Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen  (gelezen 137528 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen
« Gepost op: 16 november 2014, 21:23:48 »
Hallo,

Zoals ik al had aangekondigd in de Topic "Klassieke AKI aansturen met Digikeijs DR4018" (  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61554.0.html ) heb ik vanmiddag pogingen ondernomen om via de Presets 7 t/m 12 seinen te definiëren op de DR4018.

Bij het definiëren daarvan op een nieuwe (en dus "maagdelijke") DR4018 heb ik geen problemen ondervonden. Na het instellen van de gewenste Preset via CV47 heb ik kunnen contstateren dat de aansturing van de seinen werkt, waarbij de seinbeelden volgens het schema op bladzijde 9 van de handleiding (v1.3) getoond worden.

Met de MultiMaus zijn de seinbeelden wat lastig op te roepen omdat deze verdeeld zijn over 4 DCC-adressen, maar uiteindelijk is het gelukt. Het enige verschil met het schema op bladzijde 9 was dat in het schema volgens mij de Rode en Groene toets verwisseld zijn, tenminste als bij de Roco MultiMaus de linkertoets de "rode toets" is (AAN, wissel rechtdoor) en de rechtertoets de "groene toets" (UIT, wissel afbuigend). Mocht dat net andersom zijn dan klopt het schema wel.

Op mijn MultiMaus werken de NS-seinbeelden (Preset 7) in ieder geval als volgt:

WG = Wissel afbuigend op MultiMaus
WR = Wissel rechtdoor op MultiMaus

 #1     #2     #3
WG + WG + WG  =  Seinbeeld 0  =  Rood
WR + WG + WG  =  Seinbeeld 1  =  Groen
WG + WR + WG  =  Seinbeeld 2  =  Geel
WR + WR + WG  =  Seinbeeld 3  =  knipperend Groen met verlicht Cijfer
WG + WG + WR  =  Seinbeeld 4  =  Geel met verlicht Cijfer
WR + WG + WR  =  Seinbeeld 5  =  knipperend Groen
WG + WR + WR  =  Seinbeeld 6  =  knipperend Geel
WR + WR + WR  =  Seinbeeld 7  =  Geel met knipperend Cijfer

De overige seindefinities via Preset 8 t/m 12 werken - voor zover ik kon nagaan zonder aansluitbare seinen - volgens mij ook correct.  :D


Na de test op de "maagdelijke" DR4018 wilde ik nagaan of ook op een "reeds in gebruik zijnde" DR4018 seinen gedefinieerd konden worden.

Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was dat voor het aansluiten van seinen die werken volgens de Preset 7 (NS) per sein 4 adressen nodig zijn, terwijl de default instelling van de DR4018 Preset 0 is: 8 wissels met spoelaandrijving waarbij de uitgangen op Puls zijn ingesteld.

Toch maar even geprobeerd om bij Preset 0 op OUT9 t/m OUT12 een NS sein te definiëren door CV133 = 1 te zetten en te kijken wat het resultaat was. Dat werkte dus niet: de DR4018 had nog steeds 8 adressen en via de adressen 5 t/m 8 waren via  OUT9 t/m OUT12 geen correcte seinbeelden op te roepen.  ???

Dan maar eerst een poging doen via Preset 1, dat levert in ieder geval de (meestal) vereiste 16 adressen op met de instelling permanent aan/uit voor elke OUT.
Nu voor het gemak maar even geprobeerd OUT1 t/m OUT4 te configureren voor een NS sein via CV131 = 1. Ook dat leverde echter geen correcte seinbeelden op.  ???

Voor de goede orde: De default function-mapping voor seinen (CV143, 167, 191 en 215) heb ik niet aangepast.

Mijn vraag is nu de volgende: Is het wel mogelijk om op een niet voor seinen geconfigureerde DR4018 (dus Preset 0 t/m 6) naderhand seinen te definiëren die onder de Preset 7 t/m 12 specificaties vallen?

Ik hoop dat iemand mij op het goede spoor kan zetten...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 april 2015, 09:03:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2014, 21:31:37 »
Citaat
WG = Wissel afbuigend op MultiMaus
WR = Wissel rechtdoor op MultiMaus
Staat WG niet voor wissel Grade (recht) en WR voor wissel Rund (krom)?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2014, 21:47:31 »
Zeker niet...  ;D

Ik heb de afkortingen "WR" en "WG" zelf even gedefinieerd voor het symbool wat getoond wordt op de MultiMaus:

    == (wissel recht) noem ik WR    en    =/ (wissel afbuigend) noem ik WG

in de hoop dat de voor de 3 adressen gebruikte schakeling op de MultiMaus duidelijk wordt in dit tabelletje:

 #1     #2     #3
WG + WG + WG  =  Seinbeeld 0  =  Rood
WR + WG + WG  =  Seinbeeld 1  =  Groen
WG + WR + WG  =  Seinbeeld 2  =  Geel
WR + WR + WG  =  Seinbeeld 3  =  knipperend Groen met verlicht Cijfer
WG + WG + WR  =  Seinbeeld 4  =  Geel met verlicht Cijfer
WR + WG + WR  =  Seinbeeld 5  =  knipperend Groen
WG + WR + WR  =  Seinbeeld 6  =  knipperend Geel
WR + WR + WR  =  Seinbeeld 7  =  Geel met knipperend Cijfer

Vergelijk dit tabelletje met het schema in de handleiding (v1.3) op bladzijde 9:

> http://www.digikeijs.nl/files/index/download/id/1394238714/

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 16 november 2014, 21:49:57 door Bert_Apd »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2014, 22:33:32 »
Super Bert, zo komen we steeds een stap verder
Ik wil uitzoeken, cq uitgezocht hebben, hoe je zonder het gebruik van de presets verschillende apparaten kan laten functioneren met de DR4018.
Ik wil bv. Op één DR4018 een drie lichtsein, een drie lichtsein met cijferbak, een koeiekop, een AKI en verlichting (lantaarns op perrons, lampen in gebouwen) kunnen schakelen. Met de presets stel je alle uitgangen hetzelfde in en dat is iets wat ik juist niet wil!
Wellicht dat ook Karst, als bedenker van "den helschen maschien" hier ook nog iets over kan zeggen.
groet, Rob
« Laatst bewerkt op: 17 november 2014, 07:44:29 door Rob Moerkerken »
Rob Moerkerken

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2014, 22:51:34 »
Wat je wil, dat kan Rob ;)

 Aanvliegroute:

Sein 1 op OUT1+OUT2,
Sein 2 op OUT3+OUT4,
Koeiekop op OUT5 +OUT6a
AKI op OUT6a+OUT7
Verlichting perron op OUT8a
Verlichting gebouwen op OUT8b

Je begint met de Preset voor 4 NS seinen. Een NS sein neemt altijd 4 uitgangen, dus bij de 3 pitter hou je 1 ongebruikte uitgang over.

Als ik morgen even een gaatje vind, maak ik morgen even een CV-plaatje volgens de Bert-terminologie..


gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2014, 23:02:37 »
Beste Rob,

Zoals Karst beschrijft heb ik het ook gedaan. Ik heb op een DR4018 2 wissels, 1 twee-lichtsein, 2 knipperlichten en 2 drielichtseinen gezet.
Inderdaad eerst de decoder preset 7 geven. (dan krijg je de 16 adressen) Dan alle afwijkingen benoemen.
Wel een flinke puzzel, maar ook een leuke uitdaging.
Heb er eerst een excelsheet van gemaakt om het overzicht houden. Die kan ik je eventueel mailen.
Groet
Erik

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2014, 23:34:17 »
Hallo Karst,

Uit jouw antwoord en het antwoord van Erik begrijp ik dat je toch eerst moet beginnen met de DR4018 te configureren voor 16 adressen via bijvoorbeeld een Preset 7 (4 NS seinen).

In mijn openings-topic had ik de volgende vraag gesteld:

Citaat
Is het wel mogelijk om op een niet voor seinen geconfigureerde DR4018 (dus Preset 0 t/m 6) naderhand seinen te definiëren die onder de Preset 7 t/m 12 specificaties vallen?

Moet ik uit de antwoorden concluderen dat dat inderdaad naderhand niet meer kan?


Als ik morgen even een gaatje vind, maak ik morgen even een CV-plaatje volgens de Bert-terminologie..

"Bert-terminologie"... Spannend...   (y)  ;)

Groet,
Bert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2014, 23:42:53 »
Ja hoor, kan ook wel op een 'maagdelijke'  met de hand. Maar is een enorme pens extra werk ;)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2014, 23:51:26 »
Dus ook hierbij geldt : Regeren is vooruitzien...   ;D

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2014, 07:43:24 »
@erik, je hebt een pb!

@karst, toch ben ik wel benieuwd hoe je dat dan op een 'maagdelijke' DR4018 zou moeten instellen???

Al lezende en al doende leren we steeds meer over de mogelijkheden die deze schakeldecoder bied.
Ik hoef me in de komende vakantieperiode in elk geval niet te vervelen...
groet, Rob
Rob Moerkerken

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2014, 10:38:40 »
@Bert, tabelletje klopt wel want inderdaad, jij draait ze om  ;D Groen is in de regel rechtdoor en rood afbuigen. (Rechtdoor is veiliger dan afbuigen.) Dit was al de "standaard" bij het oude Märklin.

De presets zijn alleen shortcuts (afkortingen) om een rits instellingen erin te krijgen. Is ook met de hand te doen maar is zoals Karst al aangeeft, een berg meer werk. Een decoder kan altijd al naar 16 adressen luisteren, dit is gewoon een kwestie van functiemappen. Als je wilt is het ook mogelijk om 8 wissels aan te sturen op adres 1 t/m 4 en 9 t/m 12 en 5 t/m 8 ongebruikt of elke vorm er tussen als je dit leuk vindt. Maakt het niet overzichtelijker maarja  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2014, 13:23:49 »
Hallo Timo,

@Bert, tabelletje klopt wel want inderdaad, jij draait ze om  ;D Groen is in de regel rechtdoor en rood afbuigen. (Rechtdoor is veiliger dan afbuigen.) Dit was al de "standaard" bij het oude Märklin.

Dan geldt dus blijkbaar dat bij de MultiMaus de linkerknop (Wissel Rechtdoor) de "Groene" is en de rechterknop (Wissel Afbuigend) de "Rode".

In de handleiding van de DR4018 staat echter bij het voorbeeld voor de Preset 2
(8 x tweelichtsein rood/groen) op bladzijde 31 de aansluiting zo getekend dat bij het bedienen van de linkermuisknop het signaal op Rood gaat (OUT1 = Rood, OUT2 = Groen)... En zo werkt het ook...  :-\
Vandaar mijn aanname dat de linkerknop de "Rode" zou zijn...   >:(

Maar goed, het is maar een kwestie van definiëren...  ::)

De werking van de lichtseinen (Preset 7 t/m 12) is mij overigens wel duidelijk:
    de "ruststand" (binair 000) is Rood.... (da's wel logisch...)


Het nut van de presets is mij ook wel duidelijk, het bespaart je een hoop werk. Het heeft weinig zin om moeilijk te doen als het ook makkelijk kan. Maar als je begint met een DR4018 voor in eerste instantie alleen het bedienen van "ouderwetse" wissels en seinen (dus met spoelaandrijving) laat je de DR4018 in de basisinstelling (dus Preset 0) staan. En als je dat werkend hebt en je daarna van Sinterklaas een NS-daglichtsein met cijferbak krijgt en ook nog een koeiekop, dan wil je graag weten hoe je die allemaal op die ene "preset 0 DR4018" kunt aansluiten waar nog net een paar aansluitingen op vrij zijn...

Vandaar mijn probeersels op basis van Preset 0 en de vragen van Rob...


Zoals Karst beschrijft heb ik het ook gedaan. Ik heb op een DR4018 2 wissels, 1 twee-lichtsein, 2 knipperlichten en 2 drielichtseinen gezet.
Inderdaad eerst de decoder preset 7 geven. (dan krijg je de 16 adressen) Dan alle afwijkingen benoemen.
Wel een flinke puzzel, maar ook een leuke uitdaging.


@Erik: Wil jij de uiteindelijke oplossing van jouw puzzel ook in deze topic plaatsen?
Ik ben er erg benieuwd naar en het is vast heel leerzaam.... ;)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 november 2014, 14:52:15 door Bert_Apd. Reden: puntjes op i en opmaak »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2014, 15:37:49 »
Mij is het nut van de presets ook duidelijk, het scheelt je een hoop werk, maar als je verschillende zaken op één DR4018 wilt aansluiten dan heb je niets aan de presets omdat de handleiding over CV47 zegt "..de complete decoder configureert naar de gekozen preset instelling"!!! (blz.6 CV47 voorinstelling (CV113 t/m CV128).

Ja en als je dan van alles wilt aansluiten moet je toch per (set van) adres(sen) de instelling per CV aanpassen.

Overigens is het wel vreemd dat in de handleiding op bladzijde 31 (de voorbeelden) verschillende presets worden getoond op één decoder.
Wellicht dat Karst dat kan verklaren. We blijven erop studeren, proberen en testen……

gr. Rob

Rob Moerkerken

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2014, 17:20:49 »

Overigens is het wel vreemd dat in de handleiding op bladzijde 31 (de voorbeelden) verschillende presets worden getoond op één decoder.

In het eerst voorbeeld (linksboven) staat overigens ook nog een fout: Op de zesde uitgang is een DR4101 Wisselmotor-interface aangesloten, de er onder geschreven Preset 1 moet zijn Preset 13 (Wisselmotoraansturing met tijdsbegenzing).

Bijgaand het (nog) correcte plaatje uit een eerdere handleiding (v1.0 dd 25-11-2011):




Tevens roept dit bij mij de vraag op wat dan qua instellingen het verschil is tussen Preset 0 en Preset 13, ogenschijnlijk geven beide dezelfde PULS af...  ???

Misschien kan Karst ook dat verklaren.... ::)


@Erik: Bedankt voor het mailtje met bijlage, ik ga het bestuderen en kom er nog op terug...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 november 2014, 18:13:29 door Bert_Apd. Reden: Plaatje uit oudere handleiding toegevoegd »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2014, 19:03:04 »
@Bert ik denk dat Karst daar maar meer over moet vertellen, de presets blijven zo onduidelijk.

@Erik en @Bert, ik ben het excel bestand ook aan het bekijken, is me nog niet allemaal duidelijk.

Het zou helemaal mooi zijn als we een totaal overzicht in excel zouden kunnen maken van de noodzakelijke instellingen in de verschillende CV's afhankelijk van de gewenste functie per uitgang c.q. per groep van uitgangen. Helemaal mooi als we dat zouden kunnen programmeren in excel.
Stel je kiest een aki met bel op uitgangen 4 t/m 8, dan moet je de CV's xxx t/m xxx zo instellen, enz, enz.

groet, Rob
Rob Moerkerken