Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:32:14
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJmc
Vandaag om 13:03:14
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36

Auteur Topic: Digikeijs DR4018: Seinen aansturen  (gelezen 148373 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #60 Gepost op: 01 December 2014, 20:29:57 »
Hallo Rob, Erik en alle andere meelezers...

Tot op heden schijnt het niet als "storend" te zijn ervaren dat ik de "MultiMaus" terminologie heb gehanteerd in mijn voorbeelden tot nu toe. Ik gebruikte vaak de aanduiding "Wissel"-rechtdoor en "Wissel"-afbuigend om aan te geven welke toets ingedrukt diende te worden.

Nu echter blijkt dat "Wissel"-rechtdoor bij "centrales" juist de "groene" toets is en "Wissel"-afbuigend de "rode" toets. Voor de door mij getekende aansluitvoorbeelden voor seinen in #54 heeft dat tot gevolg dat bij het drukken op de "rode" toets het sein op veilig gezet wordt en andersom...

Timo had dit al eerder aangegeven:

@Bert, tabelletje klopt wel want inderdaad, jij draait ze om  ;D Groen is in de regel rechtdoor en rood afbuigen. (Rechtdoor is veiliger dan afbuigen.) Dit was al de "standaard" bij het oude Märklin.

Mijn voorstel is dat ik voorbeelden in #54 en de bijbehorende tekst ga aanpassen om deze verwarring te voorkomen. Vanaf dit moment zal ik in de door mij gegeven voorbeelden dan ook uitgaan van de toetsen "Rood" (MultiMaus: "Wissel"-afbuigend) en "Groen" (MultiMaus: "Wissel"-rechtdoor).

Mocht iemand van mening zijn dat deze aanpassing beter niet gedaan kan worden stuur me dan even een PB met de motivatie.
Ik wil discussies daarover in deze topic graag vermijden.

Groeten,
Bert

Aanvulling: de tekst in reactie #54 is inmiddels geheel gecorrigeerd.....

« Laatst bewerkt op: 02 December 2014, 01:02:33 door Bert_Apd. Reden: Aanvulling - tekst in #54 is gecorrigeerd »

Rob Moerkerken

• Offline Offline
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
« Reactie #61 Gepost op: 01 December 2014, 20:42:03 »
Bert,

Ik denk dat het een prima toevoeging is, veel personen gebruiken of een IB (in welke uitvoering dan ook) of een Roco Multimaus.
Als we de standaard termen groen en rood gaan hanteren en daarnaast verklaren dat groen rechtdoor is en rood afbuigend is het voor iedereen duidelijk.

groet, Rob
Rob Moerkerken

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #62 Gepost op: 02 December 2014, 00:00:54 »

Ik heb in reaktie #54 de volledige tekst herschreven en de erbij behorende schema's aangepast:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61656.msg3221517493.html#msg3221517493

Het drukken op een "rode" knop geeft nu als resultaat een "onveilig" sein...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 02 December 2014, 00:53:04 door Bert_Apd »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 02 December 2014, 00:38:00 »
 (y) Helemaal top, of wel gevorderd inzicht (zie post #2) 8) ;) (y). Geweldig, ga ik straks veel aan hebben. Heb er al één op voorraad liggen en was van plan alle wissels end er mee te schakelen. Top ding (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob Moerkerken

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 02 December 2014, 08:04:13 »
Voor de wissels, de armseinen, de loodsdeuren e.d., kortom alles waar beweging inzit, gebruik ik de Digikeijs DR4024 servodecoder, maar voor alle overige schakelingen, lichtseinen, gebouw verlichting e.d. gebruik ik de zeer veelzijdige DR4018 schakeldecoder.
Een prachtig en zeer veelzijdig produkt.

gr. Rob
Rob Moerkerken

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 02 December 2014, 14:40:25 »
Tot op heden schijnt het niet als "storend" te zijn ervaren dat ik de "MultiMaus" terminologie heb

Had het zelf ook al wollen aangeven maar keek op mee mobiel  ;D Mooi dat je de aanvulling hebt gemaakt.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #66 Gepost op: 02 December 2014, 22:49:32 »

Vanavond wil ik het laatste voorbeeld geven voor het aansluiten van Viessmann armseinen met spoelaandrijving, die we direct kunnen aansluiten op een DR4018 "af fabriek" (dus met Preset 0).

In reactie #54 heb ik de aansluiting laten zien van de DB armseinen met twee (Hp0/Hp1 of Hp0/Hp2) en drie seinstanden (Hp0/Hp1/Hp2). 

Ook heb ik de aansluiting laten zien van een "DB uitrijsein" in de vorm van een combinatie van een armsein met twee seinstanden (Hp0/Hp1 of Hp0/Hp2) en een daarvoor staand gekoppeld spersein (Sh0/Sh1).

Ik sloot af met de volgende opmerking:

Citaat
Uiteraard is ook een combinatie van uitrijsein met drie standen (Hp0/Hp1/Hp2) met een spersein (Sh0/Sh1) mogelijk, maar die laat ik nog maar even achterwege....

Met deze laatste combinatie wil ik het aansluiten van armseinen op de "basis" DR4018 afsluiten.

Schematisch ziet de voorgestelde aansluiting er als volgt uit:

Voor de aansluiting zijn weer een tweetal OUT-uitgangen benodigd, één voor de seinstanden Hp0(stop/onveilig) en Hp1(veilig) en één voor de seinstanden Hp2(langzaam rijden) en Sh1(rangeren toegestaan). De seinstand Sh0(stop) van het spersein wordt gecombineerd met de seinstand Hp0(stop/onveilig) van het hoofdsein.

De gele draden zonder de zwarte markering/weerstand worden aangesloten op de "C" (Common +) van de gewenste OUT-uitgangen van de DR4018 (in het voorbeeld heb ik gekozen voor OUT5 en OUT6).

Van het hoofdsein wordt de blauwe draad met groene markering (sein veilig) aangesloten op de linkeruitgang van OUT5 (in het voorbeeld dus "9"), de blauwe draad met de rode markering (sein onveilig) wordt aangesloten op de rechteruitgang van OUT5 (in het voorbeeld dus "10"). De blauwe draad met de gele markering (langzaam rijden) wordt aangesloten op de linkeruitgang van OUT6 (in het voorbeeld dus "11")

Van het spersein wordt de blauwe draad met de rode markering (Sh0) aangesloten op dezelfde uitgang als de de blauwe draad met de rode markering van het hoofdsein, dus op de linkeruitgang van OUT5 (in het voorbeeld dus "9"). Hierdoor worden beide seinen altijd tegelijkertijd op "onveilig" geschakeld. De blauwe draad met de groene markering (Sh1) wordt aangesloten op de rechteruitgang van OUT6 (in het voorbeeld dus "12").

Hebben we als DCC-beginadres 41 ingesteld op de DR4018, dan zal het uitrijsein in combinatie met het spersein reageren op DCC-"wissel"adressen 45 en 46:

- wissel[45]  "rood"     zet het uitrijsein in de stand "stop/onveilig" (rood)
                                              èn het spersein in de stand "stop"  (Sh0)
   - wissel[45]  "groen"   zet het uitrijsein in de stand "veilig" (groen)
   - wissel[46]  "rood"     zet het spersein in de stand "rangeren toegestaan" (Sh1)
   - wissel[46]  "groen"   zet het uitrijsein in de stand "langaam rijden" (groen/geel)

Met deze aansluiting alleen hebben we nog geen correct werkend uitrijsein: de "ongeldige" combinaties spersein "stop" (Sh0) met hoofdsein "veilig" (Hp1) en hoofdsein "langzaam rijden" (Hp2) zijn mogelijk, terwijl de "geldige" combinatie hoofdsein "langzaam rijden" (Hp2) met spersein "veilig" (Sh1) niet getoond kan worden. 

Vandaar dat er een "verplichte" modificatie op de aansluiting nodig is zoals die wordt weergegeven in het zwarte kader linksonderin. Met behulp van twee diodes tussen de aansluitpunten "12" en "11" en tussen de aansluitpunten "12" en "9" wordt het "meeschakelen" van het spersein "veilig" (Sh1) verkregen bij de seinstanden "veilig" (Hp1) en "langzaam rijden" (Hp2).

De schakeling werkt dan als volgt:

- wissel[45]  "rood"     zet het uitrijsein in de stand "stop/onveilig" (rood)
                                              èn het spersein in de stand "stop" (Sh0)
   - wissel[45]  "groen"   zet het uitrijsein in de stand "veilig" (groen)
                                              èn het spersein in de stand "veilig" (Sh1)
   - wissel[46]  "rood"     zet alleen het spersein in de stand "rangeren toegestaan" (Sh1)

- wissel[46]  "groen"   zet het uitrijsein in de stand "langzaam rijden" (groen/geel)
                                              èn het spersein in de stand "veilig"  (Sh1)

Op deze wijze kunnen dus via de twee wisseladressen 45 en 46 de vier benodigde seincombinaties worden opgeroepen.

Het rechtstreeks schakelen naar de seinstand Hp0+Sh1 (rangeren toegestaan) vanuit de standen Hp1+Sh1 (veilig) en Hp2+Sh1 (langzaam rijden) is niet mogelijk, het sein dient dan eerst weer via wissel[45]  "rood" in de "ruststand" Hp0+Sh0 (stop/onveilig) gezet te worden.

Voor de experts onder ons kan ik weer vermelden dat de "doorverbindingen" ook zonder de diodes gedaan kunnen worden via Functie-Mappen: CV166 = 9, CV169 = 2, CV172 = 12 en CV175 = 8.

Ik wil de experts in dit forum tevens vragen om eens te controleren of de voorgestelde aansluiting inderdaad functioneert...  ::) Zonder jullie expertise kan ook ik niet...  ;)

Ik hoop dat ik het hele verhaal weer zonder fouten heb ingebracht...

Eventuele aanvullingen/correcties/opmerkingen zijn van harte welkom!

En... wordt vervolgd: de sein-presets 7 t/m 12  (y)  (y)

Ik zal dan ook een voorbeeld geven hoe we bovenstaande (arm)seincombinatie kunnen definiëren op een met Preset 8 (4 x DB Hoofdlichtsein) ingestelde DR4018... Interessant?  8)

Groeten,
Bert

Aanvulling:

Voor de "aankomende" experts heb ik ook nog even een overzicht van de "inhoud" van de in dit voorbeeld getoonde DR4018 (inclusief CV-modificatie) toegevoegd.... ::)

Toelichting op de "Functie-Map":

- wissel[45] "rechtdoor/groen" dient Hoofdsein Hp1 en Spersein Sh1 te schakelen:

CV 166 =    9  =  OUT9 aan (1) + OUT12 aan (8)

- wissel[45] "afbuigend/rood"  dient Hoofdsein Hp0 en Spersein Sh0 te schakelen:

CV 169 =    2  =  OUT10 aan (2)   NB: op de uitgang OUT10 zit ook Spersein Sh0 aangesloten!

- wissel[46] "rechtdoor/groen" dient Hoofdsein Hp2 en Spersein Sh1 te schakelen:

CV 17212  =  OUT11 aan (4) + OUT12 aan (8)

- wissel[46] "afbuigend/rood"  dient Spersein Sh1 te schakelen:

CV 175 =    8  =  OUT12 aan (8)

Deze aanpassing van de CV's heeft hetzelfde resultaat als de modificatie met de diodes in het kader. De modificatie kan daarom achterwege blijven indien de CV's aangepast worden.

« Laatst bewerkt op: 03 December 2014, 15:16:47 door Bert_Apd. Reden: Plaatje met CV-waardes DR4018 toegevoegd »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #67 Gepost op: 04 December 2014, 18:19:29 »

Even weer een berichtje tussendoor.

Ik zie dat het aantal "lezers" van deze topic gestadig oploopt, sinds mijn laatste toevoeging al weer ruim 200 erbij....  :o

Tot op heden heeft er echter niemand meer gereageerd, noch met wensen, noch met aanvullingen, noch met correcties....

Was het allemaal zo (on)duidelijk of was het allemaal al "gesneden koek"?  ;D

Ik ben nog bezig met het beschrijven van de Preset 7 t/m 12: de speciale lichtseindefinities...
Daar is toch wel interesse naar hoop ik... ::)

Groeten,
Bert

Ps:

Citaat
Ik wil de experts in dit forum tevens vragen om eens te controleren of de voorgestelde aansluiting inderdaad functioneert...  ::) Zonder jullie expertise kan ook ik niet...  ;)

Ik heb een aantal onjuistheden inmiddels zelf al gecorrigeerd... 8)

« Laatst bewerkt op: 04 December 2014, 18:21:53 door Bert_Apd »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 04 December 2014, 19:05:51 »
Hi Bert en alle andere die hier de bijdragen leveren.

Zelf ben ik nog niet zover, maar ik weet zeker dat ik hier over een tijdje veel plezier van ga krijgen
Dus ga zo door  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 04 December 2014, 19:53:40 »
 (y) Zeker wel interesse, of dacht je dat er zoveel "losse" lezers waren ;D. De mijne zit nog in de verpakking en ik kan dus nog niet gaan testen, maar deze uitleg gaat zeker een handleiding vormen voor mij (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #70 Gepost op: 05 December 2014, 14:42:09 »
Hallo allemaal....

Hierbij nog even een plaatje van mijn "geavanceerde Hi-Tech Testapparatuur"....  ::)

Zou eigenlijk jammer zijn om dat na alle onderzoekjes weer te moeten slopen om de DR4018 voor z'n toekomstige taak als "ordinaire" wissel/sein-decoder in te gaan zetten...  :'(

Ben bezig met de laatste Preset 7 loodjes...

Groeten,
Bert

guest9985

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 05 December 2014, 14:48:11 »
Slopen hoeft niet - ik wil hem wel ruilen voor een nieuwe decoder.
Zit nog in de verpakking en nog niet gebruikt.

Groet, Martin.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #72 Gepost op: 05 December 2014, 15:12:59 »
Dan draai ik liever m'n vierentwintig schroefjes los....  ::)

Heb ik m'n 16 LED-jes tenminste ook nog....  :P

Maar.... toch bedankt voor het aanbod  (y)

Groet, Bert
« Laatst bewerkt op: 05 December 2014, 15:43:48 door Bert_Apd »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #73 Gepost op: 05 December 2014, 18:30:54 »

Hierbij dan de beloofde behandeling van de specifieke lichtsein presets.

Allereerst zullen we de eigenschappen van een met Preset 7 ingestelde DR4018 nader bekijken.

Bij Preset 7 krijgt de DR4018 het maximale aantal van 16 DCC-"wissel"adressen toegewezen voor in totaal 4 seinen.
Waarom zoveel adressen voor maar 4 seinen nodig zijn wordt later duidelijk.

De werking van de "seinen" met de Preset 7 (en hoger) is anders dan bij de de lagere Preset's.

Er wordt bij "Sein"-Preset 7 (en hoger) gebruik gemaakt van de "ingebouwde seinbeeld-decoder" van de DR4018.
Deze decoder kan in totaal per type sein maximaal 8 verschillende seinbeelden tonen verdeeld over 4 OUT-uitgangen.

Daartoe worden de OUT-uitgangen van de DR4018 onderverdeeld in 4 (vaste) groepen van elk 4 uitgangen:

Zoals uit bovenstaand plaatje blijkt kunnen er bij deze onderverdeling maximaal 4 lichtseinen worden aangesloten:

- Sein 1  aan  OUT1    t/m  OUT4
   - Sein 2  aan  OUT5    t/m  OUT8
   - Sein 3  aan  OUT9    t/m  OUT12
   - Sein 4  aan  OUT13  t/m  OUT16

In bovenstaand plaatje zijn er 4 NS drielichtseinen (al of niet met cijferbak) aangesloten.
Natuurlijk kunnen dit ook NS dwergseinen zijn.
Er zijn echter ook andere lichtseinen mogelijk zoals die voor DB (Duits, Preset 8-11) en voor NMBS (Belgisch, Preset 12).

Wie alleen maar wil weten hoe je NS drielichtseinen op de DR4018 kunt aansluiten hoeft slechts het volgende doen:

1.  Geef de DR4018 de instelling Preset 7 door CV47 = 7
 2.  Geef de DR4018 het gewenste "wissel"-beginadres.
 3.  Sluit de seinen aan volgens bovenstaand schema.
 4.  Lees de toelichting "Hoe worden de seinbeelden nu via de "wissel"-adressen aangestuurd?" aan het eind.

Daarmee is in een paar stappen een werkende "NS lichtsein"-decoder verkregen...

Voor de geïnteresseerden volgt dan vanaf hier een nadere uiteenzetting van de "interne" werking via de CV's.

Het type lichtsein wordt aangegeven in CV131 t/m CV134. Deze CV's zijn bepalend voor welke seinbeelden zullen worden getoond via de erbij behorende OUT's:

- CV131  voor  OUT1    t/m  OUT4
   - CV132  voor  OUT5    t/m  OUT8
   - CV133  voor  OUT9    t/m  OUT12
   - CV134  voor  OUT13  t/m  OUT16

De specifieke waardes voor de mogelijke types lichtsein zijn terug te vinden in de handleiding onderaan pagina 7:

Ik zal me voorlopig even beperken tot de waarde = 1: de NS drielichtseinen, al of niet met cijferbak.

NB: In de handleiding wordt bij CV131 het woord "preset" gebruikt wat mogelijk tot verwarring kan leiden, bedoeld wordt "waarde".

Bij het instellen van Preset 7 (CV47 = 7 dus 4 x NS drielichtsein) worden in de DR4018 onder meer de navolgende CV's gezet:

- CV131  =  1 (NS drielichtsein)
   - CV132  =  1 (NS drielichtsein)
   - CV133  =  1 (NS drielichtsein)
   - CV134  =  1 (NS drielichtsein)

Hiermee worden de OUT-uitgangen in 4 groepen van elk 4 uitgangen ingedeeld.

Tevens wordt vastgelegd welke seinbeelden door de "ingebouwde seinbeeld-decoder" getoond zullen gaan worden via deze "seinbeeld"-groepen: [OUT1 t/m OUT4], [OUT5 t/m OUT8], [OUT9 t/m OUT12] en [OUT13 t/m OUT16].
Hoe deze seinbeelden kunnen worden opgeroepen wordt later uitgelegd.

Schematisch kunnen we de koppeling als volgt illustreren:

Samenvattend kunnen we dus zeggen dat de CV's 131 t/m 134 bepalend zijn voor het al of niet activeren van de "ingebouwde seinbeeld-decoder", het groeperen van de daarvoor benodigde OUT-uitgangen en het definiëren van de te tonen seinbeelden.

Preset 7 heeft ook tot gevolg dat de 16 DCC-"wissel"adressen in vier groepen ingedeeld worden voor de vier beschikbare seinen. Voor een met beginadres 41 ingestelde DR4018 ziet dat er als volgt uit:

- adres 41 t/m 44 = Sein 1
   - adres 45 t/m 48 = Sein 2
   - adres 49 t/m 52 = Sein 3
   - adres 53 t/m 56 = Sein 4

Door Preset 7 worden ook de gangbare CV's voor Function-Mapping (CV141 t/m CV236) "uitgeschakeld" door in alle CV's de waarde 0 te plaatsen. Alhoewel deze CV's voor de Function-Mapping van lichtseinen niet worden gebruikt, kunnen waardes ongelijk aan 0 in deze CV's storingen in de seinbeelden veroorzaken!

De koppeling van de "seinbeeld"-groepen aan de vier seinen (en dus ook de koppeling aan de DCC-"wissel"adressen) wordt overgenomen door de navolgende CV's:

- CV143 voor Sein 1
   - CV167 voor Sein 2
   - CV191 voor Sein 3
   - CV215 voor Sein 4

Preset 7 stelt de via de (default) Function-Mapping de navolgende koppelingen in:

- adres 41 t/m 44 (Sein 1)  is via  CV143 = 1  gekoppeld aan OUT1    t/m  OUT4
   - adres 45 t/m 48 (Sein 2)  is via  CV167 = 2  gekoppeld aan OUT5    t/m  OUT8
   - adres 49 t/m 52 (Sein 3)  is via  CV191 = 4  gekoppeld aan OUT9    t/m  OUT12
   - adres 53 t/m 56 (Sein 4)  is via  CV215 = 8  gekoppeld aan OUT13  t/m  OUT16

Op bladzijde 9 van de handleiding worden de mogelijke waardes voor de "Sein Function-Mapping" weergegeven:

Schematisch kunnen we deze koppeling als volgt illustreren:

Daarmee zijn eigenlijk de afwijkende CV-instellingen voor Preset 7 compleet.
De overige Configuratie-CV's (CV107 t/m CV128) kunnen mogelijk afwijken van de normale (default) waarden aangezien deze per type sein door de DR4018 zelf worden gemodificeerd bij het genereren van de getoonde seinbeelden.

Hoe worden de seinbeelden nu via de "wissel"-adressen aangestuurd?

We hadden al eerder gezien dat er per sein vier adressen zijn toegekend. Met behulp van de eerste drie kunnen de verschillende seinbeelden worden opgeroepen, met het vierde adres kan de dag/nacht dimstand worden geschakeld.

Voor het NS drielichtsein met cijferbak op adres 41 t/m 44 werkt dit als volgt:

1.  wissel[41] RO + wissel[42] RO + wissel[43] RO  =  Rode lamp aan
   2.  wissel[41] GR + wissel[42] RO + wissel[43] RO  =  Groene lamp aan
   3.  wissel[41] RO + wissel[42] GR + wissel[43] RO  =  Gele lamp aan
   4.  wissel[41] GR + wissel[42] GR + wissel[43] RO  =  Groene lamp knipperend met Cijfer aan
   5.  wissel[41] RO + wissel[42] RO + wissel[43] GR  =  Gele lamp aan met Cijfer aan
   6.  wissel[41] GR + wissel[42] RO + wissel[43] GR  =  Groene lamp knipperend
   7.  wissel[41] RO + wissel[42] GR + wissel[43] GR  =  Gele lamp knipperend
   8.  wissel[41] GR + wissel[42] GR + wissel[43] GR  =  Gele lamp aan met Cijfer knipperend

a.  wissel[44] RO  schakelt de nachtdimming UIT (daglichtstand)
   b.  wissel[44] GR  schakelt de nachtdimming AAN

Waarbij:

wissel[xx] RO  =  wissel[xx] ROOD   =  wissel[xx] UIT   =  MultiMause wissel[xx] Afbuigend
        wissel[xx] GR  =  wissel[xx] GROEN =  wissel[xx] AAN  =  MultiMause wissel[xx] Recht

NB: Wanneer een met Preset 7 (en hoger) geconfigureerde DR4018 na een spanningsonderbreking weer wordt aangeschakeld worden de aangesloten seinen automatisch weer in de "daglichtstand" gezet. (blijkt toch niet zo te zijn, testfoutje?)

Het oproepen van deze seinstanden via vier "wissel"-adressen is met bijvoorbeeld de MultiMaus wat lastig, maar via wat meer geavanceerde "trein-besturings-software" is dit simpel te regelen.

In de handleiding vinden we onderaan pagina 9 het volledige overzicht van de mogelijke seinstanden per type sein:

Tenslotte wil ik nog het "gebruikelijke" schema tonen van een met Preset 7 ingestelde DR4018 die het beginadres 41 heeft gekregen:

Aan de hand van dit schema wil ik later weer laten zien hoe we aanpassingen kunnen doen zodat ook andere seinen zoals bijvoorbeeld een Koeienkop, WUBO, AKI en zelfs seinen met spoelaandrijving kunnen worden aangesloten op een met Preset 7 geconfigureerde DR4018.

Ik hoop dat met deze uitleg de aansturing van (meer)lichtseinen via Preset 7 duidelijker is geworden.

Eventuele aanvullingen/correcties/opmerkingen zijn van harte welkom!

En... wordt vervolgd....

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 07 December 2014, 22:29:57 door Bert_Apd. Reden: NB dag/nachtlichtstand gecorrigeerd »

Rob Moerkerken

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 05 December 2014, 18:47:47 »
Hoi Bert,
Jeetje wat een uitgebreid verhaal weer, geweldig.
Alleen al door het doorlezen hiervan, wordt preset 7 een stuk begrijpelijker. Voor alle duidelijkheid kan je nog aangeven, dat de seinbeelden van een dwergsein ook getoond kunnen worden!
Groet, Rob

Oh ja, volgende week zaterdag ga ik in Houten nog maar een dr4018 aanschaffen, je kan er niet genoeg exemplaren van hebben.
Rob Moerkerken