat het betreffende blok reeds bezet is, maar dat er a) een loc naar gereedstaande wagens/rijtuigen moet rijden; b) twee treinstellen aan elkaar gekoppeld moeten worden; c) twee treinen vanaf verschillende blokken via een samenvoegwissel op hetzelfde spoor gaan rijden. Dit laatste wordt/werd alleen toegepast als de eerste trein snel rijdt en verder door gaat rijden dan het betreffende blok. De tweede trein wordt tot dat blok toegelaten met Geel Knipper als die trein in dat blok ook tot stilstand moet komen door een station/halte. Dit werd toegepast bij Blauwkapel (bij Utrecht). De intercity uit Amersfoort reed door naar Utrecht CS. De stoptrein uit Hilversum kon, nadat de intercity het samenvoegwissel was gepasseerd, met Geel Knipper doorrijden naar Utrecht Overvecht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jipje

• Offline Offline
« Reactie #276 Gepost op: 28 December 2015, 23:32:02 »
Dag Bert,

Merci voor je reactie. iTrain maakt gebruik van 3 wisseladressen, dus in principe zou het mogelijk moeten zijn.
Ik heb hierover een vraag gesteld op het iTrain forum, en van de ontwikkelaar van iTrain het antwoord gekregen dat (kort weergegeven) "geel knipper" op dit moment nog niet zoals zou moeten in iTrain zit. Het blijkt dat "geel knipper" in iTrain momenteel alleen te genereren is als je zowel "Stoppen verwachten" hebt als ook een afslaande wissel. Hij is zich er blijkbaar van bewust dat dit voor verbetering vatbaar is, ik heb het verzoek gedaan dit mee te nemen in een van de volgende release's. Voorlopig kan ik er mee leven.

M.v.g., Len.

Jipje

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 28 December 2015, 23:36:57 »
Dag Martin,

Klopt. Zie ook mijn antwoord aan Bert, op dit moment is "geel knipper" binnen iTrain nog niet geheel correct geregeld, want ook binnen stationsblokken of rangeerblokken werkt het niet goed. Ik ga een draadje aanmaken in het juiste topic om dat geregeld te krijgen.

M.v.g., Len.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2015, 23:40:37 door Jipje »

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #278 Gepost op: 28 December 2015, 23:56:01 »
Is er iemand op het forum die weet welke sein-definitie binnen iTrain nodig is om in totaal acht seinstanden via drie wisseladressen te kunnen tonen?
Ja, ondergetekende, maar de aansturing van de cijferbak moet nog gerealiseerd worden. Dus voorlopig alleen de nummers 1, 2, 3, 6, 7 en de ontbrekende 9 (= Rood Knipper). Digitaal gezien zijn de nummers eigenlijk één te hoog, dus: 0, 1, 2, 5, 6 en 8, maar dat terzijde. In feite heb je 4 (opvolgende) adressen nodig om alle negen mogelijkheden te kunnen realiseren maar dat is voor iTrain geen probleem (nadat de cijferbakmogelijkheid er bij gekomen zal zijn). Bij de huidige 3 adressen behoeven die niet opvolgend te zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #279 Gepost op: 29 December 2015, 22:52:02 »
Hallo Len en Martin,

Uit jullie antwoorden begrijp ik dat via iTrain op dit moment nog niet alle 8 NS-seinbeelden van de DR4018 kunnen worden opgeroepen omdat de seinbeelden met cijferbak nog niet zijn geïmplementeerd op het schakelbord van iTrain, alleen een drielichtsein (rood/geel/groen) is beschikbaar, met de door Martin genoemde 6 mogelijkheden. Rood knipper is echter niet geïmplementeerd op de DR4018. Ik neem aan dat de op dit moment in iTrain geïmplementeerde seinbeelden ook zullen worden getoond op het schakelbord.

Ik heb ondertussen de handleiding van iTrain globaal doorgebladerd. Naar mijn idee is het toch wel mogelijk om alle acht beschikbare NS-seinbeelden van de DR4018 direct op te roepen via de drie wissel-adressen met behulp van het Keyboard van iTrain? Daartoe kunnen de eerder genoemde reeksen onder 1 t/m 8 worden gebruikt. Welke seinbeelden daarbij op het schakelbord zullen worden getoond is mij niet duidelijk.

Dus voorlopig alleen de nummers 1, 2, 3, 6, 7 en de ontbrekende 9 (= Rood Knipper). Digitaal gezien zijn de nummers eigenlijk één te hoog, dus: 0, 1, 2, 5, 6 en 8, maar dat terzijde.

De door mij gehanteerde nummering 1 t/m 8 is gewoon een (decimale) volgnummering van de reeksen en niet bedoeld als decimale weergave van een binaire combinatie van een aantal bits en/of "uit- en aanstaande" wissel-adressen...  ::)
De bladzijdenummering van een boek begint toch ook met 1 en niet met 0?  ;D
Maar ook dat eveneens terzijde.  ;)

Ik zie de verdere implementatie van de NS-seinbeelden binnen iTrain in combinatie met de DR4018 met belangstelling tegemoet.

Groeten,
Bert

Jipje

• Offline Offline
« Reactie #280 Gepost op: 30 December 2015, 00:37:47 »
Dag Bert,

Dank voor je reactie. Ik wacht het allemaal rustig af, het is voor mij ook geen halszaak. Ik zou het leuk vinden als ik straks wanneer ik verder ben met de baan de correcte NL seinbeelden kan laten tonen. Mijn verwachting was dat dit middels de DR4018 i.c.m. iTrain zou kunnen, maar ik begrijp dat er daarvoor "onder de kap" van iTrain dan nog een en ander gesleuteld moet worden. Is ook niet erg, modelspoorhobby is een hobby waarbij men vanzelf geduld aanleert.  ;D

bartjan

• Offline Offline
« Reactie #281 Gepost op: 30 December 2015, 19:53:46 »
hoi,
ik heb een digirails DR4018  en vriessmann 4011 gekocht maar het werk niet. Ik heb de cv 47 naar 2 gedaan
maar het werk nog niet maar er brand 1 lamp. Ik kan niet om schalken naar de 2 de.  wat moet ik er aan doen dat het wel werkt.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 30 December 2015, 22:21:19 »
Test de andere aansluitingen van het sein op de werkende uitgang van de DR4018. Misschien ligt het aan het sein en niet aan de decoder.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #283 Gepost op: 31 December 2015, 09:49:28 »
Hallo Bartjan,

Ik heb de indruk dat er met de adressering iets nog niet helemaal goed zit. Ik ga er even vanuit dat het sein op de eerste (meest linkse/OUT1) uitgang van de DR4018 is aangesloten.
De zwarte draad met de diode moet in de middelste van de drie (C), de rode en de groene in de overige twee (1 en 2).

Probeer nog eens het volgende:
1. Druk op het knopje van de DR4018,  het rode ledje gaat aan en moet daarna blijven branden.
2. Schakel het wisseladres waarmee je het sein wilt bedienen, het rode ledje op de DR4018 moet nu uit gaan.
3. Schakel nu nogmaals het wisseladres waarmee je het sein wilt bedienen. Als het goed is licht nu het ledje op de DR4018 kort op. Als dit inderdaad zo is moet het licht van het sein nu ook meeschakelen.

Mochten de kleuren van het sein verkeerd om schakelen, dan even de rode en groene draad van het sein op de DR4018 omwisselen.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 31 December 2015, 09:57:36 door Bert_Apd »

bartjan

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 02 January 2016, 14:39:21 »
hoe kan ik tweelicht seinen sckakelen en welke cv moet ik wijzigen