Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Rick
Vandaag
om 15:52:11
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 14:51:09
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Adorp Grens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: Adorp Grens (gelezen 48443 keer)
Reinier Z.
Re: Adorp Grens
«
Reactie #45 Gepost op:
16 December 2014, 21:59:54 »
En dit is dus de bedoeling:
en dan helemaal rond de kamer. Driesporig aan deze kant, enkel- of eventueel dubbelsporig langs de andere zijden.
Gebruikt materiaal is geplastificeerd spaanplaat in de twee goedkoopste kleuren: wit en 'patina', oftewel p... uh, chocoladebruin.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #46 Gepost op:
01 January 2015, 19:10:19 »
Laatste update was alweer een paar weken geleden, maar inmiddels heeft deze hobbykamer een flinke wijziging ondergaan. Er liggen nu planken rondom waar een testspoortje op zal komen, en de oude spoorbaan is volledig afgebroken zodat de kamer aanzienlijk ruimer is geworden. Er kan hier nu ook aan de modules van Adorp Grens worden gewerkt en daar was deze hele exercitie om begonnen tenslotte.
De klus ging niet helemaal van een leien dakje. De grote hoeveelheid spullen die in de kamer stond beperkte de manoeuvreerruimte nogal en dat werkt niet lekker. Verder werkten de muren niet echt mee. Er moesten wat extra plankdragers worden aangebracht, maar de muren zijn van een nogal kruimelig soort beton en diverse pluggen hadden geen zin om daar in te blijven zitten. Sommige heb ik zelfs met smeltlijm in de muur moeten lijmen. Het hoeft geen betoog dat dat soort ellende de nodige lelijke woorden uitlokte, maar uiteindelijk zit alles op z'n plek. Ook dit stopcontact, dat natuurlijk precies op de plek zat waar ik het testspoor had gepland en dat dus verplaatst moest worden:
Afijn, na het spenderen van wat vrije dagen is dit het resultaat:
Uitneembaar stuk voor de deur langs, zodat er rondgereden kan worden:
De lage metalen stellingkasten (er staan er drie) gaan trouwens dienen om de modules van Adorp te neer te leggen tijdens het afbouwen. Er kunnen er twee achter elkaar liggen.
Over de testbaan is deze houten kap gebouwd, waar de treinen stofvrij onder kunnen staan. Op die manier hoeven ze niet steeds terug in de doosjes als er wat stoffige werkzaamheden plaatsvinden aan de modules.
Op de koppen zitten stofborstels, waar later de sporen onder vandaan zullen komen:
En met de kap open ziet het er zo uit:
De kap wordt hier nog open gehouden met een plankje, maar er komt nog een haakje waarmee de kap aan de bovenliggende plankdrager kan worden opgehangen. De sporen zijn nog niet compleet, ik moet nog wat rails en wissels zien te scoren binnenkort.
De planken in de rest van de kamer zijn wat smaller: 20 cm. Dat is net voldoende om Roco R3-bogen op te kunnen leggen.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #47 Gepost op:
19 January 2015, 23:12:35 »
Na een radiostilte maar weer eens een update. De testbaan is bijna gereed, er kan alleen nog niet helemaal rond worden gereden omdat er nog wat railstukken ontbreken. Die zijn net van een afwijkende maat en de plaatselijke winkelier moest ze bestellen, maar dat duurt iets langer dan voorzien.
De testbaan is vrijwel helemaal met Geoline gelegd, alleen voor het uitneembare stuk bij de deur heb ik Rocoline gebruikt, dat zaagt makkelijker.
Maar het ging hier eigenlijk om het station van Adorp en daar is het eerste wissel gearriveerd. Is nog een beetje voorbarig, maar ik had een kleine bestelling bij Conrad en daar heb ik dit wissel maar meteen bij besteld om boven het drempelbedrag voor gratis verzending te komen. Ís in ieder geval een lekker lang wissel, bijna net zo lang als de loc en wagen samen.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #48 Gepost op:
22 January 2015, 22:42:50 »
Eerder deze week de laatste versterkingslatjes onder de module gelijmd, en vandaag kon hij eindelijk verhuisd worden naar de andere kamer. Hier kan aan de verdere afbouw worden gewerkt.
Nu de werkbank vrij is gekomen, ga ik daar eerst eens even opruimen, en dan kan ik daar aan de bouw van de tweede module beginnen.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #49 Gepost op:
24 January 2015, 22:23:07 »
Vandaag de ontbrekende rails voor de testbaan gehaald: eindelijk is de baan klaar en kan er rondgereden worden. Het materieel vindt een plekje onder de kap:
Het omhoog houden van de kap bleek uiteindelijk 't makkelijkste op te lossen met een grendeltje:
En na het spelen kan de kap dicht:
Reinier
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #50 Gepost op:
24 January 2015, 22:41:43 »
Oh, wat zien die drie snoetjes van de v200 en 2xTEE er toch mooi uit zo naast elkaar. Mooi materieel!
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #51 Gepost op:
25 January 2015, 12:18:06 »
Qua houtbouw werk je heel netjes. Je bent ook best wel inventief bezig vind ik zelf.
Ik ben benieuwd naar het echte modelbouwen. Als dat net zo goed is als je houtbouw beloofd dat veel goeds.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Reinier Z.
«
Reactie #52 Gepost op:
25 January 2015, 13:42:08 »
Dank je, ik doe m'n best
Ik hecht wel vrij veel waarde aan een goede onderbouw, om later problemen met de spoorligging te voorkomen. ik hou niet van verkeersdrempels in het spoor
Wat de kwaliteit van het 'echte modelbouwen' betreft, tja, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik ben vooral benieuwd of ik genoeg geduld heb om op zo'n toch vrij grote oppervlakte gedetailleerd te werken. De grootste hobbels waar ik tegenop zie is de weathering en het groen, maar voorlopig is 't nog lang niet zover.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #53 Gepost op:
25 January 2015, 22:42:59 »
Vandaag ben ik maar eens aan de tweede module begonnen, en die is inmiddels klaar op de topplaat na. Constructief gezien is deze module simpeler dan de vorige, want hij is helemaal plat en er komt dus ook een gesloten topplaat op.
«
Laatst bewerkt op: 25 January 2015, 22:49:56 door Reinier Z.
»
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #54 Gepost op:
26 January 2015, 22:04:23 »
De tweede module mag nog even op z'n topplaat wachten, daar heb ik geen hout voor op voorraad. Eerst maar eens verder werken met de spullen die wel in huis zijn. Voor de moduleframes ligt het hout gezaagd klaar, dus daarom ben ik maar aan bak 3 begonnen:
Reinier
Sicco Jan
«
Reactie #55 Gepost op:
26 January 2015, 22:06:32 »
Mooi dit, ga ik volgen.
Groet, Sicco Jan
Reinier Z.
«
Reactie #56 Gepost op:
28 January 2015, 23:09:33 »
Het knutselen gaat rustig verder. In een avond doe ik nooit zo heel veel, voordat je 't weet is het te laat om nog met zaag- en boormachines aan de gang te gaan. Maar toch een partijtje dwarsribben voor de derde module gemaakt:
En de eerste op z'n plek gezet. Alles wordt gelijmd en geschroefd. De ribben zitten in principe op 30 cm afstand van elkaar, maar soms laat ik die onderlinge afstand wat variëren om te voorkomen dat er precies een rib komt te zitten op een plek waar later een wisselaandrijving of de draaischijfkuil moet komen.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #57 Gepost op:
29 January 2015, 22:58:53 »
En da's 3:
Meteen maar verder met nummer 4. Op deze module eindigt het station en wordt het landschap heuvelachtig. De contouren van de module zijn hier nog wat grof, dat wordt later nog in vorm gezaagd. De achterkant staat nog los, dus let niet op de kieren...
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #58 Gepost op:
01 February 2015, 21:51:59 »
Het klusje van vandaag laat zich wat lastig fotograferen, maar in ieder geval zijn de dwarsribben in de 4e module gezet, met als aardigheidje nog dat hier te zien is dat één van de sporen gaat zakken richting het einde van de module. Het spoor dat daar rechts van komt, stijgt juist iets. De suggestie moet in ieder geval worden dat beide sporen elkaar verderop (buiten de scene) ongelijkvloers kruisen. Dit wordt wel duidelijker als de topplaat er in wordt gelegd.
Reinier
Reinier Z.
«
Reactie #59 Gepost op:
04 February 2015, 21:54:01 »
Aangezien de 4e module toch op de werktafel lag, ben ik maar meteen verder gegaan met de bovenplaat van deze module. Het is geen plaat uit één stuk, eerst maar eens wat resten opmaken. Bovendien moet de plaat op deze module toch niet helemaal gesloten worden.
Hellingen in de lijnen naar de grens:
Reinier
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8