Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
20 jaar BNLS door NL-modelspoor
Vandaag om 13:46:18
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:07:12
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39

Auteur Topic: Adorp Grens  (gelezen 47960 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Adorp Grens
« Reactie #30 Gepost op: 05 December 2014, 00:37:03 »
Even oppassen met ballasten. Volgens mij (maar 'k weet het niet zeker) kan MDF niet goed tegen vocht. En omdat het vaak een vochtige bedoening moet worden als je gaat ballasten... Misschien is een proefstukje handig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 05 December 2014, 08:20:10 »
 Klopt, had ik me ook gerealiseerd toen ik besloot MDF te gaan gebruiken. Ik ga er vanuit dat ik dit kan oplossen door vooraf de bedding goed in de verf te zetten. Een proefstukje is inderdaad een goed idee, zowel met als zonder verf.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 05 December 2014, 19:26:16 »
Vanochtend heb ik even een stukje mdf in een bakje water gegooid en dat heeft de hele dag liggen weken. Zojuist weer opgevist en nagemeten: het was ca 0,6 mm dikker geworden van de nattigheid. Vooraf schilderen lijkt me dus wel raadzaam, maar eigenlijk schilder ik de ondergrond altijd, dus komt vanzelf goed.

Vandaag heb ik ook kans gezien om eindelijk even langs een bouwmarkt te rijden waar ze XPS-plaat op voorraad hebben, en een paar platen van 4 en van 2 cm dikte meegenomen. Vanavond ga ik de hoeken dus dichtmaken.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 05 December 2014, 22:16:30 »
ff kitten:

En vanaf hier kan ik gewoon nieuwe laagjes stapelen, maar eerst ga ik het hout nog in het definitieve contour zagen. Alleen zal dat gezien het lawaai weer even moeten wachten tot een wat fatsoenlijker tijdstip. De punt aan de rechterzijde gaat overigens helemaal weg, want ik heb inmiddels bedacht dat hier een rondlopende achtergrond komt.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 08 December 2014, 22:35:22 »
De hak- en plakfase is bezig. Of eigenlijk de zaag- en plakfase, het hakken komt wel als de lijm tussen de platen hard is. Linksboven steekt nog wat hout boven het schuim uit, dat wordt nog gekortwiekt.

Rechtsonder heb ik de houten punt weggezaagd, die is bij nader inzien niet nodig aangezien de achtergrond hier straks gebogen achter het landschap langs zal lopen.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 09 December 2014, 22:30:15 »
Na een tijdje snijden en breken is dit het voorlopige resultaat. Links moet de afwerking nog wat gladder en langs de spoortracés moet e.e.a. nog worden aangesmeerd, maar dat komt later wel als er aan de aankleding gewerkt gaat worden. In het midden ontbreekt er nog een stukje, maar dat kan ik pas maken als ik weet hoe ik de landhoofden van de bruggen precies ga maken.

Aan de overkant van de rivier wordt gewerkt aan de onderbouw van een weg, die vanaf de rivier omhoog loopt richting de goederenloods en de losweg. Parallel aan de rivier komt ook een weg, die onder de spoorbruggen zal doorlopen. Maar ook dat kan ik pas verder maken als ik de landhoofden van de bruggen heb gemaakt.

Reinier

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #36 Gepost op: 10 December 2014, 10:24:22 »
Zo Reinier, meters gemaakt zie ik. Leuk om te zien dat je tijdens het bouwen tegen dingen aanlooopt die toch anders moeten. Nou ja, wellicht minder leuk voor jou, maar interessant voor de kijker en meelezer. Gewoon bouwen en tijdens de bouw zaken oplossen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 11 December 2014, 20:42:13 »
Nog wat plak- en snijwerk later heeft de weg ruwe taluds gekregen:

Voorlopig blijft het hier even bij wat deze module betreft. Ik moet eerst eens op zoek naar een paar mooie bruggen. Pas als ik die heb weet ik hoe de landhoofden er uit moeten gaan zien, en pas als die er zijn kan de rest van de taluds, de kades en de weg worden gemaakt. Aan de onderzijde van de module moeten nog wat latjes worden gelijmd en dan gaat hij voorlopig even aan de kant. Eerst het hobbyhok eens opruimen, want het is een waar slagveld geworden, en dan ga ik de volgende module bouwen.

Reinier

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #38 Gepost op: 11 December 2014, 21:02:20 »
Mooie baan , ik ga dit maar s volgend , want de manier van opbouw vind ik zeer intressant , en je gaat als een speer met bouwen .

Top , ga zo door .
Groet stefan

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 11 December 2014, 21:36:04 »
Dank je. Zelf vind ik 't tempo nog niet erg hoog, maar dat komt ook omdat er voor de meer lawaaiige klusjes maar beperkt tijd is 's avonds. Maar 't moet ook niet te snel, da's veel te duur  ;D

Plaatje van de onderzijde:

Op alle hoeken tussen topplaat en langsdragers ga ik nog latjes inlijmen als hoekversterking, want daar zit nu nog vrij weinig verband in.
Reinier

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #40 Gepost op: 11 December 2014, 23:00:59 »
't Ziet er goed doordacht uit allemaal.
Ik ga je volgen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 14 December 2014, 21:38:26 »
Even een ander klusje tussendoor. Het hobbyhok waarin ik de modules bouw, is ongeveer 2,70x2,60 m groot. Dat is op zich voldoende om aan één module te bouwen, maar er is geen plek om de modules op te slaan na de bouw. Nu module 2 bijna aan de beurt is om gebouwd te worden, gaat dit een issue worden. En nog wat: als ik rails ga leggen, is het wel handig als er minstens twee modules aan elkaar gekoppeld kunnen staan, om de rails netjes over de module-overgang te kunnen leggen. Dat gaat in dit werkplaatskamertje niet lukken.

Gelukkig heb ik nog een hobbykamertje:

Met z'n 3,80 m lengte zouden hier wél twee modules aan elkaar gekoppeld kunnen staan. Dat wel zeggen, als al dit houtwerk er niet zou staan. Dit is het overblijfsel van mijn kortstondige spoor nul experiment en ik had 't laten staan om een H0-proefbaantje op te kunnen leggen, zodat er materieel getest kan worden of zomaar een rondje gereden kan worden. Die rondrijmogelijkheid moet eigenlijk wel blijven bestaan. Verder moeten de bureaus ook blijven en moet er opslagruimte voor de modules komen. Met de huidige hoeveelheid hout gaat dat niet lukken. Ik ga daarom dit bouwwerk slopen en een rondlopende baan op smallere planken langs de muur leggen. Daarin wil ik ook een 'dicht' gedeelte maken, waar treinen stofvrij geparkeerd kunnen worden zonder ze steeds van de baan te moeten halen.

Maar eerst slopen dus. Wordt vervolgd.
Reinier

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #42 Gepost op: 14 December 2014, 23:06:43 »
Zo te zien is je deurklink overeenkomstig met je tijdperk! ;D

Grtz. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 15 December 2014, 12:59:42 »
Dat klopt inderdaad behoorlijk precies ja  8) De beide hobbyhokken hebben als enige nog de originele deurklinken.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 15 December 2014, 22:53:45 »
Afijn, twee (blijkbaar) slechte kwaliteit schroefbitjes en één acculading later:

Reinier